پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۷۳۷۳
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۰:۱۲
اقدامات و اظهارات علیرضا زاکانی بخصوص تصمیم او مبنی بر ۲۴ ساعته شدن فعالیت بهشت زهرا، حاشیه ساز شد. در این یادداشت یه عدم تمرکز شهردار تهران بر متن کار و رفتن به سوی حاشیه‌ها پرداخته شده است.
شعار سال: علیرضا زاکانی شهردار تهران در جلسه شورای شهر تهران اظهار کرد: امسال بعد از ۵۰ سال از تاریخ تأسیس بهشت زهرا، قرار بر این شد {فعالیت} در بهشت زهرا ۲۴ ساعته شود.

"هر دم از این باغ بری می‌رسد، تازه‌تر از تازه‌تری می‌رسد"

پس از حدود ۸ ماه که از مدیریت آقای علیرضا زاکانی بر شهر تهران می‌گذرد، گویا نباید هیچ امیدی به مدیریت حرفه‌ای این کلان شهر پر مخاطره، فلک‌زده و قفل شده، داشت. چون آقای شهردار هر روز با رونمایی یک ورژن از تخلیات خود همه را متعجب می‌کند.

شهردار محترم تهران از روزی که بر مهمترین صندلی ساختمان خیابان بهشت تهران تکیه زده اقدامات، اظهارات و رفتار‌هایی از خود بروز داده که گرچه ممکن است برای پایگاه رای خاستگاه خودش عادی و طبیعی جلوه کند، اما برای اکثریت خاموش یعنی کسانی که در چند انتخابات اخیر مجلس، شورای شهر و ریاست جمهوری مشارکت نداشتند، غیر عادی و بهت برانگیز است. حال مروری کنیم بر اهمّ اقدامات، رفتار‌ها و اظهارات این شهردار انقلابی شهر تهران:

۱. موضوع نامرتبط بودن مدرک تحصیلی زاکانی برای شهرداری تهران.
هیات وزیران ۲۵ آذر سال ۹۷ به پیشنهاد وزارت کشور و به استناد قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شورا‌های اسلامی کشور و انتخابات شهرداران و اصلاحات بعدی آن، آیین‌نامه اجرایی شرایط احراز تصدی سمت شهردار را تصویب کرد. براساس تبصره ۱ ماده سه این قانون، مدارک و رشته‌های تحصیلی مرتبط توسط وزیر کشور، متناسب با درجه شهرداری تعیین می‌شود. در واقع مطابق قانون مصوب مجلس، هیات وزیران آیین‌نامه‌ای تصویب کرده و وزیر کشور نیز طبق این آیین‌نامه، در بخشنامه‌ای رشته‌های مرتبط با شهرداری را برشمرده است.

مطابق این مصوبه شهردار تهران باید حداقل ۹ سال سابقه اجرایی داشته باشد. طبق نظر کارشناسان و تعدادی از نمایندگان سابق و کنونی شورای شهر، او دارای این شرایط نبود و تا مدتی هم وزارت کشور حکم او را صادر نکرد، اما عاقبت با هر زور و ضربی، شهردار تهران شد.

۲. علیرضا زاکانی که همواره می‌گفت ایها‌الناس! در دولت و شهرداری اصلاح‌طلبان، انتصابات فامیلی بیداد می‌کند، به محض استقرار در ساختمان بهشت دامادش را بر منصبی مهم در شهرداری گماشت که البته این‌بار افکار عمومی او را به عقب نشینی وا داشت.

۳. ماجرای تفکیک جنسیتی در کشور طی ماه‌های اخیر حساسیت زیادی در جامعه به وجود آورد و درست در اوج این نگرانی‌ها علیرضا زاکانی در توییتی به این مضمون نوشت: در صورتی که نتوانیم در تمام پارک‌ها تفیکیک جنسیتی (دیوارکشی) انجام دهیم، پارک‌های تهران را به صورت زوج و فرد اداره می‌کنیم. البته این شهردار انقلابی کار دیوار کشی پارک‌ها - مانند دیگر همکاران انقلابیش در کشور- را از همان روز‌های آغازین در شهرداری تهران کلید زده بود.

۴. علیرضا زاکانی در فاز دیگری از اقدامات خود اعلام کرد: با الگوبرداری از سپاه پاسداران برای اداره تهران، ۵ قرارگاه ایجاد کردیم که سپاه پاسداران و بسیج و دادگستری در آن نقش بزرگی خواهند داشت و تلاش می‌شود تا تهران به عنوان کلانشهر الگوی جهان اسلام باشد. برداشت نگارنده این است که از فردا قرار است از داکا، کوالالامپور، ریاض، آنکارا، قاهره و دیگر پایتخت‌های اسلامی با ما تماس بگیرند و تقاضای چند فقره "قرارگاه" کنند!

۵. و حالا ۲۴ ساعته شدن قبرستان‌ها.

به وفور شنیده‌ایم که در دنیا شهر‌هایی وجود دارد که به آن‌ها شهر‌های زنده گفته می‌شود. به عبارتی شهر‌هایی در جهان وجود دارند که بیست و چهار ساعته بیدارند و فعالیت در آن‌ها جریان دارد. این شهر‌ها به‌خاطر وجود مکان‌هایی که شبانه‌روزی باز هستند، همواره تا صبح جنب و جوش دارند. در میان فهرست بلند بالای این شهر‌ها می‌توان از نیویورک که خود مترادف شب‌زنده‌داری بی‌‎حد و حصر است، نام برد. "مونته‌ویدئو اروگوئه"، "مادرید اسپانیا"، "بیروت لبنان"، "پاریس فرانسه"، "قاهره مصر"، "مغرب مراکش" و "بمبئی هند" دیگر شهر‌هایی جهان هستند که شبانه روز زنده‌اند و تا صبح در آن‌ها جنب و جوش و زندگی جاری است.

تهران، اما که به گفته آقای شهردار قرار است الگوی پایتخت‌های اسلامی شود، از جهات مختلف رمقی بر آن نمانده است و می‌رود به شهر مردگان تبدیل شود و با این رویکرد آقای زاکانی گویا قرار است به جای زندگی بخشیدن به شهر تهران، در شهر مردگان (بهشت زهرا) زندگی جاری شود.

بهشت زهرا محل دفن درگذشتگان است، تدفینی که در طول روز انجام می‌شود. می‌ماند پنجشنبه‌ها که مردم تا عصر زیارت قبور را انجام می‌دهند و به منزل بر می‌گردند. پرسش این است که از سر شب تا صبح شهردار تهران چه کار ویژه و برنامه‌ای برای مردگان دارد؟

گریه را بر خنده و شادی و مرگ را بر زندگی ترجیح دادن نتیجه مدیریت تفکری است که مدعی بود، مشکلات مردم را در زمانی کوتاه حل خواهند کرد، این کار که نشد بماند، باید هر روز شاهد یک حاشیه جدید باشیم.

هدف از نگارش این دست نقد‌ها صرفا تعهد و دلسوزی نسبت به مردم و آینده این مرز و بوم و اصرار بر اصلاح پاره‌ای از امور اجرایی است و با وجود نقد جدی به این شیوه‌های امیدواریم این دست نوشتار‌ها و دغدغه‌مندی‌های اجتماعی اثر داشته باشند. چون به نظر می‌رسد آقای زاکانی متن کار را به قول افغانستانی‌های عزیز یَله کرده و شهردار حاشیه‌ها شده است.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از رسانه مستقل تحلیلی خبری دیدار، تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱، کد خبر: ۱۲۸۳۰۶، www.didarnews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین