پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۵۱۰۲
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۰
با وجود گرفتاری‌های صنعت نشر و مشاغل مرتبط با آن به مشکلاتی از جمله بازار ملتهب کاغذ و کاهش توان اقتصادی مردم در خرید کتاب، مدیر عامل مؤسسه خانه کتاب از تلاش این مرکز برای سرپا نگه داشتن طرح‌های فصلی تخفیف کتاب خبر داد.

شعار سال: البته احتمالاً طرح تابستانه کتاب در شرایطی برگزار می‌شود که با تغییراتی از جمله کاهش بودجه و زمان برپایی‌اش روبه‌رو خواهد شد.

پرداخت معوقات یارانه حمایتی کتابفروشان

بانی برگزاری این طرح تخفیف فصلی از همان ابتدا «مؤسسه خانه کتاب» یکی از زیر مجموعه‌های معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود. هفته کتاب سال 95 برای نخستین مرتبه طرحی آزمایشی با عنوان «کتابفروشی به وسعت ایران» با مشارکت 200 کتابفروشی از 20 استان کشور برگزار شد، همان زمان مسئولان وقت خانه کتاب از احتمال ادامه این طرح در دوره‌های بعدی خبر دادند و به بهانه فرارسیدن نوروز 96 این وعده در دوره زمانی یک‌ماهه‌ای عملی شد.
با توجه به استقبال قابل توجه مردم از عیدانه کتاب 96 این طرح تخفیف فصلی ادامه یافت و در دوره‌های بعد با عنوان‌هایی همچون تابستانه، پاییزه و عیدانه به استقبال کتابدوستان رفت، حالا بعد از برگزاری عیدانه 97 که با تغییراتی از جمله کاهش زمان برگزاری آن از یک ماه به حدود 20 روز و همچنین یکسان‌سازی درصد تخفیف در نظر گرفته شده برای هر دو گروه سنی کودک و بزرگسال مواجه بودیم، در آستانه برگزاری تابستانه کتاب هستیم. در حالی بیش از سه ماه از اتمام طرح عیدانه کتاب 97 می‌گذرد که نیکنام حسین‌پور، مدیر عامل این مؤسسه از تلاش برای پرداخت معوقات یارانه حمایتی از کتابفروشان عضو این طرح در هفته جاری خبر داد. وی در همین رابطه به «ایران» گفت:«از آنجایی که تخصیص بودجه در نظر گرفته شده به بخش‌های مختلف در هر سال معمولاً چند ماهی زمان می‌برد ما در عیدانه 97 قادر به پرداخت یارانه کتابفروشان عضو نشدیم
تأخیر چند ماهه در پرداخت معوقات کتابفروشان عضو در عیدانه کتاب 97 در حالی صورت گرفته که مسئولان خانه کتاب اغلب از این طرح به‌عنوان راهی برای بازگشت رونق به کتابفروشی‌ها یاد می‌کنند، البته تزریق مستقیم یارانه مورد نظر به مخاطبان کتاب هم یکی دیگر از اهداف مهم این طرح به شمار می‌آید.
هرچند که برخی از اهالی نشر، از جمله کتابفروشان با چنین طرح‌هایی مخالف هستند و تأکید می‌کنند که سمت و سوی برنامه‌ریزی‌های فرهنگی نباید در جهتی باشد که مردم تنها در صورت درنظر گرفتن تخفیف‌های زمان برگزاری این طرح یا نمایشگاه‌های کتاب دست به خرید بزنند.
به‌گفته حسین‌پور، مؤسسه خانه کتاب در این هفته بجز معوقات یارانه کتابفروشان عضو در عیدانه کتاب 97، مابه‌التفاوت یارانه حمایتی پرداختی به حدود 20 کتابفروشی که طلب آنها از پاییزه کتاب 96 باقی مانده را نیز تسویه خواهد کرد. او دلیل تأخیر قابل توجه در پرداخت معوقات این 20 کتابفروش را برخی مشکلات و تخلفاتی عنوان کرد که برخی از آنها در پاییزه کتاب 96 انجام داده‌اند. خانه کتاب در حال حاضر مشغول بررسی مجدد تخلفات این افراد است تا یارانه تعلق گرفته به آنان نیز در همین هفته پرداخت شود.
کاهش بودجه و زمان تابستانه
حسین پور گفت: «بودجه اختصاص یافته به عیدانه کتاب 97 برابر با دو میلیارد و 500 میلیون تومان بود که بواسطه استقبال قابل توجه مردم مبلغ 150 میلیون تومان دیگر به آن اضافه شد. در این دوره کتاب‌ها در دو گروه سنی کودک و بزرگسال با در نظر گرفتن تخفیف 20 درصدی از سوی 790 کتابفروشی عضو به فروش رسیدند
نکته جالب توجه خرید 13 میلیاردی مردم در طرح این دوره بود که شروع آن در سایر شهرها و استان‌های کشور سه روز زودتر از تهران انجام شد تا کتابفروشان شهرستانی قادر به تهیه فهرست کتاب‌های مورد نظر خود باتوجه به ضعف در سیستم توزیع باشند. به گفته حسین‌پور بواسطه شرایط اقتصادی کشور، بودجه تابستانه کتاب 97 که به احتمال بسیار از اواخر مردادماه آغاز خواهد شد با کاهش روبه‌رو می‌شود، هر چند که او ذکر اطلاعات دقیق‌تر در این رابطه را منوط به جلسه‌ای دانست که این هفته با معاونت فرهنگی وزارت ارشاد برگزار می‌شود. کاهش زمان برگزاری تابستانه کتاب هم یکی دیگر از تفاوت‌های آن با دوره‌های قبلی به شمار می‌آید، آنچنان که مدیرعامل خانه کتاب از تصمیم برپایی این طرح در تهران به مدت پنج روز و در سایر استان‌ها و شهرها به مدت 10 روز خبر داد. وی این کاهش را در نتیجه خواست خود کتابفروشان عنوان کرد و گفت:«اغلب کتابفروشان در همان چند روز نخست سقف یارانه دریافتی‌شان به اتمام می‌رسد، از همین رو برپایی یک ماهه آن فایده‌ای ندارد. همچون عیدانه کتاب، طرح تخفیف فصلی را در شهرستان‌ها زودتر از تهران آغاز خواهیم کرد تا از این طریق فرصت بیشتری در اختیار آنان قرار بگیرد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران، تاریخ انتشار -، شماره: 476004


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
0
0
ا.ف75
فقزهمینمون کم مونده بود که قیت کتاب هم بالا بره تا مردمی هم که میخوندن بذارنش کنار
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
0
0
ای بابا برای کتاب که نباید این اتفاق بیوفته
ن.ف83
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۱
0
0
با شرایط امروز ایران اولین چیزی که با نابودی رو به رو میشه بحث فرهنگ و هنره
س.د76
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین