پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۵۸۵۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۷
با شیوع ویروس کرونا، شرایط فعالیت در حوزه گردشگری دشوارتر شده است. در این میان حدود ۱۱ درصد دفاتر خدمات مسافرتی آذربایجان شرقی درخواست تعطیلی شش ماهه داده‌اند و ضریب اشغال هتل‌ها نیز ۲۰ درصد است.
شعارسال: احمد حمزه زاده (مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان آذربایجان‌شرقی) با اشاره به آنکه در روز‌های شیوع ویروس کرونا و نبود گردشگر درصدد مرمت و احیای آثار باستانی و تاریخی درآمده‌ایم، گفت: امسال موفق شدیم از میان ۱۱۰ حکم مرمتی که در کشور صادر شده ۵۵ حکم  مرمتی را از وزارتخانه میراث و گردشگری برای آثار و بنا‌های استان بگیریم که در واقع می‌توان گفت بیشترین حکم مرمتی در کل کشور که نیمی از احکام می‌شود، متعلق به آذربایجان شرقی است. کار بازسازی و مرمت این پروژه‌ها آغاز شده که از آن جمله می‌توان به پروژه بزرگ حسن پادشاه، خلعت پوشان، چهارمنار و بخش‌هایی از بازار تاریخی تبریز اشاره کرد.

 او در خصوص کاوش‌های باستان‌شناسی که قرار است طی سال جاری انجام شود، گفت: امسال برای کاوش ربع رشیدی برنامه‌هایی داشتیم که قرار بود با همکاری دانشگاه هنر اسلامی تبریز و دانشگاه آلمان برگزار شود. هرچند  طی سال‌های گذشته ۳ فصل کاوش در این بخش انجام شده بود، اما امسال به دلیل کرونا گروه باستان‌شناسی آلمانی امکان حضور در ایران را نداشت از این رو کاوش تا بعد از شیوع کرونا متوقف شده است.  البته قرار است در شهر تاریخی اوجان در بستان‌آباد کاوش‌های باستان‌شناسی انجام شود. این شهر متعلق به دوره ایلخانیان است و قرار است بخش‌هایی از آن مورد بررسی، کاوش و مرمت قرار گیرد.

 حمزه زاده در ادامه از افتتاح و گشایش ۱۰ موزه در استان آذربایجان شرقی خبر داد و گفت: نخستین موزه فوتبال، مطبوعات، بنادر و کشتیرانی (علوم فنون دریایی)، موزه آثار استاد احد حسینی و موزه کبریت مجوزشان صادر و برخی از آن‌ها تاکنون افتتاح شده‌اند. همچنین سه موزه آذربایجان، قاجار و مشروطه به QR کد مجهز شده‌اند تا گردشگران داخلی و خارجی بتوانند هنگام بازدید از موزه از امکانات دوزبانه استفاده کنند.

 مدیرکل میراث و گردشگری آذربایجان شرقی همچنین از ساماندهی مخازن موزه‌های این استان خبر داد و گفت: در حال بازسازی مخازن هستیم.

عدم فروش صنایع دستی

او همچنین با اشاره به وضعیت نامناسب فروش صنایع دستی و فرش‌های دستباف تبریز گفت: به دلیل شیوع ویروس کرونا نه تنها گردشگر خارجی نداریم بلکه تعداد گردشگران داخلی نیز بسیار کم شده است و این امر سبب کاهش فروش صنایع دستی شد؛ چراکه بیشتر فروش ما در حوزه صنایع دستی به گردشگران بود. در عین حال نتوانستیم برای تولیدکنندگان صنایع دستی نمایشگاه فروش برگزار کنیم چراکه برگزاری چنین نمایشگاهی در ایام کرونا ممنوع بود.  درواقع می‌توان گفت فروش صنایع دستی طی ماه‌های اخیر به صفر رسیده و صادرات نیز انجام نمی‌شود.

تور‌های غیرمجاز طبیعت‌گردی

علیرضا بایرام زاده (معاون گردشگری استان آذربایجان شرقی) نیز درخصوص وضعیت گردشگری این استان به ایلنا گفت: طی ماه‌های گذشته با توجه به شیوع ویروس کرونا میانگین ضریب اشغال هتل‌های استان در حدود ۲۰ درصد است.  حتی در تعطیلات آخر هفته نیز افزایش چندانی در این خصوص اتفاق نیفتاد چراکه از یکسو بیشتر سفر‌هایی که در شرایط شیوع ویروس کرونا شاهد هستیم در قالب سفر‌های خانوادگی اتفاق می‌افتد و استفاده از تاسیسات گردشگری در آن جایی ندارد و کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ و از دیگر سو صداوسیما  دائم عدم سفر را تبلیغ می‌کند و هیچ صحبتی از سفر هوشمند و سفر مسئولانه نمی‌شود.  

 به گفته او؛ با توجه به شیوع ویروس کرونا و تصمیمات ستاد کرونا استان آذربایجان شرقی طی هفته گذشته با ممنوعیت برگزاری تور‌های دسته جمعی روبه‌رو بودند البته تور‌های غیرمجاز به کار خود ادامه می‌دهند که مربوط به هفته یا ماه خاصی نمی‌شود و معمولاً در قالب تور‌های طبیعت‌گردی و یک روزه هستند.  

 معاون گردشگری آذربایجان‌شرقی در ادامه از شناسایی معرفی و برخورد با حدود ۴۰ تور غیرمجاز در حوزه گردشگری  طی ۶ ماه اخیر سال ۹۹ خبر داد و گفت: عمده این تور‌ها در فضای مجازی اقدام به ثبت نام گردشگران می‌کنند. این تور‌ها شناسایی و با برخی از آن‌ها برخورد شد البته با توجه به گستردگی فضای مجازی برای فعالیت این نوع گروه‌ها هر روز شاهد گشایش صفحه جدیدی برای برگزاری تور‌های غیرمجاز هستیم.  

بایرام زاده در خصوص وضعیت تاسیسات گردشگری و تعطیلی احتمالی برخی از آن‌ها نیز گفت: باتوجه به شرایط شیوع ویروس کرونا و عدم حضور گردشگران هرچند تاکنون اعلام ورشکستگی از سوی تأسیسات گردشگری استان نداشتیم، اما تقاضای مرخصی شش ماهه و تعطیلی از سوی حدود ۳۰ آژانس مسافرتی  ارائه شده است. البته ۲۶۰  دفتر خدمات مسافرتی در استان فعال هستند، اما از آنجا که تعطیلی مراکز اقامتی نیز هزینه‌بر است و تبعاتی به همراه دارد تاکنون تقاضایی برای تعطیلی از سوی مراکز اقامتی استان ارائه نشده است و درنهایت در حال حاضر با همان میانگین ۲۰ درصد ضریب اشغال فعال هستند.  

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۹، کد خبر: ۹۸۱۱۶۰:www.ilna.news
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ارش
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۴
0
0
چه چیزهایی که در این تورهای شاد شاد گردشگری نمیگذرد!
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین