پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۹۲۱۲
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۱
۲۵ اسفند ۱۴۰۰ بود که تک نخل ساحل درک شهرستان زرآباد در منطقه آزاد چابهار یک شبه از منظره کویری کنار ساحل دریای عمان حذف شد. هر چند همان زمان به مقصریابی اکتفا شد تا چندی بعد در شمال ایران شاهد یک رویداد تلخ از همان جنس باشیم. آبشار ورزان در نزدیکی ییلاق سوباتان (نعله چولی) شهرستان تالش مورد هجومی دیگر قرار گرفته است.
شعار سال: این رویداد تلخ و زیان به گردشگری مبتنی بر طبیعت نشان می‌داد که مناظر طبیعی ایران زیر بار هجوم انسانی قرار گرفته است و ممکن است در جایی تکرار شود.
هر چند همان زمان به مقصریابی اکتفا شد تا چندی بعد در شمال ایران شاهد یک رویداد تلخ از همان جنس باشیم.
آبشار ورزان در نزدیکی ییلاق سوباتان (نعله چولی) شهرستان تالش مورد هجومی دیگر قرار گرفته است.
 
دفینه یابی در کنار تک درخت بالای آبشار ورزان سوباتان گیلان!

تک درخت آبشار ورزان سوباتان

عباس میرترابی فعال اجتماعی ساکن تالش چهارشنبه ۱۱ خرداد عکسی را با گوشی تلفن همراه خود ثبت کرد که نشان می‌دهد تک درخت زالزالک آبشار ورزان سوباتان در تالش ریشه کن شده و تخته سنگ‌های بزرگ کنار آن با آثار سوختگی دو تکه شده اند.

بنابر گفته وی در این مکان آثار حفاری غیرمجاز به چشم می‌خورد و زیر سنگ کنده کاری شده است.
میرترابی با بیان ارزش این تک درخت و سنگ‌های کنار آن برای گردشگری منطقه می‌گوید: قسمتی از منظره زیبای این آبشار را خراب کرده اند و از زیبایی آن کاسته شده است.

سکوت متولی رسمی

میراث فرهنگی متولی مقابله با فعالیت حفاری غیرمجاز و یا اصطلاحا جستجوگران گنج است. هنوز خبری از سوی متولیان در این مورد منتشر نشده است.

ثبت ملی آبشار

آبشار ورزان سوباتان (نعله چولی) با قدمت عصر یخبندان و عصر چهارم زمین شناسی، ششم شهریور ۱۳۹۸ با شماره ۶۶۱ در فهرست آثار طبیعی ملی ایران ثبت شده است. این اثر طبیعی ملی با دیواره صخره‌ای در ارتفاع ۱۹۷۰ در مسافت چهار کیلومتری سوباتان قرار دارد.
 
دفینه یابی در کنار تک درخت بالای آبشار ورزان سوباتان گیلان!

شهرود امیرانتخابی مدیرکل وقت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان در زمان اعلام این خبر گفت: با ثبت این اثر باید زمینه حفاظت و بازدید علاقمندان را آن فراهم کنیم.

چنانچه این گفته را ملاک بگیریم یکی از ضوابط شورای ثبت آثار تعهدات نگهداری از یک اثر شاخص است و میراث فرهنگی هم متولی رسمی این کار است.

هر چند خود آبشار صدمه ندیده، اما این حفاری نشان می‌دهد که این جا دیگر امن نیست و کسی هم از اثر حفاظت نمی‌کند. چه بسا ممکن است که جستجوگران گنج این بار دیواره سنگی و یا بالای آبشار را بشکافند.
 
دفینه یابی در کنار تک درخت بالای آبشار ورزان سوباتان گیلان!

نمادی که دیگر نیست

این آبشار را مردم بیشتر با نام سوباتان (نعله چولی) شناخته اند و یکی از جاذبه‌های مورد بازدید آن‌ها در این سفر است. می‌توان مدعی شد که این آبشار و تک درختش نماد گردشگری سوباتان محسوب می‌شود که در زمان رویش گل‌های شقایق و بابونه بسیار خودنمایی می‌کرد.

تعطیلات خرداد زمانی است که این آبشار بیشترین بازدیدکننده را دارد و این حفاری از چشم هزاران بازدید کننده پنهان نمی‌ماند.

تکرار اتفاقات تلخ در تالش

چندی پیش خبر صدمات وارد به کشتی تاریخی تالش، عدم ثبت و موتورسواری روی آن را منتشر کرد. ولی در کمال ناباوری تاریخ موتورسواری به دو، چهار و سپس پنج سال پیش مرتبط دانسته شد. آیا این بار هم متولیان تاریخ حفاری در این محدوده را به دوره ریاست قبل از خود مرتبط می‌کنند؟ آیا آثار ثبتی در تالش به حال خود رها شده اند؟ میراث فرهنگی در این زمینه چه وظیفه‌ای دارد؟


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از حکایت گیلان، تاریخ انتشار:۱۴ خرداد ۱۴۰۱، کد خبر: ۱۰۲۳۲، hekayatgilan.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین