پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۰۲۳۹
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۱
مدیرعامل سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: ما نباید فضای مجازی را دشمن کتاب بدانیم، چراکه این فضا می‌تواند خود بستری برای تولید و ارائه کتاب باشد.

شعارسال:مدیرعامل سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: ما نباید فضای مجازی را دشمن کتاب بدانیم، چراکه این فضا می‌تواند خود بستری برای تولید و ارائه کتاب باشد.

سید غلامرضا حسینی، مدیرعامل سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی درباره وضعیت کتاب‌خوانی درجامعه گفت: مردم ما کتاب کم نمی‌خوانند، اگرچه مشکلاتی وجود دارد؛ چون صنعت نشر نمی‌تواند کار خود را به درستی انجام دهد، این ایده بوجود می‌آید که مردم کتاب نمی‌خوانند.

وی همچنین در خصوص وضعیت نشر و کتابخوانی تشریح کرد: ما 12 هزار ناشر در کشور داریم و در مقابل آن دو هزار کتاب‌فروشی وجود دارد و در این میان در سال گذشته، 100 هزار عنوان کتاب چاپ کرده‌ایم. پس سهم این 12 هزار ناشر به دو هزار کتاب‌فروشی و 100 هزار عنوان کتاب چه اتفاقی ایجاد می‌کند؟ این میزان از فعالیت و چاپ به معنای این است که ما با مجموعه ناشرهای کوچکی مواجه هستیم که کتاب‌های مختلفی را با عناوین متعدد چاپ می‌کنند که یا کتاب‌سازی هستند و یا عنوان‌های تکراری دارند. در این بین توقع داریم در تیراژهای 10 هزار و 20 هزار و صد هزار نسخه کتاب‌ها توزیع شود که مردم آنها را بخوانند.

ناشران کتاب‌های خوب و کاربردی را تدوین، تالیف و عرضه کنند

حسینی اضافه کرد: به نظر من باید شکل و روند کار را تغییر دهیم و به سمتی رویم که ناشران حرفه‌ای، کتاب‌های خوب، دقیق و کاربردی را تدوین، تالیف و عرضه کنند و مخاطب هم به نسبت آن به مطالعه روی آورد و کتابخوان شود.

مدیرعامل سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در سخنانش تاکید کرد: در این میان شاید فضای مجازی به صورت مستقیم رقیب کتاب نباشد اگرچه ممکن است، خدشه به کتاب‌خوانی وارد کند، اما آنچه حائز اهمیت است این است که خوانشی هم که در فضای مجازی در حال انجام است خود به نوعی مطالعه به شمار می‌رود چراکه محتوای فضای مجازی صرفا فیلم و عکس نیست و متن‌هایی را نیز در بر می‌گیرد که از سوی مردم خوانده می‌شود و مورد استفاده قرار می‌گیرد. بر همین اساس مطالبی که در فضای مجازی منتشر می‌شوند هم جزئی از مطالعه هستند.

وی در خصوص انتشار بریده‌ای از کتاب‌ها در فضای مجازی تصریح کرد: کتاب‌ها در نرم‌افزارهای موبایلی وجود دارند و افراد می‌توانند از طریق اپلیکیشن آنها را بخوانند. اینکه بستر مطالب کاغذ باشد یا گوشی موبایل و تبلت در اصل ماجرا تفاوتی ایجاد نمی‌کند بلکه مه این است که افراد با محتوا ارتباط برقرار کنند.

حسینی همچنین تاکید کرد: ما نباید فضای مجازی را دشمن کتاب بدانیم چراکه این فضا می‌تواند خود بستری برای تولید و ارائه کتاب باشد. ما نباید صرفا نسخه فیزیکی را کتاب بدانیم، نسخه الکترونیکی هم کتاب است و وقتی خوانده می‌شود این کتاب است که خوانده شده است.

لازم به ذکر است، امسال کتاب دو جلدی «منظومه فکری مقام معظم رهبری» کتاب ویژه سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بود؛ این اثر حدود ۱۵۰۰ صفحه حجم دارد و در کمتر از یک سال به چاپ چهارم رسیده است. این انتشارات سه بسته موضوعی پاسخ به شبهات درباره اصول دین، دشمن‌شناسی وحجاب و عفاف به صورت بسته‌های موضوعی و با تخفیف ویژه د رنمایشگاه کتاب تهران عرضه کرد.


شعارسال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ انتشار 4خرداد 97، کد خبر: 390346 ، www.ana.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۷
0
0
اگه فرهنگش وجود داشته باشه همون فضای مجازی حتی میتونه دامن هم بزنه به اشتیاق کتاب خوان ها
ا.ف75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۷
0
0
فضای مجازی اتفاقا به نظر من با توجه به افزایش قیمت کتاب خیلی میتواند بهتر از آن عمل کند
ا.ح75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۰
0
0
اتفاقا فضای مجازی فرصت مناسبی برای بحث ابلیغات کتاب رو میتونه فراهم کنه به حای اینکه فقط بخوایم بهش گیر بدیم بهتره به فکر استفاده درست از اون باشیم
س.د76
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین