پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۵۲۴۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۶

اختلاف ۳‌برابری قیمت مرکبات از میدان تا مغازه

نبود نظارت بر بازار میوه باعث شده در فصل برداشت مرکبات که نقطه اوج عرضه آن‌ها به بازار است، مرکبات با قیمت بالاتری در سطح شهر عرضه شود. قیمت‌ها از میدان مرکزی میوه و تره‌بار تهران که نخستین مرحله توزیع برای خریداران عمده است تا رسیدن به دست مصرف کننده در مغازه‌ها گاه تا سه‌برابر افزایش دارد.
شعار سال: سرمای پاییز چند روزی است که بیانگر فرارسیدن فصول سرماست، فصلی که نیاز جامعه به استفاده از انواع مرکبات افزایش پیدا می‌کند. امسال نیز علاوه‌بر استفاده این میوه برای جلوگیری از ابتلا به انواع سرماخوردگی، جهت مقاومت بدن برای عدم ابتلا به ویروس کرونا هم هست. حال بازار این نوع میوه‌ها نیز با انواع مشکلات ازجمله تفاوت نرخ از مزرعه تا بازار دست‌و‌پنجه نرم می‌کند. این نوع میوه‌ها درپی فرصت‌طلبی برخی مغازه‌داران نرخ‌های عجیب و غریبی در مغازه‌های سطح شهر عرضه می‌شوند که بازار مرکبات هم خارج از این قاعده مستثنی نیست. بررسی‌ها نشان می‌دهد که اختلاف قیمت میوه در مغازه‌های شمال تا جنوب شهر در برخی مواقع به دو تا سه‌برابر می‌رسد، درحالی‌که مغازه‌داران طبق فاکتور حداکثر ۳۵درصد باید روی اجناس خود لحاظ کنند. بسیاری از مسئولان بر این باورند که اختلاف قیمت میوه ناشی از عوامل کیفیت و درجه‌بندی، تفاوت اجاره‌بها و ساعات خرید متفاوت از میدان مرکزی امری طبیعی است، اما گاهی سودجویی عوامل واسطه و دلال در سایه کم‌نظارتی دستگاه‌های مسئول موجب می‌شود که اختلاف قیمت به چندبرابر برسد که عرضه مستقیم بدون دخالت واسطه‌ها می‌تواند راهگشای رفع این مشکلات باشد

انتظار می‌رود با گذشت چند سال از وعیده‌های مختلف، مقدمات اجرایی این امر فراهم شود تا در شرایط فعلی اقتصاد، بار مالی سنگینی بر خانوار تحمیل نشود. حال به‌سراغ مسئولان ذی‌ربط می‌رویم تا از علل اختلاف چند برابری قیمت میوه از شمال تا جنوب شهر و بی‌توجهی مسئولان به اجرای مقدمات عرضه مستقیم به‌منظور رهایی از وضعیت فعلی با خبر شویم.

نقش پررنگ دلالان علت اصلی اختلاف قیمت میوه از شمال تا جنوب‌شهر
نایب رئیس اتحادیه باغداران تهران با اشاره به علل گرانی قیمت میوه در بازار گفت: اگرچه اختلاف قیمت میوه برحسب کیفیت و درجه‌بندی امری بدیهی است، اما برخی مواقع میوه با کیفیت مشخص در مناطق مختلف تحت‌تأثیر عوامل متعدد با نرخ‌های متفاوتی عرضه می‌شود.

مجتبی شادلو افزایش اجاره‌بها را یکی از دلایل گرانی قیمت میوه از شمال تا جنوب شهر اعلام کرد و افزود: اگر قیمت میوه تحت‌تأثیر استاندارد مشخص در بحث درجه‌بندی‌ها عرضه شود و در چارچوبی برای افراد نوع ممتاز، درجه یک، دو و سه آن مشخص و روی کالا درج شود، قیمت آن به‌سبب برچسب مشخص قابل رصد و شناسایی است.

شادلو عرضه و تقاضا را یکی از مؤلفه‌های مهم و تأثیرگذار در بازار دانست و گفت: محصولات کشاورزی برمبنای قیمت تمام‌شده و سود متعارف باید به مصرف‌کننده عرضه شود که متأسفانه این امر در برخی موارد مغفول می‌ماند.

نایب رئیس اتحادیه باغداران با انتقاد از گرانفروشی میوه در برخی مغازه‌ها بیان کرد: در مواقعی که قیمت میوه در مبدأ افزایش می‌یابد، مغازه‌داران نرخ اقلام را بلافاصله افزایش می‌دهند، درحالی‌که با کاهش قیمت در مبدأ همچنان با نرخ‌های قبلی عرضه می‌کنند که این امر اجحاف در حق مصرف‌کنندگان است.

وی با بیان این‌که کمبودی در عرضه میوه نداریم، گفت: با توجه به شرایط مساعد تولید انتظار می‌رود که نوسانی در بازار میوه رخ ندهد. علی‌رغم شرایط مساعد تولید، مصرف‌کنندگان نگران افزایش قیمت میوه در بازار هستند، درحالی‌که با ساماندهی سیستم خرده‌فروشی سودجویی عوامل واسطه و دلال به حداقل می‌رسد.

عرضه مستقیم میوه راهی برای دور زدن عوامل واسطه‌ها در بازار
مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی کشاورزی باغبانی کشور هم عرضه مستقیم میوه را یکی از راهکار‌های کاهش اختلاف قیمت میوه در بازار دانست و گفت: وزیر جهاد کشاورزی به‌دنبال آن است که به غیر از سازمان میادین میوه و تره‌بار، کانال‌هایی برای عرضه مستقیم بدون دخالت تعاونی‌ها در نظر بگیرد تا امکان خرید با میوه ارزان‌تری برای خانوار‌ها فراهم باشد.

محمدعلی مصطفی‌لو با اشاره به این‌که سودجویی عوامل واسطه و دلال در گرانی میوه نقش به‌سزایی دارد، افزود: این درحالی است که عرضه مستقیم میوه از سوی کشاورزان و حذف عوامل واسطه و دلال موجب شده، قیمت میوه باکیفیت یکسان از مغازه‌ای به مغازه دیگر متفاوت نباشد.

وی با تأکید بر این مسأله که وزارت جهاد کشاورزی و سازمان مرکزی تعاون روستایی هرچه سریع‌تر مقدمات اجرای عرضه مستقیم میوه بدون دخالت تعاونی‌ها را باید فراهم کنند، بیان کرد: با توجه به اختلاف چندبرابری قیمت میوه از شمال تا جنوب شهر، حذف واسطه‌ها و عوامل دلال منجر به تعادل بازار میوه خواهد شد.

مدیر عامل اتحادیه تعاونی باغبانی کشاورزی وضعیت تولید محصولات کشاورزی را مناسب ارزیابی کرد و گفت: با وجود افزایش هزینه‌های تولید، نوسان جزئی قیمت نسبت به‌مدت مشابه سال قبل امری طبیعی است، اما عوامل واسطه و دلال با دریافت سود‌های نامعقول به‌دنبال آشفتگی بازار هستند.

اختلاف قیمت میوه از مغازه‌ای به مغازه دیگر
رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران هم با اشاره به‌دلایل گرانی قیمت میوه از شمال تا جنوب شهر اظهار کرد: اختلاف قیمت میوه از شمال تا جنوب‌شهر و از مغازه‌ای به مغازه دیگر مربوط به ساعت کاری مغازه‌داران از میدان مرکزی است. هر چند اختلاف قیمت میوه ناشی از کیفیت مختلف اقلام امری طبیعی است.

اسدالله کارگر با تأکید بر اصلاح ساعت کاری میدان مرکزی افزود: اگر ساعت کار خرید مغازه‌داران مشخص شود، با حذف عوامل واسطه شاهد نوسان قیمت میوه از مغازه‌ای به مغازه دیگر و با کیفیت مشابه نیستیم.

کارگر ادامه داد: در برخی از ساعات به‌دلیل فراوانی عرضه، قیمت میوه در میدان مرکزی ارزان‌تر است؛ به‌عنوان مثال یک مغازه‌دار در ساعت ۹صبح هر کیلو نارنگی را با نرخ چهارهزار تومان و مغازه دیگر در ساعت ۱۲ همان نارنگی با کیفیت یکسان را به‌علت کمبود با نرخ ششهزار تومان خریداری می‌کند که همین امر منجر به اختلاف قیمت در بازار می‌شود.

رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران در پایان تصریح کرد: مغازه‌داران بر مبنای فاکتور مجاز به احتساب سود منطقی و حداکثر ۳۵ درصدی هستند که اختلاف قیمت از مغازه‌ای به مغازه دیگر ناشی از ساعات متفاوت خرید است و این هیچ ارتباطی به گران فروشی ندارد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه سبزینه، تاریخ انتشار: 20 مهر 1399، کد خبر: 89152،  www.sabzineh.org

خبرهای مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
0
0
با طراحي سه سامانه ساده ميتونيم از دست اين معضلات رها شيم دقيقا كاري كه هند كرد و كشاورزي خودش رو احيا كرد
آخرین اخبار
پربازدیدترین