شعارسال: پیرو دستور وزیر راه و شهرسازی در خصوص ضرورت ایجاد تناسب بین مجوزهای پروازی صادره برای شرکتهای هواپیمایی با سطح کمی و کیفی خدمات ارائه شده توسط آنها، در راستای وظایف نظارتی این سازمان و با هدف ارتقای سطح رضایتمندی مسافران بخش هوائی کشور، طرح رتبه بندی شرکتهای هواپیمایی توسط این سازمان تدوین شد و در صدور مجوزهای پروازی برنامهای و فوق العاده فصل آینده پروازی (فصل تابستان یاتا) مبنای عمل قرار خواهد گرفت.
در این زمینه مدیرکل دفتر نظارت برفرودگاه ها، شرکتها و موسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: در این طرح، رتبه بندی شرکتهای هواپیمایی بر اساس یک شاخص تجمیعی انجام میشودکه مشتمل بر زیرشاخصهای کمی و کیفی است.
ذیل این شاخص، شرکتهای هواپیمایی بر اساس شاخصهای "مشخصات ناوگان" و شاخصهای "سطح کیفی خدمات ارائه شده" مورد ارزیابی و رتبه بندی قرار میگیرند.
صدیق نیا افزود: بر این اساس در حوزه شاخصهای مشخصات ناوگان، سه زیر شاخص (۱- تعداد ناوگان ۲- میانگین عمر ناوگان ۳- در دسترس بودن ناوگان (بر اساس متوسط ساعتهای بهره برداری)) و در حوزه سطح کیفی خدمات ارائه شده، سه زیر شاخص (۱- متوسط تاخیرات ۲- متوسط شکایات ۳- متوسط پروازهای ابطالی) مورد محاسبه قرار میگیرد.
همچنین تعداد پروازهای انجام شده توسط شرکت هواپیمایی در فرودگاههای کم برخوردار، بصورت امتیاز مثبت به مجموع نمره ارزیابی شرکت هواپیمایی اضافه خواهد شد.
شاخص تجمیعی مورد اشاره در بازه صفر الی ۱۰۰ قرار میگیرد و بر اساس این شاخص، شرکتهای هواپیمایی در سه طبقه تقسیم بندی میشوند.
تعداد ساعتهای مجوز صادره برای شرکتهای هواپیمایی به ازای هر ناوگان فعال، بسته به اینکه در کدام طبقه قرار بگیرند متفاوت خواهد بود.
همچنین شرکتهای هواپیمایی با بهبود در هر کدام از شاخصهای مورد اشاره میتوانند رتبه و گروه خود را ارتقا دهند و بر اساس ارزیابیهای مستمر (که به طور ماهانه انجام میگیرد) در صورت ارتقای جایگاه خود، از مجوزهای پروازی فوق العاده (بدون محدودیت و به تناسب ارتقای صورت گرفته) در طول فصل پروازی برخوردار میشوند.
خروجی رتبه بندی شرکتهای هواپیمایی به صورت ماهانه جهت اطلاع عموم مردم و جراید محترم در سایت سازمان منتشر خواهد شد.
در ضمن، با هدف افزایش شفافیت در تخصیص مسیرهای هوایی به شرکتهای هواپیمایی، فرآیند فوق در قالب شیوه نامه "صدور مجوزهای پروازی" توسط دفتر نظارت بر فرودگاه ها، شرکتها و موسسات هوانوردی سازمان تدوین شده و در آینده نزدیک در سایت سازمان قرار خواهد گرفت.
توضیحات تکمیلی برای بهره برداری بیشتر از خبر:
انتخاب بهترین ایرلاین، چه داخلی و چه خارجی، به عوامل مختلفی بستگی دارد که هر کدام نقش مهمی در تجربه سفر دارند. قیمت یکی از اصلیترین فاکتورهاست، زیرا مسافران باید قیمت ایرلاینهای مختلف را مقایسه کرده و گزینهای متناسب با بودجه خود انتخاب کنند.
ایرلاینهای ارزانقیمت برای سفرهای کوتاه مناسب هستند، اما ممکن است محدودیتهایی در حمل بار داشته باشند، در حالی که ایرلاینهای درجه یک هزینه بیشتری دارند، اما خدمات بهتری ارائه میدهند. ایمنی نیز از اهمیت ویژهای برخوردار است، بهویژه برای مسافرانی که نگرانیهایی در مورد سفر هوایی دارند. بررسی آمار تلفات جانی و مالی ایرلاینها میتواند به انتخاب گزینهای ایمن کمک کند.
امکانات و راحتی نیز از دیگر فاکتورهای مهم است؛ صندلیهای راحت و خدماتی مانند غذا، سرگرمی و وایفای میتوانند سفر را لذتبخشتر کنند. برای مسافران برجسته، خدمات فرودگاهی و تشریفاتی نیز اهمیت دارد. علاوه بر این، شهرت و اعتبار ایرلاینها از طریق بازخوردهای آنلاین میتواند به ارزیابی کیفیت خدمات کمک کند. برخی ایرلاینها نیز خدمات CIP فرودگاهی ارائه میدهند که مسافران را از دغدغههای فرودگاهی رها میکند. با در نظر گرفتن این فاکتورها، مسافران میتوانند تصمیم بهتری برای انتخاب ایرلاین بگیرند.
در سال ۲۰۲۵، شرکت هواپیمایی «ترکیش ایرلاینز» به عنوان امنترین شرکت هواپیمایی اروپا شناخته شد و در رتبه ۱۳ جهانی قرار گرفت. این شرکت از سال ۲۰۰۹ میلادی هیچ تصادف مرگباری نداشته است. همچنین، «ترکیش ایرلاینز» برای کیفیت پذیرایی و سرگرمی خود در هواپیما از انجمن تجربه مسافران هواپیمایی (APEX) امتیاز «کلاس جهانی» دریافت کرده است.
دیگر شرکتهای امن اروپایی شامل «تاپ پرتغال» در رتبه چهاردهم، «اسکاندیناوی» در رتبه شانزدهم، «بریتیش ایرویز» در رتبه ۱۷، «ایبریا» در رتبه ۱۸ و «فین ایر» در رتبه ۱۹ هستند. بهویژه، شرکت هواپیمایی اسپانیایی «ایبریا» برای اولین بار در لیست ۲۵ ایرلاین امن جهان قرار گرفته است.
پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، برگرفته از منابع گوناگون