پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
يکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 16
کد خبر: ۹۲۳
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۸
تحلیلگر مسایل اقتصادی، ریشه اصلی گرانی ها را افزایش حجم پول در کشور دانست و گفت: اگر حجم پول به دلیل چاپ اسکناس یا هر عامل دیگر افزایش یابد و متناسب با آن، تولید کالا و واردات نداشته باشیم، طبعا افزابش قیمت را خواهیم داشت.

شعار سال: محمدحسن اعتضادی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ما، افزود: قرار بود دولت افزایش پول نداشته باشد اما در سه ماه اول 25 درصد حجم پول را افزایش داد که علت آن هم پروژه های ناتمام و 50 درصد کسری بودجه بود و با کاهش قیمت نفت از شهریور ماه نیز باید حجم پول در گردش را افزایش دهد.
وی یادآور شد: پول در جریان کشور، باید حدود 400 هزار میلیارد تومان باشد اما اکنون این رقم معادل 750 هزار میلیارد تومان است که باید 400 هزار میلیارد تومان آن از سطح جامعه جمع آوری تا مشکلات ناشی از این بخش برطرف شود.
مدیرعامل مرکز مطالعات سیستم ها، تنها راه جبران کسری بودجه را سرمایه گذاری خارجی دانست و گفت: این سرمایه گذاری ها می تواند حجم پول را کنترل کند و توان کارخانه ها را برای افزایش تولید بالا ببرد اما به زودی میسر نخواهد شد چرا که سرمایه گذارانی که هم اکنون در حال رفت و آمد به ایران هستند، هنوز به دلیل متنشج بودن منطقه نگران سرمایه های خود هستند ضمن آنکه آمریکا نیز آنها را همراهی نمی کند.
وی افزود: در حال حاضر بین دو حزب آمریکا به خاطر توافق هسته ای اختلاف دیدگاه وجود دارد به طوری که 21 نماینده جمهوری خواه متفق القول هستند که برجام را قبول ندارند و یک سال دیگر که اوباما کنار رود، این قرارداد هسته ای را نقض خواهند کرد.
استاد دانشگاه شهید بهشتی افزود: با اینکه اروپایی ها تمایل دارند در ایران سرمایه گذاری کنند اما بدون اجازه امریکا به درستی نمی توانند ورود کنند چرا که امریکا به لحاظ مسایل پولی می تواند تکانه هایی به دلار وارد کرده و برای اروپا مشکل ساز شود.
وی ادامه داد: راهکار دیگر حل مشکل گرانی این است که جلوی فساد گرفته شود و برای این کار تمام دست اندرکاران کشور باید ملزم به اجرای قانون باشند، هنگامی که افرادی اسکله قاچاق کالا دارند یا دسترسی به منابع ارزی بانکی دارند، می توانند کالایی را وارد کنند و چون واردکنندگان انبوه نیستند، تمام بخش واردات را در اختیار دارند و مانند باندهای مافیا عمل می کنند یعنی یک هفته کالایی را توزیع نمی کنند تا قیمت بالا برود و بعد کالا را از انبار خارج کرده و توزیع می کنند.
این کارشناس اقتصادی افزود: در مورد نوسانات قیمت مرغ شاهد بودیم که یک مرتبه قیمت مرغ از 7 هزار تومان عبور می کند و بعد که مردم معترض می شوند، قیمت را کمی کاهش می دهند اما در همین مدت که گران کردند، سود خود را می برند یعنی هنگامی که 14هزار تن مرغ را وارد بازار می کنند و هر کیلیو 300 تومان بالاتر به فروش می رسانند، به سود و رانت خوری خود رسیده اند.
وی تاکید کرد: حل مشکل گرانی مدیریت می خواهد، فساد باید در سیستم از بین برود، در بخش توزیع باید سیستم نظارتی دقیق تر عمل کند، واردات به دلیل کمبود ارز باید به درستی مدیریت شود، نرخ ارز کنترل شود چرا که تغییرات نرخ ارز به دلیل ایجاد هیجانات روانی روی قیمت کالاها اثر می گذارد و اینها یکسری فاکتورهای اقتصادی است که باید مورد توجه دست اندرکاران کشور قرار گیرد.
استاد دانشگاه امام صادق یادآور شد: اگر افزایش حجم پول دامه پیدا کند، سرمایه گذاری خارجی جذب نشود و دولت نتواند برای صندوق ارزی تامین درآمد کند، فساد در جامعه کنترل نشود و قوانین نظارتی دقیق اجرا نشود، شاید در آینده؛ بسیاری از طرح ها بخوابد و بیکاری نیز افزایش پیدا کند.
لازم به ذکر است؛ بررسی آماری منتشر شده از سوی بانک های مرکزی 165 کشور جهان نشان می دهد که ایران با نرخ تورم 12 درصدی مواد خوراکی در اوت 2015، در میان 165 کشور، رتبه 10 را به خود اختصاص داده است.
به همین دلیل فعالان بازار نگران شرایط اقتصادی به لحاظ وضعیت معیشتی، واردات و صادرات، تجارت خارجی، وضعیت تولید، مسکن و . . . بوده و سال جدید را سالی با شرایط سخت ارزیابی می کنند و منتظر هستند تا ببینند وضعیت برداشته شدن تحریم ها چه می شود و آیا دولت می تواند به وعده ای که داده است، عمل کند .

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وبسایت ایرنا، تاریخ انتشار 11 مهر 1394،کد مطلب 81782844 (4896967) www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین