پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۱۹۷۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۷:۲۴
سایه شرایط اقتصادی کشور بر سر تابستانه کتاب هم سنگینی کرد و منجر به‌کاهش یک میلیارد و یکصد میلیون تومانی بودجه اختصاص یافته به این طرح تخفیف فصلی کتاب شد؛ با این حال مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب تأکید دارد، حتی با وجود کاهش توان اقتصادی مردم، دوستداران کتاب استقبال خوبی برای شرکت در آن داشته‌اند.

شعار سال: نهمین دوره از این طرح تخفیف فصلی که از سی‌ام مرداد ماه با عنوان «تابستان کتاب» و با مشارکت بیش از هفتصد کتابفروشی از سراسر کشور آغاز شده، امروز با پایان زمان کاری کتابفروشی‌ها به کار خود در تهران پایان می‌دهد، اما به همان روالی که در«عیدانه کتاب» شاهد بودیم زمان برگزاری آن در سایر شهرها و استان‌های کشورمان متفاوت از پایتخت و قدری بیشتر خواهد بود.
نیکنام حسینی‌پور، مدیر عامل مؤسسه خانه کتاب درهمین رابطه گفت:«نهمین دوره این طرح امروز به کار خود در تهران پایان می‌دهد، منتهی همان طور که درعیدانه هم شاهد بودیم زمان برگزاری آن در سایر استان‌ها و شهرهای کشورمان چند روزی بیشتر خواهد بود و تا هشتم شهریور ماه ادامه خواهد داشت.» به‌گفته حسینی‌پور با وجود پیش‌بینی‌های احتمالی در کاهش تعداد کتابفروشان علاقه‌مند به عضویت در تابستانه کتاب با ریزش چندانی روبه‌رو نشده‌اند.
هم‌اکنون بیش از هفتصد کتابفروشی از سراسر کشور در این طرح مشارکت داشته‌اند، این در حالی است که در عیدانه 780 کتابفروشی ثبت‌نام کردند که از میان آنان 716 کتابفروش فعال بوده‌اند و با تکیه بر این آمار می‌توان گفت که کاهش چندانی در استقبال کتابفروشان رخ نداده است.
وی با اشاره به برخی کتابفروشانی که برای نخستین مرتبه در این دوره به طرح تابستانه کتاب پیوسته‌اند افزود: «در این دوره شاهد ثبت‌نام یکصد کتابفروش جدید بودیم که تا پیش از این در هیچ یک از دوره‌های این طرح تخفیف فصلی حضور نداشته‌اند. بودجه‌ای که به برگزاری تابستانه اختصاص پیدا کرده برابر با یک میلیارد و پانصد میلیون تومان است.»
در نهمین دوره این طرح تخفیف فصلی به هر یک از کتابفروشان عضو حداقل 500 هزار تومان و حداکثر16 میلیون تومان یارانه تعلق پیدا کرده است. این در حالی است که در دوره قبل حداقل این یارانه برای هر کتابفروشی برابر با دو میلیون تومان و حداکثر آن نیز برابر با 30 میلیون تومان بوده است.
برای حمایت از کتاب‌های تألیفی میزان تخفیف اختصاص یافته به کتاب‌های تألیفی برابر با 25 درصد و برای کتاب‌های ترجمه شده نیز برابر با 15 درصد بوده است. آن‌طور که مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب تأکید دارد برای حمایت بیشتر از مناطق کم برخوردار اقتصادی، افزون برمیزان یارانه‌ای که برای هر استان درنظر گرفته شده مبلغ 10 میلیون تومان به‌هر یک از 10 استانی که در دوره‌های قبل کمترین فروش را داشته‌اند اختصاص پیدا کرده است.
علاوه براین، چنانچه از یارانه هر یک از استان‌ها مبلغی باقی بماند برای همان استان ذخیره می‌شود و بر اساس تصمیم اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آن به انجام دیگر فعالیت‌های فرهنگی اختصاص پیدا می‌کند.
به گفته حسینی‌پور بر اساس آخرین آماری که وی از میزان فروش کتاب‌ها در این دوره دراختیار داشته، تا شامگاه شنبه بیش از سه میلیارد تومان کتاب خریداری شده است. در این دوره میزان مشارکت کتابفروشان به ترتیب دراستان‌های تهران، اصفهان، قم و خراسان شمالی با بیشترین تعداد روبه‌رو بوده است.
مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب ضمن اشاره به تلاش این مجموعه بر حفظ برپایی طرح تخفیف فصلی کتاب در دوره‌های آینده از مکاتبه با برخی بانک‌ها و سازمان‌هایی همچون شهرداری برای حمایت مادی در جهت افزایش بودجه این اقدام فرهنگی خبر داد.
او ادامه داد: «برای نجات کتابفروشی‌ها از ابتلا به مشکلاتی که در نهایت تعطیلی آنها را به‌دنبال خواهد داشت نیازمند همکاری هرچه بیشتر دولت و همچنین سازمان‌های شهرداری هستیم. یکی از مشکلاتی که هم‌اکنون کتابفروشان با آن روبه‌رو هستند بهای بالای قبض‌های برق و تلفن آنها است، پرداخت قبض یک میلیون تومانی در شرایط فعلی صنعت نشر برای بسیاری از کتابفروشان کار دشواری است.»

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران، تاریخ انتشار -، شماره: 479631


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
0
0
خیلی بده واقعا. بودجه طرح نخفیفی کتاب رو باید بالا ببرن تا توان مردم برای خرید کتاب بالا بره و آمار مطالعه بهتر بشه.
م.ا75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین