پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۰۱۰۵
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۵
کافی‌است میان قشر‌های مختلف مردم، احزاب، جریان‌ها و گروه‌های مختلف سیاسی چرخی بزنی تا بدانی این سردار، چنان در دل آحاد ملت نشسته که همه از ویژگی‌های خاص او سخن می‌گویند و اینکه راهی که او برای تعامل و هم‌دلی انتخاب کرد، الگویی برای جریان‌ها و شخصت‌های سیاسی از همه گروه‌ها باشد.
شعار سال: مدت‌ها پیش از اینکه در سال ۱۳۹۶ اعلام کند «تا کمتر از ۳ ماه دیگر، اعلام پایان حکومت داعش در این کره خاکی خواهد بود»، سردار دل‌ها شده بود و از او به عنوان یکی از محبوب­ترین چهره‌ها در داخل و کشور‌های منطقه یاد می­‌شد؛ روستا زاده­‌ای که با کارگری آغاز کرد و در دوران دفاع مقدس نیز فرمانده دل‌های لشگر ۴۱ ثارالله کرمان بود؛ با پذیرش مسئولیت سپاه قدس تبدیل به کابوس داعش و حامیانش شد.
اوج هنرنمایی و رشادت سردار قاسم سلیمانی در مبارزه با هیولای داعش رقم خورد و بیشتر از پیش نامش بر زبان­‌ها افتاد و یادش در قلب­‌ها.

در آستانه نخستین سالگرد شهادت سردار نگاهی انداخته­‌ایم به ویژگی­‌ها و صفات منحصر به فرد سپهبد سلیمانی و واکاوی دلایل و زمینه­‌های نیک نامی و محبوبیت او.

شخصیت‌های محبوب و مردمی عموما از فرهمندی (کاریزمای) خاصی برخوردارند که هم بر محبوبیت‌شان می­‌افزاید هم سبب آن می­‌شود؛ سردار سلیمانی با چهره و کلام شیرین­ش، یکی از بهترین نمونه‌ها از این دست است که محبوبیت­ش هرچه  زمان می­‌گذشت، بیشتر می­‌شد.

گاهی برخی می‌گفتند با توجه به این محبوبیت، سردار را برای ورود به حوزه سیاسی دعوت کنند، اما خودش هیچگاه تمایلی به ورود نداشت و مراقب بود چهره به یادگار مانده از همرزمان شهیدش، خدشه­‌ای برندارد.

سلیمانی هرچه قدر نام­‌آورتر می­‌شد، بیشتر از جناح­‌بندی­‌های سیاسی فاصله می­‌گرفت و مراقب بود به عنوان یک چهره مردمی و ملی، خود را آلوده به سیاسی‌کاری­‌های مرسوم نکند؛ از طرفی با بسیاری از سیاسیون از جناح­‌های مختلف چپ و راست، اصلاح‌طلب، اصولگرا و … ارتباط داشت و همه گروه­‌های سیاسی و اجتماعی از وی بعنوان فرماندهی شجاع، ایثارگر، قهرمان ملی و سرباز وطن یاد می­‌کردند و امنیت داخلی ایران را مرهون تلاش­‌ها و مجاهدت‌های او و یارانش می­‌دانستند.

نمود و بروز مردم­‌داری و مردم­‌گرایی سلیمانی در تشییع جنازه تاریخی و فراموش نشدنی­‌اش بود که در دل­‌ها و بر دست­‌های صد‌ها هزار نفر در اهواز، مشهد، قم و کرمان تشییع شد و در تهران با چنان جمعیتی همراه شد که ایام مراسم میلیونی رحلت حضرت امام (ره) را زنده کرد.

سردار سلیمانی برای مردمی که خاطره صداقت­‌ها و شهادت­‌های فرزندان­‌شان را در جنگ هشت ساله به یاد داشتند، همان خلوص دوران دفاع مقدس را زنده می­‌کرد و با سادگی و تواضع­‌اش یادآور همرزمان شهیدش بود؛ چنانچه هرگز وارد دسته‌بندی­‌های سیاسی و جناحی نشد و راه امام و رهبر را به سلامت پیمود.

پرهیز از دسته­‌بندی‌های جناحی از او چهره­‌ای ملی و مردمی ساخته بود که دفاع از کیان ملی کشور را مقدم بر همه چیز می­‌دانست، هرگز پی مقام و قدرت نبود و آلوده به جاه‌طلبی­‌های سیاسی و مالی و اقتصادی نشد. شهید سلیمانی سیاست را خوب می‌فهمید و هر جایی که نامی از منافع، مصالح و عزت ملی بود اسم ایشان هم بود.

سلوک شخصی و رفتار فردیش با مردم عادی و از جمله فرزندان شهدای دفاع مقدس و دفاع از حرم، یکی دیگر از زمینه­‌های محبوبیت او بود؛ این موضوع در سفر‌های ساده و حضور‌های بی‌تکلف و بدون تشریفات به مناطق جنگی کشور‌های منطقه نیز نمود داشت و بسیاری از مردم مسلمان در کشور‌های خاورمیانه او را با همین وجه می‌شناختند.

اما شاید مهم­ترین توانمندی و قابلیت او، در جریان فتنه داعش و گروه­‌های تکفیری آشکار شد؛ همان زمانی که وحشت منطقه را فراگرفته بود و داعش با سودای تشکیل خلافت، در بخش‌های زیادی از عراق رخنه کرد و به چند کیلومتری مرز‌های ایران رسیده بود.
در سوریه نیز وقتی همه ناظران سیاسی و نظامی، سوریه را از دست رفته می‌دانستند، این سردار سلیمانی بود که وارد عمل شد و با بهره‌گیری از دیپلماسی نظامی، معادلات را برهم زد و حیرت همگان را برانگیخت.

اگر رشادت و عقلانیت سلیمانی و نظام جمهوری اسلامی و همه شهدای مدافع حرم نبود شاید اکنون نقشه جغرافیای منطقه تغییر کرده بود و به تعبیر رهبری، مجبور بودیم در کرمانشاه و همدان با ترروریست­‌های تکفیری-صهیونیستی بجنگیم. از همین روی بعد از شهادتش، بسیاری از مقام‌های منطقه‌ای از او یاد کردند. از جمله رئیس اقلیم کردستان عراق در پیام تسلیتش نوشت: «ایشان از دوستان ما در جبهه جنگ با دیکتاتوری، و حامی و همسنگر ما علیه گروه تروریستی داعش بوده است؛ بار‌ها همه مقام‌های عراق و اقلیم از این زحمات و فداکاری قدردانی کرده‌اند».

جالب اینجاست که دو جمله از معروف‌ترین سخنان حاج قاسم که بار‌ها شنیدیم و بسیار بر دل نشست، هر دو در مراسم یادبود شهدا و دفاع مقدس عنوان شده بود؛ «اعلام پایان خلافت داعش در کمتر از سه ماه دیگر» شهریور ۹۶ در مراسم اربعین شهید مرتضی حسین‌پور در لنگرود گفته شد و وعده سردار زودتر از آن تحقق یافت. مرداد ۹۷ نیز در یادواره عملیات رمضان در همدان گفت «ما ملت شهادتیم، ما ملت امام حسینیم، ما تشنه شهادتیم» ....   شهادت کمترین حق حاج قاسم بود بعد از این همه رشادت و جوانمردی.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از ایرنا، تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۹، کد خبر: ۸۴۱۶۷۵۲۰، irna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Netherlands
۱۸:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
0
0
سردار سلمیانی شدن اون هم تو جامعه چندین قطبی ایران اصلا کار اسونی نیست
ناشناس
Netherlands
۱۹:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
0
0
همه مسئولین باید در این زمینه الگو پذیری مناسبی داشته باشن از سردار عزیز ما
ناشناس
Netherlands
۱۹:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
0
0
خیلی دلمون برای سردار تنگ شده هیچ وقت اون شب رو یادم نمیره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
0
0
سال پيش اين موقع چقد حالمون بد بوده واقعا... خدا ازشون نگذره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
0
0
سالگرد ترور جانسوز سردار عزيز ما رسيده و هنوز هم دلمون اروم نگرفته
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
0
0
وقتي كامنت هاي مردم رو ميخونم واقعا بغضم ميگيره كه چقد اين مردم به سردار وابسته بودن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین