پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۳۶۵۴۷۶
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۹
ریشه‌ها و ایجاد تغییرات در عکس‌های کتب درسی از سال ۱۳۶۰ بشکل جدی شروع شد و ابعاد ارزشی و ایدئولوژیک اسلامی در آن‌ها اعمال گردید. تا سال‌های ۱۳۸۵، غالب تغییرات تصاویر گرایش به سمت ارزشی سازی داشته و کمتر به دو بعد فنی و روان شناسانه کار توجه می‌شد. از سال ۱۳۷۵ تا ۱۳۹۵، تغییرات خاصی با تاکید بر حضور نشانگان فنی و تخصصی در تصاویر مورد استفاده را شاهد هستیم. دوره ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۹ را می‌توان دوره اعتراضات اولیه و متخصصان به حذف برخی از تصاویر و دست بری‌های سلیقه محور آموزش و پروش در تصاویر کتب درسی دانست. بنظر می‌رسد از سال جاری (۱۴۰۰)، روانشناسی در انتخاب تصاویر و انعکاس آن جایگاه خاصی پیدا کرده است.
شعار سال: نوشتن کتاب‌های درسی و تعیین محتوا و تصاویر در ایران، تاریخچه خاص و قابل تاکیدی دارد. پس از مشروطیت و از ۱۲۹۷ﻫ. ش، کتاب‌های درسی براساس برنامه وزارت معارف و با تشکیل شورای عالی معارف نوشته شد. از ۱۳۱۰ کتاب‌های دوره ابتدایی و از ۱۳۱۷ کتاب‌های دوره دبیرستان را وزارت فرهنگ و بعداً اداره نگارش منتشر می‌کرد. در ۱۳۱۲، دولت نظام‌نامه اداره انطباعات را از تصویب شورای معارف گذراند و تألیف کتاب درسی را نظمی نو بخشید. در سال ۱۳۲۰ بر اثر آشفتگی‌های سیاسی و اقتصادی دولت تألیف و چاپ کتاب درسی را آزاد کرد. گرچه، بسیاری از دبیران و استادان دست به تألیف و ترجمه زدند، بر اثر رقابت آزاد در تألیف و چاپ کتاب درسی، کتاب‌های مشابهی در یک موضوع منتشر شدند که به هرج و مرج منجر شد و سرانجام حق انتشار کتاب‌ها به انحصار دولت درآمد. پس از آن، دولت با تأسیس سازمان کتاب‌های درسی ایران و سپس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی، تألیف و انتشار کتاب‌ها را بر عهده گرفت.

در بعد از انقلاب نیز شاهد تغییراتی چند در حوزه کتاب‌های درسی بودیم. تغییراتی که در چند سال اخیر، باعث انتقادات جدی به این موضوع شد و تاکید منتقدان بر دست بردن بدون اجازه در محتوا و اشعار دیگران، حذف تصاویر دختران، جهت دهی عامدانه به برخی از تحلیل‌ها و برداشت‌ها و مواردی همانند بود. انتقاداتی که منجر به تدوین شیوه نامه تدوین کتاب‌های درسی گردید.
 
اقدام به تغییر جلد کتاب‌های درسی بعد از ۱۴سال

امروزه تغییرات ایجاد شده در کتاب‌های درسی و تصاویر آن‌ها با رویکردی روان شناسانه نیز عجین شده و همزمان با پیگیری و تقویت ابعاد فنی آموزش، نظرداشت خاصی بر روحیه دانش آموزان دارد.

در خبر‌ها امده که طرح روی جلد بسیاری از کتاب‌های درسی، بعد از ۱۴ سال تغییر کرده است.
 
تعداد بازدید : 55


اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، برگرفته از منابع گوناگون
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین