سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
توقف عجیب پیش فروش دو خودروی جدید؛ «اطلس» و «سهند» سایپا و عدم ارایه توضیح! +مشخصات فنی و تصاویر دو خودرو
دو خودرو از طرح جدید سایپا غیب شده؟

توقف عجیب پیش فروش دو خودروی جدید؛ «اطلس» و «سهند» سایپا و عدم ارایه توضیح! +مشخصات فنی و تصاویر دو خودرو

پیش فروش خودروهای سهند و اطلس در روزهای پایانی سال ۱۴۰۲ استارت خورد. خودروی اطلس و سهند جزو محصولات جدید خودروسازی سایپا محسوب می‌شوند. فروش این ۲ خودرو در روزهای پایانی سال در حال انجام بود. با وجود این که به نظر می‌رسید ظرفیت فروش این خودروها تکمیل نشده بود اما به ناگهان نام این خودروها از سایت فروش اینترنتی سایپا حذف شد. سایپا تاکنون هیچ توضیحی در این خصوص ارایه نکرده است.
خودرو سازی در صورتی از موشک سازی پیشی می گیرد که فرد ناتوان در اداره تعویض روغنی را ،نگذاریم مدیرعامل خودرو سازی
انتقادات دکتر محمدحسن شجاعی فرد رئیس دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت:

خودرو سازی در صورتی از موشک سازی پیشی می گیرد که فرد ناتوان در اداره تعویض روغنی را ،نگذاریم مدیرعامل خودرو سازی

کم توجهی به سه گانه انتصابات- برنامه محوری- نظارت در ایران، کشور را تا مرز فاجعه جلو برده و نظام بروکراسی و اداری را تا سر حد ابتذال ، کاهش جایگاه داده است. فساد در چنین شرایطی، رشد نموده و دلالی و واسطه گری برای خود ادعاها دارد. دکتر محمدحسن شجاعی فرد با انتقاد از وضعیت مبتلا به صنعت خودرو معتقد است که خودرو سازی در صورتی از موشک سازی پیشی می گیرد که فرد ناتوان در اداره تعویض روغنی را ،نگذاریم مدیرعامل خودرو سازی . از فسادها و بدکارکردی ها در واردات صد هزار خودروی چینی برای تاکسیرانی می گوید.
از واقعیت تا تخیلات مشتری مداری در مدیران خودرو+ چند لیست خریدار شاکی بیاریم ، حرفمون قبوله
تبلیغات یا تخیلات؟!

از واقعیت تا تخیلات مشتری مداری در مدیران خودرو+ چند لیست خریدار شاکی بیاریم ، حرفمون قبوله

از شعار‌های اصلی انقلاب اسلامی استعمار زدایی خارجی‌ها و استثمارزدایی داخلی‌ها بود. متاسفانه بنا بر دلایلی چند صنعت خودروی کشور بعنوان نوعی عامل استثماری عمل می‌کند. از قیمت گرفته تا کیفیت. از پاسخگویی گرفته تا خدمات پس از فروش. گوش شنوایی هم به درد و دل و اه و ناله مغمومین وجود ندارد. حد نهایت کار این است که یک تشر قیمتی بر عالیجنابان زده شود و چند روزی دست و پایشان را جمع و جور‌تر کنند. در همین گیر و دار، مدیران خودرو تبلیغ طرح زمستانه خدمات پس از فروش خود (۲۳ دی ماه لغایت ۶ بهمن ماه ۱۴۰۲) را می‌زند. نمی‌دانیم گریه کنیم یا با آهنگ آو آو، آوآو، بخندیم. فقط می‌توانیم بگوییم که از واقعیات کف جامعه تا تخیلات مدیران خودرو در بحث مشتری مداری و خدمات پس از فروش، خیلی فاصله وجود دارد. بتازونید تا جایی که سنت الهی براتون جاری بشه. البته اگه بدونید سنت الهی در این مورد چیه. راستی آماری از وضعیت خرابی ام وی ام در ۵ سال اول خرید محصولات دارید؟ میزان تصادفات و علل تصادف چطور؟ تست تصادف داخلی رو انجام می‌دید یا فقط به همون تست تصادف کارخانه مادر اکتفا می‌شه؟ خوشحال می‌شیم ما و ۸۵ میلیون هم وطن ایرانی، بیشتر درباره مشتری مداری هاتون بدونیم.
سکوت وزیر صمت دربرابر زیاده‌خواهی خودروسازان و تظلم مردم از قوه قضائیه
بهانه گیری برای افزایش قیمت خودرو:

سکوت وزیر صمت دربرابر زیاده‌خواهی خودروسازان و تظلم مردم از قوه قضائیه

مخاطبان رسانه با ثبت پویشی ، از رئیس قوه قضائیه و رئیس شورای رقابت خواسته‌اند تا به تخلفات ایران‌خودرو رسیدگی کنند و مانع گران‌فروشی این خودروساز به بهانه‌های متعدد شوند.
باج‌خواهی دولت از خودروسازان موفق + واقعا برای این تیتر ، پولی نگرفتید؟!
فشل بازار خودرو با استانداردهای چندگانه و هفت تیرکشی برای بهمن چارچرخ؟!

باج‌خواهی دولت از خودروسازان موفق + واقعا برای این تیتر ، پولی نگرفتید؟!

واقعا از رسانه وزین جهان صنعت با دیدن تیتر "باج‌خواهی دولت از خودروسازان موفق" و تعبیر به "هماهنگی دستگاه‌های اجرایی علیه تولیدکنندگان " به قلم سرکار خانم نسترن یوسف‌بکیان در عجب شدیم. اینکه صنعت خودروی کشور دچار آسیب و انحطاط و فساد است شکی نداریم، ولی حمایت از بهمن خودرو بر اساس قاعده مقایسه آن با دو فشل دیگر، یعنی ایران خودرو و سایپا، جای سوال دارد. جای سوال دارد که چرا رسانه وزین جهان صنعت قاعده، چون همه انجام دادند و من هم کمتر انجام دادم، پس بی گناهم را مشروع ارزیابی کرده است؟ چرا قیمت فروش محصول مشابه در کشور‌های همسایه، نباید مبنای قیمتگذاری واقع شود؟ مگر هدف از واردات و مونتاژ محصولات وارداتی، ایجاد رقابت قیمتی با تولید کنندگان فشل داخلی و ارتقا سطح فناوری‌ها نبود؟ ضمنا عبارت بهمن چارچرخ هم به معنای خدای ناکرده تمسخر بهمن خودرو نبوده و نیست. با وجود تمامی انتقادات بر این شرکت، مسلما نقاط قوت آن‌ها را نیز مدنظر داشته و حتی تائید کننده برخی از اقدامات شان هم هستیم. ما با طرز تفکر مشروع دانستن مقایسه بهمن خودرو با فشل ساز‌های داخلی مشکل داریم و پذیرای بهمن خودروی فعال در چارچوب‌های قانونی و بهره‌مند از توانمندی فنی هستیم. قبلا هم همین موضوعات با عزیزان بهمن خودرو در جلسه مشترک تبادل موضوع شده بود. برای قضاوت خوانندگان، عین مقاله رسانه معظم جهان صنعت، منعکس شده است.
خودرو سازی زیانبار + شهروندان ایران اسلامی تا کی باید هزینه عشق و کیف نامدیران آویز تریپ رونده و نامدیریتی ها را بپردازند؟
نتیجه مدیریت ناکارآمد دولتی:

خودرو سازی زیانبار + شهروندان ایران اسلامی تا کی باید هزینه عشق و کیف نامدیران آویز تریپ رونده و نامدیریتی ها را بپردازند؟

از کیفیت پائین در حد تولید اشغال خودرو، ناامنی و مخاطرات جانی تولید خودروی داخلی که بگذریم و فرض کنیم که فردا روزی، درب کارخانه‌های این ناصنعت بی خاصیت را ببندند، با قول زیان انباشته ان‌ها مواجه خواهیم بود. آیا می‌دانستید که کارخانه‌های خودرو فقط در ۶ ماه ۳۴ هزار میلیارد تومان زیان دیده‌اند؟ واقعا در شرایطی که پیش فروش می‌کنند، از کارگر و انرژی ارزان استفاده می‌نمایند، قطعات کم کیفیت و ارزان وارد می‌کنند، این تردستی کثیف، چطور رقم می‌خورد؟ ویدئویی در انتهای متن قرار داده ایم و شما را به دیدن ان دعوت می‌کنیم. چطور ممکن است که قیمت خودرویی در تمام دنیا با هزینه زندگی به مراتب بالاتر از کشور ما، یک میلیارد و دویست میلیون تومان باشد و در کشور ما به چهار و نیم میلیارد تومان برسد؟ خر تب می‌کند، وای به حال آدم. احتمالا این حق رو داریم بدونیم چرا با یه پول النترا صفر کیلومتر باید یه خودرو آشغال تو ایران سوار شیم، دیگه نه؟
ضرب الاجل وزارت صمت به ایران خودرو و سایپا برای اتصال به سامانه جامع خدمات پس از فروش (گارانتی)
یک گام به جلو برای ساماندهی تولید کنندگان ابوغراضه :

ضرب الاجل وزارت صمت به ایران خودرو و سایپا برای اتصال به سامانه جامع خدمات پس از فروش (گارانتی)

حمید محله‌ای مدیرکل دفتر خدمات فنی و مهندسی وزارت صمت گفت: تاکنون از ۲۲ شرکت، ۱۴ شرکت خودرویی به سامانه جامع خدمات پس از فروش متصل شده اند. اما هنوز دو شرکت بزرگ خودروساز کشور به این سامانه متصل نگردیده اند. لازم به توضیح است که طبق آیین نامه اجرایی تبصره ۱۰ قانون بودجه ۱۴۰۲ شرکت‌های خودرویی تا پایان آذر ماه فرصت دارند تا به استعلام‌های مربوط به خدمات پس ازفروش که در سامانه جامع خدمات پس از فروش مطرح می‌شود پاسخ دهند.
خودروسازی مهمتر از آن است که سرنوشتش را بدهیم دست چند قطعه ساز، مونتاژکار و وارداتچی خودروی چینی
مردم خون دل خوردند، عشق و حالش با چند مونتاژکار و وارداتچی:

خودروسازی مهمتر از آن است که سرنوشتش را بدهیم دست چند قطعه ساز، مونتاژکار و وارداتچی خودروی چینی

سال های سال به اسم حمایت از تولید داخل، از گلو مردم زدیم و ریختم به خیک گشاد چند خودروساز ملی با شعار خوداتکایی در صنعت داخلی و آمادگی برای فتح بازار جهانی؟ زرشک.آنقدر از خودمان ضعف در سیاستگذاری و نظارت نشان دادیم و آقا آقا گفتیم که طرف هم باورش شد و چنان سلیقه محوری،خاصه خرجی و خود ویژه بینی کرد و ما بازنده قافله تولید ملی شدیم به فساد صنعتی و مدیریتی . از همان زمانی که سمند را بعنوان خودروی ملی معرفی می کردند و اهنگ دیلام بالام برایش می زدند باید مطالبه گری می کردیم و ماست خور بعضی ها را می چسبیدیم که متاسفانه سنمان قد نمی داد و نبودیم که برای منافع ملی مان انجام وظیفه کنیم. نتیجه شد به گروگان گرفتن مردم با قطع واردات خودروی خارجی و توی حلق مردم کردن تولید داخل با هر کیفیت و تولید غیر استانداردی. حالا داستان روی دیگر خود را نشان داده و آقایان مدیر خودروسازی ها متوجه شدند که دیگر نمی شود به اسم اشتغال ، خودکفایی ملی و ممانعت از ارزبری، فتح بازارهای منطقه ای و جهانی و چنین حرف های گل درشتی، مردم را به گروگان گرفت. اوضاع خیلی خیط شده و زیان انباشه خودروسازهای ملی به سمت چند صد همت خواهد رفت و می شود بلای ملی. پوستین پوشی تولید کنار نهاده می شود و مونتاژ کارها به میدان می آیند و خودروسازهای ملی می شوند مونتاژ کارهای ملی . قبول دارید که مسئله خودرو مهمتر از آن است که سرنوشتش را به دست چند تولید کننده و قطعه ساز و مونتاژ کار و وارداتچی بدهیم؟ به حکم و تابعیت از قانون و شریعت در گام دوم انقلاب، چنان بعضی ها را ادم کنیم که به گربه سلام کنند.فقط یادشان باشد که خودشان خواستند و خودشان با سرنوشت هشتاد و پنج میلیون ایرانی و هم میهن بازی کردند و خودشان قاعده منفعت گرایی و تک خوری را راه انداختند. واژه ملی ، تولید و استقلال داخلی، کیفیت ، صنعت خودروسازی و مواردی همانند را برای بعضی ها خوب معنا می کنیم. منتظر ویرانی قصرهای ساخته شده با پول های کثیف باشید.
آغاز پرحاشیه تولید برقی‌ها در کشور + ماجرای دو اگزوز برای خودروی برقی
ری را ، نیامده حاشیه ساز شد:

آغاز پرحاشیه تولید برقی‌ها در کشور + ماجرای دو اگزوز برای خودروی برقی

شرکت ایران‌خودرو اعلام کرده نسخه برقی ری‌را نمونه آزمایشی محسوب می‌شود و احتمالا در زمان عرضه خودرو، تغییراتی روی آن اعمال خواهد شد؛ با‌این‌حال تعبیه لوله اگزوز در خودروی نمایش‌داده‌شده با واکنش‌هایی اغلب استهزاآمیز همراه بود.
چرایی گران بودن خودروی برقی با وجود ساده سازی فناورانه و حذف قطعات
گزارش موسسه مطالعات و پژوهش بازرگانی:

چرایی گران بودن خودروی برقی با وجود ساده سازی فناورانه و حذف قطعات

قیمت تمام شده تولید یک خودرو برقی با وجود طراحی ساده، حذف برخی قطعات مثل گیربکس و کاهش ۵۰ درصدی سرمایه‌گذاری اولیه ۲ تا ۲.۵ برابر یک خودرو احتراقی است.سازندگان خودرو زمان و پول قابل توجهی را برای تحقیق و توسعه خودروهای الکتریکی سرمایه گذاری می‌کنند. هر جزء، از باتری تا چرخ‌ها، باید به طور خاص برای خودروهای برقی طراحی شود. این امر قیمت خودروهای برقی را افزایش می‌دهد.در گذر زمان و با افزایش تولید این خودروها و فراگیر شدن فناوری آن، قیمت‌ها منطقی‌تر خواهد شد. از سوی دیگر تاثیر خودروهای برقی در کاهش آلودگی هوا، استفاده از این خودروها را اقتصادی‌تر خواهد کرد.
در ساخت ۹۰ درصد قطعات خودرو استانداردی رعایت نمی‌شود
نماینده مجلس:

در ساخت ۹۰ درصد قطعات خودرو استانداردی رعایت نمی‌شود

رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس با بیان اینکه وضعیت راه ها، عوامل انسانی و کیفیت خودرو ۳ عامل اصلی آمار بالای تصادفات جاده‌ای در کشور است، گفت:در ۶ ماه نخست سال جاری ۱۰۷۲۱ تن از هموطنان‌مان در تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست داده اند به این معنا که روزانه ۵۷ ایرانی درجاده‌ها کشته می‌شوند.
سایپا دوباره اعصاب مشتریان را بهم ریخت
حرف حرف خودروسازه؛

سایپا دوباره اعصاب مشتریان را بهم ریخت

مخاطبان عنوان کردند که شرکت خودروسازی سایپا در تحویل خودروی ساینا دوگانه خلف وعده کرده و نه تنها این خودرو را به مشتریان در موعد مقرر تحویل نداده است بلکه خودروی پیشنهادی جایگزین را نیز با قیمت گرانی عرضه می‌کند.بر این اساس اکنون متقاضیان خرید خودروی ساینا دو گانه سوز که سال گذشته برای خرید خودرو ثبت نام کرده بودند نه تنها خودروی مورد نظرشان را تحویل نمی‌گیرند و خودروساز خودروی جایگزین یعنی ساینا اس DA را به آن‌ها پیشنهاد کرده بلکه این خودرو را بدون هیچ دلیلی باید ۷۱ میلیون تومان گران‌تر نسبت به خریداران که نوبت تحویل آن‌ها مرداد یا مهر ماه بوده است، خریداری کنند. ضمن اینکه مشتریان اگر خودروی پیشنهادی به جای ساینا دو گانه سوز را انتخاب نکنند برای مدتی نامعلوم باید در انتظار خودروی ساینا دو گانه سوز قرار گیرند.
این سیاه‌نمایی نیست، واقعیت‌های موجود است!
مردودی خودرهای تازه تاز از نظر معاینه فنی؛

این سیاه‌نمایی نیست، واقعیت‌های موجود است!

شادی مالکی از نقایص فراوان در خودرو‌های تولید جدید کارخانه‌ها صحبت و اشاره کرده: «خودرو‌های تازه‌سازی هستند که مشمول معاینه‌فنی نیستند، اما جهت دریافت معاینه‌فنی برتر و به‌منظور برخورداری از تخفیف‌های منظور شده در طرح ترافیک، به مراکز معاینه فنی مراجعه می‌کنند. جالب اینجاست که تفاوتی بین مردودی این خودرو‌ها با خودرو‌هایی که مشمول معاینه‌فنی هستند، مشاهده نمی‌شود. خودرو‌هایی هستند که تنها یک یا دو سال از ساخت آن‌ها می‌گذرد، اما در سیستم ترمز و آلایندگی نقص دارند؛ بنابراین نیاز است که در خصوص دوره معافیت خودرو‌های تازه‌ساز از دریافت معاینه‌فنی، تجدید نظر شود.»
ادعای عدم تحویل ۱۲ هزار خودرو تولیدی به مشتریان توسط سایپا + دادستان و سازمان بازرسی کجا هستند؟
سایپا ۱۲ هزار خودروی سواری را به مشتریان تحویل نداد
شائبه ها و شایعات تکرار احتکار خودرو؛

ادعای عدم تحویل ۱۲ هزار خودرو تولیدی به مشتریان توسط سایپا + دادستان و سازمان بازرسی کجا هستند؟ سایپا ۱۲ هزار خودروی سواری را به مشتریان تحویل نداد

بر اساس گزارش رسمی که شرکت سایپا به بورس ارائه داده، این شرکت در ۵ ماه نخست امسال ۱۲ هزار خودروی تولیدی خود را به مشتریان عرضه نکرده است. طبق آماری که سایپا ارائه داده، مجموع تولید سواری‌های این شرکت (شاهین، تیبا، کوئیک، ساینا) در ۵ ماه نخست امسال ۱۲۷ هزار دستگاه بوده، اما این شرکت فقط ۱۱۵ هزار دستگاه را به فروش رسانده است.
پشت پرده حذف سامانه یکپارچه فروش خودرو از تائید‌ها تا تکذیب‌ها
سامانه یکپارچه فروش خودرو، عدالت گستر یا جعبه سیاه غیر قابل نظارت؟

پشت پرده حذف سامانه یکپارچه فروش خودرو از تائید‌ها تا تکذیب‌ها

حذف سامانه یکپارچه فروش خودرو در کمتر از ۲۴ ساعت تکذیب شد. عصر پنجشنبه ششم مهر خبری درباره حذف کامل سامانه یکپارچه فروش خودرو به‌نقل از منوچهر منطقی، معاون وزیر صمت در کانال‌های تلگرامی و خروجی برخی از رسانه‌ها قرار گرفت. ابتدا روابط عمومی شورای رقابت صبح جمعه خبر حذف سامانه را تکذیب کرد و چند ساعت بعد هم خود منوچهر منطقی در قالب مصاحبه‌ای که با خبرگزاری‌ها داشته، اصل ماجرا را توضیح داده است. حرف‌های آقای معاون نشان می‌دهد از الان به بعد به‌جای عرضه یکپارچه، خودروساز‌ها محصولاتشان را جداگانه به سامانه می‌برند و همه مراحل فروش هم زیر نظر خودروساز و فقط با نظارت سامانه انجام می‌شود.
راه اندازی کارخانه خودرو‌های برقی لوسید در جده
برنامه ریزی برای تبدیل به پنج خودروساز بزرگ الکتریکی؛

راه اندازی کارخانه خودرو‌های برقی لوسید در جده

لوسید موتورز، یک شرکت خودرو‌های الکتریکی آمریکایی امروز کارخانه خود را در جده عربستان راه اندازی کرد. این بخشی از تلاش‌های پادشاهی سعودی برای تبدیل شدن به یکی از ۵ کشور برتر تولید کننده و صادرات خودرو‌های الکتریکی در جهان است.
پشت پرده گرفتن ایران خودرو توسط گروه بهمن؟ + سلام وزارت صنایع خواب آلوده، سلام هیات دولت سیزدهم
آیا ایران خودرو بر علیه بهمن، شکایت می‌کند؟

پشت پرده گرفتن ایران خودرو توسط گروه بهمن؟ + سلام وزارت صنایع خواب آلوده، سلام هیات دولت سیزدهم

هفته گذشته و پس از ۶ ماه هیات تجدیدنظر شورای رقابت جلسه‌ای را برگزار کرد که طی آن مشخص کند که آیا رفتار گروه بهمن در گرفتن دو صندلی ایران‌خودرو، رفتاری انحصارگرایانه است یا خیر؟ خروجی این جلسات، طیف وسیعی از فعالان صنعت خودرو را غافلگیر کرده است. سربسته به سازمان بازرسی کل کشور برای الزامات مربوط به پاسخگویی در این خصوص تذکر می‌دهیم و منتظر شفاف سازی و کسب توضیحات برای افکار عمومی هستیم.
افغان‌ها به جای پراید این تویوتا را سوار می‌شوند!
خودروی ملی یا وارداتی غیر ملی:

افغان‌ها به جای پراید این تویوتا را سوار می‌شوند!

بدون شک پرتیراژترین و پرفروش‌ترین خودرو داخلی ایران، پراید است. یک خودروی غیر ملی که امتیاز تولید آن از آمریکا به کره و از کره به ایران رسید. سایپا طی سال‌های ۷۵ تا ۹۹ بیش از ۳ میلیون و ۶۱۵ هزار نسخه از این خودرو را تولید کرد و به فروش رساند.
هشت برنامه پیشنهادی برای احیای ایران خودرو با کمترین رانت و فساد
هشت برنامه در مقابل هشت حوزه رانت جویی:

هشت برنامه پیشنهادی برای احیای ایران خودرو با کمترین رانت و فساد

اواسط مرداد ماه سال جاری بود که ۸ برنامه ایران خودرو برای خروج از بحران و زیان ۸۳.۲ هزار میلیاردی از طرف این خودروساز اعلام شد. هشت برنامه ای که نگاه به آن هر فرد صاحب نظری را دچار خنده ( بهتر بگوییم ،پوزخند) می کرد. برنامه هایی که اگر اجرایی می شدند ، تنها باعث صفر کردن اسمی ضرر و زیان تجمیعی سالیانه شده و کمتر تاثیری روی روندهای ناکارآمد کاری و بعضا فسادآلود در این شرکت بزرگ نخواهند داشت و حتی فضای مطلوبتری را جهت چپاول برای بعضی ها ،باز می کرد. این هشت پیشنهاد رانتی با هشت پیشنهاد جدید جایگزین شده و ارایه می گردد.
فرمان خودرو‌های ژاپنی سمت راسته اخوی!

سوتی بزرگ به سبک محمدعلی تیموری، مدیرعامل سایپا

محمدعلی تیموری مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در مصاحبه صورت گرفته در چند روز گذشته با موضوع واردات خودروهای دست دوم اعلام کردند که خودرو دست دوم از خود کشور ژاپن وارد خواهند کرد و در این حالیست که در کشور ژاپن فرمان تمامی خودرو‌ها سمت راست قرار دارد و عملا در ایران این خودرو‌ها کارایی نخواهند داشت. سلام محمدعلی، خوبی اخوی؟!
نظرات و گلایه ها
پرطرفدارترین