شعارسال: "معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری" با همکاری وزارت جهاد کشاورزی، بنیاد مسکن و سازمان شهرداریها و دهیاریها (وزارت کشور) و با مشارکت فعال و موثر سایر نهادهای دولتی و حاکمیتی، میتواند در زمینه آبادانی و پیشرفت (توسعه پایدار) مناطق روستایی (به عنوان مهمترین رکن تولید محصولات کشاورزی و تأمین کننده امنیت غذایی کشور) نقش مهمی داشته باشد و برای تقویت نقش روستاها در نظام برنامهریزی کشور و ایجاد انسجام سازمانی و همکاری بین بخشی با هدف گسترش خدماترسانی به روستاها و نیز پیشگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها و جلوگیری از گسترش حاشیهنشینی در اطراف کلانشهرها و کاهش فاصله برخورداری نقاط روستایی و شهری، هماهنگی لازم را بعمل آورد (با استفاده از جایگاه معاون اول رئیس جمهور).
هر چند نهادهای مختلفی در روستاها ورود میکنند، ولی ضرورت دارد که آن معاونت، نقش هماهنگ کننده امور مرتبط با توسعه و عمران روستایی را ایفا نموده و در زمینه توزیع مناسب خدمات و پیشگیری از اقدامات موازی دستگاههای اجرایی (که موجب اتلاف منابع ملی میگردد) تلاش نماید و نیز در راستای زمینهسازی برای گسترش عمران روستایی و کشاورزی صنعتی و صنایع تبدیلی، تشویق سرمایهگذاری در زمینه گسترش عمران در روستاها و توسعه خدمات روستایی و ارائه تسهیلات مورد نیاز در این خصوص و گسترش خدمات گردشگری روستایی و توسعه فرصتهای شغلی در این مناطق، اقدامات و هماهنگیهای لازم را بعمل آورد.
با توجه به نقش و اهمیت "معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری" و رسالت و ماموریتهایی که در زمینه توسعه روستایی و محرومیت زدایی (کاهش فقر) دارد، ضرورت دارد که تصدی این مسئولیت مهم به فرد شایستهای واگذار شود که توان علمی و تخصصی و مدیریتی لازم و همچنین تجربه کاری مرتبط را داشته و اهل تعامل و همکاری با سایر نهادهای ذیربط باشد.
بر این اساس، علاوه بر دارا بودن ویژگیهای عمومی نظیر خصوصیات اخلاقی پسندیده، سلامت نفس، پاک دستی و مورد اعتماد بودن، تعدادی از شاخصهای انتخاب معاون توسعه روستایی عبارتند از:
- داشتن دانش و تخصص مرتبط با جغرافیا و برنامه ریزی روستایی و توسعه روستایی
- داشتن تجربه کاری در امور مرتبط با روستا و سابقه مدیریتی موفق
- داشتن روحیه خلاقیت و ایده پردازی و حمایت از نوآوری
- دغدغهمند بودن و داشتن شناخت کافی از وضع موجود روستاها و چالشهای توسعه روستایی و توانایی ارایه راهکارهایی برای مدیریت آنها
- داشتن برنامه برای ساماندهی نظام مدیریت روستا (بعد از حذف نظام ارباب-رعیتی، هنوز نظام اثربخش و کارآمدی برای مدیریت روستا پیاده نشده و تجربه چند دهه اخیر، مبین آن است که بدلایل مختلف، نظام شورای اسلامی روستا و دهیار نتوانسته اند نقش موثری در مدیریت روستا ایفا کنند)
- آشنایی با چالشهای کسبوکارهای روستایی و داشتن ایده برای رفع مشکلات ناشی از عدم دسترسی روستائیان به منابع و آموزش و بهداشت و تسهیلات و بازار و ...
- آشنایی با فنون مذاکره، لابی گری، مطالبه گری و تسلط به روشهای حل مسئله
- ارتباطات خوبی با دولت و مجلس و همچنین نهادهای حاکمیتی داشته باشد.
- شناخت خوبی از نهادهای مردمی و شبکه کنشگران فعال در حوزه توسعه روستایی داشته و تمایل به همکاری و استفاده از ظرفیت آنها داشته باشد.
هر چند پیدا کردن فرد شایستهای با لحاظ همه شاخصهای فوق بسیار مشکل است، ولی انتظار میرود که در عمل (و نه در حد شعار و وعده) نظام شایسته سالاری در همه وزارتخانهها و سازمانها و نهادهای دولتی پیاده شود و مدیران ارشد هر سازمانی به فکر جانشین پروری و رشد و ارتقای کارکنان خویش باشند تا هم انگیزه کارکنان برای تلاش و رشد و ارتقای سازمانی افزایش یابد و هم فرآیند شناسایی و انتخاب مدیران شایسته تسهیل شود و کارایی و بهره وری مدیران افزایش یابد (ضرورت دارد که مدیران هر سازمانی "از سربازی به سرداری برسند" و نه از طریق رابطه، پارتی بازی و یا اعمال نفوذ و یا سفارش و توصیه جناحی و سیاسی).
با توجه به ضیق وقت و شدت مسائل و مشکلات روستاها (فرصتی برای آزمون و خطا نیست)، انتظار میرود که دولت چهاردهم فرد شایسته و کارآمدی را برای تصدی این مسئولیت مهم انتخاب نماید. مطمئنا دغدغهمندان و فعالان حوزه توسعه روستایی (انجمنهای علمی، تشکلهای مردم نهاد و موسسات نیکوکاری و گروههای جهادی و ...) میتوانند افراد واجد شرائطی را به معاون اول محترم رئیس جمهور پیشنهاد دهند تا پس از بررسی رزومه کاری و برنامه پیشنهادی فرد داوطلب و همچنین مصاحبه با ایشان، فرد شایسته موردنظر انتخاب شود.
جمعی از دغدغهمندان و فعالان در حوزه توسعه روستایی و محرومیت زدایی
اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال