پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۹۶۳۵
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۳
با توجه به بازار خوب فروش سیمان در کشورهای همسایه، اغلب شرکت ها تمایل دارند سیمان خود را صادر کنند و سود بیشتری کسب کنند تا جائی‌که از تامین بازار داخلی غافل ماندند و بسیاری از فعالیت‌های عمرانی مردمی و بخش دولتی مرتبط در اثر کمبود سیمان با مشکل روبرو شده است.
شعار سال: پس از کمبود اقلام غذایی و گرانی‌های افسارگسیخته‌، اینبار نوبت به مصالح ساختمانی و شالوده‌ی ساخت و سازها رسید، کمبود مقطعی سیمان شاید عادی باشد اما در استانی که کارخانه تولید سیمان دارد دور از انتظار است.

این روزها کمبود سیمان، ساخت و سازها و عملیات‌های عمرانی را در کل استان هرمزگان با چالش مواجه کرده،و به گفته‌ی پیمانکاران ساختمان، افزایش قیمت سیمان بر روی دیگر مصالح ساختمانی مانند تیرچه و بلوک هم تاثیر گذاشته است و این افزایش قیمت باعث ضرر پیمانکاران شده است.

سیمان، این روزها به قیمت ۲۸۰۰۰ تا 35000 تومان به فروش می‌رسد، اما نه به اندازه‌ی نیاز؛ هر جا هم که آمار سیمان دریافتی از عمده فروش‌ها با آمار فروش خرده فروش‌ها همخوانی ندارد رد پای دلالان به چشم می‌خورد.

موضوع کمبود سیمان به موضوعی پرچالش در چند ماه گذشته تبدیل شده که نه تنها پروژه های عمرانی، بلکه ساخت و سازهای شخصی را نیز تحت تأثیر قرار داده است.

در مناطق جنوبی از جمله هرمزگان به دلیل فصل مناسب ساخت و ساز و افزایش نیاز به سیمان در فصول پاییز و زمستان، این مسأله نمود بیشتری پیدا کرده و حساسیت بیشتری در بین مردم و مسئولین استان ایجاد کرده است.

کارخانه سیمان بندرخمیر هرمزگان که به نوعی بیشترین تولید را در منطقه دارد و از ظرفیت تولید روزانه شش هزارتن سیمان به صورت فله و پاکتی برخوردار است که در شرایط فعلی به منظور تأمین سیمان مورد نیاز مصرفی داخل استان، صادرات محصول این کارخانه متوقف شده است اما متاسفانه توزیع آن خیلی کم شده بطوریکه جوابگوی نیاز ساخت و ساز ساختمانی و عمرانی مردم نیست.

یکی از فروشندگان مصالح ساختمانی در هرمزگان در گفتگو با خبرنگار هرمز اظهار کرد: عرضه سیمان از شرکت سیمان بندرخمیر هرمزگان انجام می شد و هیچ کمبودی در فروش نداشتیم اما چندماهی می شود که به دلایلی سیمان کمیاب شده و شرکت سیمان هرمزگان دیگر آن عرضه قبلی را ندارد.

وی افزود: من خودم بعنوان فروشنده مصالح ساختمانی در استان توانایی این را دارم که اگر سیمان در استان کم است از شهرها و استان های دیگر تامین کنم ولی متاسفانه مسئولان در صدور مجوز باربری همکاری نمی کنند تا این مشکل حل شود.

این عرضه کننده مصالح ساختمانی ادامه داد: با توجه به بازار خوب فروش سیمان در کشورهای همسایه، اغلب شرکت ها تمایل دارند سیمان خود را صادر کنند و سود بیستری کسب کنند اما در حین حال باید به نیاز مردم خود منطقه هم نگاه کنند اول باید نیاز خود استان تامین شود بعد به فکر صادارات باشند.

وضعیت اسفناک سیمان در هرمزگان قابل توجیه نیست
احمد جباری رییس مجمع نمایندگان هرمزگان در واکنش به کمبود سیمان در مناطق مختلف استان هرمزگان و توقف اجرای بسیاری از پروژه‌های مردم در اثر کمبود سیمان در هفته‌های اخیر، اظهار کرد: گلایه مردم مناطق مختلف استان را در این زمینه به وزیر منتقل کردم که رزم حسینی قول داد شخصا این موضوع را بررسی و رصد کند.

وی افزود: جلسه‌ای نیز این هفته در تهران با موضوع خاص سیمان هرمزگان با دستور وزیر صمت با معاون این وزارتخانه خواهم داشت که این وضعیت بررسی و دلایل این شرایط به طور مشخص شفاف و برای رفع آنها اقدام شود.

رییس مجمع نمایندگان هرمزگان اضافه کرد: مسؤولان موظفند در این زمینه توان بگذارند و با رصد دقیق روند تولید صنایع کلان استان، مانع از هرگونه چالشی در فرآیند تولید آنها شوند و از سوی دیگر مدیران صنایع نیز موظفند تا موانع تولید را مستمرا بررسی و گزارش کنند تا شاهد گرفتاری مردم برای تأمین سیمان در استان نباشیم.

اگر مشکل صادرات است، آن را مدت کوتاهی متوقف کنید
جباری تأکید کرد: اگر صادرات سیمان دلیل کمبود این محصول در داخل کشور است، باید صادرات آن برای مقطع کوتاهی تا رفع مشکلات داخلی متوقف شود چرا که بسیاری از فعالیت‌های عمرانی مردمی و بخش دولتی مرتبط در اثر کمبود سیمان به مشکل خورده است و کارگاه‌های بلوک‌زنی، پیمانکاری‌ها، ساخت و سازهای شخصی و ... فعالیت‌شان را متوقف کرده‌اند.

وی عنوان داشت: باید به طور دقیق میزان تولید سیمان هرمزگان و روند تولید این شرکت مشخص و شفاف شود و در این زمینه از وزیر خواستم تا تیمی کارشناسی به استان اعزام کنند.

نماینده مردم غرب هرمزگان تأکید کرد: بدنبال قهرمان سازی با انتقاد از دولت آنهم در پایان آن نیستیم اما مشکلاتی در جامعه دیده می‌شود که در نسبت مستقیم با سهل‌انگاری و سوءمدیریت است و باید در مورد رفع آنها و رهایی مردم از این مشکلات اقدام کنیم.

جباری از حسن نگاه وزیر و اهتمام وی نسبت به حل مشکلات و پیگیری شخصی وی در زمینه این گونه مسائل نیز تقدیر کرد و عنوان داشت: میزان دقیق تولید سیمان هرمزگان در ماه‌های اخیر می‌بایست پایش و رصد مستمر و نوع توزیع آن در استان نیز بررسی شفاف شود.

کمبود سیمان هرمزگان باید از استان ها همجوار تامین شود
فریدون همتی استاندار هرمزگان در بازدید از کارخانه سیمان هرمزگان واقع در بندرخمیر با اشاره به فصل رشد ساخت و ساز ها در هرمزگان است و نیاز به سیمان اظهار کرد: خوشبختانه سیمان‌های ایران در بازار جهانی‌ نیز مشتری دارند بنابراین برنامه ریزی می‌کنیم بخش اعظمی‌از سیمان هرمزگان که در خمیر تولید می‌شود برای مصرف داخلی استان و بخشی برای کمک به کارخانه صادر شود و به طبع آن کمبود داخلی را از کارخانه سیمان استان‌های همجوار تامین کنیم.

وی با بیان اینکه در تلاشیم همه‌ی جوانب را در نظر بگیریم و حد اعتدال را رعایت کنیم، گفت: در سطح استان نباید مشکل کمبود داشته باشیم اگر گاهی با کمبودی رو به رو می شویم نقص در سیستم توزیع است.

همت اضافه کرد: برای توسعه خط جدید تولید سیمان در همین کارخانه زیر ساخت‌ها آماده است و می‌توان با هزینه قابل قبولی خط جدیدی به ظرفیت تولید سیمان هرمزگان اضافه کرد و راه اندازی خط تولید جدید علاوه بر تامین نیازهای داخلی اشتغال‌زایی جدیدی را هم در پی خواهد داشت.

همتی تاکید کرد: سعی می‌کنیم نیاز شهرستان‌ها به سیمان را با توجه به نزدیکی‌شان باز داخل استان یا استان‌های همجوار تامین کنیم؛ سیستم حمل‌و نقل را باید برای این قضیه هماهنگ کرد. همه طالب هستند از خود سیمان هرمزگان استفاده کنند که هزینه حمل‌و نقل کمتری را بپردازد.

وی اضافه کرد: صادرات سیمان استان های میانی کشور بیش از هرمزگان است. باید به گونه ای نیاز را تنظیم کرد که کارخانه استان لطمه نبیند و بتواند به لحاظ اقتصادی و‌ برنامه توسعه‌ای که دارد، صادراتش را داشته باشد.

استاندار هرمزگان با اشاره به اینکه محور اصلی کارخانه سیمان هرمزگان تامین نیاز استان است، بیان کرد: در تلاشیم کمبودی در استان نباشد. ساخت و سازهای مردم و پروژه‌های عمده همه منظم امورشان پیش برود.

همتی خاطرنشان کرد: واحدهایی که مصرف عمده دارند باید بپذیرند، حواله تامین سیمانشان را از استان‌های همجوار می‌دهیم تا به نیاز استان لطمه‌ای وارد نشود.

قطعی گاز و برق باعث توقف های مکرر خطوط تولید کارخانه سیمان شده است
مهدی باشتی مدیرعامل شرکت سیمان هرمزگان نیز در گفتگویی رسانه ای اظهار کرد: طی چند ماه گذشته ، قطعی گاز و برق بخش صنعتی از جمله کارخانجات سیمان در سراسر کشور به جهت تأمین گاز مصرفی بخش مسکونی و اداری، باعث توقف های مکرر خطوط تولید آنها شده و تولید سیمان در کشور را کاهش داده است.

وی ادامه داد: ظرفیت اسمی کارخانه سیمان هرمزگان ۶۰۰۰ تن در روز بوده که به دلیل قدمت بیش از ۲۴ سال کارخانه سیمان هرمزگان و فرسودگی و عمر بالای ماشین آلات و تجهیزات و از سوی دیگر عدم امکان استفاده از قطعات یدکی اصلی و مرغوب به دلیل تحریم های ظالمانه غرب، ظرفیت تولید متوسط روزانه شرکت سیمان هرمزگان به حدود ۵۵۰۰ تن در روز کاهش یافته است.

تقاضای بیش از عرضه سیمان در استان هرمزگان وجود دارد
باشتی با اشاره به اینکه آمارها نشان می دهد تقاضای سیمان در استان در فصول سرد که فصل ساخت و ساز است حدود ۸۰۰۰ الی ۹۰۰۰ تن در روز است بنابراین، حدود ۲۵۰۰ الی ۳۰۰۰ تن در روز تقاضا بیش از عرضه در استان هرمزگان وجود دارد، خاطرنشان کرد: این کمبود در ماه‌ها و سال‌های گذشته توسط کارخانجات سیمان در استان‌های همجوار از جمله کارخانجات سیمان لامرد، داراب، سپهر (قیر و کارزین)، ممتازان کرمان و .... تأمین می شد که در سال جاری به دلایلی این تأمین کسری توسط کارخانجات استانهای مجاور به خوبی انجام نشد و عدم تناسب عرضه و تقاضا باعث ایجاد التهاب در بازار شده است.

وی با بیان اینکه با توجه به تعطیلی برخی از کاخانجات تولید سیمان استان های فارس و کرمان و یزد که کمبود سیمان مورد نیاز استان را تولید می کنند در تلاطم بازار موثر بود، اظهار کرد: از طرفی افزایش بی سابقه کرایه حمل و نقل و رقم سنگین کرایه موجب شد عاملین فروش سیمان چندان خرید سیمان از کارخانجات هموار و فروش آن با نرخ مصوبی که رقمی پایین تر از هزینه تمام شده است، برایشان جذاب نباشد.

تمامی تمرکز خود را بر روی فروش داخلی گذاشته ایم
مدیرعامل شرکت سیمان هرمزگان با اشاره به اینکه مزیت کارخانه سیمان هرمزگان به کیفیت آن بوده که همواره مورد توجه سایر کشورها بوده و بالاترین کیفیت در صادرات را داراست، خاطرنشان کرد: با مصوبه ستاد تنظیم بازار استان هرمزگان در این مدت صادرات به صفر رسیده و تمامی تمرکز خود را بر روی فروش داخلی گذاشته ایم و از هیچ تلاشی فرو گذاری نمی کنیم.

وی با بیان اینکه خود را در کنار مردم می بینیم و از سود صادراتی خود گذشته ایم تا بازار استان از تلاطمش کاسته شود، عنوان کرد: برخی شایعات در خصوص دپو سیمان گفته می شود که به هیچ وجه صحیح نبوده و نیست و هرچه تولید می کنیم برای نیاز بازار استان عرضه می کنیم.

سهم صادارات سیمان هرمزگان باید محفوظ بماند
باشتی با اشاره به اینکه انتظار داریم مسئولان از سایر کارخانجات سیمانی که صادرات خود را از بندرشهیدرجایی انجام می دهند اما سهمی از سیمان خود را به استان هرمزگان اختصاص نمی دهند، انتظار کمک داشته باشند، اضافه کرد: کارخانه سیمان لامرد در فاصله کمتر از ۲۶۰ کیلومتری پارسیان است و از اسکله این شهرستان برای صادرات بهره می برد اما سیمان این شهرستان باید سیمان هرمزگان در فاصله ۸۰۰ کیلومتری این شهرستان باید تامین کند.

وی عنوان کرد: شرکت سیمان هرمزگان که به دلیل مزیت ویژه نزدیکی به بندر شهید رجایی به عنوان یک شرکت صادرات محور محسوب می شود، از دو ماه قبل به جهت همکاری با مسئولین استان برای تأمین سیمان استان و جلوگیری از کمبود بیشتر در بازار، نسبت به توقف صادرات خود و اختصاص کل ظرفیت تولید خود به بازار استان اقدام کرده و این در حالی است که سایر کارخانجات سیمان هم در استان هرمزگان و هم در استان های مجاور که به طور معمول بخشی از نیاز بازار سیمان استان را تأمین می کردند، نه تنها صادرات خود را کاهش نداده اند، بلکه نسبت به کاهش یا توقف ارسال سیمان داخلی به بازار استان هرمزگان و افزایش صادرات خود نیز اهتمام داشته اند که این مسأله باعث دامن زدن به مسأله کمبود سیمان در استان هرمزگان شده است.

مدیرعامل شرکت سیمان هرمزگان تصریح کرد: نزدیکی به پایان دوره فعالیت دولت در سال جاری و فشارهای وارده جهت تکمیل و افتتاح طرحها و پروژه های نیمه تمام عمرانی و دولتی از یک سو و گشایش نسبی در فضای سیاسی خارجی به دلیل تغییر دولت در آمریکا که باعث انگیزه بیشتر جهت راه اندازی و تکمیل پروژه های عمرانی و سرمایه گذاری دولتی و خصوصی شده است از سوی دیگر، منجر به افزایش فعالیت پروژه های ساخت و ساز در استان و متعاقباً افزایش نیاز به سیمان در استان شده است.

ورود دلالان به بازار سیمان تقاضای کاذب را ایجاد کرده است
وی ادامه داد: تفاوت بسیار زیاد قیمت رسمی و قیمت غیر رسمی سیمان در بازار به دلیل عدم همخوانی عرضه و تقاضا، باعث ورود دلالان، واسطه ها و سودجویان به بازار سیمان و ایجاد جوّ روانی و تقاضای کاذب در بازار مصرف سیمان شده و شاهد هستیم که بسیاری از افراد و صنایع و شرکت‌ها، بیش از مصرف خود تقاضای سیمان کرده و مازاد مصرف خود را با حاشیه سود کاذب به فروش رسانده و یا حتی به دنبال ذخیره کردن آن برای روزهای آتی هستند.

باشتی با اشاره به اینکه به طور حتم با همکاری ستاد تنظیم بازار با دلالان و هرکسی که به دنبال خلل در بازار و ایجاد بی نظمی در آن هستند، برخورد می کنیم، خاطرنشان کرد: تولید کلینکر و سیمان در کارخانه سیمان هرمزگان به صورت ۲۴ ساعته و بدون توقف انجام می شود.

وی عنوان کرد: علیرغم همه موارد گفته شده فوق، میزان توقفات تولید در شرکت سیمان هرمزگان در مقایسه با بسیاری از شرکت‌های سیمان در استانهای مجاور کمتر بوده و تولید بیشتری اتفاق افتاده است،که این مهم به دلیل تعهد مدیران شرکت سیمان به تأمین بازار استان، و تلاش شبانه روزی و بی وقفه پرسنل شرکت بخصوص پرسنل تولید و پشتیبانی کارخانه بوده است.

باشتی بیان کرد: شرکت سیمان هرمزگان با درک اهمیت بازار داخلی و جلوگیری از التهاب بیشتر، ضمن همکاری مداوم با استانداری و سازمان صمت استان هرمزگان، از یک سو از ۲ ماه پیش نسبت به قطع صادرات خود و اختصاص همه ظرفیت تولیدی خود به بازار داخلی اقدام کرده و از سوی دیگر، تحویل روزانه سیمان را به طور کامل بر اساس اولویت‌های اعلام شده از سوی استانداری و سازمان صنعت استان انجام می دهد.

در قبال دغدغه های مردم استان هرمزگان متعهد هستیم
مدیرعامل شرکت سیمان هرمزگان اضافه کرد: همچنین رشد ۲۰ درصدی حجم فروش سیمان داخلی در سال مالی ۹۸-۹۹ نسبت به سال مالی قبل و از طرفی، افزایش ۱۶ درصدی تحویل سیمان به بازار داخلی در ۴ ماه اخیر نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، موید این نکته است که این شرکت همواره خود را در قبال دغدغه های مردم استان هرمزگان متعهد دانسته و در راستای عمل به مسئولیت اجتماعی خود، روزهای سخت اقتصادی را در کنار ایشان بوده و از هیچ اقدامی برای برون رفت استان از چالش های پیش رو دریغ نخواهد کرد.

وی با بیان اینکه کاهش التهاب بازار به چند فاکتور نیاز دارد که باید برطرف شود، افزود: هزینه حمل و نقل، قیمت گذاری سیمان، تأمین بازار داخلی برابر صادرات و قطع کردن دست دلالان از جمله فاکتورهایی است که امیدوارم برطرف شود.

باشتی در پایان کارخانه سیمان هرمزگان را متعهد به اجرای مسئولیت های اجتماعی خود در شهرستان بندرخمیر دانست و خاطرنشان کرد: در این مدت با همکاری فرمانداری و شهرداری و تعامل با شهروندان توانستیم در پروژه های بسیاری در حد توانمان در کنار مردم باشیم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از شبکه اطلاع رسانی دانا، تاریخ انتشار: 5 اسفند 1399، کد خبر: 4959563،  www.dana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین