پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۰۲۵
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۶
معاون شرکت مشاوره هواپیمایی «آویاتس» با تأکید بر رقابت شرکت‌های «بوئینگ» و «ایرباس» گفت: محتمل است که شرکت آمریکایی بوئینگ به آرامی به دنبال کسب قراردادهایی با ایران باشد.

شعارسال: بوئینگ پیش از پیروزی انقلاب اسلامی سال 1979 در ایران بزرگ‌ترین تأمین‌کننده هواپیماهای غیرنظامی برای این کشور بود و با وجود تیرگی روابط دو کشور، ایران از آن زمان تاکنون به استفاده از این هواپیماها در چند دهه گذشته ادامه داده است.

به عنوان بخشی از توافق هسته‌ای اخیر و برداشته شدن تحریم‌ها، بوئینگ یک بار دیگر مجاز است که به ایران هواپیما بفروشد و ایران نیز به شدت خواستار نوسازی هواپیماهای تجاری خود است.

هفته گذشته ایران برنامه اولیه‌ای برای خرید 118 هواپیما از شرکت «ایرباس» مستقر در فرانسه در قالب قراردادی به ارزش حدود 27 میلیارد دلار اعلام کرد.

با این حال، «گوردون جاندرو»، سخنگوی شرکت بوئینگ، می‌گوید: اگر بنا باشد به شرکت‌های تأیید شده ایرانی هواپیما بفروشیم، گام‌های مختلفی وجود دارد که باید برداشته شود، اما؛ فعلا به ارزیابی شرایط ادامه می‌دهیم.

آدام پیلارسکی، معاون رئیس شرکت مشاوره هواپیمایی «آویاتس»، می‌گوید: احتیاط شرکت بوئینگ درزمینه هرگونه قراردادی با ایران کاری عقلانی است.

وی افزود: موضوعات حقوقی پیچیده مختلفی وجود دارد که وکلا باید آن‌ها را بررسی کنند.

بر اساس این گزارش، شرکت‌های بوئینگ و ایرباس در سطح جهانی برای فروش هواپیما رقابت دارند، اما؛ پیلارسکی می‌گوید: دلیلی برای هراس بوئینگ از شکست در بازار ایران وجود ندارد.

معاون شرکت آویاتس در عین حال تأکید کرد: طبیعی است هر کشوری که می‌خواهد هواپیما خریداری کند از برگ شرکت‌های دیگر برای چانه‌زنی بر سر قیمت در قرارداد استفاده کند و محتمل است که بوئینگ هم اکنون بی‌سروصدا به دنبال قرارداد با ایران باشد.

معاون شرکت مشاوره‌ای آویاتس تأکید کرد: بسیار تعجب خواهم کرد اگر ایران فقط از شرکت ایرباس هواپیما خریداری کند و از بوئینگ هیچ هواپیمایی نخرد. این امر برای من شگفتی بزرگی خواهد بود و اصلا منطقی نیست.

از سوی دیگر، «ریچارد ابولافیا» (Aboulafia) از تحلیلگران شرکت مشاوره هواپیمایی «تیل گروپ» می‌گوید که ایران ممکن است بجای خرید، تصمیم به اجاره هواپیماهای جدید بگیرد.

وی می‌گوید که از دست دادن قرارداد تأثیر زیادی بر بوئینگ نخواهد داشت.

ابولافیا افزود: حتی اگر بوئینگ هواپیمایی به ایران نفروشد، این شرکت می‌تواند از راه دیگری پول زیادی به دست آورد؛ بسیاری از این جت‌های قدیمی ایران که هنوز در ایران مورد استفاده هستند به شدت نیازمند قطعات یدکی بوئینگ و تعمیر و نگهداری هستند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری موج، تاریخ انتشار خبر 19 بهمن 1394، کدمطلب: 20486، www.mojnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین