پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۷۹۹۹
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۸
رئیس سازمان دارالقرآن الکریم به بهره‌برداری از ظرفیت ۱۰ هزار مسجد در کشور برای رفع مشکلات محلات اشاره و به ضرورت رفع دوگانگی‌های ایجاد شده در برقراری برخی پروازهای خارجی، بسته بودن مساجد و سفر به عتبات در شرایط کرونا، تأکید کرد و گفت: ستاد ملی کرونا باید این تناقض‌ها را برطرف کند.

شعار سال: حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی اخوان‌صباغ، مسئول ستاد عملیات رمضان سازمان تبلیغات اسلامی به شکل‌گیری ستاد عملیات رمضان اشاره کرد و افزود: از ابتدای ماه رجب، ستاد عملیات ماه رمضان به ریاست حجت‌الاسلام قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی شکل گرفت و سازمان دارالقرآن نیز به عنوان بخش قرآنی سازمان به عنوان هماهنگ‌کننده و مجری آن انتخاب شد.


رئیس سازمان دارالقرآن الکریم افزود: هدف از تشکیل این ستاد، شکل‌گیری گفتمان قرآنی در کشور است، ضمن این که این ستاد در استان‌ها نیز تشکیل شده است و پیش از این نیز سابقه تشکیل چنین ستادی با این سبک نداشتیم. بر همین اساس ۱۷ کارگروه را در این خصوص تعریف کردیم و قبل از عید نوروز با ۵۴ دستگاه توافق و جلسات مستمری داشتیم، تا دستگاه‌ها برنامه‌های قرآنی را در ماه مبارک رمضان در دستور کار قرار دهند. البته همه دستگاه‌ها همکاری خوبی داشتند.

وی در پاسخ به سوال مجری برنامه درخصوص اینکه با شروع موج چهارم کرونا آیا خلائی در برنامه‌های ستاد به وجود آمد گفت: با شروع موج چهارم کرونا ما رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی را در دستور کار خودمان قرار دادیم، ضمن اینکه متدینان و مذهبی‌ها در ماه رمضان سال گذشته و ماه محرم نشان دادند که بیشتر از اقشار دیگر دستورالعمل‌ها را رعایت می‌کنند؛ بنابر این تمام کسانی که در برنامه‌های ما شرکت می‌کنند نشان دادند که دارای یک عقبه عقلانی هستند و موارد بهداشتی را رعایت می‌کنند.

اخوان‌صباغ ادامه داد: ما در تمام برنامه‌های نیایشی، دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنیم و از ستاد درخواست کردیم که دستورالعمل‌های سخت‌گیرانه‌ای اعمال کند؛ بنابر این نه در سال گذشته و نه امسال در این خصوص مشکلی نداریم. بر این اساس و بنا بر ابلاغ دستور وزیر بهداشت اعلام کردیم که برنامه‌های ما تعطیل‌بردار نیست و همین را هم شعار ستاد عملیات رمضان خود اعلام کردیم.

وی با بیان اینکه امسال با دستوری که وزیر بهداشت داد و دستورالعمل‌هایی که چند روز پیش از سوی ایشان ابلاغ شد، بنابر این شد که در ماه مبارک رمضان مساجد حتی در شهر‌های قرمز هم باز باشد، اما رعایت دستورالعمل‌ها باید اتفاق بیفتد، گفت: مقرر شد مردم فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت و از ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده استفاده کنند. همچنین افراد مشکوک به کرونا وارد مساجد نشوند. ضمن اینکه جمعیت را در داخل مساجد نیز کنترل کردیم و قرار شد نماز‌ها در یک مدت زمان کوتاه برقرار باشد، بنابر این برنامه‌های امسال در شب‌های قدر برقرار است.

مسئول ستاد عملیات رمضان در سازمان تبلیغات اسلامی تصریح کرد: دو تا سه هفته پیش دستورالعملی عجولانه برای ماه مبارک رمضان اعلام شد در حالی که سازمان تبلیغات اسلامی عضو کمیته‌های تخصصی ستاد ملی کروناست و در آن جا تصمیماتی برای ماه مبارک رمضان و برنامه‌های این ماه اخذ و مقرر شد که این تصمیمات ارائه شود. اما قبل از اینکه این تصمیمات ابلاغ شود، اعلام شد که تمام برنامه‌ها و مراسم‌ ماه مبارک رمضان تعطیل شود و این اتفاق باعث شد که مطالبه‌ای مردمی به‌وجود بیاید.

اخوان‌صباغ ادامه داد: خوشبختانه با دستوری که وزیر بهداشت هفته گذشته صادر و ابلاغ کرد، آرامشی در بین مردم ایجاد شد، اما قطعا باید دستورالعمل‌های بهداشتی رعایت شود. این دوگانگی‌ها که در عید نوروز همه اماکن و مراکز باز باشد، اما ماه مبارک رمضان همه جا بسته و قرنطینه شود یا سفر به برخی از کشور‌ها مثل ترکیه باز باشد، اما سفر به عتبات عالیات بسته باشد، تناقضی است که ستاد ملی باید این تناقض‌ها را برطرف کند.

رئیس سازمان دارالقرآن تاکید کرد: اکنون تمام دستورالعمل‌های بهداشتی اعلامی ستاد ملی کرونا در همه برنامه‌ها رعایت می‌شود، ضمن این که هیئت‌ها تمام این برنامه‌ها را رعایت می‌کنند و همه آن‌ها اعلام آمادگی کرده‎اند که به کادر درمان کمک کنند.

وی در ادامه به بهره‌برداری از ظرفیت ۱۰ هزار مسجد آماده در کشور اشاره کرد و افزود: چند برنامه را طراحی کرده‌ایم که یکی از آن‌ها «محله همدل» است که قرار است مردم جمع شوند و با محوریت امام مسجد و امام محله مشکلات را حل کنند که معتقدیم یک اتفاق بزرگ بر اساس آن در کشور رخ خواهد داد. کارکرد مساجد بیشتر شده و اکنون نه تنها محل عبادت است، بلکه به محل تجمع مردم تبدیل شده با محوریت امام جماعت تا مشکلات محله در مساجد حل شود.

مسئول ستاد عملیات رمضان در سازمان تبلیغات اسلامی بیان کرد: پویشی را هم به نام «مردم ماه» تعریف کرده‌ایم که بر اساس آن خوبی‌های محله‌ها و خوبی‌های مردم به یکدیگر نشان داده خواهد شد و الگو‌های جامعه مورد قدردانی قرار خواهند گرفت. برای تمام این اتفاقات کارگروه‌های مختلفی در سازمان تبلیغات اسلامی تشکیل شده و پویش‌های مختلفی طراحی شده است که در فرصت دیگر جزئیات آن را اعلام می‌کنیم.

اخوان‌صباغ به اعزام مبلّغ نیز اشاره کرد و گفت: اعزام‌ها امسال به صورت منطقه‌ای اتفاق می‌افتد یعنی بومی‌سازی شده و هر مبلغی در محله خودشان تبلیغ می‌کند که در این خصوص حدود ۱۰ هزار مبلغ اعلام آمادگی کردند. البته امسال ظرفیت خوبی در بحث خیران قرآنی شکل گرفته است که می‌توان از ظرفیت آن‌ها برای کمک به نیازمندان استفاده کرد.

وی ادامه داد: رمضان، ماه بهار قرآن است و باید به قرآن بیشتر پرداخته شود، لذا بنای خود را بر این گذاشتیم که گفتمان اصلی و محور تمام فعالیت‌ها، قرآن و توسعه فعالیت‌های قرآنی باشد. بر همین اساس یک محور گفتمانی را با نگاه قرآنی تعریف کردیم که امید و باور به توان مردم و همچنین تشویق و تقویت زنجیره تواصی در جامعه است؛ تواصی کلمه‎ای قرآنی است که مقام معظم رهبری از افسران جنگ نرم و همه مردم ایران مطالبه کردند تا زنجیره تواصی شکل بگیرد و تقویت شود، چرا که داستان امید و باور به توان مردم، باید گفتمان غالب بر جامعه باشد و ما این گفتمان را به عنوان گفتمان سال ۱۴۰۰ در نظر گرفتیم.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم با اشاره به اینکه برنامه‌های مفصل قرآنی را طبق روال همیشه که با شور حال بسیار خاصی در ماه مبارک رمضان انجام می‌شود، امسال نیز پیش‌بینی کرده‌ایم، گفت: از جمله این برنامه‌ها ترتیل‌خوانی، جزءخوانی قرآن و همچنین ایجاد یک نهضت بزرگ قرآنی است که با کمک حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی و مفسران و معلمان بزرگ قرآنی در کشور برنامه‌ریزی کرده‌ایم. در مجموع در فضای قرآنی، حلقه‌های قرآنی و همچنین توسعه جلسات خانوادگی قرآنی را که سال گذشته شروع کردیم، امسال به نیز صورت جدی دنبال می‌کنیم.
 رئیس سازمان دارالقرآن کریم همچنین به برنامه‌های تخصصی و آموزشی دارالقرآن اشاره کرد و گفت: امسال آزمون تخصصی حفظ قرآن را داریم که اتفاق بسیار بزرگی است و باید در رسانه ملی تبلیغ بیشتری شود، ضمن اینکه امسال آزمون عمومی حفظ قرآن را نیز خواهیم داشت و همچنین فعالیت‌های مجازی خوبی در بحث آموزش در سامانه‌های دارالقرآن رقم می‌خورد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایکنا، تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۴۰۰، کد خبر: ۳۹۶۴۸۹۸، www.iqna.ir.

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین