پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۹۲۴۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۶
می گوید که به اصرار خانواده به دانشگاه رفتم تا از خواهر و برادرم عقب نمانم. 21 ساله است و می گوید: دیپلم ریاضی دارم و درس هایم هم در دوره دبیرستان خوب بود اما علاقه ای به ادامه تحصیل نداشتم ولی چون خانواده ام همه تحصیلکرده اند به اصرار آن ها به دانشگاه رفتم و هیچ هدفی هم از تحصیل ندارم...

شعار سال: می گوید که به اصرار خانواده به دانشگاه رفتم تا از خواهر و برادرم عقب نمانم. 21 ساله است و می گوید: دیپلم ریاضی دارم و درس هایم هم در دوره دبیرستان خوب بود اما علاقه ای به ادامه تحصیل نداشتم ولی چون خانواده ام همه تحصیلکرده اند به اصرار آن ها به دانشگاه رفتم و هیچ هدفی هم از تحصیل ندارم.
با چند دانشجوی دیگر هم گفت و گو می کنم. تقریباً بسیاری از آن ها هدف مشخصی از رفتن به دانشگاه ندارند و انتخاب رشته آن ها با سکه شانس بوده است و یا بخت و اقبال.
برخی موسسه های آموزش عالی و دانشگاه ها هم که در این مورد تحقیق و پژوهش داشتند در آمارگیری های خود به این نتیجه رسیده اند که از هر 2 نفری که به دانشگاه رفته اند یکی هدفی نداشته و خانه نشین شده است و هزاران دانشجو فقط برای مدرک درس خوانده اند و وقت و پول خود را صرف کرده اند.
رشته ما را انتخاب می کند
یکی از دانشجویان دانشگاه بجنورد موضوع جالبی را مطرح می کند و می گوید: اگر از زمان مدرسه به بچه ها بیاموزند که زندگی فقط دانشگاه رفتن نیست و می توان آرزوهای دیگری هم داشت و خیلی ها اگر به دانشگاه نروند در آینده فرد موفقی خواهند بود اکنون این همه دانش آموخته نا کار آمد، خانه نشین و بیکار نداشتیم.
«محمد» ادامه می دهد: ای کاش به جای برگزاری دوره های نمایشی آموزش شغلی در مدارس، اقداماتی عملی در این زمینه صورت گیرد و مسئله مهارت شغلی مهم جلوه داده شود و از تئوری به سمت مباحث عملی و مهارتی حرکت کنیم.
وی با بیان این که در مدارس باید دورنمای روشنی از آینده شغلی برای همه ترسیم شود ادامه می دهد: با پایان دوره مدرسه اگر فرد با اطمینان خاطر بداند باید در چه مسیری گام بردارد نه این همه دانشجوی بیکار خواهیم داشت و نه تب مدرک گرایی.
چالش بیکاری تحصیلکرده ها
اما راه برون رفت از چالش بیکاری دانش آموختگان دانشگاهی چیست؟یک استاد دانشگاه دراین مورد می گوید: حل مسئله بیکاری دانش آموختگان دانشگاهی چند راه مشخص دارد که غیر از آن کار خاصی نمی توان کرد و یکی از این راه ها این است که باید روند رو به رشد ورود به دانشگاه و رقابت شکل گرفته بین دانشگاه های مختلف در جذب دانشجو متوقف شود.
دکتر «محسنی» ادامه می دهد: از سویی آموزش ها باید کیفی و بر اساس نیاز بازار کار باشد و عملکرد جزیره ای آموزش عالی کشور و بی توجهی به نیازهای روز بازار کار نیز اصلاح شود.وی تصریح می کند: آن چه در حال حاضر با آن مواجه هستیم این است که دانش آموزان یک سری مباحث تئوری را در مدارس فرا می گیرند و حتی در زمان انتخاب رشته دانشگاهی نیز هدف خاصی را دنبال نمی کنند و همه چیز را به انتخاب دانشگاه و شانس می سپارند.وی خاطرنشان می کند: بخش بزرگی از دانشجویان ما وارد بازار کار نمی شوند و هر چند به لحاظ آماری ممکن است بخشی از این جمعیت تصمیم داشته باشند با وقفه وارد بازار کارشوند و یا در انتظار نتیجه آزمون، گزینش و پاسخ کارفرما باشند؛ اما این که در شرایط فعلی ۵ میلیون و ۸۱۳ هزار دانشگاه رفته داریم که یک سوم آن ها جویای کار نیستند، علامت سوال بزرگی است که باید به آن پاسخ روشنی داده شود.وی ادامه می دهد: در بسیاری از موارد، نرخ بیکاری زنان چند برابر نرخ بیکاری عمومی کشور و نرخ بیکاری مردان است و با نگاهی به جدول بیکارترین و پرکارترین دانش آموخته های رشته‌های دانشگاهی در می یابیم که در برخی از رشته ها مانند علوم رفتاری و اجتماعی با نرخ بیکاری 19.7 درصد، بازرگانی و امور اداری با 19.5 درصد، حقوق با 21.8 درصد، علوم زیستی با ۲۲ درصد، علوم طبیعی با 22.4 درصد، کامپیوتر با 39.9 درصد، صنعت و فرآوری با ۳۲ درصد، معماری و ساختمان با 25.9 درصد، کشاورزی، جنگلداری و شیلات با ۲۲ درصد و محیط زیست با 49.1 درصد بالاترین میزان بیکاری دانش آموختگان دانشگاهی وجود دارد.
حذف برخی رشته های دانشگاهی
رئیس یکی از دانشگاه های بجنورد که مایل به ذکر نام خود در این گزارش نیست، می گوید: وظیفه دانشگاه ها و دولت است که جلوی جذب دانشجو در برخی رشته ها را حداقل برای چند سال بگیرند و یا ظرفیت جذب برخی رشته ها را کاهش دهند، دروس ارائه شده در رشته ها را به روزرسانی و به صورت کلی، دغدغه کاهش آمار ورود به دانشگاه ها و یا رتبه جذب دانشجو در بین سایر دانشگاه ها را نداشته باشند، چون این ها در آینده جامعه و فرزندان این مرز و بوم تأثیر می گذارد.وی با اشاره به نرخ عمومی بیکاری زنان و مردان دانش آموخته دانشگاهی کشور می گوید: این رقم هم اکنون 18.5 درصد است و در عین حال نرخ بیکاری مردان ۱۳ درصد و این نرخ در مورد زنان درس خوانده 65.5 درصد است. نکته دیگر اینکه تعداد زنان درس خوانده در جستجوی شغل در حال حاضر از تعداد مردان درس خوانده در جستجوی شغل بیشتر است و این تأسف آور است که رقم بالایی از بیکاران مرد حتی در جستجوی شغل هم نیستند.
بی سوادان شاغل
نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی هم در این مورد می گوید: نرخ بیکاری در بین دانش آموختگان دانشگاهی بیشتر از افراد کم سواد است.
«هادی قوامی» به این موضوع هم اشاره دارد که ایجاد کسب و کارهای کوچک تنها بخشی از راه حل این مشکل است و خاطرنشان می کند: نرخ بیکاری در بین این افراد ۲۵ درصد از افراد کم سواد جویای کار بیشتر است.وی در ادامه می گوید: ایجاد زیرساخت هایی به منظور اشتغال پایدار برای جوانان مانند راه اندازی صنایعی همچون فولاد و گسترش پتروشیمی می تواند در این زمینه موثر باشد اما تا هنگامی که بین ظرفیت پذیرش دانشجو و تقاضای بازار تناسب وجود نداشته باشد این مشکل وجود خواهد داشت.«قوامی» اظهارمی دارد: به منظور حمایت از این افراد مجلس مصوبه ای در برنامه ششم توسعه دارد مبنی براین که کارفرمایان کارگاه هایی که دانش آموختگان دانشگاهی را به کار بگیرند به مدت 2 سال از پرداخت حق بیمه کارفرمایی معاف هستند و هم چنین صندوق توسعه ملی و صندوق کارآفرینی امید تسهیلاتی را برای ایجاد کسب و کار و فراهم آوردن زمینه اشتغال ارائه می دهند.وی تصریح می کند: در حال حاضر برای ایجاد اشتغال باید برنامه ریزی های مدونی انجام شود.اما در عین حال مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان می گوید: بیکاری دانش آموختگان خراسان شمالی کمتر از میانگین کشوری است.«نوری» اضافه می کند: نرخ بیکاری دانش آموختگان دانشگاهی این استان 17.8 درصد است که از میانگین 18.5 درصدکشوری، هفت دهم درصد کمتر است.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت دانشجویان بیدار، تاریخ 9 بهمن 95، کد مطلب: 2165663: www.danesh-bidar.com

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
King
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
0
0
وجود دانشگاه های بدون بازده و با سطح علمی پایین در کنار نبود ارتباط مناسب دانشگاه هابا صنایع و افزایش توقع دانشجویان باعث شده که فاصله زیادی بین قشر دانشجو و کارفرما بیفته که نهایتا به بیکاری دانشجویان و سطحی شدن صنایع منجر شده
س.د۷۶
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین