پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۳۶۵۲۸۹
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۲
امیر وفایی قائم مقام مدیرعامل شرکت سبدگردان الگوریتم مدعی است که سهامداران اکنون نسبت به یک ماه آینده نگران هستند و اطمینان خاطری نسبت به اینکه در فصل بودجه بندی ریسک جدیدی به وجود نیاید و چالشی در خصوص قیمت گذاری متغییر‌های پتروشیمی و نرخ وکیوم باتوم، وجود نداشته باشد، وجود ندارد. تا زمانی که این اتفاقات حل نشود، امید چندانی به ورود پول و حتی حفظ نقدینگی موجود در بازار نیست؛ مگر اینکه متغییر‌هایی همچون دلار به مرز‌های بالایی برسد. با توجه به شرایط کلی انتظار ورود پول حقیقی جدی را تا چند ماه آینده متصور نیستم.
شعار سال: قائم مقام مدیرعامل شرکت سبدگردان الگوریتم گفت: سهامداران اکنون نسبت به یک ماه آینده نگران هستند و اطمینان خاطری نسبت به اینکه در فصل بودجه بندی ریسک جدیدی به وجود نیاید و چالشی در خصوص قیمت گذاری متغییر‌های پتروشیمی و نرخ وکیوم باتوم، وجود نداشته باشد، نیست. در حقیقت ریسک‌های فعلی بنچمارکی را برای دیگر صنایع نیز به وجود می‌آورد. تا زمانی که این اتفاقات حل نشود، امید چندانی به ورود پول و حتی حفظ نقدینگی موجود در بازار نیست.
 
امیر وفائی قائم مقام مدیرعامل و نایب رئیس هیات مدیره شرکت سبدگردان الگوریتم در گفتگو با زهرا فعله گری خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد اظهار کرد: عدم اطمینان سهامداران حقیقی باعث خروج پول شده است. با توجه به سابقه ریزش ماه‌های اخیر شاخص کل بورس و و عدم شفافیت و ثبات در تصمیم گیری‌های متصدیان، پول‌های بزرگ از بازار خارج می‌شود.

وی افزود: در روز‌های اخیر شاهد بودیم که مصوبه‌ای در خصوص گروه‌های خودرویی و حذف قیمت‌گذاری دستوری آن مطرح شده و این موضوع در کدال نیز منعکس شد، اما به طور غیرباورانه و یک شبه لغو اجرای این تصمیم‌گیری اعلام می‌شود و حتی دوباره گفته‌هایی مبنی بر بررسی مجدد این موضوع خبرساز می‌شود. این ضد و نقیض‌ها اعتماد سهامداران را از بین می‌برد و با این شرایط هیچ شخصی حاضر به سرمایه گذاری نیست.

قائم مقام مدیرعامل شرکت سبدگردان الگوریتم بیان کرد: تغییر دائم مقررات و عدم شفافیت بدترین اتفاق و تهدید برای یک سرمایه‌گذار به حساب می‌آید. تعدد تغییر مقررات به طور مستقیم بر سود و زیان شرکت‌های بورسی اثر می‌گذارد. به اصطلاح پول ترسو بوده و با چنین شرایطی خروچ پول امری طبیعی است.

وفائی با تاکید لازمه هر بازار مالی ثبات نسبی است، افزود: ریسک معامله در بازار رمزارز‌ها بسیار بالا بوده و بستری مبهم و نا امنی را دارد، اما با این حال شاهد حرکت عظیم نقدینگی به این بازار هستیم و علت این موضوع نیز اعتماد سهامداران نسبت به ثبات شرایط و نبود تصمیمات خلق‌الساعه است و در وهله دیگر سازوکار‌های جذاب برای معاملات نیز تمایل سرمایه گذاران را افزایش داده است.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: شرکت‌های پذیرش شده در بورس طبق امیدنامه و گزارش‌هایی که ارائه می‌شود اقدام به عملیاتی مشخص می‌کنند و تغییرات جدید و ضد و نقیض بر قیمت سهام آن‌ها اثرات مخربی می‌گذارد. این موضوع درمورد دیگر بازار‌ها نیز صدق می‌کند.

قائم مقام مدیرعامل شرکت سبدگردان الگوریتم مطرح کرد: تا زمانی که این اتفاقات حل نشود، امید چندانی به ورود پول و حتی حفظ نقدینگی موجود در بازار نیست؛ مگر اینکه متغییر‌هایی همچون دلار به مرز‌های بالایی برسد. با توجه به شرایط کلی انتظار ورود پول حقیقی جدی را تا چند ماه آینده متصور نیستم.

وی تشریح کرد: بازار سرمایه علاوه بر اینکه همواره از سازوکار اشتباه نرخ دستوری آسیب دیده است، در روز‌های اخیر از تغییرات و تصمیمات ناگهانی نیز ضربه خورد. در حال حاضر خودروساز، اگر یک سواری را به قیمت صد میلیون تومان به فروش می‌رساند در حالی که در بازار آزاد نرخ آن کمتر از دویست میلیون تومان نیست و این اختلاف قیمت به نفع دلالان تمام شده و در صورت‌های مالی خودروساز همان نرخ اولیه ثبت می‌شود. در این بین تنها سهامداران متضرر می‌شوند.

به گفته این تحلیلگر بازار سرمایه؛ اگر اصلاح موضوع اصلاح شیوه قیمت گذاری و حذف قیمت گذاری دستوری مطرح نمی‌شد، سهامداران نسبت به بی‌برنامگی دولت هراس پیدا نمی‌کردند و ریسک سرمایه گذاری افزایش پیدا نمی‌کرد.

قائم مقام مدیرعامل شرکت سبدگردان الگوریتم ابراز کرد: از طرفی باید به این نکته توجه کرد که آثار مخرب بعضی از تصمیمات اقتصادی اشتباه شاید طی سال‌های زیادی و در طولانی مدت مشهود و قابل لمس نباشد، اما در نهایت به یک نقطه بحرانی می‌رسد. گمان می‌کنم اکنون نیز بحث قیمت گذاری دستوری خودرو به یک بحران رسیده است.

وفائی تصریح کرد: قیمت گذاری دستوری یک سیاست اشتباه است و دولت جدید، پیش از استقرار سخنانی مبنی بر مخالفت با این سیاست مطرح کرده بود. اگر این موضوع درخصوص خودرویی حل می‌شد، سهامداران آینده بازار را تا یک ماه آینده مبهم نمی‌دانستند و ریسک بودجه بندی از بازار برداشته می‌شد. اکنون مشخص نیست دولت در آینده تحول جدیدی را در خصوص متغییر‌های صنعت پتروشیمی و پالایشی به وجود می‌آورد و یا خیر و ریسک سرمایه گذاری در بازار فعلی بسیار زیاد است.

وی تشریح کرد: سهامداران اکنون نسبت به یک ماه آینده نگران هستند و اطمینان خاطری نسبت به اینکه در فصل بودجه بندی ریسک جدیدی به وجود نیاید و چالشی در خصوص قیمت گذاری متغییر‌های پتروشیمی و نرخ وکیوم باتوم، وجود نداشته باشد، وجود ندارد. در حقیقت ریسک‌های فعلی بنچمارکی را برای دیگر صنایع نیز به وجود می‌آورد. اگر با منطق صحیحی این موضوع پیش برود، می‌توانستیم نسبت به وجود نیامدن این اتفاقات امیدوار باشیم.

وفائی گفت: به طور کلی گمان می‌کنم برای جلوگیری از خروج نقدینگی دولت باید در گام نخست باید ثبات اقتصادی به وجود بیاورد و مهمترین عامل تعیین کننده بازار این موضوع است. فاکتور‌های دیگری همچون متغییر‌های کلان اقتصادی، نرخ دلار و تورم نیز بر این موضوع اثرگذار است که این موارد بازار سهام را ساپورت می‌کند.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از رادار اقتصاد، تاریخ انتشار:۲۴ آبان۱۴۰۰، کد خبر: radareghtesad.ir/۲۱۹۸۶
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین