پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۳۹۷۴
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۵
علیرضا زاکانی، شهردار تهران درباره اقدامات قرارگاه اجتماعی برای ریشه کن کردن زباله گردی کودکان اعلام کرد که شهرداری تمهیداتی اندیشیده تا پایان سال این عارضه از سطح شهر از بین برود. عارضه‌ای که او از آن صحبت می‌کند متوجه کودکانی است که اتفاقا توسط پیمانکاران شهرداری ( زباله گردی، فضای سبز، نظافت شهری) و خانواده های خودشان( دست فروشی ، تکدی گری و حضور در سر چهار راه ها و پشت چراغ قرمز) استثمار می‌شوند. تقریبا مطمئن هستیم که این صحبت های زاکانی هم باد هواست و موفق نمی شود. شهرداری که پول می خواهد و برون سپاری های ارزان تر ، پیمانکاری که کاهش هزینه را مطرح می کند، کودکی که مجبور است کار کند و دیوار حاشایی که بالاست . فوقش در پایان سال می گویند کدام کودک زباله گرد؟ آنهایی که می بیند خودشان سرخود و مستقل و برای خودشان کار می کنند و شهروندانی که بدلیل شدت درگیری های روزانه ، بی تفاوت از کنار توجیهات مدیران شهری می گذرند و زندگی پستی که بدون اراده یا توان و تمایل به ایجاد تغییر و حفظ کرامات انسانی و احترام به حقوق کودکان، جریان خواهد داشت تا بهشت زهرا. بدرود تا مواجه بزرگ در روز حساب .

شعار سال:سال‌هاست شهرداران تهران از ممنوعیت به کارگیری کودکان در خدمات شهری می‎‌گویند؛ امسال هم به رسم سال‌های قبل و در هفته کودک، علیرضا زاکانی از ممنوعیت به کارگیری کودکان در ارائه خدمات شهرداری گفت، سخنی تکراری که حافظه شهرنشین‎‌های تهران می‌‎گوید به رسم هر ساله در حد حرف باقی می‌‎ماند. در عمل هر روز کودکان به کار گرفته می‎‌شوند و کودکی نکرده طعم بزرگی را می‌چشند برای یک لقمه نان.علیرضا زاکانی، شهردار تهران درباره اقدامات قرارگاه اجتماعی برای ریشه کن کردن زباله گردی کودکان اعلام کرد که شهرداری تمهیداتی اندیشیده تا پایان سال این عارضه از سطح شهر از بین برود. عارضه‌ای که او از آن صحبت می‌کند متوجه کودکانی است که اتفاقا توسط پیمانکاران شهرداری ( زباله گردی، فضای سبز، نظافت شهری) و خانواده های خودشان( دست فروشی ، تکدی گری و حضور در سر چهار راه ها و پشت چراغ قرمز) استثمار می‌شوند.

مدیریت پسماند را مجموعه فعالیت ها و اقدام های لازم برای مدیریت پسماند از زمان تولید تا دفع نهایی آن در نظر می گیرند که شامل کاهش در مبدأ، تولید، ذخیره و پردازش در محل، جمع آوری، حمل و نقل، پردازش و بازیافت، دفع و مراقبت های پس از دفع است. مدیریت پسماند به عنوان یکی از مهم ترین ارکان مدیریت شهری، پیش تر عمدتاً موضوعی زیست محیطی و اقتصادی تلقی می شد؛ لکن، امروزه با تبدیل شدن به کانون و بستر شکل گیری پدیده نابهنجار و آسیب زایی چون زباله گردیِ کودکان، به مثابه مسئله ای اجتماعی و فرهنگی نیز رخ عیان نموده است. ضرورت پرداختن به موضوع زباله گردی کودکان ذیل بحث مدیریت پسماند زمانی آشکار خواهد شد که وضعیت، ابعاد و تبعات گسترده این موضوع در جامعه مورد توجه قرار گیرد. اگرچه بنا به دلایلی چون حضور اتباعِ غیرقانونی، موقعیت و فعالیتِ پنهانی گاراژها و گودهای زباله گردی و غیره، آمار دقیق و به روزی از تعداد زباله گردها در سطح کشور، در دسترس نیست؛ با این حال، در گزارش شهرداری تهران در سال 1399 تعداد افراد زباله گرد در کشور بالغ بر 14 هزار نفر عنوان گردیده که حدود 4700 نفر از این افراد که غالباً کودکان هستند در شهر تهران فعالند. نکته قابل تأمل در رابطه با آمار فوق حضور 90 درصدی مهاجران غیرقانونی در میان جمعیت زباله گرد کشور است.

زاکانی مدعی شد: تا آخر سال

پرداختن به مقولة کودکان زباله گرد در کشور امری ضروری و اجتناب ناپذیر به نظر می رسد. طبق بندهای «ز» و «ژ» ماده (3) قانون حمایت از اطفال و نوجوانان (مصوب 23/2/1399) زباله گردی کودکان مصداق وضعیت مخاطره آمیز تلقی می شود و برحسب ماده (6) این قانون سازمان بهزیستی مکلف است با استفاده از مددکاران اجتماعی در قالب فوریت های خدمات اجتماعی با همکاری شهرداری یا دهیاری و نیروی انتظامی نسبت به شناسایی، پذیرش، نگهداری و توانمندسازی این کودکان اقدام کند.

روزانه ۶۷درصد زباله تهران، معادل ۵هزار و ۵۰۰تن پسماند در شهر تهران دفن می‌شود. دفن پسماند سالیان متمادی است که در شهر تهران انجام می‌شود. شهرداری تهران درصدد است تا این عدد را به زیر ۱۰درصد کاهش دهد. البته این اتفاق قرار است با همکاری شهرداری تهران و وزارت نفت صورت بگیرد. پسماند موجود در شهر تهران بیش از ۴هزار میلیارد تومان قیمت دارد. شهرداری تهران نیز هزار و ۲۰۰میلیارد تومان هزینه می‌کند تا ۶۷درصد زباله را به آرادکوه منتقل و دفن کند. در این میان ۶۴‌پیمانکار در ۱۲۳ ناحیه و ۲۲پیمانکار برای پسماند خشک در ۲۲منطقه تهران وجود دارد که در مجموع با فعالیت آنها، ۵هزار و ۵۰۰تن زباله روزانه به آرادکوه منتقل می‌شود. بدین‌ترتیب، قرار است تجمیع و انتقال پسماند به 8حوزه پهنه‌ای تبدیل شود که هر حوزه پهنه‌ای، 2 تا 3منطقه را شامل می‌شود. تفکیک از درون خانه از طریق فرهنگسازی‌، پیمانکار، مشارکت و سرمایه‌گذاری با فناوری‌های نوین در هر پهنه شکل می‌گیرد تا انتقال زباله به آرادکوه حدود ۵ تا ۱۰درصد از ۶۷درصد کاهش یابد.

زاکانی شهردار تهران مدعی است که با اقدامات مناسب کاری خواهد کرد که تا پایان سال کودک کار زباله گرد مشاهده نشود. علیرضا زاکانی، شهردار تهران درباره اقدامات قرارگاه اجتماعی برای ریشه کن کردن زباله گردی کودکان اعلام کرد که شهرداری تمهیداتی اندیشیده تا پایان سال این عارضه از سطح شهر از بین برود.عارضه‌ای که او از آن صحبت می‌کند متوجه کودکانی است که اتفاقا توسط پیمانکاران شهرداری ( زباله گردی، فضای سبز، نظافت شهری) و خانواده های خودشان( دست فروشی ، تکدی گری و حضور در سر چهار راه ها و پشت چراغ قرمز) استثمار می‌شوند.

تعداد بازدید : 10
 
بر اساس صحبت های مطرح در کلیپ، احتمال می رود که شهردار تهران، زباله گری کودکان و نوجوانان را صرفا بدلیل استخدام توسط پیمانکاران مورد توجه قرار داده و از بحث خانواده های آسیب، اعتیاد و فقر و زندگی در حاشیه، غفلت نموده باشد. در واقع قصد پاک کردن صورت مسئله ای وجود دارد که پیامدهای آن از جای دیگر بیرون خواهد زد.
تقریبا مطمئن هستیم که این صحبت های زاکانی هم باد هواست و موفق نمی شود. شهرداری که پول می خواهد و برون سپاری های ارزان تر ، پیمانکاری که کاهش هزینه را مطرح می کند، کودکی که مجبور است کار کند و دیوار حاشایی که بالاست . فوقش در پایان سال می گویند کدام کودک زباله گرد؟ آنهایی که می بیند خودشان سرخود و مستقل و برای خودشان کار می کنند و شهروندانی که بدلیل شدت درگیری های روزانه ، بی تفاوت از کنار توجیهات مدیران شهری می گذرند و زندگی پستی که بدون اراده یا توان و تمایل به ایجاد تغییر و حفظ کرامات انسانی و احترام به حقوق کودکان، جریان خواهد داشت تا بهشت زهرا. بدرود تا مواجه بزرگ در روز حساب . 
 
اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال،برگرفته از منابع گوناگون
اخبار مرتبط
برچسب ها: جمع آوری کودکان کار ، ادعای زاکانی درباره جمع آوری کودکان کار ، عملکرد زاکانی در شهرداری تهران ، اقدامات قرارگاه اجتماعی برای ریشه کن کردن زباله گردی کودکان ، ریشه کن کردن زباله گردی کودکان ، جمع آوری کودکان زباله گرد ، زباله گردی کودکان ، علیرضا زاکانی و ساماندهی کودکان زباله گرد ، ساماندهی کودکان زباله گرد ، کودکان کار زباله گرد ، جمع آوری کودکان زباله گرد در تهران ، کودکان زباله گرد ، کودکان کولبر زباله ، بازار فروش زباله خشک ، زباله گردی کودکان ذیل بحث مدیریت پسماند ، مصداق وضعیت مخاطره آمیز ، ممنوعیت بکار گیری کودکان در خدمات شهری ، ممنوعیت بکار گیری کودکان در جمع آوری زباله ، ممنوعیت بکار گیری کودکان برای فضای سبز شهری ، ممنوعیت بکار گیری کودکان برای نظافت شهر ، دیوار بلند حاشا در شهرداری ، استثمار کودکان توسط پیمانکاران شهرداری ، استثمار کودکان کار توسط خانواده ، چهارگانه شهرداری پیمانکار خانواده و کودک کار ، شکایت کیفری برعلیه شهرداری بابت ضعف نظارت برای حضور کودک کار در تشکیلات پیمانکاران ، دیوار حاشا و توجیه شهرداری
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
0
0
واقعا زاکانی می تونه کای انجام بده
مجید
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۱
0
0
متاسفانه مسوولان از زیر ساخت جامعه ندارند و چنین حرفهایی میزنن شعار دادن یک امر عادی شده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۱
0
0
این شیوه کار، پیمانکاری نیست نیست و جنایته. این شیوه اداره مدیریت شهر هم مدیریت نیست، سلب مسئولیته
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین