پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۳۸۶۷۳۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۶
در روز‌های گذشته، خبری منتشر شده که حکایت از آن دارد که تعدادی از هنرمندان که در میان آن‌ها نام‌های سرشناسی نیز وجود دارد، به عضویت اتاق بازرگانی در آمده‌اند و احتمالا بناست یک جناح در انتخابات از رای آن‌ها استفاده کند. توضیحات طرفین درخصوص این رخداد شنیدنی است.

شعار سال: این خبر به نقل از مجیدرضا حریری رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین ، منتشر شده است. هر چند در تیتر و متن خبر به این اشاره شده که برخی هنرمندان مانند فاطمه معتمد آریا، نسیم ادبی و محمد معتمدی، کارت بازرگانی دریافت کرده‌اند، اما آنچه که از فیلم صحبت‌های حریری مشخص است، او در صحبت‌هایش نه از دریافت کارت بازرگانی که از عضویت این هنرمندان در اتاق بازرگانی صحبت می‌کند.

تعداد بازدید : 5

در میان صحبت‌های حریری چند نکته مهم و کلیدی وجود دارد. او می‌گوید که این افراد بدون آنکه فعال اقتصادی باشند، کارت عضویت گرفته‌اند و این فرایند از طریق بنیاد رودکی طی شده است. از سوی دیگر به این موضوع اشاره می‌شود که حق عضویت حدود ۶۰ نفر از این هنرمندان از طریق یک حساب بانکی واحد پرداخت شده و این افراد شخصا پولی را پرداخت نکرده‌اند. از طرف دیگر به این موضوع پرداخته شده که با توجه به اینکه این هنرمندان، فعال اقتصادی نیستند و در نتیجه دفتر کار یا بنگاه اقتصادی مشخصی ندارند و اتاق بازرگانی به عنوان دفتر کار این افراد معرفی شده است و به این ترتیب شائبه یک تخلف وجود دارد.

صحبت‌های مطرح شده از سوی حریری چند روز پیش از آغاز رسمی تبلیغات برای انتخابات اتاق‌های بازرگانی مطرح شده و احتمالا گام نخست رقابت میان لیست‌های مختلف انتخاباتی به شمار می‌رود. به دنبال مطرح شدن این صحبت‌ها، اتاق بازرگانی تهران اطلاعاتی را به عنوان پاسخ به این صحبت‌ها در اختیار رسانه قرار داده است.


آیین نامه نحوه پذیرش، تمدید و تجدید عضویت در اتاق‌های بازرگانی ایران، مصوب مرداد ماه

بر این اساس شرایط عضویت برای تمام اشخاص حقیقی و حقوقی مطرح شده که در حوزه‌های بازرگانی، صنعتی، معدنی، کشاورزی، خدماتی و خدمات وابسته اعلام شده و تمام افرادی که در این حوزه‌ها اشتغال دارند می‌توانند به عضویت در اتاق بازرگانی در بیایند. در شرایط عضویت اعلام شده که افراد حداقل باید ۲۰ سال سن داشته باشند، تصویر شناسنامه و کارت ملی خود را ارائه کنند و مدرک تحصیلی حداقل دیپلم داشته باشند. البته اعلام شده که برای تمدید عضویت، نیاز به ارائه مدرک تحصیلی نیست. دارا بودن پروانه فعالیت اقتصادی اعم از تولیدی، توزیعی، کشاورزی، خدماتی و خدمات وابسته که از سوی وزارت اقتصاد به عنوان رشته شغلی معرفی شده‌اند ملاک عمل خواهد بود. همچنین افراد باید تعهدنامه موضوع ماده آیین نامه را امضا کنند و حق ورودی و حق عضویت سالانه خود را پرداخت کنند.

اتاق بازرگانی توضیحاتی را نیز درباره ماجرای عضویت هنرمندان در این اتاق اعلام کرده است. یک عضو اتاق به ایسنا گفت: ماجرای عضویت هنرمندان در اتاق بازرگانی مربوط به امروز نیست و پرونده به سال ۱۳۹۸ باز می‌گردد. در این دوره تعدادی از هنرمندان برای برپایی یک تشکل از طریق اتاق بازرگانی اقدام کردند. طبق قانون این تشکل باید آگهی رسمی داشته باشد و در صورتی که اعضای آن به حدنصاب برسد، می‌تواند فعالیت رسمی خود را آغاز کند. عضویت در اتاق می‌تواند در راه اندازی تشکل و فعالیت‌های رسمی اقتصادی به آن‌ها کمک کند. از طرف دیگر در مجامع بین‌المللی می‌تواند به عنوان بخشی از رزومه یا سندی شناخته شود که در جهان جایگاه خاص خود را دارد و عضویت در یک اتاق بازرگانی می‌تواند برای افراد جنبه مثبت داشته باشد. این رویکرد که هرکس به اتاق بازرگانی ورود می‌کند، لزوما به دنبال صادرات یا واردات است درست نیست و هر فعال اقتصادی با توجه به حوزه فعالیت خود، عضویت در اتاق بازرگانی را ارزیابی می‌کند.

او با بیان اینکه فعالیت‌های هنری نیز می‌تواند در زیرمجموعه فعالیت‌های اقتصادی تعریف شود، توضیح داد: اگر برای مثال هنرمندی یک کارگاه یا آموزش بازیگری دارد، کلاس‌هایی رسمی برای هنرجویان برگزار می‌کند یا اساسا فعالیت اقتصادی دارد که دولتی محسوب نمی‌شود، مانند هر فرد دیگری می‌تواند به عضویت اتاق دربیاید. در این حوزه باید تاکید کرد که بر خلاف صحبت‌های مطرح شده، بحث درباره هنرمندان صرفا به عضویت در اتاق مربوط می‌شود و هیچ بحثی درباره کارت بازرگانی فعال مطرح نیست. کارت بازرگانی در فرایندی با مشارکت دولت انجام می‌شود و اتاق بازرگانی توان صدور این کارت‌ها به شکل مستقل را ندارد.

بر اساس توضیحات این عضو اتاق، عضویت در اتاق بازرگانی شرایط دشواری ندارد و هرکس بتواند ثابت کند که شرایط ثبت نامی را دارد، مدارک را تحویل دهد و کارمند دولت نباشد می‌تواند به عضویت اتاق دربیاید. از سوی دیگر بحث اعلام محل بنگاه اقتصادی نیز به کارت بازرگانی مربوط است و در رابطه با عضویت ملاک نیست. البته افرادی که از طریق یک تشکل اقدام می‌کنند، می‌توانند آدرس همان تشکل را ثبت کنند و اگر تشکلی در محل اتاق بازرگانی، اتاقی در اختیار بگیرد، می‌تواند از آن استفاده کند و این مسئله ملاک عضویت نخواهد بود.

از طرف دیگر، امکان آن وجود دارد که افراد پول حق عضویت خود را در اختیار یک تشکل قرار دهند و آن تشکل، پول حق عضویت یک عده را یک جا پرداخت کند و این مسئله نیز اتفاق تازه یا غیرقانونی در زمینه عضویت در اتاق بازرگانی به شمار نمی‌رود.

موضوعی که در این روز‌ها اهمیت پیدا می‌کند، بحث عضو کردن افراد مختلف در اتاق برای استفاده از رای آن‌ها به نفع افراد یا فهرست‌هایی خاص است که پیش از این نیز مطرح شده بود. این مقام آگاه در اتاق بازرگانی، اساسا رای گرفتن از هنرمندان در انتخابات اتاق را بلاموضوع می‌داند. او توضیح داد: قوانین و قواعد انتخابات اتاق را هیات نظارت بر انتخابات مشخص می‌کند و قواعد آن در هر دوره سختگیرانه‌تر از قبل می‌شود. مثلا در دوره فعلی اعلام شده که تنها افرادی می‌توانند در انتخابات شرکت کنند که حداقل ۲۴ ماه از عضویت آن‌ها گذشته باشد، این موضوع در رابطه با هنرمندان اعلام شده ممکن است، زیرا پرونده آن‌ها به سال ۱۳۹۸ باز می‌گردد، اما تقریبا هیچ یک از آن‌ها امکان براورده کردن دیگر شرط‌های انتخابات را ندارند. در شروط اعلام شده از سوی هیات نظارت، تاکید شده که جدا از عضویت دو ساله، افراد برای آنکه بتوانند رای بدهند باید یکی از این سه شرط را داشته باشند. نخست: بنگاه اقتصادی داشته باشند و در آن لیست بیمه رسمی خود و کارمندانشان را ارائه دهند، دوم: پرونده مشخص مالیاتی با تایید سازمان امور مالیاتی داشته باشند، سوم: تولیدکننده یا صادرکننده برتری باشند که از سوی نهاد‌های رسمی فعالیت آن‌ها تایید شده باشد. هیچ یک از هنرمندان این سه شرط مطرح شده را ندارند و از این رو بحث استفاده از آن‌ها برای شرکت در انتخابات و رای دادن به یک فهرست خاص مطرح نیست.

با نزدیک شدن به موعد انتخابات اتاق بازرگانی، به نظر می‌رسد که در روز‌های آینده صحبت‌های جدیدی درباره عملکرد تیم فعلی و نظارت بر اتاق بازرگانی مطرح شده و بحث‌های جدیدی دربگیرد. فعلا اتاق بازرگانی به بحث مربوط به حضور هنرمندان در انتخابات پاسخ داده و باید دید که در روز‌های آینده چه بحث‌های پینگ پنگی میان دو طرف در خواهد گرفت.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار:۷ اسفند ۱۴۰۱، کدخبر:1401120704952، www.isna.ir

اخبار مرتبط
برچسب ها: پشت پرده ماجرای عضویت هنرمندان در اتاق بازرگانی ، لیست هنرمندان سرشناس عضو اتاق بازرگانی ، عضویت هنرمندان در اتاق بازرگانی ، رای هنرمندان به یک جناح در اتاق بازرگانی ، جناح گرایی انتخاباتی هنرمندان در اتاق بازرگانی ، مجیدرضا حریری ، صدور کارت بازرگانی برای چند تن از بازیگران سرشناس ، کارت بازرگانی فاطمه معتمدآریا ، کارت بازرگانی نسیم ادبی ، کارت بازرگانی محمد معتمدی ، عضویت افراد در اتاق بازرگانی ، عضویت افراد غیرفعال اقتصادی در اتاق بازرگانی ، پرداخت حق عضویت60نفر از هنرمندان در اتاق بازرگانی از یک حساب ، چه کسی پشت پرده عضویت هنرمندان در اتاق بازرگانی است؟ ، چرا برای افراد غیر فعال اقتصادی کارت بازرگانی صادر می شود؟ ، تخلف در عضویت هنرمندان در اتاق بازرگانی ، آیین نامه عضویت در اتاق‌های بازرگانی ایران ، شرایط عضویت در اتاق‌های بازرگانی ایران ، ابهامات در انتخابات اتاق بازرگانی ، چه افرادی می توانند عضویت اتاق بازرگانی داشته باشند؟ ، وضعیت رانت عضویت در اتاق بازرگانی ، بنیاد رودکی و عضویت هنرمندان در اتاق بازرگانی ، احتمال تقلب در اتاق بازرگانی ، معرفی اتاق بازرگانی بعنوان دفترکار ، سناریوهای دهمین دور انتخابات اتاق بازرگانی ، جریان شناسی در انتخابات اتاق بازرگانی
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۸
0
0
چه خبره اخبار مرتبط این خبر رو؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین