پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۰۵۷۶
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۴
مدیرعامل خانه کتاب گفت: حدود دویست هزار ایرانی در هشتمین دوره طرح عیدانه کتاب شرکت کرده و مبلغ دو هزار میلیارد و 700 میلیون تومان کتاب خریداری کردند.

شعار سال: نیکنام حسینی پور روز یکشنبه در نشست خبری طرح عیدانه کتاب 97 اظهار داشت: طرح های حمایتی از سال 94 با هدف تقویت کتاب فروشی ها آغاز شد که بسیار نتیجه بخش بود، درحالیکه پیش از آن کتابفروشی ها به سمت تغییر کاربری حرکت می کردند.

وی با یادآوری اینکه قبل از سال 94 در معاونت فرهنگی وزارت ارشاد طرح هایی از جمله طرح حمایت های فصلی مطرح شد، افزود: در سال 94، تعداد یک صد کتاب فروشی عضو طرح های حمایتی بودند و در طرح های بعدی مانند عیدانه، تابستانه و پاییزه تعداد آن ها افزایش یافت.

مدیرعامل خانه کتاب اضافه کرد: امسال در حالی هشتمین دوره این طرح را اجرا کردیم که مخالفت ها و موافقت هایی با اجرای آن از سوی برخی ناشران و کتاب فروشان صورت گرفت.

حسینی پور عیدانه کتاب را کم آسیب ترین شکل طرح های حمایتی دانست و گفت: در طرح های قبلی، فهرست پر فروش های کتاب در سایت خانه کتاب اعلام می شد اما این بار به دلایل مختلف از جمله فساد کاذب در این دوره این عنوان اعلام نشد.

این دوره عیدانه کتاب از شهرستان ها آغاز شد

مدیرعامل خانه کتاب با اشاره به تفاوت های این دوره از طرح عیدانه کتاب با دوره های قبل گفت: در این دوره ابتدا اجرای طرح از شهرستان ها آغاز شد به دلیل آنکه ناشران و کتاب فروشان شهرستانی دسترسی کمتری به کتاب دارند.

وی با بیان اینکه 70 درصد نشر در استان تهران متمرکز است، افزود: اجرای عیدانه کتاب در شهرستان با هدف ایجاد یک فرصت برای این افراد بود. حسینی پور حمایت از کتاب فروشی های مراکز استان ها و شهرستان های کم برخوردار را از دیگر اهداف اولیه این طرح دانست و یادآور شد: عیدانه کتاب در استان ها از 22 اسفند و در تهران از 25 اسفند ماه 96 آغاز شد.

به گفته وی مبلغ دو میلیارد تومان سقف بودجه مربوط به این طرح بود اما از آنجا که دغدغه هایی وجود داشت تا در طول طرح فروش کتاب ادامه داشته باشد مجددا 500 میلیون تومان به بودجه طرح اضافه شد.

مدیرعامل خانه کتاب استقبال شهروندان از خرید کتاب را در این طرح خوب توصیف کرد و افزود: 793 کتاب فروشی در کل کشور عضو طرح عیدانه کتاب بودند.

وی درباره تخفیف کتاب های این طرح فرهنگی توضیح داد: ابتدا تخفیف در نظر گرفته شده 20 درصد بود اما به مناسبت میلاد امام علی (ع) و روز 12 فروردین این میزان تخفیف به 30 درصد افزایش یافت.

حسینی پور با تاکید بر حمایت از کتاب های تالیفی اظهار کرد: با توجه به نام گذاری سال 97 حمایت از کتاب به عنوان یک صنعت فرهنگی و مولفان در طرح بعدی در دستور کار قرار خواهد گرفت و به احتمال زیاد در طرح های بعدی آثار تالیفی به صورت مجزا حمایت خواهد شد.

حضور مردم در کتاب‌فروشی بزرگ شهر

مدیر عامل خانه کتاب با بیان اینکه بررسی ها حکایت از حضور بیشتر مردم در کتاب‌فروشی های بزرگ شهر طی اجرای عیدانه کتاب دارد، افزود: این مساله نیاز به تحلیل دارد شاهد یکی از دلایل آن وجود فضای فرهنگی است که در این مکان ها شکل گرفته است.

حسینی پور استقبال برخی استان ها از عیدانه کتاب را بسیار کم و قابل بررسی عنوان و اضافه کرد: باید در تصمیم گیری های بعدی به این مساله توجه شود که استان های کمتر برخوردار نیاز به کم کردن فاصله خود با سایر استان ها دارند.

به گفته وی طرح های حمایتی فرهنگی بعدی باید تخصصی تر شده و از کتاب های خاص حمایت بیشتر شود و در این میان نباید تنها متکی به بودجه های معاونت فرهنگی ارشاد بود بلکه مشارکت سایر نهادها که بودجه کافی دارند در این طرح ها ضروری است.

برای کتاب‌فروشان رتبه بندی نداریم

مدیرعامل خانه کتاب گفت: برخی کتاب‌فروشان برای تبلیغ خود اقدام به ارائه آمارهایی کرده اند و تصور می کنند این کار در افزایش یا کاهش یارانه آنها تاثیری دارد در حالی که ما هیچ رتبه بندی در این زمینه نداریم.

حسینی پور تصریح کرد: درباره میزان یارانه برای هر کتابفروشی، ضوابطی تعیین شده و بنا داریم در طرح های بعدی، میزان یارانه هر کتاب فروشی را قبل از اجرای طرح به آن اعلام کنیم زیرا شفافیت در دستور کار خانه کتاب است.

مدیرعامل خانه کتاب با بیان اینکه این یارانه ها تابع متراژ، عناوین و سابقه کتابفروشی ها خواهد بود، گفت: در طرح های بعدی درباره حمایت یا حمایت نکردن از کتابفروشی های دولتی تصمیم گیری خواهد شد.

وی درباره تسویه حساب با برخی کتابفروشی هایی که در طرح قبلی « پاییزه» شرکت داشتند، توضیح داد: از آنجا که قبل از سال نو اعتبار دریافت کردیم، با برخی از این کتابفروشی ها تسویه کرده و تعدادی دیگر مانده اند که تا آخر فروردین ماه یارانه ها به آنها پرداخت می شود.

حسینی پور تعداد کتابفروشی های عضو طرح های پاییزه و عیدانه را به ترتیب 812 و 793 کتابفروشی عنوان کرد.

مدیر عامل خانه کتاب با بیان اینکه یارانه های کتاب محدود است، افزود: این یارانه صرف طرح های حمایتی، نمایشگاه کتاب تهران و خرید کتاب می شود بنابراین میزان خرید کتاب تابع یارانه ای است که باید درست مدیریت شود.

استان هایی که کمترین مصرف یارانه را داشتند

حسینی پور با بیان اینکه هرمزگان، خراسان شمالی، کهگیلویه و بویراحمد و سیستان و بلوچستان استان هایی هستند که کمترین کتابفروشی و کمترین مصرف یارانه را داشتند، اضافه کرد: استان اصفهان بیشترین مصرف یارانه را داشت.

وی توضیح داد: هنوز حمایت از کتابفروشی های آنلاین در دستور کار حمایت های فصلی قرار نگرفته اما در آینده این کتابفروشی ها هم مشمول این حمایت ها خواهند شد.

به گفته مدیر عامل خانه کتاب، کتاب های صوتی و الکترونیکی هم باید مشمول طرح های حمایتی قرار گیرد.

حسینی پور تاکید کرد: تا زمانی که یارانه در حوزه فرهنگ وجود داشته باشد، یارانه های کتاب و طرح های حمایتی آن ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه در طرح های بعدی تخصیص یارانه ها بازبینی خواهد شد، گفت: می توان بر اساس سرانه جمعیت استان، این حمایت ها را کم و یا زیاد کرد و یا برای استانی مانند سیستان و بلوچستان، یارانه را ذخیره و در طرح های بعدی استفاده کرد.

به گفته حسینی پور، باید برای ارتقای چنین استان هایی، استاندار، شهردار و همه نهادها به میدان آیند تا طرح های حمایتی با قوت بیشتر اجرا شود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار 19 فروردین 97، کد مطلب: 82880515، www.irna.ir


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
0
0
ایرانی ها به زودی دوباره همگی با کتاب و کتاب خوانی آشتی خواهند کرد ؛ این طرح هارا باید دوباره در کشور انجام دهیم
ا.ح75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
0
0
طرح خای خوبی برای آشتی مردم با کتاب و کتاب خوانی به عمل آمده است
ا.ح75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
0
0
این کار با تکرار میتونه یک فرهنگ بسیار زیبا بین خانواده های ایرانی بشه و بتونه مقداری به شرایط کتابخوانی کشور کمک بکنه
س.د۷۶
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین