پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۶۹۱۲
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۹
دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی گفت: چین سرمایه‌گذاری سنگینی را در زمینه توانمندی‌های جدید و پیشرفته نظامی از جمله در حوزه اتمی و هوش مصنوعی صورت داده که چهره جنگ را در قیاس با آنچه تاکنون دیده‌شده تغییر داده است.

شعار سال : ینس استولتنبرگ روز دوشنبه در پایان نشست اجلاس سران ناتو این مطلب را بیان کرد و افزود: ما همین الان هم در مسائل نظامی و سیاسی با چین در گفت‌وگو هستیم.

وی با بیان اینکه ناتو «بر اساس منافع خود فرصت هایی را برای تعامل با چین در زمینه مسائل تسلیحاتی و تغییرات اب و هوایی می‌بیند» افزود: اما نفوذ فزاینده چین چالش جدی برای امنیت ما به‌شمار می‌رود.

دبیر کل ناتو عنوان کرد: سران توافق دارند که باید به صورت مشترک به چالش‌ چین پرداخت و برای دفاع از منافع امنیتی خود با این کشور تعامل کنیم.

استولتنبرگ در همین زمینه نسبت به سرعت توسعه فناورهای مرتبط با موشک‌های اتمی و سیستم های پیشرفته نظامی چین ابراز نگرانی کرد و گفت که سران از پکن خواستند تا به تعهدات بین‌المللی خود پایبند و به عنوان یک ابر قدرت در چارچوب نظام بین‌الملل مسئولانه رفتار کند.

دبیرکل ناتو با بیان اینکه ما باید چالش‌های امنیتی چین را مورد ملاحظه قرار دهیم تصریح کرد که ناتو نگران توسعه توانمندی های هسته ای چین و سیستم های پیشرفته حمل اینگونه سلاح هاست. وی بیان داشت؛ ما از این که «رفتار های مبتنی بر زور» چین در تضاد با ارزشهای بنیادین مندرج در «پیمان واشنگتن» است احساس نگرانی می کنیم.

استولتنبرگ همچنین از همکاری نظامی چین و روسیه و از جمله رزمایش مشترک آنها در منطقه اروپا و اقیانوس اطلس ابراز نگرانی کرد و گفت چین به زودی به بزرگترین اقتصاد دنیا تبدیل می شود با دومین بودجه نظامی دنیا، نیروی دریایی عظیم و سلاح های پیشرفته «اخلالگر» مجهز به سیستم خودکار و تشخیص چهره.

وی سپس در خصوص چشم انداز ۲۰۳۰ ناتو سخن گفت و اهداف آن از جمله تقویت بنیه دفاعی و افزایش شکاف فناوری نظامی با رقبا را مورد توجه قرار داد. دبیر کل ناتو همکاری با کشورهای منطقه آسیا و اقیانوس آرام یعنی استرالیا، نیوزیلند، ژاپن و کره جنوبی را نیز از جمله اهداف ناتو برشمرد. عضویت گرجستان و تغییرات اقلیمی نیز از جمله موارد دیگری بود که به عنوان یک ابر قدرت در این کنفرانس خبری به آن‌ها اشاره کرد.

آسمان و فضای سایبری دو حوزه جدید در دکترین دفاعی ناتو

وی فضا (آسمان) و فضای سایبری را دو حوزه جدید در دکترین دفاعی ناتو معرفی کرد و گفت فضای سایبری همواره مورد حمله بوده و باید به اهمیت آن توجه کنیم.

استولتنبرگ در مورد افغانستان هم بیان داشت که ناتو پس از ۲۰ سال حضور در حال خروج از این کشور است اما نیروهایی را برای تامین امنیت فرودگاه کابل حفظ خواهد کرد. 

دبیر کل ناتو  در پاسخ به سووالی پیرامون آینده روابط ناتو با چین عنوان کرد که این کشور به تازگی به عنوان یک چالش برای ناتو مطرح شده و تا ۱۸ ماه پیش حتی یک بار هم اسم چین در اسناد ناتو نیامده  و اولین بار در دیدار یک سال و نیم پیش در لندن به نام چین اشاره شد.

وی از نزدیک شدن چین در فضای سایبری، در آفریقا و در جنوبگان ابراز نگرانی کرد. این مطلب که ناتو در برابر چین ادبیات تندتری به نسبت ادبیات گروه هفت اتخاذ کرده مورد توجه خبرنگاران قرار گرفته بود و آن را مطرح کردند.

استولتنبرگ در همین زمینه مجدداً قدرت اقتصادی، نظامی و دریایی چین و اینکه فناوری های جدید آن مانند سلاح های خودکار و مجهز به تشخیص چهره می تواند تصور ما از جنگ ها را برای همیشه عوض کند یادآور شد. وی اضافه کرد حتی قدرت بزرگی مثل آمریکا نیز می داند که برای رقابت با چین به ۲۹ کشور هم پیمان دیگر نیاز دارد.

دبیر کل ناتو در مورد اعتراض برخی از اعضا به اینکه ناتو نباید خارج از حوزه اقیانوس اطلس فعالیت کند بیان داشت حضور ناتو در خارج از این محدوده جدید نیست و سابقه آن به پایان جنگ سرد بر می گردد که ناتو ابتدا در بوسنی و هرزگوین و سپس در افغانستان حضور پیدا کرد که از قضا هم مرز چین است. 

 

شعار سال ، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار 24 خرداد 1400 ، کد خبر : 84366687 ، irna.ir

اخبار مرتبط
برچسب ها: چین ، ناتو ، نظامی ، جنگ
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین