پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۸۱۶۴
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۲
سال هاست که شاهد دعوایی نسبتا بنیادین در خصوص حلال بودن و حرام بودن آبزیان هستیم. می‌پرسند که لابستر، صدف، ماهی مرکب و نظایر آن‌ها حلال است یا حرام؟ می‌پرسند که آیا می‌توان تمساح، قورباغه، لاک پشت و مواردی همانند را پرورش داد و صادر کرد؟ مقایسه نظرات مذاهب پنجگانه اسلامی در این خصوص جالب توجه است.
شعار سال: پژوهش ایوب شافعی پور (کارشناسی ارشد رشته فقه مقارن و حقوق جزای اسلامی- دانشکده فقه و حقوق دانشگاه مذاهب اسلامی تهران) در سال ۱۳۹۵ نشان می‌دهد که با تامل در نصوص فقهی مذاهب پنج گانه (امامیه، حنفی، مالکی، شافعی، حنبلی) این نتیجه حاصل شده است که:
در مذهب امامیه شرط حلال شمردن ماهی داشتن فلس است و به جز ماهی و میگو هر آنچه در دریا وجود دارد، خوردنش حرام است.

در مذهب حنفی به جز ماهی و میگو هر آنچه در دریا وجود دارد حرام شمرده شده است.
در مذهب مالکی همه موجودات دریایی حلال است؛ به جز سگ آبی و خوک دریایی که مکروه شمرده شده است.
دعوای حلال بودن و حرام بودن آبزیان در مذاهب پنجگانه و صادرات آن‌ها
در مذهب شافعی و حنبلی همه نوع از ماهیان دریا و میگو حلال شمرده شده است؛ اما نزد آنان قورباغه آبی حرام شمرده شده است. مذاهب امامیه و حنفی تزکیه را در ماهی شرط دانسته اند، اما دیگر مذاهب آن را شرط ندانسته و خوردن ماهی مرده را جایز و حلال می‌دانند. همچنین همه مذاهب پنجگانه، صید اهل کتاب و غیرمسلمان را جایز می‌دانند.
دعوای حلال بودن و حرام بودن آبزیان در مذاهب پنجگانه و صادرات آن‌ها
سوال بعدی این است که آیا پرورش و صادرات خرگوش، لابستر، خرچنگ، صدف، تمساح، قورباغه، لاکپشت و مواردی همانند جاز است؟
صرف حرام بودن چیزی نمی‌تواند مانعی برای خرید و فروش و یا صید آن باشد؛ چرا که حرمت خوردن چیزی، یک مسئله است و خرید و فروش آن مسئله‌ای دیگر. چه بسا چیزی خوردن و یا آشامیدن آن حرام باشد، ولی خرید و فروش آن اشکال نداشته باشد، مانند خون که خوردن آن حرام است، ولی به جهت منافع دیگر می‌توان به خرید و فروش آن اقدام کرد.
بنابر این، خرید و فروش لابستر، صدف دریایی، و ... در بازار، اگر برای خوردن نباشد، بلکه به جهت استفاده از منافع دیگر عقلایی باشد، جایز است؛ و لابستر، صدف دریایی، و ... چه بسا دارای منافع دیگر عقلایی باشند.


اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، برگرفته از منابع گوناگون
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین