پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۴۶۲۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۵
استان کرمان هر سال میلیون‌ها تن محصول کشاورزی باکیفیت را تولید می‌کند؛ اما بی‌برنامگی و عدم‌پیگیری برای رفع موانع صادرات موجب شده، روند صادرات محصولات سیری نزولی را طی کند. استان کرمان یکی از گسترده‌ترین زمینه‌های تولید محصولات کشاورزی را در کشور در اختیار دارد، هر چند خشک‌سالی گریبان مردم را گرفته است؛ اما همچنان کرمان در زمینه تولید محصولات کشاورزی جزو سه استان برتر کشور است و گردش مالی میلیاردی طی سال‌های گذشته را تجربه کرده. اما پس از شیوع کرونا و البته تحریم‌ها روند صادرات محصولات کند شده، به‌گونه‌ای که در اکثر موارد کشاورزان بعد از برداشت محصول باید در به در دنبال خریدار باشند و گاهی هزاران تن محصول در زمین‌های کشاورزی از بین می‌رود و کسی نیز پاسخگو نیست.
شعار سال: تعرفه‌های سنگین برای صادرات، نبود دیپلماسی اقتصادی برای هموار کردن بحث صادرات، عدم‌توانمندی برای استفاده از بازار‌های مصرف کشور‌های عربی خلیج‌فارس و پاسکاری مسئولیت‌ها بین وزارت صمت و کشاورزی برای رفع مشکلات بازاریابی خارجی هر روز بر عمق مشکلات می‌افزاید.

پسته، خرما، گردو، مرکبات و محصولات جالیزی این روز‌ها پشت مرز‌ها مانده‌اند و در انبار‌ها درحال خراب شدن هستند؛ اما همه‌چیز در کرمان به برگزاری جلسات و وعده‌های بی‌سرانجام ختم می‌شود. درحالی‌که فقط در جنوب کرمان سالانه بیش از شش‌میلیون تن محصول مختلف تولید می‌شود؛ اما طبق توضیحات یکی از مسئولان اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای جنوب استان کرمان، فقط یک‌هزار تن محصول از راه‌های زمینی صادر شده است.

صادرات تنها یک‌هزار تن محصول کشاورزی از کرمان

معاون حمل‌ونقل اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای جنوب استان کرمان در این خصوص گفت: بیش از یک‌هزار تن محصول کشاورزی جنوب استان کرمان در سه‌ماه گذشته به کشور‌های افغانستان، قرقیزستان و تاجیکستان صادر شد.

مجتبی محمودی گفت: از ابتدای اسفندماه پارسال تاکنون بیش از یک‌هزار تن از محصولات کشاورزی جنوب استان کرمان با ناوگان خارجی به‌صورت مستقیم به کشور‌های افغانستان، تاجیکستان و قرقیزستان حمل شد که ضمن حفظ کیفیت محصولات صادراتی منطقه، ارسال به‌موقع بار را به‌دنبال داشته است.

صادرات کالا‌های کشاورزی کرمان به خارج کشور

وی افزود: قبلاً صادرات محصولات کرمان به‌صورت «ترانشیپمنت» یا همان ته به ته کردن، در لب مرز اتفاق می‌افتاد که باعث آسیب به محصول و عدم‌ارسال به‌موقع محصولات می‌شد که با پیگیری‌های انجام شده این اداره کل و حمایت‌های سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور، امسال مجوز ورود ناوگان خارجی به منطقه جنوب استان صادر و زمینه صادرات مستقیم محصولات از مزرعه به خارج از مرز‌ها بدون چندین مرحله جابه‌جایی فراهم شد.

وی ابراز امیدواری کرد با استقبال صادرکنندگان از ظرفیت ایجاد شده، شاهد حضور پررنگ‌تر محصولات کشاورزی جنوب کرمان در بازار‌های صادراتی منطقه اورآسیا جهت عرضه محصولات باکیفیت‌تر منطقه و درنتیجه افزایش قیمت محصولات باشیم.

این درحالی است که کشاورزان جنوب کرمان از عدم‌امکان صادرات محصولات کشاورزی به‌خصوص پیاز گلایه‌مند هستند و درحالی هزاران تن از این محصول در بیابان‌های گرم و سوزان جنوب درحال خراب شدن است که بازار‌های کشور‌های جنوبی خلیج‌فارس برای تأمین همین محصول با کشور‌های آمریکای جنوبی و آفریقایی درحال مذاکره هستند.

صادرکنندگان حمایت نشدند

یک صادرکننده محصولات کشاورزی در جنوب کرمان هم اظهار کرد: هیچ حمایتی از صادرکننده نمی‌شود. من برای صادرات پیاز به قطر یک سیلو کوچک اجاره کردم و زمانی‌که هر کیلو پیاز ۴۰۰تومان از کشاورز خریداری می‌شد، کیلویی یک‌هزار تومان خریداری و به قطر صادر کردم؛ اما بالا بودن تعرفه پیاز موجب شد، نتوانم به کارم ادامه دهم.

محمد عزیزی افزود: تعرفه‌ها به‌شدت بالاست و محصولات در بازار داخلی هم فروش نمی‌رود، چون بیش‌تر از حد نیاز تولید شده است. در زمان کشت مسئولان کشاورزان را به افزایش تولید ترغیب کردند و درنهایت امروز هیچ کاری برای صادرات نمی‌شود.

وی تصریح کرد: کشاورز محصول را با هزینه تولید دوهزار و ۵۰۰تومان تولید می‌کند، اما همین محصول بعد از خرید تضمینی ۶۰۰تومان در بیابان رها و فاسد می‌شود و کاری برای صادرات انجام نمی‌شود؛ این یعنی بی‌برنامگی محض در سطح وزارتخانه‌ها.

عزیزی گفت: ده‌ها نفر پای‌کار صادرات هستند؛ اما هیچ حمایتی صورت نمی‌گیرد و بعضاً اعتقادی نیز برای حمایت وجود ندارد.

بازار کشور‌های عربی از دست رفته است

نماینده مردم شهرستان‌های کهنوج، رودبار، قلعه‌گنج و منوجان در مجلس نیز از نبود سازکار مناسب برای صادرات محصولات کشاورزی گلایه دارد و در این‌باره گفت: این‌که نتوانیم محصولی را که باکیفیت بالا تولید می‌شود به بازار هدف در چند کیلومتری جنوب کرمان منتقل کنیم و از سوی دیگر کشاورز آرژانتینی محصولش را در قطر بفروشد، یعنی کم‌کاری صورت گرفته است.

منصور شکر‌اللهی افزود: در فصل بهار بیش‌ترین میزان برداشت محصول باکیفیت و ارگانیک در مزارع گسترده جنوب کرمان انجام می‌شود و کشور‌های همسایه بازار بسیار مناسبی برای صادرات محسوب می‌شوند؛ اما شاهد هستیم که برخی از این محصولات در مزارع می‌ماند و به فروش نمی‌رود.

وی تصریح کرد: مسلماً باید یک بازنگری جدی در زمینه بازاریابی محصولات کشاورزی جنوب کرمان انجام شود، در غیر این صورت هزاران شغل در این مناطق محروم با خطر مواجه می‌شود.

خبری از راه‌آهن نیست

شکر‌اللهی خواستار هم‌افزایی مسئولان دستگاه‌های مختلف در این زمینه شد و گفت: نباید فرصت‌سوزی در این زمینه ادامه یابد.

نماینده شهرستان‌های کهنوج، رودبار، قلعه‌گنج و منوجان در مجلس همچنین از عدم‌اجرای راه‌آهن جیرفت به بم انتقاد کرد و افزود: درصورت احداث این خط آهن روند صادرات تسهیل می‌شود؛ اما عملاً تاکنون هیچ اقدام مؤثری انجام نشده است.

حالا کشاورزان جنوب کرمان مانده‌اند و هزاران تن محصول که راهی برای صادرات به کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس ندارند و مشخص نیست مسئولان برای رفع این مشکل چه تدبیری دارند.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از سبزینه، تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۴۰۰، کد خبر: sabzineh.org، ۹۵۹۳۳
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سینا
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
0
0
از دست دادن هر بازای باعث کوچک شدن سفرهای کشاورزان می شود...
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین