پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۷۶۵۲
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۳
فلفل رنگی گلخانه‌ای از جمله محصولات کشاورزی صادراتی کشور به شمار می‌رود و روسیه هم از جمله بازارهای هدف این محصول است، اما به گفته صادرکنندگان، افزایش قیمت این محصول در کشور در ماه‌های اخیر صادرات را متوقف کرده است.

شعار سال: به گفته صادرکنندگان، برخی دلالان و واسطه‌ها باعث شده‌اند فلفل دلمه‌ای رنگی که سال گذشته کیلویی هفت تا ۱۴ هزار تومان خریداری و برای صادرات آماده می‌شد، امسال با رشد ۳۰۰ درصدی به کیلویی ۴۵ هزار تومان برسد و دیگر توجیه اقتصادی برای صادرات نداشته باشد؛ موضوعی که در شرایط فعلی که کشور به ارزآوری نیاز دارد، این مهم را مختل می‌کند. کارشناسان می‌گویند جدای از کیفیت، قیمت محصول هم باید با بازار کشور مقصد همخوانی داشته باشد، در غیر این‌صورت کشور هدف شریک دیگری برای تأمین بازار خود انتخاب خواهد کرد.

سورتینگ‌داران، عامل افزایش قیمت فلفل دلمه‌ای رنگی

در همین ارتباط یکی از صادرکنندگان فلفه دلمه‌ای رنگی به روسیه با گلایه از این‌که صادرکنندگان بی‌تجربه نظم بازار را به‌هم زده‌اند، گفت: صادرکننده باید هویت و شناسنامه این کار را داشته باشد، ولی بسیاری از کسانی که اسم خود را صادر‌کننده گذاشته‌اند، تجربه و شناختی از بازار هدف ندارند و همین باعث می‌شود قیمت‌ها شکسته شود و به سایر صادرکنندگان هم آسیب برسد.

رضا انصاری در گفتگو با «سبزینه» با بیان این‌که امسال شاهد اخلال در بازار صادرات فلفل دلمه‌ای رنگی هستیم، افزود: فلفه دلمه‌ای رنگی مصرف داخلی زیادی ندارد و بخش اعظم آن صادر می‌شود. از سال گذشته شاهد هستیم عده‌ای وارد بازار شده‌اند که محصولات گلخانه‌ها را با قیمت‌های بالا خریداری می‌کنند و همین موضوع باعث شده فلفل دلمه‌ای در ایران قیمت بیش‌تری از بازار جهانی داشته باشد. امسال قیمت فلفل دلمه‌ای رنگی به کیلویی ۴۵ هزار تومان رسیده، در حالی که سال قبل بالاترین قیمت آن ۲۰ هزار تومان بود.

وی ادامه داد: اصفهان، کرمان و یزد از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فلفل دلمه‌ای رنگی در کشور هستند، اما اصفهان مرکز این محصول شده، به طوری که سورتینگ‌دار‌های اصفهان این روز‌ها نقش دلال را ایفا می‌کنند، به‌طوری که محصولات استان‌های دیگر را هم خریداری می‌کنند و با قیمت‌های بالا می‌فروشند. می‌توان گفت اداره‌کنندگان بازار این محصول در اصفهان هستند؛ افرادی که باعث شده‌اند قیمت‌ها بالا برود و صادرات متوقف شود.

انصاری اضافه کرد: بالاترین قیمت فلفل دلمه‌ای ۸۰ سنت تا یک دلار است و همین افزایش قیمت داخلی که توسط چند سورتینگ‌دار انجام می‌شود، باعث ضربه‌خوردن به صادرات این محصول شده است.

وی افزود: کشاورز سوبسید و بذر دولتی دریافت می‌کند و در واقع بخشی از هزینه‌های کشاورزی بر دوش دولت است، اما می‌بینیم که عمده سود به جیب دلالان می‌رود. متأسفانه شبکه‌ای درست شده که بدون توجه به عواقب کار به صورت هماهنگ عمل می‌کنند و نظارتی هم بر این موضوع نیست.

این صادرکننده ادامه داد: سورتینگ‌داران و دلال‌ها با اطلاع از این‌که صادرکنندگان با کشور روسیه قرارداد دارند و اگر به تعهد خود عمل نکنند، مجبورند جریمه‌های زیادی بپردازند، محصول را به هر قیمتی که می‌خواهند به ما می‌فروشند و حتی فاکتور و پیش فاکتور هم نمی‌دهند؛ مثلاً اگر برای فلفل دلمه‌ای ۱۰۰ میلیون هم پیش پرداخت داده باشیم، همان روزی که می‌خواهیم بار را تحویل بگیرم، قیمت را می‌گویند. در این صورت صادرکننده مجبور است که محصول را بخرد، چون از یک طرف نسبت به کشور مقصد تعهد دارد و از طرف دیگر از برگشت پول خود بعد از فسخ مطمئن نیست.

انصاری در پاسخ به این‌که چرا صادرکنندگان با گلخانه‌داران وارد تعامل نمی‌شوند تا واسطه‌ها حذف شوند، گفت: دلال‌ها از سال گذشته با تمام ظرفیت‌ها قرارداد بسته‌اند. شخصی در اصفهان با ۷۰ درصد گلخانه‌داران قرارداد بسته و دیگر جایی برای صادرکنندگان نمانده است.

وی با اشاره به عواقب این کار گفت: چنین برنامه‌ای سال ۹۳ در تاکستان برای کشمش اتفاق افتاد و چند دلال قیمت را تا جایی بالا بردند که دیگر روسیه از ما محصولی نخرید و سال بعد ترکیه جای ایران را در بازار روسیه گرفت. زمانی ۶۰ تا ۷۰ درصد کشمش تولیدی صادر می‌شد، اما اکنون ۱۰ درصد تولید داخل هم صادر نمی‌شود و می‌توان گفت از زمره محصولات صادراتی حذف شده است. امیدوارم قبل از این‌که این اتفاق برای فلفل دلمه‌ای بیفتد، مسئولان ورود کنند.

نمی‌توان دلال‌ها و واسطه‌ها را حذف کرد

یکی از گلخانه‌داران نجف‌آباد اصفهان هم که فلفل دلمه‌ای رنگی کشت می‌کند، با بیان این‌که نمی‌توان دلال‌ها و واسطه‌ها را حذف کرد، در رابطه با نحوه تعامل با سورتینگ‌داران و صادرکنندگان گفت: حدو چهارسال است که با شرکتی که کار سورت و صادرات انجام می‌دهد، کار می‌کنیم و محصول خود را به این شرکت می‌فروشیم و قیمت را توسط همکاران با توجه به هزینه تولید و رصد قیمت بازار هدف تعیین می‌کنیم؛ البته باید بگویم پول را هم به صورت نقد دریافت می‌کنیم، چرا که مجبوریم نهاده‌ها را به صورت نقدی خریداری کنیم.

علی پاکدل در گفتگو با «سبزینه» در رابطه با افزایش قیمت این محصول نسبت به سال گذشته اظهار داشت: قیمت نهاده‌ها مانند کود، سم و.. به شدت افزایش داشته است و هیچ حمایتی از گلخانه‌داران صورت نمی‌گیرد. سال گذشته یک کیسه کود نواتک را ۹۸ هزار تومان می‌خریدم، اما اکنون بیش از یک میلیون تومان قیمت دارد، یعنی ۱۰ برابر شده و طبیعی است که در این شرایط قیمت کالای نهایی هم افزایش پیدا می‌کند و اگر به جز این باشد، گلخانه‌دار تولید نمی‌کند.

وی ادامه داد: قیمت محصول تابعی از قیمت بازار مصرف، هزینه تولید، بازار‌های صادرات و بسته‌بندی است و این نیست که ما از خود قیمتی تعیین کنیم.

پاکدل اضافه کرد: گاهی شاهد دلالی در بازار فلفل دلمه‌ای رنگی هم هستیم، اما نمی‌شود واسطه‌ها را حذف کرد. این‌طور هم نیست که تمام سورتینگ‌داران دلال باشند. حداقل افرادی که با ما کار می‌کنند این‌گونه نیستند.

این گلخانه‌دار در پاسخ به این‌که آیا با صادرکننده یا سورتینگ‌داری برای فروش محصول خود از قبل قرارداد می‌بیندید یا خیر، گفت: با توجه به این‌که هرسال میزان تولید فرق دارد، نمی‌توانم این کار را انجام دهم، چرا که شاید نتوانم به تعهد خود عمل کنم.

برخی سورتینگ‌داران عامل به‌هم خوردن بازار هستند

زهرا رضایی هم که در حوزه سورت فعالیت دارد، برخی از سورتینگ‌داران را عامل اصلی به‌هم خوردن بازار و افزایش قیمت‌ها دانست و گفت: برخی از افراد که در این حوزه فعال هستند، دانش و اطلاع کافی ندارند و نمی‌دانند که با این رقابت که برای خرید محصول با قیمت بالا دارند، ممکن است به صادرات کشور در بلندمدت ضربه وارد کنند.

وی در گفتگو با «سبزینه» ادامه داد: متأسفانه نهاد خاصی بر قیمت‌ها نظارت ندارد، در حالی که بازار هدف باید کشش قیمت فعلی ما را داشته باشد.

رضایی افزود: برخی از سورتینگ‌داران اگر مشتری داشته باشند، تمام بازار را به‌هم می‌ریزند و با قیمت بالا محصول را می‌خرند. کشاورزان نیز با هم در تماس هستند و اگر یک نفر با قیمت بالا محصولش را بفروشد، بقیه زیر قیمت نمی‌فروشند، در صورتی که اگر یک ماه محصول خریداری نشود، بازار به تعادل می‌رسد.

کوتاه‌شدن دست واسطه‌ها با تأمین زنجیره ارزش

رئیس نظام نظام صنفی کشاورزی هم با اشاره به نقش تشکل‌ها در قیمت‌گذاری محصولات گفت: نبود زنجیره ارزش در کشور عامل اصلی تفاوت چشمگیر قیمت از مبدأ تا مقصد است و با ایجاد زنجیره ارزش در کشور مطمئن باشید بخش کشاورزی با متولی‌شدن وزارت جهاد کشاورزی و کمک تشکل‌ها می‌تواند قیمت‌ها را مدیریت کند تا دست واسطه‌گران و دلالان از بازار کوتاه شود.

محمدشفیع ملک‌زاده در گفتگو با «سبزینه» افزود: نبود برنامه مدون و سو‌ءمدیریت در بازار محصولات کشاورزی زمینه را برای اختلاف قیمت فاحش از مزرعه تا بازار رقم می‌زند که این امر اجحاف در حق فعالان اصلی این بازار به ویژه تولیدکنندگان است.

وی ادامه داد: تعیین قیمت باید براساس هزینه‌های واقعی تولید و میزان تورم باشد تا هیچ یک از طرفین ضرر نکنند که تشکل‌ها می‌توانند این ارتباط را شکل دهند، اما تاکنون هیچ‌گاه از ظرفیت آن‌ها به درستی استفاده نشده تا به عنوان پل ارتباطی بین بخش‌های مختلف عمل کنند.

شعار سال،  با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از روزنامه سبزینه ، تاریخ انتشار 29 مهر 99، کد خبر:   89524، www.sabzineh.org

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۲
0
0
واقعا برای چی باید تحلیلی های مرتبط با گرونی رو بخونیم؟ یعنی هرروز تو این مملکت باید چیزی گرون بشه؟
امیر
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۲
0
0
برخوردباید بشه با این اخلال گران و دلالان . چرا هر کاری میخوان راحت انجام میدن آخه !!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
0
0
اخه برای فلفل دلمه ای باید این همه مردم پول بدن؟ البته مردم خیلی وقته نیاز های اساسی شون رو کنار گذاشتن چه برسه به اینکه بخوان از این چیزا بخرن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
0
0
به هیج وجه این مقاله صحیح نیست.بنده بعنوان فعال دراین حوزه عرض میکنم که سوله داران و مصاحبه شونده دراین موضوع بدلیل کاهش سود خودشون چنین حرفایی زدن .قیمت روبل روسیه شده ۳۸۰ .صادراو بر اساس شاخص روبل به دلار و برابری ریال برابر روبل هست .قیمت نهاده ها شامد بذر و کود وسم و نیروی انسانی و البته حاملهای انرژی به نسبت ۸ماه قبل ۹ برابر شده .قیمت سازه های گلخانه از ۴۰ میلیون تومن شده ۳۸۰ میلیون .چطور این افراد بدون مطالعه و آگاهی چنین صحبتایی کردن .کجا قیمت پارسال ۲۰ تومن بوده .قیمت سال قبل هم ۳۱ هزار تومن بود.اینها خبر از هزینه ها ندارن .اینها فقط منفعت شخصی خودشون براشون مهمه.

منبع خبر : سایت خبری شعار سال

https://shoaresal.ir/fa/news/307652/دلالی-سازمان‌یافته-عامل-رشد-۳-برابری-قیمت-فلفل-دلمه‌ای-رنگی
روزبه کیانی
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
0
0
به عنوان فعال در زمینه کشت فلفل دلمه ای باید عرض کنم این نوشته سراسر اشتباه و با بغض نوشته شده . اولا مبحث فلفل دلمه مبحث صادرات است و بالافرض که حتی فلفل ۱۰۰ تومان شود . نباید خوشحال شویم از ارزاوری؟؟؟. ما را چه شده؟؟
ثانیا پارسال قیمت حدود متوسط ۲۸ تومان بود که با توجه به تورم امسال ، میشه گفت امسال سال خوبی حتی نسبت به پارسال نیست
ثالثا چه کسی گفته کرمان و یزد جزو صادر کننده های فلفل هستند
رابعا چه کسی گفته ما نهاده ها را دولتی میگیریم . اکثر تمام نهاده ها دارد ازاد و حتی قاچاق دست ما میرسد.
خامسا قیمت سم از پارسال ده برابر و کود حدود شش برابر شده است
و قیمت سازه از حدود جریبی ۱۲۰ میلیون پارسال به حدود ۳۵۰ میلیون رسیده.
اگر صادراتی توانایی صادرات ندارد لطفا فکری به حال خود کند و بیخود با دروغ سعی در از بین بردن این صنعت نکند
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین