پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۹۷۷۶
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۱
ایده تحریف ترجیح توسط تیمور کوران، دانشمند علوم اقتصادی و اجتماعی، در کتاب "حقایق نهان، دروغ‌های عیان" به عنوان بخشی از نظریه خود درباره چگونگی پاسخگویی به ترجیحات مردم در برابر تأثیرات اجتماعی مطرح شد است. اساس این تئوری در مورد چرایی وقوع انقلاب‌های پیش‌بینی نشده بنیان نهاده شده است. این مربوط به ایده‌های اثبات اجتماعی و همچنین نابینایی در انتخاب است. این تئوری بیان می‌دارد که افراد ترجیحاتی را منتقل می‌کنند که با آنچه واقعاً می‌خواهند متفاوت باشد.

شعار سال:ایده تحریف ترجیح توسط تیمور کوران، دانشمند علوم اقتصادی و اجتماعی، در کتاب "حقایق نهان، دروغ‌های عیان" به عنوان بخشی از نظریه خود درباره چگونگی پاسخگویی به ترجیحات مردم در برابر تأثیرات اجتماعی مطرح شد است. اساس این تئوری در مورد چرایی وقوع انقلاب‌های پیش‌بینی نشده بنیان نهاده شده است. این مربوط به ایده های اثبات اجتماعی و همچنین نابینایی در انتخاب است. این تئوری بیان می دارد که افراد ترجیحاتی را منتقل می کنند که با آنچه واقعاً می خواهند متفاوت باشد.

طبق این نظریه، در بیان ترجیحات، افراد اغلب انتخاب‌های خود را متناسب با آنچه از نظر اجتماعی قابل قبول است، تنظیم می کنند. به عبارت دیگر، آنها ترجیحاتی را منتقل می کنند که با آنچه واقعاً می خواهند متفاوت است. کوران، ارائه نادرست نتیجه را "تحریف ترجیح" می نامد. وی در سال 1995 در کتاب خود با عنوان "حقایق نهان، دروغ‌های عیان" اظهار داشت که این پدیده در همه جا فراگیر است و پیامدهای عظیم اقتصادی، اجتماعی و سیاسی دارد. این عواقب به وابستگی متقابل بین تصمیمات فردی در مورد اینکه چه چیزی ترجیحاً به صورت عمومی منتقل می شود، بستگی دارد. شخصی که نارضایتی خود را از یک مد، سیاست یا رژیم سیاسی پنهان می کند، ابراز نارضایتی را برای دیگران دشوار می کند.

یک پیامد مهم اجتماعی از تحریف ترجیح، حمایت گسترده مردم از گزینه های اجتماعی است که با رأی گیری مخفی قاطعانه رد می شود. سیاست های غیرمعمول خصوصی ممکن است به طور نامحدود حفظ شود زیرا مردم فشارهای اجتماعی مطابق را از طریق اعمال تحریف عیان ترجیحی تولید می کنند.

 در تحریف ترجیح نهان، مردم دانشی را که ترجیحات بر آن استوار است پنهان می کنند. در این فرآیند، آنها دانش موجود در حوزه عمومی را تحریف، فاسد و بی‌مایه می کنند. آنها اطلاع رسانی درمورد اشکال تنظیمات موجود و شایستگی گزینه های دیگر را برای دیگران دشوارتر می کنند. نتیجه دیگر تحریف ارجحیت، ناآگاهی گسترده نسبت به مزایای تغییر است. در طول دوره های طولانی، تحریف ترجیح می تواند با ایجاد تنگی فکری و استخوان سازی، ظرفیت جامعه را برای ایجاد تغییر، از بین ببرد. اولین پیامد تحریف ترجیح از نیاز مردم به تأیید اجتماعی است، و پیامد دوم وابستگی آنها به یکدیگر برای کسب اطلاعات است.

کوران این مشاهدات را در طیف وسیعی از زمینه‌ها به کار برده است. وی از نظریه توسعه یافته در "حقایق نهان" ، "دروغهای عیان " برای توضیح مواردی ازقبیل اینکه چرا انقلاب های سیاسی بزرگ ما را غافلگیر می کند، و چگونه تنش های قومی می‌توانند از خود تغذیه کنند، استفاده کرده است.

شاهین موسوی

 

پایگاه تحلیلی -خبری شعار سال، برگرفته از کانال تلگرامی اقتصاد به زبان ساده

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین