پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۳۰ تير ۱۴۰۳ - 2024 July 20
کد خبر: ۴۰۹۳
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۱
رکود موجود در اقتصاد کشور خيلي بزرگتر از آن است که با يک بسته بتوان آن را رفع کرد و عمق مشکلات بازار سرمايه بسيار زياد بوده و بر خلاف تصور با بسته هاي اين چنيني در کوتاه مدت رفع نمي شود.

شعار سال : مهدي عليخاني کارشناس بازار سرمايه با بيان اين مطلب گفت: رکود موجود در اقتصاد کشور خيلي بزرگتر از آن است که با يک بسته بتوان آن را رفع کرد و عمق مشکلات بازار سرمايه بسيار زياد بوده و بر خلاف تصور با بسته هاي اين چنيني در کوتاه مدت رفع نمي شود.

وي افزود : به عنوان مثال؛ در مورد اتفاقي که براي خودرويي ها افتاد به نظر مي رسد انبارهاي موجودي کالاي آن ها خالي شد اما متاسفانه پيش بيني مي شود اين شرکت ها با عدم وصول چک ها رو به رو شوند و در واقع ريسک نکول خود را افزايش داده اند.

وي تاکيد کرد: در اقتصادي که نرخ بازده بدون ريسک بالاي 20 درصد و نرخ تورم حدود 12 درصد باشد نبايد انتظار رونق را داشت و در واقع چنين امري شدني نيست.

عليخاني ادامه داد: در چنين فضايي هر عقل اقتصادي بيانگر آن است که نيازي براي فعاليت هاي اقتصادي وجود ندارد.

وي در مورد مشکلات بانک ها گفت: منشا مشکلات بانک ها به بدهکار بزرگ آن ها يعني دولت مربوط مي شود پس اگر دولت و بخش هاي دولتي بدهي خود را به سيستم بانکي تصفيه کنند بانک ها مشکلي ندارند، در واقع مشکلات بانک ها معلول عملکرد دولت است.

وي تاکيد کرد : درست است که نرخ تورم کنترل شده و کاهش يافته اما اين مسئله را بايد در نظر گرفت که نرخ تورم پايين بدون رونق اقتصادي دردي را دوا نمي کند.

کاهش نرخ تورم به تنهايي موجبات رونق را فراهم نمي آورد و در کنار نرخ اشتغال مفهوم مي يابد، اگر در اقتصادي نرخ تورم پايين و نرخ اشتغال بالا باشد آن گاه مي توان آن اقتصاد را اقتصاد پويا دانست و اگر ما بر خلاف اين حرکت کنيم به سمت بيکاري بالا پيش مي رويم.

مهدي عليخاني تصريح کرد : در شرايط حال حاضر اقتصاد ما علاوه بر بسته اعمال شده نياز به بسته هاي جامع تر داريم چرا که ما در رکود بسيار عميق رفتيم، بسته هاي اين چنيني زماني تاثير خود را بر اقتصاد ما خواهند گذاشت که سرمنشا رکود يعني شکاف زياد بين نرخ بازده بدون ريسک و نرخ تورم رفع شود.

وي گفت: هر پولي که به صنايع مختلف تزريق مي شود به علت همين شکاف به سمت بازار پول و سرمايه گذاري در اوراق و سيستم بانکي روانه شده و سرمايه گذاري توليدي را فراموش مي کند و رغبت سرمايه گذاران را براي سرمايه گذاري در بازار سرمايه و ساير برنامه هاي توليدي به صفر رسانده است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری موج ، تاریخ نشرخبر : 3 آذر 1394 کد مطلب : - www.mojnews.com

خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین