پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - 2024 June 26
کد خبر: ۳۴۸۶۴۲
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۲
اهالی ولنجک می‌گویند: پس از ابلاغ رسمی رأی دیوان عدالت اداری به سازمان زمین شهری از دولت شکایت می‌کنند و دولت به قیمت امروز باید ۲۰ هزار میلیارد خسارت بدهد.
شعار سال: سازمان زمین شهری در سال ۱۳۶۴ زمین‌هایی را در منطقه‌ی جدید ولنجک (غرب، خیابان بیستم) با سند به تعاونی‌های کارمندان دولتی ۶۷ گانه می‌دهد که چند سال بعد آستان قدس رضوی بر آن‌ها ادعای مالکیت می‌کند. این منطقه‌ی مورد بحث ۱۷ هکتار وسعت و بیش از سه هزار مالک دارد. پیش از این با مسئولین آستان قدس رضوی در تهران در تاریخ ۲۱ مهرماه سال ۹۹ گفتگو کرده بود، آن‌ها گفته بودند، عرصه (زمین) برای آستان و اعیان (ساختمان) برای مالکان است. در آخرین پیگیری قضایی در سال ۹۸ دیوان عدالت اداری در دادگاه بدوی رای به نفع مالکین صادر می‌کند، اگرچه رای قطعی هنوز صادر نشده است و به گفته‌ی مدیر حقوقی سازمان موقوفات آستان قدس رضوی تهران احتمالا تا اخر امسال (۹۹) رای صادر خواهد شد.
اهالی ولنجک می‌گویند رأی در آبان ماه سال ۹۹ صادر شده است، اما آن‌ها سه روز قبل از انتخابات از آن باخبر شده‌اند، هنوز هم به صورت کتبی به سازمان زمین شهری صادر نشده است. آن‌ها می‌گویند پس از ابلاغ رسمی رأی از دولت شکایت می‌کنند و دولت به قیمت امروز باید ۲۰ هزار میلیارد به اهالی ولنجک خسارت بدهد.
متن کامل گفتگو با دو نفر از اهالی ولنجک را در ادامه بخوانید:

مخلباف: در رأی به نظرات کارشناسی توجهی نشد
مخملباف یکی از ساکنان ولنجک درباره‌ی رأی قطعی قوه‌قضاییه که به نفع آستان قدس رضوی صادر شده است، گفت: این حکم آبان‌ماه ۹۹ صادر شده بود و، اما چند روز قبل از انتخابات از آن باخبر شدیم. قاضی مربوطه به نامه‌ی آقای توکلی، شورای عالی ثبت و دادگاه بدوی که همگی رأی را به نفع مردم داده بودند، توجهی نکرد و تنها به سراغ یک رأی دادگاه قم رفته است.
او افزود: در صورتی که ما پلاک ۶۷ هستیم، اما در حکم به پلاک ۶۸ اشاره شده؛ در کل این حکم مبهم و کلی است و به نظرات کارشناسی توجه‌ای نشده است. مردم این منطقه بسیار عاصی هستند و این را ما هشدار می‌دهیم. معاون وزیر اطلاعات تمام مدارک مرا گرفت تا مسئله را بررسی کنند. در نهایت پاسخ دادند ما منتقل کردیم، اما بیش از این نمی‌توانیم دخالت کنیم.
 
دولت باید ۲۰ هزار میلیارد به مردم خسارت بدهد

«دولت باید ۲۰ هزار میلیارد به مردم خسارت بدهد»
یکی از ساکنان ولنجک درباره‌ی رأی قضایی صادر شده به ضرر اهالی ولنجک گفت: من حکم را دیده‌ام، اما هنوز به صورت کتبی به ما ابلاغ نشده است. البته این رأی در آبان‌ماه صادر شده بود، اما سه روز قبل از انتخابات فهمیدیم، قرار است این هفته (روز سه‌شنبه) به اداره‌ی ثبت ابلاغ شود. شاکی، قاضی و دولت آینده هم آقای رئیسی است. وقتی ساکنین ولنجک از دولت شکایت کنند، دولت باید ۲۰ هزار میلیارد تومان به مردم این منطقه خسارت بدهد، چون آن‌ها می‌گویند زمین شهری فروش مال غیر کرده است.
در واقع زمین شهری از مردم پول عرصه (زمین) را گرفته است. مردم زمین را ساخته‌اند، حالا بعد از چند سال گفته‌اند زمین برای آستان قدس است. چون در ابتدا آقای رئیسی شاکی بود، بعد قاضی شد، پس وقتی شاکی قاضی شود، راضی خواهد شد، اما فکر نمی‌کرد خودش رئیس جمهور شود و این خسارت را باید بدهد. البته آستان قدس با دولت کاری ندارد و به مردم می‌گوید باید اجرت سال‌های تصرف خود را پرداخت کنند. وقتی دولت مال غیر را می‌فروشد، چون طبق فتوا نمی‌تواند عین وقفیه از بین برود، پس نمی‌تواند معاوض آن را به آستان بدهد، پس دولت به مردم فشار می‌آورد و می‌گوید باید قدر السهم خود را به آستان بدهید.

«قدرالسهم یک آپارتمان ۱۵۰ متری ۴۰ متر زمین است»
وی در ادامه افزود: قدرالسهم یک آپارتمان ۱۵۰ متری حدودا ۴۰ متر زمین است، یعنی حدوداً ۴ میلیارد و هشتصد میلیون تومان از قیمت آپاتمان کم می‌شود، چون مالک نیست. مثلا یک آپارتمان ۲۰ میلیاردی ۱۵ میلیارد می‌شود و تازه باید دو سه میلیارد اجرت المثل ایام تصرف خود را به آستان هم بدهد. بعد از ابلاغ حکم مردم از دولت شکایت خواهند کرد و دولت باید ۲۰ هزار میلیارد به قیمت امروز از بودجه‌ی عمومی را به ساکنین این منطقه از ولنجک خسارت بدهد.

«شکایت خود را به کجا ببریم؟»
او درباره‌ی امکان اعتراض به این رأی گفت: رأی قطعی است، اما چون برخلاف شرع و قانون است، در این صورت باید ماده ۱۸ اعمال شود، اما باید رئیس قوه‌قضاییه اعمال ماده ۱۸ را دستور بدهد که خودش شاکی است. ما شکایت خود را به کجا ببریم؟ صاحبان این آپارتمان نزدیک به چهل سال است که قسط وام را پرداخت کرده‌اند، هنوز بسیاری با زمین شهری تسویه‌ی کامل نکرده‌اند. دولت یا باید بگوید که زمین برای آستان نیست و یا اینکه ۸۵ درصد از قیمت ملک را به مردم بدهد. با ۲۰ هزار میلیارد می‌توان یک شهری مثل پردیس راساخت.
او درباره‌ی اینکه مردم هزینه‌ی دادرسی برای شکایت را ندارند، تصریح کرد: اگر مردم از دولت شکایت کنند، احتمالاً پنج سال طول بکشد، یا اینکه آن را ۸ سال طول می‌دهند تا به گردن دولت بعدی بیاندازند. اگر هم رأی صادر شود، شورای احکام آن را منوط به بودجه‌ی دولت می‌کند. چون حساب دولت را که نمی‌توان مسدود کرد. هرکسی باید جدا شکایت کند و برخی هزینه‌ی دادرسی ندارند و وقتی دادرسی حقوقی انجام نشود، رد دعوا می‌شود. اعسار برای مردم هم رد خواهد شد، چون ساکن ولنجک هستند و به نظر می‌آید تمکن مالی دارند. در حالی که برخی در اینجا فقط کارمند هستند. اما شاکی، چون یک ارگان است، هزینه‌ی دادرسی هم نداده و به نفع آن رأی هم صادر شده است. رأی اخیر براساس آرای قم صادر شده، اصلاً به آرای تهران توجه نکردند.
او در انتها تاکید کرد: اینکه می‌گویند مردم این منطقه با امام رضا دشمنی دارند، اصلاً درست نیست، برخی از مردم اینجا خیلی بیشتر از بقیه به این کشور و امام رضا خدمت کرده‌اند. ما در چارچوب قانون این مسئله را پیگیری می‌کنیم.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از انصاف، تاریخ انتشار: ۸ تیر ۱۴۰۰، کدخبر: ۲۹۹۱۹۳، www.ensafnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین