پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۶۶۲۲
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۵
همه چیز از یک نامه محرمانه شروع شد. رسانه ای شدن متن دستور هیأت دولت برای اجرای پروژه‌های انتقال آب کوهرنگ ۳ و بهشت آباد، حاشیه‌های زیادی به دنبال داشت.

شعار سال: دبیر هیأت دولت در این نامه خطاب به وزیران جهادکشاورزی، نیرو و بانک مرکزی دستور داده تا شرایط لازم برای انتقال آب از سرچشمه‌های استان خوزستان به اصفهان را فراهم کنند، اما ۱۸ نماینده خوزستان با تجمع مقابل تریبون مجلس در روز تقدیم بودجه سال ۹۶ توسط حسن روحانی رئیس جمهوری (شنبه ۱۳ آذر)، نسبت به مفاد نامه اعتراض کردند.
پس از آن نامه اعتراضی ۲ نماینده اهواز در اعتراض به این نامه محرمانه درباره اجرای طرح های انتقال آب کرخه و کارون برای مصارف کشاورزی و صنعتی تقدیم رئیس جمهوری شد.
«جواد کاظم نسب الباجی» و «علی ساری» با اشاره به مشکلات موجود در زمینه انتقال آب از بهشت آباد به حوزه زاینده رود خواستار توقف کامل این طرح شدند. سپس مجمع نمایندگان استان های خوزستان و چهارمحال‌وبختیاری طی نامه ای به رئیس جمهوری خواستار لغو فوری مصوبه محرمانه دولت درباره انتقال آب به حوزه زاینده‌رود شدند.

جلسه نوبخت با نمایندگان
اما پس از ماجراهای بهارستان در روز شنبه گذشته، «مجید ناصری‌نژاد» رئیس مجمع نمایندگان خوزستان از دعوت «محمدباقر نوبخت» سخنگوی دولت از نمایندگان برای بررسی اعتراض آنان خبر داد.
ناصری‌نژاد به خبرنگار همشهری هم گفت: اگر دولت به انجام پروژه انتقال آب اصرار داشته باشد، قطعا اعتراض نمایندگان مردم خوزستان در مجلس شدیدتر خواهد شد.
وی تاکید کرد: دولت باید اعتراض به حق مردم و نمایندگان را درک کند و از اصرار به انجام پروژه‌ای که به نابودی یک استان مهمی همچون خوزستان منجر می‌شود خودداری کند.

تشکیل کمیته مشترک دولت و مجلس
نماینده شوش نیز اعلام کرد: پس از اعتراض نمایندگان و در پایان سخنرانی رئیس‌جمهوری در صحن علنی مجلس، جلسه‌ای با حضور نوبخت و جمعی از اعضای هیأت دولت با مجمع نمایندگان خوزستان در این ارتباط برگزار شد. در این جلسه مقرر شد که هفته آینده کمیته‌ای از کارشناسان دولت و کارشناسانی از طرف مجمع نمایندگان خوزستان برای بررسی مسئله انتقال آب تشکیل شود. «سید راضی نوری» با اعلام اینکه انتقال آب خوزستان برخلاف مصوبات شوراهای عالی آب و امنیت ملی است، ادامه داد: بر این اساس و با توجه به بررسی‌های این کمیته در آینده، از هرگونه انتقال آب خوزستان غیر از مصارف شرب به صورت جدی و عملیاتی جلوگیری می‌شود.

نشست مشترک
نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز در واکنش به اعتراض نمایندگان مجلس به انتقال محرمانه آب استان گفت: دولت علاوه بر بحث احداث تونل‌های کوهرنگ ۱ و ۲ به دنبال احداث سومین تونل در کوهرنگ است که این موضوع معضلات جدی زیست‌محیطی را برای استان خوزستان به همراه خواهد داشت.
آیت‌الله «عباس کعبی» افزود: ۶ عضو مجلس خبرگان رهبری در جلسه مشترک با استاندار خوزستان، رئیس سازمان آب و برق و مدیران بهداشت و درمان و محیط‌زیست معضلات جدی استان را در زمینه‌های آب و فاضلاب، محیط‌زیست و موضوع انتقال آب کارون و کرخه مورد بحث و تبادل‌نظر قرار دادند و در نامه‌ای که در حاشیه اجلاس خبرگان رهبری به رئیس‌جمهور دادیم ، اعتراض خود را به روند انتقال آب اعتراض کردیم اما متأسفانه رئیس‌جمهور هیچ واکنش و پاسخی به نامه نمایندگان مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری تاکنون نداده است.

لزوم تجدیدنظر در طرح‌های انتقال آب
نماینده مجلس خبرگان رهبری و معاون آموزش و امور حوزه‌های علمیه کشور نیز در تماس تلفنی با نمایندگان خوزستان در پی اتفاقات دیروز بهارستان و اعتراض آنها به انتقال محرمانه آب استان به فلات مرکزی بر استمرار پیگیری و تذکر به دولتمردان تا رفع مظلومیت مردم استان تأکید کرد.
آیت‌الله «عبدالکریم فرحانی» افزود: هرگونه انتقال از سرشاخه‌های رودخانه کارون به فلات مرکزی برای مصارف کشاورزی و صنعتی خلاف قانون است.
آیت‌الله فرحانی تاکید کرد: باید در همه‌ طرح‌های انتقال آب شرب و غیر شرب از سرشاخه‌های کارون و کرخه که در طول سال های گذشته انجام‌شده، تجدیدنظر اساسی شود.

تبعات برداشت آب فراتر از حد مصوب
آیت‌الله «محسن حیدری» دیگر نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری و امام‌جمعه موقت اهواز نیز در نامه‌ای سرگشاده به مجمع نمایندگان خوزستان ضمن تقدیر از حرکت اعتراض‌آمیز آنها در صحن علنی مجلس، آن را اقدامی به‌جا و برای دفاع منطقی از منافع مردم استان خواند. آیت‌الله حیدری افزود: اعتراض شما عزیزان در خصوص انتقال آب نه تنها در راستای دفاع از منافع استان است، بلکه به‌مثابه دفاع از کل کشور تلقی می‌شود.
وی اضافه کرد: برداشت آب فراتر از حد مصوب در خصوص شرب بنا بر مصوبه شورای عالی آب ممنوع و آنچه که تا به حال انتقال یافته غیرقانونی و جرم است و از قوه قضائیه انتظار می‌رود در این خصوص اقدام کند. امام جمعه اهواز گفت: طرح احداث ۴ سد روی رودخانه کرخه در استان های بالادستی این رودخانه در صورت تحقق، آورد آب کرخه خوزستان را به صفر خواهد رساند.
وی افزود: در این صورت آب ۲۶۰ هزار هکتار اراضی حاصلخیز در شهرستان های شمالی و غربی استان هم قطع خواهد شد و نیز حدود نیمی از طرح مقام معظم رهبری که مایه امیدواری مردم خوزستان و خیر و برکت برای همه ایران است و می‌تواند نیمی از محصولات کشاورزی کشور را تأمین کند، تعطیل خواهد شد.

روایت اول؛ با کسی تعارف نداریم
در این میان نماینده خرمشهر با اشاره به اعتراض نمایندگان گفت: وقتی ما با رئیس جمهوری صحبت کردیم و وی گفت که اطلاعی از این نامه ندارد و نمایندگان اجازه دهند که پیگیری شود. ولی ما قبول نداریم که رئیس جمهوری به عنوان رئیس قوه مجریه بگوید که از موضوع خبر ندارد.
«عبدالله سامری» با اشاره به اینکه در بحث منافع مردم با کسی تعارف نداریم، تاکید کرد: ما مخالف انتقال آب برای مصرف شرب نیستیم، اما تونل بهشت آباد، تونلی برای انتقال آب شرب نیست و مصرف صنعتی و کشاورزی دارد و ما اجازه نمی‌دهیم این اتفاق بیفتد.
سامری گفت: قرار است در محل معاونت برنامه ریزی و راهبردی ریاست جمهوری، جلسه ای با حضور نمایندگان استان برگزار و در این رابطه گفت‌وگو شود.

روایت دوم؛ استاندار با دولت رایزنی کند
نماینده اهواز نیز گفت: وقتی که آقای روحانی به مجلس آمد، قبل از شروع جلسه نامه‌ای در ۷ صفحه تقدیم ایشان شد که براساس مطالعات و گزارش های مرکز پژوهشی‌های مجلس شورای اسلامی تهیه شده بود که کارشناسان این مرکز به این نتیجه رسیده‌اند که این کارها نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند، بلکه مشکلات زیادی را به وجود می‌آورد.
«علی ساری» عنوان ‌کرد: در ابتدای حضور آقای روحانی در مجلس با ایشان و همراهانشان در این زمینه صحبت شد اما عده‌ای اعلام می‌کردند که در جریان نیستند ‌یا موضوع را رد می‌کردند، اما وقتی با اصل نامه مواجه شدند، ‌موضوع را تایید کردند و به همین علت مجمع نمایندگان استان به صورت یکپارچه از ریاست جمهوری خواستند که نسبت به این نامه در حال طی کردن مراحل قانونی خود است، ‌دستور لغو دهند.
وی ادامه‌داد: ما به دنبال آن نیستیم که فقط صدایمان را در مجلس بلند کنیم و اگر صدای ما در مجلس بلند شود ‌این صدا، صدای مردم خوزستان است.
نماینده اهواز در مجلس عنوان‌کرد: انتظار داریم استاندار خوزستان در این زمینه پیش‌قدم باشد و به عنوان مقام عالی دولت در استان پیش از دیگران اقدام لازم را انجام دهد. استاندار خوزستان باید این مساله را برای آقای روحانی توجیه می‌کرد که در بحث انتقال آب چه اتفاقی در حال رخ دادن است تا با آن مخالفت شود. ساری افزود: استاندار باید در خصوص این مصوبه با دولت رایزنی کرده و آن را لغو کند و اگر توان لغو این مصوبه را ندارد، باید استعفا دهد.

روایت سوم؛ وعده لغو
نماینده آبادان نیز گفت: رئیس جمهوری قول داد که موضوع انتقال آب به زاینده رود را پیگیری کرده و در صورتی که مصوبه برای انتقال آب به غیر از شرب باشد، لغو خواهد شد.
«جلیل مختار» افزود: همچنین مقرر شد شورای آب با حضور مجمع نمایندگان خوزستان در دفتر وزیر نیرو تشکیل شود.

روایت چهارم؛ تعیین اعتبار برای انتقال آب
نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان این‌که نامه محرمانه مبنی بر انتقال آب و اجرای طرح حتی اگر مصوب هم نباشد باید لغو شود، گفت: برای این نامه در لایحه بودجه سال ۹۶ ردیف اعتباری پیشبینی شده است.
«عباس پاپیزاده» در واکنش به صحبت‌های برخی افراد که میگویند نامه محرمانه دولت برای انتقال آب مصوبه نیست و فقط «مقرر شده است» که این اقدامات انجام شود، تأکید کرد: همین نامه «مقرر شده» موجب آغاز مطالعات پروژه انتقال آب بهشت آباد شده و حتی برای آن در لایحه بودجه سال ۹۶ هم ردیف اعتباری منظور شده است. پاپی زاده گفت: در هر صورت ما با این نامه مقررشده مخالفیم و به هیچ‌وجه اجازه نخواهیم داد که منابع آبی استان دستخوش تغییرات ناشی از تصمیم‌گیریهای نادرست شود. نظر استاندار هم پیگیری مطالبات و دفاع از حق مردم است.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی عصر جنوب، تاریخ 20 آذر 95 ، کد مطلب:36108: www.asrejonoob.ir

اخبار مرتبط
برگزیده ها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین