متاسفانه آمارها گویای تماسهای نادرست و مزاحمتهای زیاد بعضا عامدانه برای اورژانس و آتشنشانی در کشور است. تا حدی که تا یک سوم تماس ها، از این نوع ارزیابی شده اند. اخیرا برای کاهش تماسهای مختل کننده خدمات رسانی بهینه، اقدام به پیشنهاد جرم انگاری مزاحمتهای اثباتی برای اورژانس و آتشنشانی شده، به گونهای که مجرمین به ۲-۶ ماه حبس محکوم گردند.
شعار سال: معاون فنی و عملیات مرکز اورژانس تهران از افزایش ۲۰ درصدی مزاحمتهای تلفنی اورژانس تهران خبر داد.
دکتر پژمان آقازاده در خصوص افزایش مزاحمتهای تلفنی مرکز اورژانس تهران اظهار کرد: مزاحمتهای تلفنی اورژانس تهران با افزایش رو به رو بوده است.
وی با بیان اینکه شاهد افزایش حدود ۲۰ درصدی مزاحمت برای اورژانس تهران بوده ایم، گفت: راهکار اولیهای که در این خصوص در نظر گرفته ایم، راهکار ریشهای فرهنگ سازی است. باید در خصوص اینکه یک مزاحمت تلفنی چه مشکلاتی را برای افراد نیازمند به فوریتهای پزشکی ایجاد میکند اطلاع رسانی بیشتری انجام دهیم. پشت خط نگه داشتن افرادی که نیازمند فوریتهای پزشکی هستند اثری جز به خطر انداختن جان آنها ندارد.
آقازاده ادامه داد: راهکار مهم دیگری که میتوان برای کاهش مزاحمتهای تلفنی پیش گرفت برخوردهای قانونی است. در حال حاضر مزاحمت تلفنی و مجازاتی که برای آن در نظر گرفته میشود با یکدیگر توازن ندارد. به عنوان مثال فردی با یک شماره تماس و سیمکارت برای اورژانس ۱۱۵ مزاحمت ایجاد میکند و در نهایت برای تنبیه وی سیمکارتش را میسوزانند. طبیعتا این مجازات نمیتواند بازدارنده باشد.
معاون فنی و عملیات مرکز اورژانس تهران با اشاره به برگزاری جلساتی با دادستانی تهران و سایر سازمانهای همکار و پشتیبان در امر امدادرسانی، گفت: این جلسات در سطح وزارتخانه تشکیل میشود و موضوع جلسات این است که چه جرمی برای مزاحمان تلفنی در نظر گرفته شود که حتی در این جلسات پیشنهاد دو تا شش ماه حبس در صورت محرز شدن جرم نیز مطرح شد.
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت تحلیلی خبری عصر ایران، تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۴۰۰، کدخبر:، www.asriran.com،۸۲۷۵۶۴