پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۳۷۶۴۷۰
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۱
استاندار تهران با استدلالی عجیب، تصمیم کمیته اضطرار آلودگی هوا مبنی بر تعطیل نشدن مدارس و ادارات را اعلام کرد، اما این تصمیم سلامت میلیون‌ها شهروند را نشانه گرفت.
شعار سال: اگرچه سال‌هاست آلودگی هوا در صدر مشکلات تهران و تهرانی‌ها جا خوش کرده و نسخه‌های مسئولان برای حل این معضل نتوانسته سایه آلودگی را از سر مردم کم کند، اما تهرانی‌ها روز گذشته آلودگی شدیدی را تجربه کردند که منجر به قرارگیری نام این شهر در صدر فهرست شهر‌های آلوده جهان شد!

آغاز آلودگی از پنجشنبه ۱۸ فروردین آغاز شد و در روز جمعه به اوج خود رسید؛ ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا نشان می‌داد همه مناطق در وضعیت «خطرناک» و بسیاری از آن‌ها دارای شاخص ۵۰۰ که بدترین و بالاترین شاخص کیفیت است، قرار دارند.

منشأ این آلودگی کشور‌های غرب و شمال غربی ایران و ناشی از پدیده تغییر اقلیم، خشکسالی و بیابان‌زایی اعلام شد که استان‌های آذربایجان غربی، کرمانشاه، مرکزی، البرز، زنجان، قم، تهران و قزوین را تحت تاثیر قرار داد.


چه کسی به استاندار تهران، اطلاعات غلط درباره آلودگی هوا را می‌دهد؟

با وخیم شدن وضعیت آلودگی، کمیته اضطرار آلودگی هوا به ریاست استاندار تهران تشکیل جلسه داد و در گام نخست چند مصوبه شامل منع برگزاری مسابقات در فضای باز، لغو بازی تیم‌های پرسپولیس و آلومینیوم، منع تردد بیماران تنفسی، سالمندان و کودکان و همچنین استقرار دستگاه‌های خدمت‌رسان در سطح شهر را تعیین کرد.

در این بین کارشناس سازمان هواشناسی اعلام کرده بود از آخر وقت جمعه از سمت شمال غربی جبهه هوایی وارد کشور خواهد شد که سبب بارش می‌شود و تا روز یکشنبه استان‌های زنجان، تهران، قم، مرکزی، همدان، البرز، مرکزی و استان‌های شمال شرق و آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، تهران، البرز، قم، همدان و اردبیل را تحت تأثیر قرار خواهد داد و باعث می‌شود که گردوخاک شسته شود.

معنای این پیش‌بینی تداوم آلودگی هوا در روز شنبه بود، اما در حالی که همه در انتظار تصمیم کمیته اضطرار درباره تعطیلی مدارس و ادارات بودند، استاندار تهران با استدلالی عجیب اعلام کرد: در ساعات گذشته، شاخص آلودگی شهر تهران به شدت کاهش پیدا کرده و به مرز ۲۵۰ رسیده است، این وضعیت در ساعات آینده نیز ادامه خواهد داشت و وضعیت بهبود خواهد یافت!

وی ادامه داد: تصمیم کمیته اضطرار آلودگی هوا این است که ادارات و مدارس تعطیل نشود؛ ملاحظات و حساسیت‌ها باید لحاظ شود و کسانی که بیماری تنفسی دارند در معابر حاضر نشوند.

استاندار تهران همچنین از مردم خواست از سفر‌های غیرضرور خودداری کنند!

تصمیم ناباورانه کمیته که استاندار تهران در رأس آن قرار دارد از آنجایی موجب تعجب بسیاری از مردم شد که کاهش آلودگی تا رسیدن به محدوده ۲۰۱-۳۰۰ نشان‌دهنده وضعیت بسیار ناسالم و رسیدن به محدوده ۱۵۱ تا ۲۰۰ نیز نشان‌دهنده وضعیت ناسالم برای همه گروه‌هاست که در مقاطع و دولت‌های گذشته پیش از رسیدن به چنین شرایطی نسبت به تعطیلی مدارس و ادارات اقدام می‌شد!

این در حالی بود که بسیاری از شهروندان و مسئولان نیز بر این باور بودند که بدون شک تصمیم کمیته اضطرار تعطیلی مدارس و ادارات است؛ سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران یکی از افرادی بود که پیش از تصمیم کمیته اضطرار در صفحه شخصی خود نوشت: این بار هم به دلیل حفظ جان و سلامت شهروندان، باید تعطیلی تهران، مدارس و ادارات را پیشه گرفت، اما هنوز برای اجرای اقدامات کارشناسی با عزم و اراده ملی دیر نیست.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۴۰۱، کد خبر: ۲۶۹۳۰۲۶، www.tasnimnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین