پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۳۷۹۸
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۱
ادامه واکنش‌ها به انتقال نمایشگاه کتاب تهران از مجموعه شهرآفتاب و برگزاری اولین نشست خبری معاون فرهنگی وزیر ارشاد از جمله خبرهای مهم حوزه کتاب و نشر در این هفته هستند.

شعارسال: گزارش «یک هفته با کتاب» این هفته حاوی ۱۵ خبر داخلی و خارجی است و براساس اهمیت موضوع، با خبرهای مربوط به تغییر محل نمایشگاه کتاب تهران آغاز می شود. هفته گذشته، اولین خبرها از این تغییر منتشر شد و این هفته هم وزیر ارشاد توضیحاتی در این باره ارائه کرد. به علاوه اولین نشست خبری معاون فرهنگی وزیر ارشاد نیز این هفته برگزار شد که خبرنگاران حوزه کتاب، سوالات مختلفی را درباره این تغییر مطرح کردند.

در ادامه مهم ترین خبرهای حوزه کتاب را در هفته ای که گذشت، مرور می کنیم.

سخنان وزیر ارشاد درباره برگزاری نمایشگاه کتاب در مصلی

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگویی که این هفته با خبرنگار مهر داشت، درباره انتقال نمایشگاه کتاب تهران از شهر آفتاب به مصلی امام خمینی (ره) گفت: بحث انتقال نمایشگاه کتاب از مصلی به شهر آفتاب، بر مبنای تصمیمی بود که دو سال قبل در شورای سیاستگذاری گرفته شد. این تصمیم، مقدماتی داشت؛ از آن جمله، اینکه تهران باید صاحب یک نمایشگاه بین‌المللی جامع باشد که تصمیم مدیریت شهری بر این بود که این اتفاق، در شهر آفتاب بیفتد.

وی در توضیح بیشتر گفت: طبیعی بود که انتقال نمایشگاه کتاب به شهر آفتاب به عنوان شروع این اتفاق، به اعتبار اینکه شروع و آغاز فعالیت شهر آفتاب، با نمایشگاه کتاب باشد و قطعاً این مجموعه با نام کتاب و نمایشگاه کتاب تهران شناخته می‌شد، می‌توانست فرصتی را برای طرفین، یعنی هم شهر آفتاب و هم نمایشگاه کتاب، ایجاد کند. بر اساس این موضوع و استدلال‌های دیگری که همان زمان مطرح شد، موضوع انتقال نمایشگاه کتاب از مصلی به شهر آفتاب مطرح شد.

برگزاری اولین نشست خبری محسن جوادی

اولین نشست خبری محسن جوادی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم روز دوشنبه این هفته برگزار شد که مساله تغییر مکان نمایشگاه کتاب به طور جدی در آن مطرح شد. این نشست، اولین نشست خبری جوادی پس از چند ماه از تصدی اش در معاونت فرهنگی است.

علاوه بر صحبت هایی که درباره نمایشگاه و وضعیت بازار نشر کشور در این نشست مطرح شد، جوادی گفت: کاهش میانگین تیراژ کتاب در کشور بسیار نگران کننده است و معاونت فرهنگی وزارت ارشاد سعی دارد در این زمینه طرح پیش خرید از ناشران را در دستور کار قرار دهد.

جوادی همچنین در این نشست درباره تغییرات دفتر امور چاپ وزارت اشاد توضیحاتی ارائه کرد.

برگزاری اختتامیه جایزه جلال

دهمین دوره جایزه جلال آل احمد هم روز شنبه این هفته برگزار شد و برگزیدگان این جایزه توسط بنیاد شعر و ادبیات داستانی معرفی و تقدیر شدند.

تصویب خرید ۱۱ میلیاردی ارشاد از ناشران

طبق یکی از خبرهای روز یکشنبه این هفته، در جلسه ۵۸۵ هیأت انتخاب و خرید کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خرید ۳۶۵ عنوان کتاب در ۵۳ هزار و ۵۰ نسخه به مبلغ کل ۱۱ میلیارد و ۲۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار ریال برای خرید مورد تصویب قرار گرفت.

افزایش ۲۶ درصدی میانگین قیمت کتاب

براساس آماری که این هفته موسسه خانه کتاب منتشر کرد، در آبان ماه سال ۹۶ تعداد ۸ هزار و ۲۷۷ عنوان کتاب منتشر شده که در مقایسه با ۷ هزار و ۸۵۱ عنوان کتاب منتشر شده در زمان مشابه سال گذشته رشد ۵ درصدی را تجربه کرده است. این در حالی است که کتاب‌های عمومی در بازه زمانی مورد بررسی با کاهش ۵ درصدی رو به رو شده است.

طبق این آمار، میانگین قیمت هر کتاب در آبان ماه سال گذشته ۱۵ هزار و ۸۲۳ تومان بوده که این مبلغ در آبان ماه سال جاری با افزایش ۲۶ درصدی به ۱۹ هزار و ۸۹۹ تومان رسیده است.

آغاز به کار گردهمایی موسسه ­های فعال در آموزش زبان فارسی در جهان

چهارمین گردهمایی موسسه ­های فعال در آموزش زبان فارسی در جهان، روز یکشنبه این هفته با حضور بیش از ۴۰ موسسه داخلی و خارجی، رییس و معاونان بنیاد سعدی آغاز به کار کرد. غلامعلی حداد عادل رئیس بنیاد سعدی و جمعی از مدیران و معاونان وی در این مراسم به سخنرانی پرداخته و درباره آموزش زبان فارسی در دیگر کشورها نکاتی را بیان کردند.

انتصاب مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان

تنها خبر این هفته که مربوط به نهاد کتابخانه های عمومی کشور می شود، یک خبر انتصاب است. به موجب این خبر، منصور کوهی رستمی با حکم علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، به‌ عنوان مدیرکل کتابخانه‌های عمومی و رئیس دبیرخانه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان منصوب شد.

معرفی آثار راه یافته به مرحله نیمه نهایی جایزه جهانی کتاب سال

آثار راه‌یافته به مرحله نیمه پایانی بیست و پنجمین دوره جایزه جهانی کتاب سال در گروه‌های «مطالعات اسلامی» و «مطالعات ایرانی» معرفی شدند. این خبر هم روز سه شنبه این هفته منتشر شد و به موجب اطلاعات آن، ۲۵ کتاب در گروه‌های «مطالعات اسلامی» و «مطالعات ایرانی» به مرحله نیمه پایانی این جایزه راه پیدا کردند.

معرفی نامزدهای بخش داستان جشنواره کتاب برتر کودک و نوجوان

طبق خبری که دوشنبه این هفته منتشر شد، هیئت داوران بخش داستان نهمین جشنواره کتاب برتر کودکان و نوجوانان، اسامی نامزدهای بخش داستان این دوره از جشنواره را اعلام کرد.

معرفی برگزیدگان نخستین جشنواره داستان طنز خط‌خطی

نخستین جشنواره «داستان طنز خط‌خطی» عصر دوشنبه ۱۸ دی‌ با معرفی برگزیدگانش، در فرهنگسرای سرو به کار خود پایان داد. به این ترتیب، «یادداشت‌های یک بچه نخستین باهوش نه. خیلی خیلی باهوش»، «قاسم قصاب» و «ویز ویز و انار» به عنوان برگزیدگان نخستین جشنواره «داستان طنز خط‌خطی» معرفی شدند.

تمدید مهلت ارسال اثر به جشنواره کتاب نابینایی و کم‌بینایی

طبق یکی از خبرهای روز سه شنبه، مهلت ارسال آثار به نخستین جشنواره ملی «کتاب نابینایی و کم‌بینایی» تا ۲۸ دی ماه تمدید شد. آیین پایانی و معرفی آثار برگزیده این جشنواره هفته اول اسفند ماه ۱۳۹۶ برگزار می شود.

حضور ۳ ایرانی در اسناد نوبل ادبی ۱۹۶۷

با رسیدن به بخش خبرهای بین المللی گزارش پیش رو؛ این هفته در حالی که آکادمی نوبل به عادت هر سال اسناد مربوط به ۵۰ سال پیش خود را منتشر کرد، نام ۳ ایرانی از جمله محمدعلی جمال‌زده در فهرست نامزدها دیده شد. به این ترتیب، در فهرستی که ۵۰ سال پیش با ماشین تحریر تایپ شده، نام محمدعلی جمالزاده و ۲ ایرانی دیگر نیز به عنوان پروفسور ایرانی به چشم می‌خورد.

نام زین‌العابدین رهنما نویسنده، مترجم، روزنامه‌نگار ، پژوهشگر و رییس انجمن قلم ایران نیز در این فهرست قرار دارد. وی مترجم قرآن مجید به زبان فارسی بود.بسیج خلخالی خالق اثر معروف «حماسه هیزم شکن» دیگر ایرانی این فهرست است.

افزودن شدن سه جایزه به جوایز کتاب بریتانیا

جوایز کتاب بریتانیا در سال ۲۰۱۸ در حالی برگزار می‌شود که سه جایزه دیگر به مجموعه جوایز آن اضافه شده است. این خبر روز شنبه این هفته منتشر شد و به موجب آن، جوایز کتاب بریتانیا در سال ۲۰۱۸ دو جایزه فردی شامل نویسنده سال و تصویرگر سال و نیز یک بخش شامل بهترین کتاب‌های شنیداری را به مجموعه جوایز سالانه خود اضافه کرد.

مراسم اهدای این جوایز ۱۴ ماه مه ۲۰۱۸ در لندن برگزار می‌شود. این جایزه برای تقدیر از ناشران، کارگزاران ادبی، نویسندگان و کتاب‌فروشان هر سال برگزار می‌شود. این جایزه برای گرامی‌داشت دستاوردهای سال در زمینه صنعت نشر برگزار می‌شود تا از خلاقت در بخش‌های مختلف تجلیل شود.

اعلام نتایج یک پژوهش درباره مطالعه دیجیتال در روسیه

طبق خبری که دیروز چهارشنبه در مهر منتشر شد، تحقیقات نشان می‌دهد که کتاب‌های صوتی محبوبیت روزافزونی در روسیه به دست آورده‌اند؛ طوری که مسکویی‌ها ۴۰ درصد کتاب‌ها را در قالب صوتی خریداری می‌کنند.

جایگاه پنجم فروش کتاب الکترونیکی در روسیه به مسکو تعلق دارد، این در حالی است که ساکنان پایتخت روسیه به طور روزافزون نسخه دیجیتال را به کتاب‌های کاغذی ترجیح می‌دهند. این نتایج را کارشناسانی ارائه داده‌اند که به تحلیل بازار کتاب روسیه در سال ۲۰۱۷ پرداخته‌اند.

حمایت هواداران رمان «آژانس کارآگاهی درجه یک بانوان» از کرگدن ها

آخرین خبر بین المللی این گزارش هم این که، یک موسسه خیریه حفاظت از کرگدن‌ها با آغاز سال نو خواستار کمک به کرگدن‌های در معرض انقراض آفریقایی شده و برای ایجاد جذابیت برای این کار، از هواداران رمان جنایی «آژانس کارآگاهی درجه یک بانوان» نوشته آلکساندر مک کال اسمیت خواسته است تا با توجه به شخصیت‌های این رمان برای کرگدن‌ها اسم انتخاب کنند.

این موسسه خیریه که توسط شاهزاده هری نوه ملکه الیزابت ایجاد شده تلاش دارد تا از محبوبیت این مجموعه رمان‌ها در میان مردم بریتانیا و جهان برای جلب توجه به جمعیت‌ کرگدن‌ها کمک بگیرد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری مهر ، تاریخ انتشار: 21 دی 1396 ، کدخبر: 4195929 ، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین