پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۱۱۴۰
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۶
مازندران از نظر تنوع دارای ظرفیت‌های زیادی در عرصه گردشگری، کشاورزی و صنعت است. این استان سرسبز آنقدر ظرفیت دارد که در صورت مورد توجه قرارگرفتن حتی بخشی از آن، قادر خواهد بود در برخی حوزه‌ها نیازهای کشور را رفع کند، اما متأسفانه بخشی نگری‌ها و نگاه جزیره‌ای به مناطق مختلف مازندران از سوی تصمیم سازان مازنی باعث شده تا بسیاری از داشته‌های آن مورد غفلت قرار بگیرد.

شعار سال: مازندران از نظر تنوع دارای ظرفیت‌های زیادی در عرصه گردشگری، کشاورزی و صنعت است. این استان سرسبز آنقدر ظرفیت دارد که در صورت مورد توجه قرارگرفتن حتی بخشی از آن، قادر خواهد بود در برخی حوزه‌ها نیازهای کشور را رفع کند، اما متأسفانه بخشی نگری‌ها و نگاه جزیره‌ای به مناطق مختلف مازندران از سوی تصمیم سازان مازنی باعث شده تا بسیاری از داشته‌های آن مورد غفلت قرار بگیرد. این استان ساحلی در تولیداتی چون برنج، مرکبات، لبنیات و مرغ جایگاه ویژه‌ای را در میان 31 استان به خود اختصاص داده است. حالا بعد از رکود نسبی که در دوران گذشته بر صنعت این منطقه حاکم شده بود، با انتخاب «محمد اسلامی» به‌عنوان استاندار جدید مازندران انتظارها از وی برای حرکت روان تر این چرخه بیشتر شده است.برخی از کارشناسان امر بر این باورند که با برنامه‌ریزی می‌توان میزان تولید محصولات کشاورزی را به بیش از 10 میلیون تن رساند؛ رقمی که در حال حاضر حدود 50درصد این میزان است و در صورت تحقق می‌تواند انقلابی در راه توسعه استان ایجاد کند. استاندار جدید مازندران تأکید دارد که مدیریت این استان باید همفکر و همصدا باشد تا توسعه اتفاق بیفتد، اینکه مسئولان استان، مدیران و فرمانداران از اتاق‌های فکر مختلف معرفی شوند، خروجی مناسبی را به‌دنبال نخواهد داشت و انرژی و زمان هرز می‌رود. قطار توسعه روی ریل همدلی و وحدت و یکپارچگی حرکت می‌کند. وی اعتقاد دارد که باید موتورهای کشنده توسعه را خوب بشناسیم و فعال کنیم تا روند توسعه شکل بگیرد. هدف واقع بینانه آن است که همه استعدادها به حرکت درآید تا ظرفیت‌ها خلق شود و از حالت ایستایی به حالت پویایی درآید. فرصت‌های قانونی توسعه و مندرج در برنامه ششم برای این استان فراوان است که باید مورد استفاده بهینه قرار گیرد. وی می‌گوید امیدواریم بتوانیم همه سرفصل‌های توسعه‌ای را که هدف دولت تدبیر و امید است، شناسایی، ظرفیت‌سازی و شکوفا کنیم. مازندران، استان تأثیرگذاری است و نباید تأثیر پذیر باشد، استان یارانه رسان است و نباید یارانه بگیر شود. برای دقایقی با استاندار جدید مازندران درباره محورهای اصلی برنامه‌های وی در موارد مختلف به گفت‌و‌گو نشستیم.


قبل از هرگونه پرسشی می‌خواستم ببینم، آیا شما مشکلات مازندران را مطالعه کرده اید؟ به نظرتان مشکلات استان در کدام بخش‌ها بیشتر ارزیابی می‌شود؟
بخشی از مشکلات مازندران در استان و بخشی دیگر در مسائل پیرامونی ریشه دارد، هنر مدیریت این است که تهدیدها را به فرصت و نقاط ضعف را به نقاط قوت تبدیل کند. کارآمدی نظام مدیریت از مسائل و چالش‌های اصلی امروز ماست، شهرگرایی و منطقه‌گرایی از مشکلات اساسی مازندران است و استان را نمی‌توان با اتاق‌های فرمان متعدد مدیریت کرد و مدیریت‌های محلی به ما آسیب جدی وارد می‌کند و نفوذ پذیرهستند. یک نظام ارزیابی را در استان مستقر کردیم و در گام نخست با ارزیابی فرمانداران تغییرات را اعمال خواهیم کرد.
بهره‌گیری از ظرفیت دانشگاه‌ها برای توسعه استان می‌تواند قدمی رو به جلو باشد. شما در برنامه هایتان از این جایگاه چگونه بهره خواهید گرفت؟
با کمک دانشگاه باید بتوانیم جریان تبدیل علم و دانش به فناوری و تبدیل فناوری به ثروت و تأثیر‌گذاری آن روی زندگی مردم را به یک جریان زنده تبدیل کنیم و این فرآیند باید از حالت شعار، پوستر و بنر به یک کارکرد ماندگار تبدیل شود. به‌عنوان استاندار از دانشگاه و مجامع علمی استان توقع دارم که در جهت توسعه علمی و فناوری مازندران ابتدا همه ظرفیت‌های شایسته علمی و فناوری کشور را بشناسند و روی این ظرفیت‌ها از نظر فکری و مدیریتی، سرمایه‌گذاری کنند. از تعهدهای دانشگاه بحث تحلیل و نشر است و از جمله راهکارهای این مهم برگزاری همایش‌ها و کارگاه‌های مرتبط است تا انتقال دانش صورت بگیرد. باید بخش مهمی از پژوهش‌های ما در دانشگاه تقاضا محور و مسأله محور باشد. باید بتوانیم دغدغه نخبگان و مسئولان را به مسأله تبدیل کنیم و برای حل مسائل از آنان مطالبه گری داشته باشیم و این روندی است که از دانشگاه انتظار داریم. پژوهش‌ها نمی‌تواند بدون توجه به دغدغه‌های مبتلا به مردم و جامعه اثربخشی داشته باشد. دانشگاه باید در درون خود تربیت نیروی انسانی را هدفمند انجام بدهد. دانشجویان و فارغ‌التحصیلان اگر فاقد مهارت باشند نمی‌توانند در جامعه تأثیر‌گذار باشند.
اما مازندران یکی از استان‌هایی است که بالاترین نرخ فارغ‌التحصیل بیکار را دارد؟
بر اساس گزارش سه ماهه بهارامسال مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری مازندران در این مدت به 9.8 درصد رسید و نسبت به سه ماهه زمستان سال قبل سه درصد کمتر شد. همچنین نرخ مشارکت اقتصادی مازندران در بهار امسال5. 42 درصد اعلام شده بود، این در حالی است که در زمستان سال 95 نرخ مشارکت اقتصادی مازندران2. 42 درصد بود و در این بخش نیز شاهد افزایش 2.3 درصدی نرخ مشارکت اقتصادی هستیم. بر این اساس، مازندران جزء 6 استان برتر کشور در حوزه کاهش بیکاری است که دارای نرخ بیکاری تک رقمی در بهار سال 96 است. اما مشکل این استان تعداد بیکاران فارغ‌التحصیل آن است، چیزی حدود 50 هزار نفر از این افراد اکنون بیکارند. دانشگاه باید با تربیت نیروهای ماهر با توجه به زیرساخت‌ها و نیازها، دانشگاه را به حلقه صنعت مرتبط کند. صنعت هم باید صنعتی باشد که با دانش حرکت کند. حلقه‌های مفقوده و نگاه‌های متفاوت به صنعت و کسب و کار در استان وجود دارد و هم شرایط محیطی، اقتصادی و کسب و کار ما به گونه‌ای است که نمی‌توانیم مسائل را تنظیم کنیم. باید با اتکا به نخبگان و دانشگاهیان فصل نوینی در ارتباط دانشگاه و صنعت به وجود بیاید و همگرایی لازم بین این دو بخش شکل بگیرد به گونه‌ای که بتوانیم ظرفیت‌سازی کنیم و هسته‌های دانشگاه و هسته‌های کسب و کار را به هم مرتبط کنیم و در این راستا از دانشگاه مازندران خواسته‌ایم طرح ممیزی دانشجویان و دانش آموختگان را دنبال کند. برآن هستیم با گروه‌های دانشی کسب و کار با راهکارهای خلاق و بدیع راهی برای گشودن گره‌های این بخش بیابیم.
از ضروریات مازندران بحث تدوین سند جامع سلامت است. نگاه شما به‌عنوان مقام اجرایی دولت در این ارتباط چگونه خواهد بود؟
تدوین سند جامع سلامت برای این استان ضروری است. باید از ارائه آمار صرف بدون پشتوانه در این حوزه خودداری شود و تمام آمارهای موجود اعتبارسنجی و راستی آزمایی شود و پس از صحت آمارسنجی برای کاهش آسیب‌ها برنامه‌ریزی شود. در این سند در مازندران باید به بخش سلامت بیش از درمان توجه شود و بتوان با شناسایی نقاط ضعف در حوزه سلامت و ترمیم آن هزینه‌ها را در بخش درمان کاهش داد. برای تحقق سند جامع سلامت باید تمام دستگاه‌های مرتبط با دانشگاه علوم پزشکی همکاری کنند. موضوع سلامت ،موضوع مهم و تعیین‌کننده‌ای است. سلامت و امنیت غذایی به هم گره خورده‌ و باید با مشاوره، همراهی، مراقبت و نظارت همه جانبه برعوامل مخاطره‌آمیز سلامت و سلامت اجتماعی و روانی، برای تحقق جامعه پرنشاط گام برداشت.
برنامه شما در ارتباط با ایجاد و گسترش بازار کار و تعاملات اقتصادی بر چه اساسی خواهد بود؟
حلقه‌های مفقوده کسب و کار در استان بسیار است. باید در سایه خدمات بازرگانی و تنوع بازار، تولیدات مازندران از بازار بهره‌مند شود. برندسازی محصولات استان یک گام اساسی در این راستاست. موضوع توسعه تعاملات و تبادلات با اولویت محدوده خزر از دیگر برنامه‌ها در جهت فعال کردن اقتصاد مازندران خواهد بود. تعرفه ترجیحی با کشورها به پروتکل دولت‌ها مربوط می‌شود که باید دنبال کنیم. برای ایجاد اشتغال در مازندران تاکنون برای ۲ هزار و ۶۰۹ واحد تولیدی موافقت اصولی انجام شد، از این تعداد، ۹۵۰ واحد نیمه‌تمام و بیش از ۵۰۰ واحد بعد از شروع کار، متوقف شدند و یک هزار واحد اکنون فعالیت دارند که باید تک به تک این صنایع بررسی و برای اشتغال فعال شوند.
چه برنامه‌ای برای توسعه متوازن وپایدار مازندران مد نظرتان است؟
باید توزیع اعتبار به گونه‌ای انجام شود که هیچ صدمه‌ای به توسعه متوازن و پایدار مازندران وارد نکند. توزیع اعتبار با رویکرد توسعه متوازن و پایدار به دغدغه بودجه‌ریزی و برخی گلایه‌ها در این زمینه خاتمه خواهد داد.هم‌اکنون یکی از دغدغه‌های مردم و نمایندگان آنان در مجلس شورای اسلامی در زمینه توزیع اعتبارات است. بودجه‌ریزی با نگاه توسعه متوازن باید در روند اتمام طرح‌های نیمه تمام استان هم مورد توجه قرار گیرد. در دولت یازدهم حدود 70 هزار میلیارد ریال اعتبار در مازندران توزیع و 8 هزار طرح از این محل بهره‌‌برداری شد.
یکی از مزایای بزرگ مازندران، دارا بودن هر 4 ظرفیت حمل و نقل یعنی فرودگاه، ریل آهن، مسیر دریایی و راه شوسه است، اما به نظر می‌رسد از این ظرفیت‌ها کمتر بهره‌گیری درست انجام شده، موافقید؟
باید راه‌آهن محدوده خزر را عملیاتی کنیم. باید برای حمل و نقل ترکیبی در استان بجد فکر و اقدام کنیم و از 4 ظرفیت حمل و نقل در بخش‌های مختلف بهره‌‌گیری کنیم. به‌دنبال راه‌اندازی هاب پروازی(کلاس‌های مختلف پروازی )برای مازندران به اقصی نقاط کشور هستیم. این استان دارای نیروی انسانی مستعد و والایی است و باید آن را با همه ظرفیت‌ها بسازیم. الان مازندران از طریق 3 جاده اصلی به پایتخت متصل است. سه فرودگاه خوب داریم و مسیر دریای خزر هم هست. اکنون در مسیر جاده سوادکوه غیر از چند کیلومتر باقی مانده در حوالی شهر زیرآب بقیه مسیر دو بانده شده و مشکلی در تردد وجود ندارد. در محور هراز نیز درصد زیادی از مسیر در محدوده مازندران دو بانده شده و بقیه هم پیمانکاران در حال کارند. آزاد راه تهران- شمال هم در محدوده مازندران کارها خوب پیش می‌رود اما این پروژه ملی است و گفته می‌شود تا دو سال آینده بخش زیادی از آن آماده بهره‌برداری می‌شود. 700کیلومتر ازمسیرهای منتهی به مازندران، گردنه‌های برف گیر است.در زمستان تردد کمی با مشکل انجام می‌گیرد اما خوشبختانه تا حد زیادی امن است.
در دوره دولت گذشته با راه‌اندازی طرح بنگاه‌های اقتصادی زود بازده تسهیلات زیادی بی‌حساب و کتاب به افرادی داده شد بی‌آنکه محل استفاده و هزینه کرد آن مورد نظارت قرار گیرد، آیا برای تسهیلاتی که از این پس پرداخت خواهد شد نظارتی خواهید داشت؟
باید بر نحوه هزینه کرد تسهیلات در واحدهای تولیدی نظارت دقیق صورت گیرد و تیمی را برای پایش وضعیت دقیق این واحدها مأمور کرده‌ایم. بانک‌ها باید پاسخگو باشند و منابع باید صرف کارهایی بشود که بازدهی داشته باشند. یکی از شناخته شده‌‌ترین منابع درآمدی مردم مازندران، باغداری و کشاورزی است.
۵۱فرصت مشارکت سرمایه‌گذاری طی امسال توسط بخش اقتصاد و دارایی استان ثبت شده که طی پایان امسال تا ۲۵۱ فرصت سرمایه‌گذاری افزایش خواهد یافت.
در گذشته بارها برای احیای نساجی تلاش‌هایی صورت گرفت، اما در عمل این اقدامات مؤثر نبود. شما بازدیدی از کارخانه داشتید، آیا این بیمار درمان خواهد شد؟
دولت در برنامه جدید خود برای احیای کارخانه نساجی قرار است تسهیلاتی به این کارخانه پرداخت کند. وضعیت کنونی واحدهای صنعتی و تولیدی مازندران از جمله کارخانه‌های نساجی قائمشهر از میراث گذشته است. باید این میراث را اصلاح کرد تا محصولاتی متناسب با نیاز و ذائقه جامعه تولید و عرضه شود.
اسلامی بازاریابی و بازگرداندن کارخانه‌ها به‌عنوان دارایی‌های کشور را به مدار تولید از برنامه‌های مهم دولت تدبیر و امید در چهار سال گذشته برشمرد و تأکید کرد که این برنامه با اصلاح و ادامه پرداخت تسهیلات رونق تولید ادامه می‌یابد.استاندار مازندران یکی از مشکلات استان را ورود سرمایه‌گذارنماها به حوزه اقتصادی دانست و تأکید کرد: برای تحقق برنامه‌های دولت در احیای صنایع، شناسایی سرمایه‌گذاران واقعی و سپردن مجموعه‌های صنعتی به آنان در استان پیگیری می‌شود.
شاید اگر راه‌هایی برای صادرات به خارج از کشور باز شود بخشی از این مشکل برطرف شود؟
بخشی از مشکلات استان در صدور تولیدات به خارج از کشور، تعرفه ترجیحی است که کشورهای مقصد برای حمایت از تولیدات خودشان اعمال می‌کنند. برداشته شدن تعرفه ترجیحی، راهکار خودش را دارد که از طریق وزارتخانه‌ها پیگیری می‌شود و زمانبر است، اما به‌دنبال راه‌های میانبر هم هستیم تا تولیدات استان از قبیل مرکبات و لبنیات و...را به بازار مصرف خارجی برسانیم. یکی از این راه‌ها سرمایه‌گذاری مشترک با طرف‌های خارجی است. این کار را در دست اقدام داریم تا از طریق این طرف‌ها بتوانیم برند‌سازی کرده و تولیدات استان را به خارج از کشور بفرستیم. تبادلات و تعاملات داخلی هم مدنظر است تا تولیدات استان به اقصی نقاط کشور برسد. تماس با تمامی استانداری‌های کشور در دستور کار است و طی چند روز گذشته هم برای تعیین تکلیف اضافه تولید مرکبات این کار انجام شده است.
این روزها بحث ایجاد منطقه آزاد تجاری در مازندران نقل محافل شده و هر نماینده‌ای در این باره به گونه‌ای خاص موضوعی را طرح می‌کند، نظر شما در این باره چیست؟
عقیده دارم در این باره باید کار کارشناسی و دقیق صورت گیرد. اول باید ببینیم از منطقه آزاد تجاری چه چیزی را می‌خواهیم. آیا ایجاد این منطقه باعث توسعه استان خواهد شد؟ آیا چنین اتفاقی باعث رفاه بیشتر مردم می‌شود یا اینکه شکاف طبقاتی را بیشتر کرده و خیلی از اتفاقات نامبارک را به‌دنبال خواهد داشت. اگر نگاه به منطقه آزاد فقط این باشد که واردات محور شویم و بازاری برای تولیدات کشورهای دیگر ایجاد کنیم این اصلاً به صلاح استان نخواهد بود. اینکه تنها خودروهای لوکس وارد شود و زمین‌های منطقه آنقدر گران شود که خیلی از آنانی که اکنون مستأجرند به‌دلیل ناتوانی در پرداخت اجاره بها مجبور به ترک منطقه شوند؛ این اصلاً درست نیست اما اگر می‌خواهیم همان فلسفه راه‌اندازی منطقه آزاد یعنی بازاری برای تجارت با کشورهای دیگر باشد و صادرات محور شویم و تولیداتمان را به خارج بفرستیم این خیلی هم خوب است. اکنون سخن در این باره و اینکه کدام منطقه باید منطقه آزاد شود تنها باعث ایجاد اختلاف و تفرقه در میان تصمیم گیران خواهد بود. بنا براین باید در این باره بررسی کارشناسانه انجام شود.
نظر شما درباره نوع فعالیت بخش خصوصی در استان چیست؟ آیا نوید بخش و اثر‌گذار است؟
بخش خصوصی باید مشکل بیکاری، رکود و زیر ظرفیت کارکردن واحدهای تولیدی استان را برطرف کند. برون رفت از شرایط موجود و آغاز یک حرکت قوی برای توسعه اشتغال و شکوفایی اقتصادی مازندران، نیازمند پنج گام و اقدام اساسی است که در دیدار با اتاق بازرگانی، اتاق اصناف و اتاق تعاون و کشاورزی مطرح و تأکید کردم. در این دیدارها مقرر شد بخش خصوصی پیشنهادهای عملی خود را ارائه دهند. از طرفی، ۵ گام زیر را در مازندران پیگیری خواهم کرد:
1 - برطرف کردن حلقه‌های مفقوده کسب و کار از طریق ایجاد ظرفیت‌های جدید مانند بازاریابی و بازارسازی برای فروش محصولات تولیدی مازندران در همه رشته‌ها، بسته بندی، صنایع تبدیلی، انبار و نگهداری توزیع و تحویل در منزل، حمل ونقل و خدمات گردشگری با این مفهوم که گردشگر مانند همه کشورهای گردشگرپذیر با الگوی تورگردانی و مدیریت شده حرکت کند که این امر موجب توسعه فروش و افزایش همه جانبه درآمد استان و مردم شده و همزمان شرایط را برای جذب فارغ‌التحصیلان دانشگاهی فراهم می‌کند.
۲ - برندسازی برای محصولات مازندران که بتواند با کار بازرگانی قوی هر روز سهم بازار استان را از کشور و منطقه از طریق بالا بردن مقیاس کار افزایش دهد.
۳- حمایت استان از توسعه زراعت چوب موجب کاهش آسیب‌پذیری جنگل، تقویت صنایع سلولزی و پایدارسازی اشتغال در صنایع چوب و کاغذ می‌شود.
4- توسعه روابط بین‌الملل و روابط منطقه‌ای توسط استان و تسهیل گری برای صادرات، توسط فعالان اقتصادی در قالب برند مازندران.
5- تمام دستگاه‌ها باید همراه و همگام با تولید‌کنندگان باشند و از مانع تراشی در راه فعالیت‌های آنان خودداری کنند.
مازندران هر ساله شاهد حضور سیل جمعیتی است که از جاهای مختلف برای بهره‌مندی از طبیعت و دریا راهی این دیار می‌شوند، اما به نظر می‌رسد در حوزه گردشگری با وجود ظرفیت‌های لازم اتفاقات خوبی را شاهد نبوده‌ایم و این درحالی است که استان قطب گردشگری بوده و قرار است در برنامه سند چشم‌انداز قطب گردشگری جهان اسلام هم باشد؟
گردشگری باید اقتصاد مازندران را متحول کند. گردشگری باید با تورگردانی انجام شود تا در سایه صنایع پشتیبان موجب رونق اشتغال استان شود. تصرف در سواحل به هیچ وجه پذیرفته شده نیست و حریم 60 متری سواحل باید آزاد شود. متأسفانه از 20 میلیون گردشگر چیز قابل توجهی عاید اقتصاد مازندران نمی‌شود. ایجاد درآمد تنها در گرو روش‌های سنتی نیست و می‌توان با ظرفیت‌های قانونی درآمدهای پایدار ایجاد کرد. قبول دارم؛ مازندران ظرفیت‌های فراوانی دارد و باید بدرستی از اقتصاد جنگل، گردشگری در حوزه بوم گردی و سواحل، اقتصاد کشاورزی و دریا به بهترین نحو بهره برد. متأسفانه از فرصت‌های بی‌نظیر دریا در مازندران بهره‌‌گیری نشده است.
در بحث پرورش آبزی پروری هم‌اکنون در مازندران اقدامات خوبی انجام شده که در چند نقطه از جمله جویبار پرورش ماهی در قفس در سطح خوبی انجام می‌شود. هم‌اکنون بر اساس اعلام شیلات مازندران، 49 قفس پرورش ماهی دریایی در سواحل دریای خزر در این استان فعال است. میزان پرورش ماهی به شیوه نگهداری در قفس در آب‌های ساحلی دریای خزر در مازندران هم‌اکنون سالانه 640 تن ظرفیت است و پرورش ماهی در قفس در این استان طبق برنامه‌ریزی انجام شده با افزایش پنج برابری امسال به 3 هزار و 500 تن افزایش خواهد یافت.
نظارت بر سواحل مازندران طی سال‌های گذشته همواره چالش‌هایی را به‌دنبال داشته است. این چند جانبه نگری چه زمانی تمام می‌شود؟
مدیریت سواحل در استان باید سازماندهی شود و ضمن اجرای دستور‌العمل ابلاغی وزارت کشور در خصوص مدیریت طرح‌های دریا، اصلاحاتی در آن صورت گیرد، سواحل مازندران باید مدیریت یکپارچه و واحد و یک مدیر و فرمانده داشته باشد و در ساز و کار جدید، نقش‌ها و مسئولیت‌ها بدرستی مشخص و تبیین شود. ظرفیت مدیریت عملکرد در سواحل باید ارتقا یابد. مهارت‌افزایی نیروهای مختلف دست اندرکار در سواحل باید بجد در دستور کار قرار گیرد و با آموزش ناجیان غریق و برگزاری مانور برای آنان زمینه عملکرد چالاک و قوی برای آنان فراهم شود. وسایل و تجهیزات روی آب جدی‌تر لحاظ شود و برای سواحل نیز لوازم و تجهیزات مورد نیاز تهیه شود.از طرفی، دریا جزو انفال است و مالک خصوصی ندارد و باید تحت مدیریت حاکمیت باشد، اما اکنون متأسفانه بر اساس آمارهای موجود حدود 200 کیلومتر از سواحل در اختیار بخش دولتی وافراد حقیقی یا حقوقی قرار دارد. تنها درصد اندکی از سواحل برای استفاده مردم باقی مانده است.
مازندران در زمره استان‌هایی است که عملکرد ورزشکارانش همواره در سطح داخلی و بین‌المللی زبانزد بوده، برای توسعه بیشتر در این زمینه راهکار پیشنهادی شما چیست؟
باید از هزینه‌های اضافی و غیرضروری در اداره کل ورزش و جوانان جلوگیری و اقتصاد ورزش مازندران باید شکوفا شود و اگر برنامه‌ریزی خوبی صورت گیرد ورزش درآمدزاست. ایجاد کمپ‌های ورزشی و آموزشی مناسب برای میزبانی تیم‌های ملی و بین‌المللی در استان ضرورت دارد. به پویایی و رشد بی‌پایان نیازمندیم. ورزش باید مردمی باشد و ورزش همگانی از حال نمایشی خارج شده و به یک کار دائمی و همیشگی تبدیل شود. مازندران سرآمد ورزش کشور است و از افتخارات و قهرمان پروری ورزشکاران این خطه آگاهی دارم. احداث کمپ و ورزشگاه‌های استاندارد و مجهز ضمن حضور باشگاه‌ها و تیم‌های بزرگ برای برگزاری اردوی آمادگی در استان، موجب تقویت اقتصاد ورزش می‌شود. به ازای هر روز با کسب بیش از یک مدال، ورزشکاران قهرمان پرور مازندران برای کشور عزیزمان افتخارآفرینی می‌کنند. ورزش این استان بیشترین نقش را در بازی‌های المپیک و پارالمپیک داشته است. به منظور بهره‌برداری از زیرساخت‌های ورزش استان 210 میلیارد تومان اعتبار نیاز است. 2 پروژه ورزشی هدیه رهبر معظم انقلاب به غرب استان در نوشهر و چالوس و پروژه‌های ورزشی جویبار و ماهفروجک در ساری از مهم‌ترین پروژه‌های در دست اقدام ورزش استان است.
مرکبات طی سال‌های اخیر دچار نابسامانی‌های زیادی بود و بازار این محصول روند خوبی را طی نکرده است. مردم نگران امسال هستند که آیا همان اتفاقات گذشته تکرار خواهد شد یا نه؟
مازندران ۵۰ درصد مرکبات کشور را تولید می‌کند و از این نظر رتبه برتر کشوری را دارد. پیش‌بینی می‌شود، از 110 هکتار از باغ‌های مرکبات مازندران 2 میلیون و 500 هزار تن محصول برداشت شود. کشت تک محصولی تامسون، استان را با مشکل بازار مواجه کرده بود که با ایجاد بستر‌ها و زیرساخت‌های تولیدی، زمینه کشت انواع ارقام تولیدی مرکبات در مازندران رقم خورد. این اقدام باعث می‌شود تا در تمام فصول سال شاهد تولید مرکبات باشیم. ذخیره‌سازی مرکبات بویژه پرتقال تامسون این هفته در انبارها و سوله‌های مازندران آغاز می‌شود. پیش‌بینی می‌شود هرکیلوگرم پرتقال دو هزار تومان از مردم تضمینی خریداری شود. در حوزه ساماندهی بازار مرکبات به تیمی 5 نفره مسئولیت دادیم تا ضمن ذخیره سازی، محصول را بتدریج وارد بازار کنند تا به‌دست سودجویان و دلالان نیفتد. می‌خواهم بگویم اکنون نوع مرکباتی که در مازندران تولید می‌شود در بازارهای دنیا طرفدار ندارد. باید با همکاری جهاد کشاورزی و مسئولان امر برای این مهم برنامه‌ریزی اصولی صورت گیرد. یکی از مهم‌ترین علل چنین وضعیتی این است که تولید در استان سنتی است و حلقه‌های مفقوده هم بر همین اساس ایجاد شده است. تولید سنتی قدرت بازاریابی و بازار‌سازی ندارد و این حلقه‌های مفقوده سبب می‌شود تا سودجویی و دلالی رشد کند و بخش زیادی از دسترنج تولید‌کنندگان را به یغما ببرد. واسطه گری در نبود زنجیره تولید تا مصرف ظهور می‌کند و فساد زاست. برندسازی نیازمند تشخیص درست نیاز جامعه و سلیقه و ذائقه مصرف‌کنندگان و اقداماتی مبتنی بر تفکر قبل از تولید تا رساندن به دست مصرف‌کننده است و این کار با ورود نخبگان و تحصیلکردگان به چرخه کسب و کار امکان پذیر است. نبود صنایع تبدیلی کشاورزی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین حلقه‌های مفقوده در تولید و کسب و کار مازندران است. این وضعیت موجب می‌شود تولیدات بیشتر از نیاز جذب بازار نشده و از بین برود و مشکل ساز شود و ضرر و زیان برای تولید‌کننده به‌دنبال بیاورد.
از گذشته‌های دور مشکل بزرگ مازندران زباله بوده است، بارها چالش‌های بزرگی را در این ارتباط در استان شاهد بوده‌ایم. شما هم در نخستین برنامه‌های خود به این مهم اشاره داشتید، آیا می‌توان به حل این معضل امیدوار بود؟
بله، قبول دارم که زباله از جمله چالش‌های اصلی مازندران است. تفکیک زباله از مبدأ در دستور کار استان قرارگرفته و پاکسازی سواحل و معابر و ورودی‌های شهرها را به فرمانداران ابلاغ کرده‌ایم. میزان زباله تولیدی در مازندران حدود 3 هزارتن است که در زمان تعطیلات و با ورود مسافران و گردشگران این میزان تا سه برابر افزایش می‌یابد. زباله‌های تولیدی مازندران در حال حاضر ‌در 27 نقطه از عرصه‌های جنگلی استان دفن می‌شود. 9 نقطه از محل دفن زباله مازندران در غرب استان واقع است. ساماندهی زباله باید اولویت اول استان باشد. اقدامات صورت گرفته در خصوص مدیریت زباله در مازندران جوابگو نیست و باید اقدامات کارآمد و جدیدی صورت گیرد و سرمایه‌گذاران را برای سرمایه‌گذاری در این بخش ترغیب کرد. با شهردارانی که منصوب می‌شوند ابتدا میثاق نامه‌ای در خصوص مدیریت شهری امضا و سپس احکام آنان را ابلاغ می‌کنیم. به‌دنبال راه‌های ارزانقیمت، فوری و تأثیر‌گذار در خصوص مدیریت زباله هستیم. زباله زدایی از استان اولویت اول برنامه‌های استانداری است. درهمان نخستین روز ورودم به مازندران و نخستین جلسه بر این موضوع تأکید کردم که باید چهره استان از زباله پاکسازی شود و رسانه‌ها هم کمک کنند تا این مهم محقق شود. به تمامی شهرداران، بخشداران و دهیاران تکلیف کردیم تا با اجرای تفکیک زباله از مبدأ، حجم زباله تولیدی در استان باید 30 درصد کاهش یابد. شهرداران 58 شهر مازندران به همراه بخشداران و دهیاران موظف به اجرای طرح تفکیک زباله از مبدأ شده‌اند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازسایت خبری روزنامه ایران ، تاریخ انتشار -----، کدمطلب:244702، www.iran-newspaper.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین