پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۴۲۹۴
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۵
مینو چوپانی گفت: یکی از مشکلات بارز زوجین تعارض با خانواده‌هاست بنابراین توصیه ما به آن‌ها این است اگر خانواده هر یک از طرفین نتوانستند با همسرتان کنار بیایند نباید با همسرتان دشمن شوید حتی اگر حق با او نیست باز هم باید ملاحظه‌ی احساساتش را کرد و او را تحت حمایت قرار داد.

شعار سال: داشتن رابطه‌ی خوب و رمانتیک می‌تواند آسان باشد البته در صورتی‌ که خودتان هم تلاش کنید. چه اتفاقی افتاده است؟! شاید شما نگران این باشید که زندگی‌تان این اواخر جرقه‌ی اولیه‌ی لازم را ندارد و همه‌چیز فروکش کرده‌ است. واضح است که اگر می‌خواهید یک زندگی مشترک موفق و شاد را تجربه کنید، باید برای زنده نگه‌داشتن عشق‌تان و رشد مداوم آن، هم خودتان به تنهایی و هم، همراه با همسرتان همیشه تلاش کنید. شاید خیلی اوقات اصلا کار آسانی نباشد اما نگران نباشید، شما می‌توانید زندگی مشترک‌تان را رشد دهید به شرطی که هم شما و هم شریک زندگی‌تان برای رسیدن به این رشد، به اندازه‌ی کافی انگیزه داشته باشید، انرژی بگذارید و تلاش کنید.

مینو چوپانی، دکترای روانشناسی تربیتی و مدیر مرکز مشاوره ازدواج و خانواده با اشاره به مهارت‌های زندگی که زوجین باید یاد بگیرند، گفت: مهارت حل مشکل، مهم‌ترین مهارت زندگی مشترک است زیرا اگر زوجین این مهارت را به دست نیاورند، زندگی به قدری بهم می ریزد که کسب دیگر مهارت‌ها فایده‌ای نخواهد داشت. مهارت حل مشکل یعنی اگر در زمینه‌ای با همسرتان اختلاف نظر پیدا کردید، بتوانید مشکل را حل کنید و به نقطه نظر مشترک برسید.

او افزود: حقیقت این است، باید بتوان موقعیت را سنجید و دید آیا صلاح است روی موضع خود پافشاری کنید یا بهتر است از موضع خود عقب نشینی کنید و کوتاه بیایید، نبود تسلط روی این مهارت باعث می‌شود سال‌های نخست زندگی مشترک با دشواری بگذرد زیرا کمی زمان نیاز است تا طرفین با روش یکدیگر در حل مشکلات آشنا شوند و با طرف مقابل خود کنار بیایند درواقع در همین یکی دو سال اول زندگی است که زوجین متوجه می‌شوند همیشه حرف، حرف خودشان نخواهد بود و گاهی باید از موضع خود کوتاه بیایند.

چوپانی تصریح کرد: مهارت دوم مقدم دانستن همسر است یعنی وقتی دو نفر تصمیم می‌گیرند ازدواج کنند، هرکدام‌تان می‌خواهند اولویت زندگی دیگری باشند پس باید به بزرگ‌ترین تصمیم زندگی‌ خود و همسر احترام گذاشت و سعی کرد همواره کاری را انجام داد که برای هر دو بهتر است.

 

او ادامه داد: در این شرایط باید گفت اگر خانواده یا دوستان‌ هر یک از طرفین نتوانستند با همسرتان کنار بیایند نباید با همسرتان دشمن شوید حتی اگر حق با او نیست باز هم باید ملاحظه‌ی احساسات او را کرد و تحت حمایت قرار داد از طرفی اگر همسر خود را دوست دارید پس تلاش کنید دوستان و خانواده‌اش را هم دوست داشته باشید حتی اگر او دوستانی دارد که شما را دچار چالش می‌کنند، می‌توانید در مورد این مسئله با او صحبت کنید و از خودش کمک بگیرید.

مدیر مرکز مشاوره ازدواج و خانواده تاکید کرد: مهارت سوم این است که زوجین به فکر پیشرفت فردی خود باشند یعنی تنها به فکر امروز رابطه زناشویی خود نباشند بلکه به آینده هم فکر کنند و به دنبال راه هایی برای بهبود و دوام رابطه خود باشند؛ مثلا از خودشان بپرسند چطور می توانم همسر ایده آل تری باشم؟ چه کاری می توانم انجام دهم که در آینده همچنان در نظر همسرم جذاب به نظر برسم؟ آیا بهتر نیست تحصیلاتم را ادامه دهم؟ کسب و کار جدیدی راه بیندازم که برای خودم باشد؟ چطور به همسرم نشان دهم در سختی ها کنارش هستم؟ این سوالات، سوال‌هایی است که باعث می‌شود آینده رابطه نیز تضمین شود و مهارت پیشرفت فردی را در خود داشته باشد.

این مشاوره خانواده مهارت چهارم را گذشت عنوان کرد و گفت: وقتی دو نفر روابط رسمی ندارند اگر اشتباهی از طرف مقابل سر بزند، شاید تصمیم بگیرند او را برای همیشه ترک کنند اما وقتی افراد وارد زندگی مشترک می شوند، لازم است مهارت بخشش را در خود به وجود بیاورند تا بتوانند اشتباهات طرف مقابل خود را زود ببخشند.

او ضمن توصیه ای اظهار کرد: توصیه‌ام به خانم‌ها و آقایان این است اگر همسرتان مرتکب خطایی شد و از شما عذرخواهی کرد، به خودتان یادآوری کنید هیچ کس کامل نیست و شما هم ممکن است مرتکب خطاهایی شوید اگر موفق نشده‌اید مهارت بخشش را در خود بوجود آورید، حتما از یک فرد آگاه مشورت بگیرید چرا که وقتی توانایی بخشش نداشته باشید، همان موقع باید فاتحه زندگی تان را بخوانید زیرا حتما ازدواج تان به مشکل می‌خورد چون در اغلب اوقات دوام رابطه بدون بخشش ممکن نیست.

این روانشناس در ادامه افزود: برخی افراد بعد از ازدواج احساس می‌کنند زندگی شان یکنواخت و کسل کننده شده است، توصیه ما روانشناسان این است برای اینکه زوجین از یکنواختی فاصله بگیرند، خلاق باشند و زندگی خود را با خلاقیت شیرین‌تر کنند مثلا گاهی چند دقیقه به انجام بازی‌های هیجان انگیز و مفرح بپردازند و از بودن در کنار هم لذت ببرند یا اینکه در روزهای تعطیل به پیاده روی، دوچرخه سواری، سینما و پیک نیک بروند و هیجان را وارد رابطه خود کنند و از یک نواختی فاصله بگیرند.

چوپانی تمرکز بر نقاط منفی را آفت یک زندگی مشترک دانست و عنوان کرد: توصیه‌ام به زن و شوهرها این است که سعی کنید روی نقاط مثبت همسرتان متمرکز شوید نه اینکه فقط اشتباهات و رفتارهای آزاردهنده او را ببینید، شاید از برخی خصوصیات همسرتان راضی نباشید اما قطعا خصوصیات خوبی در او وجود دارد که  شما را راضی می کند حتی به احتمال زیاد خصوصیات مثبت همسرتان بیشتر از خصوصیات منفی اوست زیرا اگر غیر از این بود حاضر به ازدواج با او نمی‌شدید پس روی خصوصیاتی که شما را عاشق همسرتان کرده است، تمرکز کنید.

این روانشناس بحث مسالمت آمیز را راه حل رفع مشکلات و ایجاد گفتمان بین زوجین معرفی کرد و گفت:  گاهی شرایطی پیش می‌آید که انگار هیچ چاره ای جز جدال نیست اما اگر می خواهید حالت تدافعی به خود بگیرید حتما انصاف را رعایت کنید و بحث را خیلی کِش ندهید یعنی ابتدا به این اطمینان برسید که برای حالت تدافعی خود دلیل موجهی وجود دارد و تنها باید نظرتان را اعلام کنید و اگر همسرتان مخالف بود، حداقل حرف شما را شنیده است و اگر به شما علاقه مند باشد، حتما سعی می‌کند خواسته شما را عملی کند و رضایت تان را به دست بیاورد در غیر اینصورت اگر جدال غیرمنصفانه داشته باشید، یقینا طرف مقابل برای جلب رضایت شما هیچ تلاشی نخواهد کرد.

او ادامه داد: این در حالیست که اگر محترمانه رفتار کنید، طرف مقابل سعی می‌کند با یکدیگر به مصالحه و نقطه نظر مشترک برسید حتی اگر حق با شما باشد اما به طور نادرستی رفتار کنید، بدون شک همسرتان به رفتاری که باعث ناراحتی شما شده است ادامه می‌دهد.

چوپانی در پایان تاکید کرد: به زن و شوهرها و حتی مجردها پیشنهاد می‌کنم برای داشتن ازدواج موفق و زندگی مشترک پایدار، به این مهارت‌ها مسلط شوند چرا که ثمره تسلط بر این مهارت‌ها، احترام، شادی، اعتماد متقابل، حمایت دوطرفه و عشق پایدار است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار: ۲ فروردین ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۱۵۰۸۴۰، www.borna.news.ir.

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین