پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۸۵۶۲
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۶
ظاهرا از ابتدای فعالیت این شرکت ایتالیایی در ایران تاکنون، شرکت‌های زیادی در زمینه ساخت، اجراء، خریداقلام، پشتیبانی، خدماتی و ارائه سوخت در بخش‌های مختلف با این شرکت قرارداد منعقد کرده‌اند که شاید لازم باشد به دلیل آنکه این شرکت‌ها بدون مناقصه برگزیده شده‌اند مورد بررسی جدی قرار بگیرند.
شعار سال: پس از انتشار گزارش اخیر در خصوص ابهام در عملکرد یک شرکت ایتالیایی در آزادگان جنوبی (اجاره اسکید مونتد به مدت ۴ سال با ۲بار تمدید قرارداد) و دریافت درآمد ماهانه ۱.۵ میلیون دلاری شرکت مذکور از این محل که شائبه وجود ابهامات را تشدید نموده است؛ اسناد بیشتری برای این پایگاه تحلیلی –خبری ارسال شده که بر ابهامات و احتمال تبانی دراین مساله افزوده است.

ظاهرا از ابتدای فعالیت این شرکت ایتالیایی در ایران تاکنون، شرکت‌های زیادی در زمینه ساخت، اجراء، خریداقلام، پشتیبانی، خدماتی و ارائه سوخت در بخش‌های مختلف با این شرکت قرارداد منعقد کرده‌اند که شاید لازم باشد به دلیل آنکه این شرکت‌ها بدون مناقصه برگزیده شده‌اند از ۲ جهت مورد بررسی جدی قرار بگیرند.

ابتدا آنکه این شرکت ایتالیایی چگونه این شرکت‌ها را، چون شرکت "آ- ش - س" و "پ-س-ا" را آنهم بدون مناقصه انتخاب نموده است؟ پاسخ به این سوال هم بسیار مهم است که قیمت واقعی خدمات ارائه شده از سوی این شرکت‌ها چقدر بوده و درنهایت به چه قیمتی برای این شرکت فاکتورشده است؟ و مهمتر آنکه چه شخصی پشت پرده این توصیه‌ها و این اضافه برداشت‌ها بوده است؟

برخی از کارشناسان معتقدند خدماتی که این شرکت‌ها به شرکت "ا- ف" ارائه می‌داده‌اند؛ اغلب بیش از ۳ برابر قیمت واقعی بوده است؛ آنچه مشخص است در این قرارداد مبهم که بار دیگر قراراست طی ۲ ماه آینده مجددا تمدید گردد ابهاماتی وجود دارد که تنها با ورود نهاد‌های نظارتی به این موضوع می‌توان مانع هدر روی منابع ملی و جلوگیری از هر گونه سوء استفاده‌های مالی گردید.

نکته قابل تامل دیگر آنکه شاید بد نباشد شائبه دیگری نیز بررسی گردد؛ اینکه ظاهرا این شرکت در ابتدای امراز مواد شیمیایی بی‌کیفیت وارد شده از ایتالیا استفاده می‌کرده که پس از جلب توجه مسوولان سابق طرح آزادگان جنوبی و دستور مستقیم مبنی بر خرید این مواد شیمیایی از یک شرکت ایرانی مورد تایید شرکت ملی نفت ایران، شرکت ایتالیایی "ا-ف" تنها ۲ ماه به این خواسته تن می‌دهد و پس از آن به یکباره با طرح نام شرکتی دیگر خرید را از شرکت جدید انجام می‌دهند. نکته آنکه این شایعه مطرح است که این شرکت جدید باز هم همان مواد شیمیایی قدیمی وارداتی بی کیفیت ایتالیا را از مبادی بنادر قاچاق و بدون کوچکترین پرداخت مالیاتی و این بار از طریق شرکت ایرانی "پ – ل" به این مجموعه تزریق می‌کند که صحت و سقم این امر نیز نیاز به بررسی جدی دارد. مواد شیمیایی بی کیفیتی که جدای از اینکه به چرخه اقتصاد مملکت ضربه جدی وارد می‌کند، منابع تولید داخلی را نیز از گردونه رقابت حذف می‌کند و از نظر فنی می‌تواند در طولانی مدت آسیب جدی به خطوط لوله انتقال و چاه‌های دفع پسآب صنعتی را سبب گردد (نقش آقای ایتالیایی "ت" و همسر ایرانی‌اش در ورود مواد شیمیایی بی کیفیت از ایتالیا باید مورد بررسی جدی قرارگیرد)

هم چنین در ارتباط با شرکت فراری چشام شنیده می‌شود ۴۹درصد از سهام شرکت متعلق به مدیرعامل شرکت "ا- ف" است. طبق اظهارات شفاهی مسئولان ذی ربط طرح آزادگان جنوبی، واگذاری قرارداد به شرکت چشام بنا به درخواست شرکت "ا – ف" بوده و گویا این درخواست با تصمیم مدیریت وقت طرح مورد پذیرش واقع شده؛ اما نکته اینجاست که واگذاری قرارداد به شرکت چشام مستلزم اخذ مجوز از هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران بوده که این مهم اتفاق نیافتاده و ورود شرکت چشام مغایر با مقررات جاری شرکت ملی نفت صورت پذیرفته است. دلیل این همه تعجیل در واگذاری قرارداد به چشام چیست؟ آیا تخلف و تبانی در کار بوده؟

از سویی دیگر، ظاهرا پیمانکار بر اساس قرارداد حداکثر طی مدت ۶ ماه از تاریخ نافذ شدن قرارداد می‌بایست تجهیزات را تکمیل و فرآیند فرآورش را به مدت ۲ سال آغاز و انجام می‌داده است؛ با اینحال کارخانه فرآورش سیال با حدود ۹ ماه تاخیر و با ۵۰ درصد ظرفیت به بهره برداری رسیده است لذا جریمه تاخیرات و تمام ضرر و زیان‌ها باید محاسبه و در غیاب حضور چشام از شریک ایتالیایی‌اش "ا – ف" کسر گردد؛ اما متاسفانه تا کنون اقدامی بابت جبران ضرر و زیان شرکت ملی نفت ایران و تاخیر زیاد در تولیدی شدن میدان مشترک آزادگان جنوبی صورت نپذیرفته است. دلیل این مدارا و چشم پوشی و اغماض صورت گرفته چیست؟ همچنین لازم است به این ابهام نیز پاسخ داده شود که چرا حدود یک میلیون دلار بابت انتقال تمام تجهیزات آماده و نیمه آماده و ساخت آن در داخل به مبلغ قرارداد اضافه شده و به پیمانکار پرداخت گردیده در حالی که مطابق قرارداد منعقده با شرکت چشام، پیمانکار به هزینه خود مسئولیت طراحی، تامین، ساخت و نصب، راه اندازی پروژه را بر عهده داشته؟ این پرداخت بر خلاف مفاد قرارداد بوده و قابل پرداخت به پیمانکار حتی به صورت علی الحساب هم نبوده است. آنچه مسلم است وجود ابهاماتی بزرگ و کلان در این قرارداد است که اگراز این منظر به آن نگریست که تنها در بخش اجاره یک اسکید مونتد تا چه اندازه امکان رانت و تبانی وجود داشته؛ باید نگران بود که با بررسی کل پروژه به چه نتایج احتمالی دست خواهیم یافت؟


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از نفتی ها، تاریخ انتشار:۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱، کد خبر: ۸۳۲۲۶، naftiha.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین