پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۵۹۳۹
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۲
ادعا شده است که با هک سیستم پلیس راهنمایی و رانندگی اطلاعات ۱۴ میلیون وسیله نقلیه (اطلاعات مالک، خود وسیله نقلیه) در فروم‌های هکری برای فروش قرار داده شده است. نظر به اهمیت مسئله منتظر دریافت توضیحات پلیس راهنمایی و رانندگی برای روش شدن موضوع هستیم.

شعار سال:ساعاتی پیش یک وبسایت امنیتی خبر از اتفاقی بسیار عجیب و خطرناک داد. این وبسایت مدعی شده که اطلاعات بیش از 14 میلیون خودروی ایرانیان که در اصل از پایگاه داده پلیس ترافیک ایران لو رفته در یک فروم امنیتی منتشر شده و قابل خرید است.
 
طی سالیان گذشته اهمیت صیانت از داده‎های کاربران با لو رفتن اطلاعات نهادها، ادارات و سازمان‎ها به صورت فزاینده‎ای افزایش یافته است. در واقع با لو رفتن انبوهی از اطلاعات کاربران در سرویس‎های مختلف، باید در نظر داشت که دیگر نمی‎توان با روش‎های قدیمی از داده‎های کاربران، حتی در سطوح یک برنامه کاربردی موبایلی ساده، محافظت کرد.
 
همانطور که در مقدمه این مطلب عنوان شد، ساعاتی پیش یک وبسایت امنیتی خبر از اتفاق بسیار عجیبی از لو رفتن داده‎های کاربران ایرانی داده است. این وبسایت در پست خود مدعی شد که در یک فروم امنیتی، اطلاعات بیش از 14 میلیون وسیله نقلیه به صورت کامل لو رفته است.
 
این اطلاعات در حال حاضر در فروم امنیتی موسوم به raidforum عرضه می‎شود. جالب است بدانید که این فروم جز فضای دارک وب نیست و به راحتی توسط مرورگرهای عادی مانند گوگل کروم و فایرفاکس قابل دسترسی است.
 

کاربر منتشر کننده این پست با دو زبان انگلیسی و فارسی توضیحاتی در مورد فایل خود داده که بخش فارسی به شرح زیر است:
 
این دیتابیس شامل اطلاعات کامل صاحبان پلاک های انواع وسیله های نقلیه در ایران تا پایان سال 1399 در دیتابیس پلیس راهور ایران می باشد که شامل موتورسیکلت ها، خودروهای دولتی، عمومی، شخصی، صنعتی و... است.
 
کاربر مذکور این اطلاعات را شامل شماره پلاک، کاربری خودرو، سیستم خودرو، نوع خودرو، رنگ، شماره بدنه، شماره سریال موتور، سال ساخت، شماره VIN و حتی اطلاعات هویتی، آدرس منزل، شماره تلفن همراه و منزل و دستورات قضایی به همراه انبوهی از اطلاعات دیگر اعلام کرده است.
 
 
کاربر مذکور اعلام نموده که این اطلاعات برای اولین بار عرضه شده و از سرورهای داخلی راهور استخراج شده است. قیمت خرید این اطلاعات نیز بیش از 1000 دلار و به صورت بیت کوین اعلام گردیده است.
 
لازم به ذکر است که پلیس راهور یا هیچ نهاد رسمی تا به حال در مورد این نشت اطلاعات و صحت و سقم ادعای کاربر مذکور، واکنشی نشان نداده است.
 

معاون اجرایی پلیس راهور ناجا نسبت به شایعه درز اطلاعات هموطنان از طریق سامانه پلیس واکنش نشان داد.

 سرهنگ حسین رمضانی معاون اجرایی پلیس راهور ناجا اظهار کرد: طی یکی دو ماه گذشته افرادی با اکانت‌های مختلف خودشان را هکر معرفی کردند و از طرفی به هکر بودنشان مشکوک هستیم، مدعی شدند که اطلاعاتی را از دیتابیس شماره گذاری پلیس راهور ناجا در اختیار دارند.

وی افزود: رعایت حریم خصوصی و اطلاعات هموطنان در نیروی انتظامی یک اصل است و مردم نگران این موضوع نباشند، لذا تاکنون حتی یک بیت از این اطلاعات انتشار پیدا نکرده و این موضوع صرفا در حد یک ادعا است.

سرهنگ رمضانی گفت: پلیس راهور به عنوان شاکی پرونده را در این باره تشکیل داده و این موضوع را به مقامات قضایی و پلیس فتا اعلام کردیم لذا کارشناسان فنی پلیس راهور و پلیس فتا به صورت مشترک در حال بررسی این موضوع هستند.

وی افزود: در حال حاضر تمام سامانه‌های پلیس راهور چه وب سایت راهور ۱۲۰ و چه سامانه‌های شماره گذاری در بخش صدور و اجرای حیات ما در حال خدمات رسانی به هم وطنان هستند و در این رابطه کوچکترین مشکلی به وجود نیامده است.

معاون اجرایی پلیس راهور ناجا تصریح کرد: دو اکانت مجازی تعداد محدودی از اطلاعات شهروندان را نمایش دادند که تقریبا تعداد ۱۵ مورد بوده که این موارد به صورت ناقص عنوان شده است، از طرفی پیش‌بینی ما این است که این موارد در حد یک ادعا باشد.

به گفته سرهنگ رمضانی به دلیل تشویش اذهان عمومی شناسایی صاحبان این دو اکانت را در دستور فوری خود قرار دادیم از طرفی نیز مشخص نیست که صاحبان این کارت‌ها در داخل کشور هستند و یا خارج از از مرز‌ها اقدام به فعالیت مجرمانه می‌کنند.
 
پایگاه تحلیلی خبری شعار سال برگرفته از منابع گوناگون
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین