پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۸۵۵۸
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۷
درحالیکه بخش اعظم روستائیان و شهرنشینان کشور از سطح پایین زندگی و سوءتغذیه رنج می‌بردند روشنفکر ایرانی مصرف‌گرایی را نقد می‌کرد، زمانی که جامعه ایران در مراحل اولیه صنعتی شدن بود، ماشینیزم را نقد می‌کرد و از اینکه تراکتور سنت‌های کشاورزی را از بین برده، می‌نالید!
شعار سال : روشنفکری در ایران از دهه ۱۳۲۰ به بعد تحت تاثیر جریان‌های ضدمدرن در غرب، سوسیالیسم استالینیستی و سنت‌گرایی، کاملا ماهیتی ضد توسعه و ضد دولت پیدا کرد. ستیزه با مظاهر تمدن مدرن از شهر و شهرنشینی و زندگی شهری گرفته تا کارخانه و محیط‌های صنعتی، از روشنفکر توده‌ای گرفته تا روشنفکر سنت‌گرا رواج داشت.

روشنفکر توده‌ای همانگونه که صنعتی‌سازی‌های استالین را ستایش می‌کرد به سیاست‌های صنعتی دولت در ایران بی‌توجهی نشان می‌داد، روشنفکر سنت‌گرا نیز منتقد یکسره تمدن مدرن بود و آن را ناسالم و غیراخلاقی می‌دید.

درحالیکه بخش اعظم روستائیان و شهرنشینان کشور از سطح پایین زندگی و سوءتغذیه رنج می‌بردند روشنفکر ایرانی مصرف‌گرایی را نقد می‌کرد، در حالیکه جامعه ایران در مراحل اولیه صنعتی شدن بود، ماشینیزم را نقد می‌کرد و از اینکه تراکتور سنت‌های کشاورزی را از بین برده، می‌نالید!

یک بخش از تضاد روشنفکران ایرانی با دولت و مدرنیزم به خاستگاه و پیشینه تاریخی آن‌ها خصوصا مجاری آشنایی آن‌ها با غرب برمی‌گشت. اگرچه هر دو کشور ایران و ژاپن از نظر زمانی در اوائل قرن نوزدهم میلادی، آشنایی گسترده با غرب پیدا کردند، اما این آشنایی از دو مجرای کاملا متفاوت صورت گرفت.

در ژاپن، آشنایی با غرب از طریق تجارت گسترده با آمریکا صورت گرفت و در ایران پس از شکست از روسیه در قفقاز و از طریق روشنفکران عمدتا قفقازنشین. آشنایی ژاپنی‌ها از طریق مراوده تجاری بود و ایرانیان از طریق تحقیر شدن در جنگ. ژاپنی‌ها با اولین کشور غربی که آشنا شدند آمریکا و زبان انگلیسی بود و ایرانیان عمده تجربه خود را از آشنایی با غرب، از جامعه و زبان فرانسه برگرفتند.

آشنایی روشنفکران ایرانی با جوامع اروپایی درست در میانه‌های قرن نوزدهم صورت گرفت که اروپا خود دچار بحران‌های عمیق معرفتی و سیاسی بود. در همان دوره خاصه در اروپای قاره‌ای (آلمان و فرانسه) رُمانتیسیسزم و جریان‌های ضد مدرن در حال نسج گرفتن بودند.

این آشنایی نصف و نیمه با بحران‌های جوامع اروپایی و ندیدن گذشته آن‌ها و تاریخ شکل‌گیری نهاد‌های مدرن، چون دولت و اهمیت اجتماعی آن، باعث شد اساسا روشنفکری با مفاهیمی، چون ضد سیستم بودن و ضد دولت بودن عجین شود، در حالیکه آشنایی ژاپنی‌ها با جهان مدرن از طریق دُوَل انگلوساکسون (آمریکا و انگلیس) که بحران‌های مدرنیته در آن جوامع به مراتب کمتر نسبت به جوامع اروپای قاره‌ای تاثیرگذار بود باعث شد که روشنفکر شرق آسیا خصلتی بیشتر ایجابی، دولت‌گرا و مدرنیست داشته باشد.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از کارخانه دار، تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۳۹۹، karkhanedar.com
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین