پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۹۵۲۵
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۰
در میانه نارضایتی همزمان مردم و ایرلاین ها، سازمان هواپیمایی در اقدامی به یکباره 10 ایرلاین خصوصی و دولتی را تعلیق نمود، چون بر این اعتقاد هستیم تصمیمات نهایی نهادهای نظارتی براساس نظرات کارشناسی دستگاههای اجرایی متولی اتخاذ می‌گردد. این اقدام مانند آن است که یکی از دو شرکت ایران خودرو و سایپا دیگر حق تولید نداشته باشند، طبیعی است چنین اقدامی تاثیری بالا در بازار خودرو بر جای می‌گذارد، مشابه این اتفاق نیز در بازار فروش بلیط پروازهای داخلی و خارجی نیز رخ داد و مشکلات قبلی با یک هرج و مرج کم سابقه و رشد تصاعدی قیمت‌ها در بازار سیاه جایگزین شد.

شعارسال: به نظر می‌رسد هشدار مدیران شرکت‌های هواپیمایی مختلف و کارشناسان نسبت به وضعیت عمومی صنعت هوانوردی در ماه‌های اخیر به وضوح افزایش یافته است.

افشاگری روزنامه آفتاب‌ یزد از نقش سازمان هواپیمایی کشوری در ایجاد بازار سیاه بلیت

به گفته این کارشناسان، وضعیت متغیر‌های کلان اقتصادی مانند تورم، تحریم و رشد شدید نرخ ارز باعث شده است که قیمت قطعات، تعمیرات فنی و خدمات در این صنعت رشد قابل توجهی یابد. افزایش شدید قیمت‌ها در کنار سیاستگذاری‌های دولتی باعث شده است از ظرفیت هواپیمایی موجود استفاده کامل نگردد.

مدیران ایرلاین‌ها اینگونه استدلال می‌کنند که رشد تورم و قیمت ارز و تحریم‌ها در کشور تقصیر آن‌ها نیست و بیش از این قادر نیستند که با قیمت‌های دستوری و قلب واقعیت، خدمات ارائه دهند، در این بین هشدار‌های مطرح شده در فضای مجازی از سوی برخی مهندسان هوانوردی و فعالان این صنعت در مورد ایمنی و اهمیت خدمات‌دهی به مشتریان آن واکنش‌های مختلفی در پی داشته است.

به گفته این افراد، با ورشکسته شدن چندین ایرلاین، شرکت‌های باقیمانده تلاش دارند که خدمات و تعمیرات دوره‌ای را با نرخ‌های دستوری و سیاست‌های سازمان هواپیمایی همگام سازند، مسئله‌ای که احتمالا ایمنی و خدمات‌دهی با مشتریان به مخاطره خواهد افتاد.

در میانه نارضایتی همزمان مردم و ایرلاین ها، سازمان هواپیمایی در اقدامی به یکباره ۱۰ ایرلاین خصوصی و دولتی را تعلیق نمود، چون بر این اعتقاد هستیم تصمیمات نهایی نهاد‌های نظارتی براساس نظرات کارشناسی دستگاه‌های اجرایی متولی اتخاذ می‌گردد. این اقدام مانند آن است که یکی از دو شرکت ایران خودرو و سایپا دیگر حق تولید نداشته باشند، طبیعی است چنین اقدامی تاثیری بالا در بازار خودرو بر جای می‌گذارد، مشابه این اتفاق نیز در بازار فروش بلیط پرواز‌های داخلی و خارجی نیز رخ داد و مشکلات قبلی با یک هرج و مرج کم سابقه و رشد تصاعدی قیمت‌ها در بازار سیاه جایگزین شد.

ممنوعیت فعالیت بخشی از ایرلاین‌های کشور، انتقادات گسترده‌ای در پی داشت، با این همه حسن خوشخو معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی، در حساب توییتر خود اعلام کرد که بزرگ‌ترین شرکت عرضه‌کننده بلیت هواپیما در کشور (علی بابا) نیز ممنوع الفعالیت شده است. در واقع پس از تعلیق بخش تولید (۱۰ ایرلاین) بزرگ‌ترین عرضه‌کننده نیز تعلیق شد، با توجه به تاثیر این اقدام در در رشد قیمت‌ها و رشد بازار سیاه و فروشندگان زیرزمینی بلیت، برخی از کارشناسان و فعالان این صنعت اقدام سازمان هواپیمایی را مشکوک توصیف کردند. اینکه چرا مسئولان سازمان هواپیمایی باید با علم و تجربه‌ای که دارند به هرج و مرج در بازار دامن بزند؟ و در ذیل اقدامات به ظاهر شعاری برای کاهش قیمت در واقع باعث رشد قیمت‌ها شود، سوالاتی بود که از طریق این روزنامه با مسئولان سازمان مذکور بصورت تلفنی در میان گذارده شد و تا به حال پاسخ مشخصی دریافت ننموده است.

برخی از صاحبنظران این ایده را مطرح کرده‌اند که با توجه به سابقه فعالیت مسئولین ارشد سازمان هواپیمایی در این صنعت، چه کسانی نفع می‌برند، مسئله‌ای که آفتاب یزد مستقلاً قادر به تایید یا تکذیب آن نیست. با اینگونه اقدامات ظاهراً ده‌ها میلیارد تومان به این مجموعه‌ها آسیب وارد می‌شود و به برخی رقبا نفع خواهند برد، چون فعالیت در بخش خصوصی سود و زیان مطرح است. در حال حاضر هزاران کارمند این شرکت‌ها در حالت بلاتکلیفی و در لبه تعدیل شغلی قرار گرفته اند.

یکی از مدیران سابق خطوط هوایی کشور در این باره گفت: اینکه سازمان هواپیمایی از ایرلاین‌های موجود، ۱۰ ایرلاین را ممنوع الفعالیت کرده است، فراتر از اقدامات ظاهری معمول و نشانگر این است که احتمالا برخی مدیران فعلی سازمان تا چه حد به مسائل و ریزه کاری‌های این صنعت نا آشنا هستند، بنده قصد ندارم بد گمان باشم که آن‌ها از ایجاد وضعیت فعلی نفع می‌برند و علاقه‌مندم اقدامات آن‌ها را تنها به پای سوء مدیریت و ناآگاهی برخی مدیران بگذارم، با این همه وضعیت فعلی استحقاق این مسئله را دارد که شخص مهندس بذرپاش وزیر محترم و مقامات قضائی در جهت صیانت از حقوق عامه به آن ورود کنند. جناب بذرپاش شخص نکته‌بینی هستند و مطمئن هستم با ورود ایشان بحران فروکش خواهد کرد.

وی افزود: در کدام عرصه و صنفی دیده‌اید که داور مسابقه خود همزمان فوروارد تیم حریف هم باشد و برای توسعه فعالیت سایت‌های زیرزمینی فروش و ایجاد هرج و مرج و رشد قیمت بلیت‌ها تلاش کند؟ ابطال مجوز ایرلاین‌ها و تعلیق فعالیت بزرگترین شرکت عرضه‌کننده بلیط کشور باعث می‌شود بازار زیرزمینی و سایت‌های سیاه رشد کنند و مسئولین سازمان هواپیمایی به خوبی از این مسئله آگاه هستند. هرچند اگر اقدام قانونی به نظر برسد، ولی نتیجه‌ای دیگر در جامعه ایجاد می‌کند هرچند سوءنیتی هم نباشد.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت آفتاب یزد، تاریخ انتشار: 27خرداد1402، کدخبر: 12588، aftabeyazd.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین