پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۳۸۱۶۶۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۶
در کشور‌های غیر سرمایه داری، تامین سرمایه برای پروژه‌های زیربنایی و کلان به سه روش سرمایه گذاری تجمیعی از مشارکت کنندگان کوچک، بانک‌های ملی و تخصصی کشور و در نهایت فاینانس خارجی انجام می‌شود. بانک ملی ایران نیز در شرایط تحریمی و ناکافی بودن سرمایه گذاری تجمیعی و محدودیت فاینانس‌های خارجی، نقش ویژه‌ای در سرمایه گذاری روی پروژه‌های زیربنایی دارد. با حضور دکتر فرزین در این بانک، تاکیدات خاص روی پروژه‌های نفتی و پتروشیمی، زیر ساخت‌های حمل و نقلی و ابنیه، شرکت‌های دانش بنیاد و مواردی همانند بوده است. گزارش زیر، بشکلی کاربردی به این مهم پرداخته است.
شعار سال: طرح‌های بزرگ در کشور‌های دارای رویکرد اقتصاد غیرلیبرال و عموما عدالت محور، با محوریت سرمایه گذاری‌های تجمیعی (تعاونی‌ها، شرکت‌های سرمایه گذاری و ...)، بانک‌های ملی و تخصصی داخلی و یا فاینانس خارجی انجام می‌شود. سرمایه گذاری در طرح‌های صنعتی، معدنی و عمرانی بزرگ غالبا از توان سرمایه گذاری‌های تجمیعی سرمایه گذاران داخلی خارج بوده و در شرایط غیر شفاف سیاست خارجی و ارتباطات بین المللی، تمامی تاکیدات و مسئولیت‌ها روی بانک‌های ملی کشور قرار می‌گیرد. شرایطی که تا حد زیادی با شرایط جمهوری اسلامی ایران و شرایط غیرشفاف برجام انطباق داشته و مسئولیت زیادی را متوجه بانک ملی نموده است. این مسئولیت‌ها با تاکیدات صورت گرفته توسط رئیس جمهور در جلسه ۱۵ تیرماه هیات دولت و لزوم سرمایه گذاری بانک‌ها در مگا پروژه‌ها، بشکل خاص تری خود را نشان داده است. سرمایه گذاری بانک ملی در پروژه‌های کلان به دو صورت سرمایه گذاری توسط شرکت‌های زیر مجموعه خود و هلدینگ تخصصی بانک و ارایه تسهیلات کلان برای سایر شرکت‌ها و پروژه‌های ملی صورت می‌گیرد و تاکید متن حاضر بر تشریح عملکرد بانک در برخی از این پروژه هاست. پروژه‌هایی که بانک نقشی در مدیریت آن‌ها نداشته و بعنوان تامین کننده اعتبار، شناخته می‌شود.

بانک ملی ایران در راستای تامین مالی پروژه‌های زیرساختی و بزرگ کشور اخیرا تفاهم نامه‌ای با شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی امضا کرده تا به تامین مالی طرح احداث مخزنگاه شهید نادر مهدوی بندرعباس در مدت سه سال بپردازد. ارز این قرارداد رقم ۹۰ میلیون یورو است. با تکمیل این طرح، ظرفیت ذخیره سازی نفتی کشور به ۶۰۰ میلیون لیتر افزایش پیدا می‌کند. لازم به توضیح است که، مخزنگاه شهید نادر مهدوی با توجه به برنامه احداث پتروپالایشگاه شهید سلیمانی و مهر خلیج‌فارس در استان هرمزگان احداث می‌شود. در این طرح در ۱۸ مخزن احداث می‌شود که عبارت است از: هشت مخزن ۴۰ میلیون لیتری سقف شناور بنزین با ظرفیت ۳۲۰ میلیون لیتر، دو مخزن ۲۰ میلیون لیتری سقف شناور بنزین با ظرفیت ۴۰ میلیون لیترف چهار مخزن ۴۰ میلیون لیتری سقف ثابت گازوئیل با ظرفیت ۱۶۰ میلیون لیتر، چهار مخزن ۲۰ میلیون لیتری سقف ثابت گازوییل با ظرفیت ۸۰ میلیون لیتر، محل احداث مخزنگاه شهید مهدوی در بندرعباس است. حضور بانک ملی در پروژه‌های پتروشیمی و نفتی نیز بشدت قابل توجه و تاکید است. دکتر فرزین از اواخر سال ۱۴۰۰ اعلام کرده بود که حضور بانک ملی در پروژه‌های نفتی و پتروشیمی خصوصا در منطقه عسلویه تقویت خواهد شد. بانک ملی ایران با ۹۲ هزار میلیارد تومان سرمایه، از توان اعتباری و پرداخت تسهیلات بسیار قابل توجهی برخوردار است و در حوزه ارزی نیز پتانسیل‌های شایانی دارد که می‌توان از آن‌ها برای توسعه طرح‌های منطقه عسلویه بهره برد.
آماری از حضور بانک ملی در تامین مالی پروژه‌های زیربنایی کشور
در حوزه حمل و نقل که از مهمترین حوزه‌های زیرساختی کشور محسوب می‌شود نیز بانک ملی ایران جایگاه خاص داشته و بر اساس آمار رسمی، بانک ملی ایران بیش از ۲۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال برای ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور در قالب ۱۱ پروژه، تسهیلات پرداخت کرده است. پروژه راه آهن میانه اردبیل با مبلغ ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال، بزرگترین پروژه‌ای است که توسط بانک ملی ایران تامین مالی شده است. این پروژه به طول ۱۷۵ کیلومتر به واسطه حجم و میزان جابجایی بار و مسافر، صرفه جویی در مصرف سوخت و زمین مورد نیاز برای احداث آن از بهترین زیرساخت‌های عمرانی به شمار می‌رود. علاوه بر این اردبیل به عنوان یکی از قطب‌های کشاورزی می‌تواند از چشمه‌های بار محسوب شده و هم به واسطه مرزی بودن از نظر ترانزیت کالا و مسافر در کریدور شمال جنوب حائز اهمیت است.
آماری از حضور بانک ملی در تامین مالی پروژه‌های زیربنایی کشور
 
محور فرخ شهر ایذه با دو هزار میلیارد ریال از دیگر پروژه هاست. اتصال دو استان چهار محال و بختیاری و خوزستان از مسیر‌های کنونی همواره با چالش‌هایی رو به رو بوده و حجم زیادی از تصادفات رانندگی در جاده‌های ارتباطی این دو استان قابل توجه است، در حالی که بانک ملی ایران با سرمایه‌گذاری در این بخش تلاش می‌کند بخشی از این تصادف‌ها را بکاهد.
آماری از حضور بانک ملی در تامین مالی پروژه‌های زیربنایی کشور
راه اصلی گیلانغرب سومار با رقم ۵۰۰ میلیارد ریال که در راستای تکمیل کریدور ارتباطی مرکز کشور به غرب و همچنین کشور عراق، دسترسی آسان مناطق مختلف کشور به عتبات عالیات و کاهش مسیر دسترسی تا کربلای معلی طراحی شده است. راه اصلی خرم آباد پلدختر با رقم یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال و بزرگراه فسا داراب گهکم با مبلغ یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال از بانک ملی ایران تسهیلات دریافت کرده اند. همچنین کنار گذر شرقی بناب به ارزش دو هزار میلیارد ریال، محور جهرم لار بندرعباس به ارزش دو هزار میلیارد ریال، کنار گذر انزلی به ارزش دو هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال و آزادراه مراغه هشترود به ارزش چهار هزار میلیارد ریال توسط بانک ملی ایران تامین مالی شده اند. پروژه میانه سرچم نیز یک هزار میلیارد ریال و بزرگراه صوفیان شبستر سلماس یک هزار میلیارد ریال تسهیلات از این بانک دریافت کرده اند. تامین مالی این پروژه‌ها از سال ۱۳۹۷ تا سال ۱۴۰۰ در اختیار بانک ملی ایران بوده است. «طرح شیرین سازی و انتقال آب از خلیج فارس تا استان‌های مرکزی» که از آن به عنوان یکی از بزرگترین پروژه‌های زیربنایی کشور یاد می‌شود نیز، با عاملیت بانک ملی ایران تامین مالی شده است.
آماری از حضور بانک ملی در تامین مالی پروژه‌های زیربنایی کشور
اواخر اردیبهشت ماه امسال نیز اعلام شد که بانک ملی ایران در سال ۱۴۰۰، ۶۸۷ شرکت دانش‌بنیان را با هزینه بالغ بر ۱۲ هزار میلیارد ریال تامین مالی کرده است؛ اتفاقی که با توجه به نامگذاری سال ۱۴۰۱، اهمیت ویژه‌ای دارد. بدین منظور، حتی بانک ملی اقدام به تاسیس شعبه‌ای خاص برای شرکت‌های دانش بنیان در اواخر اردیبهشت ۱۴۰۱ نموده است. دکتر فرزین در مراسم افتتاح بیان داشته بود که «در راستای بیانات مقام معظم رهبری، خود را موظف دانستیم که در این باره با برگزاری جلساتی خط دانش‌بنیان جدید را طراحی کنیم؛ منچر بانک که به موضوع دانش بنیان می‌پردازد، نسبت به دیگر زمینه‌ها بانکداری متفاوتی دارد. بانک ملی با توجه به اهمیت فین‌تک و لندتک، به حوزه‌های فین‌تکی شرکت‌های دانش‌بنیان ورود خواهد کرد. همچنین می‌خواهیم فین‌تک‌های جدیدی ایجاد کنیم. در این مسیر با بخش خصوصی هم همکاری خواهیم کرد.»
آماری از حضور بانک ملی در تامین مالی پروژه‌های زیربنایی کشور
علاوه بر تامین مالی مستقل، نقش بانک ملی در کنسرسیوم‌های همکاری بین بانکی نیز قابل بحث و بررسی و تاکیدات خاص بوده که نیازمند بررسی موضوع در متنی مستقل می‌باشد.

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، برگرفته از منابع گوناگون
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
0
0
چرا زودتر این آمار و ارقام را برای مردم به تصویر نمی کشید. من اصورم از بانک فقط دادن وام بود و یکسری شرکت های زیر مجموعه اش
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین