پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۰۳۵۰۰
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۹
معاون آموزشی وزیر علوم درخصوص اینکه عزم جدی در وزارتخانه‌های علوم و آموزش و پرورش برای حذف یا کم‌رنگ شدن نقش کنکور در ورود به دانشگاه وجود ندارد، گفت: معتقدم کنکور حذف‌شدنی است، حذف کنکور یکی از سیاست‌های جدی وزارت علوم است، ولی نیازمند طی فرایندی است که باید همه دستگاه‌های ذیربط ازجمله آموزش و پرورش همکاری کنند.

شعار سال: مجتبی شریعتی‌نیاسر با اشاره به تاریخچه حذف کنکور در یک دهه اخیر توضیح داد: حذف کنکور براساس قانون سال 86در دستور وزارتخانه‌های علوم و آموزش و پرورش قرار گرفت و مقرر شد از سال 91کنکورحذف شود. سازوکار حذف کنکور در گرو همکاری آموزش‌و‌پرورش درخصوص برگزاری امتحانات استاندارد سراسری دوره سه ساله دبیرستان بود که انجام نشد. وی اظهار کرد: به دلایل مختلفی این کار انجام نشد، زیرا دانش‌آموزان در محیط‌های یکسان امتحان نمی‌دادند و شرایط یکسانی برای ارزیابی آزمون‌ها وجود نداشت. سال 92مجددا مجلس به این موضوع ورود پیدا کرد و قانون سنجش و پذیرش دانشجو ابلاغ شد که عملا قانون حذف کنکور مصوب سال 86منتفی و مقرر شد طی پنج سال آینده دست‌کم 85درصد دانشجویان از طریق سوابق تحصیلی پذیرش شوند.

معاون آموزشی وزیر علوم با بیان اینکه این قانون سال93 ابلاغ شد گفت: امسال بالغ بر 83درصد پذیرش دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی براساس سوابق تحصیلی بوده‌است. وی با تأکید بر اینکه کنکور برای رشته‌های پر‌متقاضی باقی ‌می‌ماند، افزود: داوطلبان می‌توانند برای رشته‌های کم‌‌متقاضی کنکور ندهند و مرداد‌ماه انتخاب رشته کنند. معتقدم برای حذف کامل کنکور وزارت آموزش و پرورش باید برنامه‌های خود را به دانش‌آموزان اطلاع‌رسانی کند تا آنان از روند چگونگی عملیاتی‌کردن این امر مطلع شوند. اینکه آموزش و پرورش چقدر عزم جدی برای حذف کنکور دارد را باید از خودشان بپرسید از دید من عزم جدی دارند ولی شاید ملاحظاتی وجود دارد که هنوز حل نشده ‌است.

رشته محل‌های دانشگاه ازاد

معاون آموزشی وزارت علوم در پاسخ درباره سرانجام رشته‌محل‌های دانشگاه آزاد و اینکه برخی مسئولان این دانشگاه اعلام کرده‌اند که رشته‌ای برای سال آینده حذف نخواهد شد اینگونه توضیح داد: اتفاق جدیدی درباره رشته‌محل‌های دانشگاه آزاد رخ نداده ‌است، رشته‌محل‌های دانشگاه آزاد طبق روال گذشته برای امسال نیز بررسی شده، بخش‌هایی از این رشته‌محل‌ها به‌منظور یک‌بار پذیرش دانشجو صورت می‌گیرد و بخش‌هایی دیگر نیز پذیرش قطعی بوده و این رشته‌محل‌ها توسط سازمان سنجش آموزش کشور به دانشگاه‌ها ابلاغ می‌شود.

شریعتی نیاسر با تأکید بر اینکه پذیرش دانشجو در مرحله تکمیل ظرفیت متوقف خواهد شد، گفت: طرح حذف مرحله تکمیل ظرفیت برای پذیرش دانشجو در دستور کار شورای سنجش و پذیرش است و امیدواریم با رعایت مصالح مؤسسات آموزش عالی کشور این طرح به‌زودی تصویب شود و برای امسال نیز هیچ‌کدام از دانشگاه‌ها مجاز به پذیرش جدید دانشجو در مرحله تکمیل ظرفیت نیستند.

بازنگری و به‌روز شدن دروس

معاون آموزشی وزیر علوم درخصوص سرانجام طرح بازنگری برنامه‌های درسی را اینگونه پاسخ داد: از سال 94همه برنامه‌های درسی را مورد بررسی قرار دادیم و از مجموع سه هزار برنامه درسی حدود 800برنامه را که بیش از 10سال قدمت داشتند مورد بازنگری قرار دادیم. کارگروه‌هایی نیز در این زمینه فعال شدند، رویکرد ما در بازنگری برنامه‌های درسی، رویکرد کارآفرینی و کاربردی کردن بخش‌های مختلف برنامه درسی است. وی افزود: در مرحله دوم بازنگری برنامه‌های درسی، بنا داریم در یک مرحله جدید همه برنامه‌هایی را که بیش از پنج سال قدمت دارند مورد بازنگری قرار دهیم. نکته حائز اهمیت اینکه ما از اردیبهشت 95به دانشگاه‌های سطح یک برای بازنگری برنامه‌های درسی تفویض اختیار کردیم. این موضوع باعث می‌شود که این دانشگاه‌ها از پتانسیل استادان خود استفاده کنند و بدون اینکه معطل برنامه ستاد بمانند، برنامه‌های درسی خود را بازنگری کنند.

شریعتی گفت: همچنین به سایر دانشگاه‌ها این اجازه داده شده که هرکدام از برنامه‌های درسی دانشگاه‌های سطح یک را تشخیص می‌دهند، الگو‌برداری کنند.

نفع مالی سازمان سنجش را مطرح نکنید

معاون وزیر علوم درخصوص شائبه‌هایی مبنی بر منتفع شدن سازمان سنجش آموزش کشور از برگزاری کنکور به شیوه کنونی به لحاظ فعالیت‌های گسترده شرکت تعاونی خدمات آموزشی کارکنان سازمان سنجش آموزش در حوزه کنکور اینگونه واکنش نشان داد: خواهش می‌کنم بی‌خودی این شائبه‌ها را که افراد انتفاعی از برگزاری کنکور دارند و زد و بند‌های مالی مانع حذف کنکور است تقویت نکنید. شریعتی‌نیاسر در پاسخ به اینکه اگر کنکور سراسری حذف شود طبیعی است که فلسفه وجودی سازمان سنجش با چالش جدی روبه‌رو می‌شود، از سوی دیگر رئیس و دبیر شورای سنجش و پذیرش دانشجو، به‌ترتیب وزیر علوم و رئیس سازمان سنجش هستند و آنها تمایلی به حذف کنکور ندارند، گفت: اقدامات سازمان سنجش و خیلی از مؤسسات براساس تصمیمات نهادهای بالادستی است و این سازمان فقط کنکور سراسری برگزار نمی‌کنند، بلکه سازمان سنجش یک سازمان اجرایی است که برگزاری آزمون‌های استخدامی و حرفه‌ای سایر سازمان‌ها را نیز بر‌عهده دارد. ما اگر در مجلس شورای اسلامی یا در خود دستگاه آموزش عالی یا آموزش و پرورش به این جمع‌بندی برسیم که کنکور نباید باشد، کنکور به‌طور طبیعی حذف می‌شود و کلاس کنکور هم برگزار نخواهدشد. وی در واکنش به توضیحات خبرنگار همشهری مبنی بر اینکه مجموع آزمون‌هایی که سازمان سنجش برگزار می‌کند نهایتا معادل20درصد آزمون سراسری نیست، توضیح داد: بحث انتفاع شخصی نیست، کسی بخواهد در این میان نقشی داشته باشد که بگوید حتما کنکور باشد اگر نباشد ما متضرر می‌شویم، اصلا این جوری نیست.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه همشهری، تاریخ انتشار 19 دی 96، شماره: 3713


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین