پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۶۰۵۸
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۷
نبود خط لوله حیاتی عسلویه به دامغان موجب شده است تا کشور با تولید روزانه ۷۵۰ میلیون متر مکعب گاز هنوز به واردات گاز از ترکمنستان نیازمند باشد.

شعار سال: گرچه مسؤولان وزارت نفت باید در دیوان داوری بین المللی براساس قرارداد از این کشور شکایت کند تا حق ملت ایران را بگیرد، اما ظاهرا شرایطی که در آن به سر می‌بریم، یعنی تولید بیش از ۷۵۰ میلیون متر مکعب گاز نیز موجب نشده است، تا گاز نیروگاه‌ها ،سی ان جی، صنایع و حتی پتروشیمی ها با تهدید محدودیت مواجه نشود.

در حال حاضر به گفته مسؤولان شرکت ملی گاز ایران شرایط انتقال گاز در سراسر کشور عالی است و گاز با پایداری هرچه تمام تر به کل کشور برای مصرف در بخش خانگی و تجاری ارسال می شود، اما در ساعات اولیه قطع گاز وارداتی از ترکمنستان قطعا نگرانی هایی بابت کمبود گاز به ویژه در مناطق شمال و شمال شرق کشور وجود داشت و صد البته هنوز این نگرانی ها با رعایت محدودیت‌های احتمالی گاز رسانی به بخش هایی مانند پتروشیمی، نیروگاه و صنایع برطرف نشده است.

خط انتقال عسلویه تا دامغان بلاتکلیف

سالها قبل براساس مصوبه ای که در هیئت مدیره شرکت ملی گاز ایران وجود داشت مقرر شد تا به دلیل انکه وابستگی کشور به گاز وارداتی از ترکمنستان کاهش یابد ۲ طرح احداث شود که اولین طرح احداث مخزن ذخیره سازی گاز در شوریجه (استان خراسان رضوی) و دیگری احداث خط سراسری انتقال گاز از عسلویه به دامغان بود.

که با همت مسؤولان شرکت نفت مناطق مرکز کاز احداث مخزن ذخیره سازی شوریجه در اواخر دولت دهم به اتمام رسید اما خط انتقال گاز ۵۶ اینچ عسلویه به دامغان تا اواخر سال ۹۲ به گفته علیرضا غریبی مدیرعامل سابق شرکت مهندسی و توسعه گاز تنها در مرحله طراحی قرار داشت و قرار بود که کار احداث این خط لوله ۱۱۰۰ کیلومتری در ۳ فاز با فاینانس چین انجام شود.

مدیرعامل سابق شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران در اواخر سال ۹۳ اعلام کرده بود هدف از احداث این خط، انتقال روزانه ۱۱۰ میلیون مترمکعب گاز از جنوب به شمال کشور است.

پیگیری های خبرنگار فارس حاکی است هم اکنون این خط بلاتکلیف باقی مانده است، در صورتی که با احداث این خط لوله تا حد بسیار زیادی از مشکلات کم بود گاز در منطقه شمال و شمال شرق برطرف می شد.

خط لوله دامغان به نکا و نکا به رشت

اما خط لوله تاثیر گذار دیگری که می تواند موجب انتقال پایدار گاز در منطقه شمال کشور شود، خط لوله دامغان به نکا و از نکا به رشت است که قرار بود این خط تا سال ۹۵ به بهره برداری برسد که به گفته مسؤولان اجرایی این خط تسطیح زمین موجب شده است، تا کار احداث ان کمی زمان بر باشد.

باوجود صحبت های وزیر نفت مبنی بر اینکه ایران تا سال ۹۴ به گاز ترکمنستان نیاز ندارد، باید تاکید داشت متاسفانه تازمانی که این خطوط لوله احداث نشود نمی توان به طور ۱۰۰ درصد گفت که نیاز کشور به گاز ترکمنستان برطرف شده است.

به عبارت دقیق‌تر حتی اگر تولید گاز کشور به دو برابر میزان کنونی هم برسد عملا به دلیل مشکلات انتقال گاز و کافی نبودن زیرساخت انتقال گاز به شمال و شمال شرق کشور باز هم نیاز ایران به واردات گاز از ترکمنستان برطرف نخواهد شد.

خط لوله تهران به دامغان ظرفیت کافی ندارد

در حال حاضر خط لوله شمال به شمال شرق که گاز از پارچین در شرق تهران با انتقال از شهرهایی همچون گرمسار، سمنان، دامغان، شاهرود، سبزوار و سنگ بست، با اتصال به خط ٣۶ اینچ خراسان رضوی به این استان می رسد، گرچه پس از سال ۸۶ کارایی لازم را داشت، اما امروز ظرفیت کافی تامین گاز منطقه شمال و شمال شرق را ندارد و با توسعه گاز رسانی در کشور باید خط لوله انتقال گاز عسلویه به دامغان احداث شود.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه تحلیلی خبری سفیر خوروبیابانک، تاریخ 23 دی 95، کد مطلب: 4355: www.safirekhoor.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین