شعار سال: برج رادکان شرقی یک میل و بنای تاریخی است که در فاصله ۷۴ کیلومتری شمال مشهد و ۲۶ کیلومتری شمال غربی چناران واقع شدهاست. بلندای این برج ۳۵ متر، قطر داخلیاش ۱۴ متر و قطر خارجی آن ۲۰ متر میباشد. برج رادکان به ارتفاع ۲۵ متر، با بدنه استوانهای و گنبد مخروطی شکل، اثری تاریخی مربوط به قرن هفتم هجری است. نمای خارجی بنا تا ارتفاع ۳ متری به صورت ۱۲ ضلعی و پس از آن تا زیر گنبد دارای ۳۶ ترک یا نیم استوانه بوده و داخل آن هشت ضلعی است. برج رادکان، که تصور میشد آرامگاه یکی از ایلخانیان است تنها برجی است که توانایی تعیین چهار فصل، سال کبیسه و آغاز نوروز را دارد. این برج اثر ریاضیدان، ستارهشناس و دانشمند بزرگ ایرانی، خواجه نصیرالدین طوسی است.

در مقابل
برج رادکان شرقی، برج رادکان غربی کردکوی قرار دارد که مورد نظر و محور بحث در متن حاضر است.
میل رادکان یا گنبد رادکان، در ۴ کیلومتری جنوب شرقی
روستای رادکان و در ۴۲ کیلومتری جنوب کردکوی و ۵۴ کیلومتری جنوب غربی گرگان و ۱۱۷ کیلومتری برج گنبد قابوس
در یک منطقه کوهستانی - جنگلی و بر فراز تپه با صفایی که دارای موقعیت خاص طبیعی و سوق الجیشی است در دامنه جنوبی سلسله جبال البرز و درهها و تراسهای حاشیه شمالی
رودخانه نکا که از شرق به غرب جریان دارد قرار دارد. این گنبد در امتداد
گنبدهای لاجیم و رسکت در کنار شاهراه منتهی به شاهکوه، گردنه شمشیر بر، چشمه علی، جهاننما، بخش یانه سر، بر فراز تپهای که از دور نمایان است، به منظور راهنمایی رهگذران و مسافران ساخته شدهاست. بعدها از این بنا بهعنوان آرامگاه بانی آن استفاده کردهاند. این گنبد مدفن یکی از اسپهبدان آل باوند طبرستان به نام ابوجعفر محمد بن وَندَرینِ باوند است.
بر کتیبهای که در زیر گنبد دیده میشود، ساخت آن در ۴۰۷ هجری قمری در زمان فرمانروایی اسپهبد ابوجعفر آغاز و در ۴۱۱ هجری قمری بدست احمدبن عمر به پایان رسید. این بنا از دو قسمت گنبد و بدنه تشکیل شدهاست. گنبد آن به صورت ترک (مخروطی شکل) و دو پوشه است، که بیش از ۳۵ متر ارتفاع دارد. بدنه بسیار ساده و دارای آجر چینی معمولی و دارای تزئینات آجرکاری و گچ بری است. به منظور استحکام بخشی بیشتر حد فاصل بندهای آجرها با فشار انگشت دست به داخل فشرده شدهاست که قابل توجه میباشد.
در فواصل معین سوراخهایی به چشم میخورد که جای داربست بوده که در هنگام احداث بنا تعبیه شدهاست. ورودی هلالی شکل آن در ضلع جنوبی گنبد قرار دارد. زیباترین قسمت بنا در بخش فوقانی آن قرار دارد، که عبارت از دو ردیف قطار بندی و دو کتیبه کوفی و پهلوی است که در میان تزئینات آجرکاری و گچ بری است که نام بانی و تاریخ ساخت بر آن نوشته شدهاست. طرح داخلی گنبد رادکان مدور و دارای نمایی ساده و اندود گچ و آهک است. در تمام بدنه بنا آجر و ملات گچ و آهک بکار رفتهاست.

پس از سالها تخصیص اعتبار برای مرمت این بنای تمام آجری، مرمتی غیراصولی و بدون طرح با عنوان رفع رطوبت از میل رادکان در قسمت تحنانی بنا انجام شده است. در این فعالیت که عنوان مرمت را یدک میکشد، علاوه بر آن که تعداد زیادی از آجرهای اصیل بنا از سازه اصلی با استفاده از پیکور جدا و همه آنها قطعه قطعه و شکسته شده ، آجرهای نامرغوب جایگزین آجرهای اصلی شده و آجرچینی بنا نیز به صورت کاملا غیرمتعارف انجام شده است.
دورتا دور برج را به ارتفاع یک متر و نیم از پای ساقه، با پتک و پیکور تخریب کردهاند و برج تاریخی پس از یک هزاره ایستادگی تراشیده شد. طرح «دفع رطوبت از برج رادکان» با حضور ناظر و پیمانکار و توسط ۴ کارگر معمولی، بدون حضور هیچیک از متخصصین میراثی انجام شده است. موضوعی که در استان گلستان مسبوق به سابقه است و نبود کارشناس میراث پای پروژه، پیشتر موجب آتشسوزی در خانه دارویی گرگان شده بود.

استفاده از پیکور و پتک از سوی ناظر طرح دفع رطوبت از برج رادکان مسبوق به سابقه است. در مرمت بنا از آجرهای غیراستاندارد و ملات سست کمسیمان به جای
ملات پایه آهکی استفاده شده و البته ابتداییترین موضوع، یعنی چیدمان و رجچینی آجرها نیز در طرح به اصطلاح مرمتی برج تاریخی رادکان رعایت نشد. تا جایی که بعضی از آجرها بدون بندکشی رو یکدیگر قرار داده شدهاند. در اجرای طرحی که مستندی از تدوین و تصویب آن در شورای فنی استان در دسترس نیست، در نوع مصالح، آجر و سیمانی استفاده شده است که هیچگونه همگونی با مصالح اصلی بنا ندارند. حتی در چیدمان آجرها هم تناسبی دیده نمیشود. مواد استفاده شده
در طرح دفع رطوبت از برج رادکان، بسیار سست و از مقاومت کم برخوردارند. آجرها ضعیف و شکننده هستند و حتی استاد بنا هم در استفاده از ملات سیمان نیز صرفهجویی کرده است.
اداره کل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی گلستان، اما این پاسخ را درباره وضعیت مرمتی برج رادکان به صدای میراث داده است: «شرایط اقلیمی و تاثیر عوامل مخرب جوی مانند بادهای شدید و تجمع برف و یخبندان در طی ادوار مختلف موجب تخریب و آسیب آجرهای سطحی ازاره و پوشش بیرونی گنبد شده است.
دستنوشتههای انسانی، یکی دیگر از عوامل آسیب و تخریب آجرهای ازاره بیرونی میل است. به همین دلیل ازاره بنا در طول زمان نیز دچار تغییر شده است(اِزارِه بخش سنگی از دیوار اتاق یا ایوان است که از کف طاقچه تا روی زمین باشد
) . در سال ۱۳۴۲ اولین اقدامات مرمتی در ازاره و پوشش گنبد رک بنا انجام گرفت. در دهه ۷۰ و ۸۰ با توجه به محدودیت اعتبار، مرمتهای اضطراری در ازاره بیرون و کف داخلی بنا انجام گرفت.
طی این دورهها از اجر ۲۰*۲۰ و ۲۲*۲۲ با ملاتی از ماسه سیمان و گل آهک در مرمت استفاده شد. نوع بندکشی عمودی و اصیل بنا از تراز ازاره به بالا از نوع تو رفته و اصطلاحا با انگشت و فرو رفته انجام گرفته، ولی بندکشی قسمت ازاره به صورت ساده بوده و استاد کار بندها را به دلیل حداقل نفوذپذیری آب به داخل سازه، بهم نزدیک کرده و حتی در برخی نقاط آجرها را به هم چسبانده است. اداره کل میراث فرهنگی گلستان نیز در راستای وظایف و اهداف سازمانی خود، برنامههای مرمت شامل تعمیر آجرهای تخریب شده و آسیب دیده ازاره و بندکشیها، ساماندهی سنگ فرش پلکان و محوطه پیرامون میل، مرمت کف آجری، پاکسازی دستنوشتهها و… را تدوین و پس از تصویب در شورای فنی به وزارتخانه ارسال و برای عملیات اجرایی پروانه مرمت صادر و مبلغ ۸۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات استانی به صورت پیمانی لحاظ شد. عملیات اجرایی با اولویت برچیدن الحاقات و آجرهای آسیب دیده ازاره به روش دستی و خارج کردن و پاکسازی ملات ماسه سیمان و گل آهک و استفاده از آجر مرغوب و متناسب به جای آجر تاریخی در دستور کار پیمانکار قرار گرفت.»
در ادامه این پاسخ آمده است: «برای اینکار، آجرهای فرسوده ازاره به عمق یک آجر یعنی حدود ۲۴ سانت به روش دستی برچیده شد و استفاده از آجر ۲۴*۲۴*۵ سانت با ملات ماسه آهک طبق چیدمان و شیوه تاریخی و اولیه بنا در دست اقدام است. حین اجرا، اما به دلیل کیفیت نامناسب آجری که پیمانکار تهیه کرده بود و دوری مسافت و تعجیل در مرمت و اتمام کار، همچنین اجرای نامناسب آجرچینی برخلاف الگوی اولیه توسط استادکار، دستور برچیدن کل بخشهای مرمت شده صادر شود. پیمانکار متعهد شد تا نسبت به تهیه مجدد آجر مرغوب و مورد تایید کارشناسی جهت مرمت ازاره با استفاده از ملات پایه آهکی نسبت به مرمت و بندکشی میل با رعایت دقیق الگوی تاریخی آن اقدام نماید.»
دوری مسافت، تنها دلیل ناظر و پیمانکار برای حاضر نشدن در کارگاه مرمتی یکی از ارزشمندترین آثار تاریخی استان گلستان است. گویی ساخت این برج در هزار سال قبل بیآنکه جاده و وسیله نقلیه در کار باشد، آن هم در مسیری که آنزمان بیگمان دور از دسترستر بود برای پیمانکار و ناظر و البته متولیان میراث استان گلستان، درس آموختهای از اهمیت معماری و حرمت به یک اثر هنری و بنای تاریخی نیست.
میل رادکان یا گنبد رادکان، در ۴ کیلومتری جنوب شرقی روستای رادکان و در ۴۲ کیلومتری جنوب کردکوی و ۵۴ کیلومتری جنوب غربی گرگان و
۱۱۷ کیلومتری برج «گنبد قابوس» در یک منطقه کوهستانی – جنگلی و بر فراز تپه با صفایی که دارای موقعیت خاص طبیعی و سوق الجیشی است در دامنه جنوبی سلسله جبال البرز و درهها و تراسهای حاشیه شمالی رودخانه نکا که از شرق به غرب جریان دارد قرار دارد.

این گنبد در امتداد
گنبدهای لاجیم ورسک در کنار شاهراه منتهی به شاهکوه، گردنه شمشیربر، چشمه علی، جهاننما، بخش یانهسر، بر فراز تپهای که از دور نمایان است، به منظور راهنمایی رهگذران و مسافران ساخته شده است. بعدها از این بنا بهعنوان آرامگاه بانی آن استفاده کردند. این گنبد همچنین مدفن یکی از
اسپهبدان آل باوند طبرستان به نام «
ابوجعفر محمدبن وندا بن باوندی» است.
در خصوص اعتبارات مرمتی این بنا نکته بیشتر از شایعات بدون تایید وجود ندارد. سال هاست که بحث تخصیص اعتبار حفاظت میل رادکان به حقوق کارکنان اداره کردکوی مطرح است. اما مسئولان این موضوع را تایید نمیکنند. از سوی دیگر موضوع تخصیص ۴۵۰ میلیون تومان بودجه برای اجرای طرح دفع رطوبت از میل رادکان به گوش رسیده است که البته مدیرکل میراثفرهنگی استان گلستان بدون ذکر میزان دقیق اعتبار اجرای این طرح مردود و ناموفق، تخصیص این مبلغ را رد میکند.
توضیحات تکمیلی برای بهره برداری بیشتر از خبر:
مردم شهرستان کردکوی از قوم طبری بوده و با زبان طبری نیز صحبت می کنند. کِرد «kerd» در زبان طبری معنی گله دار می دهد، که در لهجه مردم شرق استان مازندران و غرب استان گلستان به صورت کارد تلفظ می شود. کاردها یا کِرد ها را نباید با مردم کُرد که در استان های کرمانشاه و کردستان زندگی می کنند اشتباه گرفت. کردکوی در مجاورت تمیشه باستان قرار دارد که در افسانه های شاهنامه بنای آن را به فریدون پسر آبتین نسبت دادهاند.
شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از صدای میراث، تاریخ انتشار: ۵مهر۱۴۰۰، sedayemiras.ir / سایر منابع.