پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۱۰۴۸۲۴
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۹
خیلی از این افراد اصلاً مدارک دانشگاهی ندارند اما به اینکه کمتر از استاد صدایشان کنید، راضی نمی‌شوند. آنها تا پنج سال پیش و قبل از اوج گرفتن موسسه‌شان یک معلم اجاره‌نشین و عادی بوده‌اند اما حالا خانه‌های میلیاردی در بهترین مناطق تهران دارند. چند وقت پیش 10 ماشین آخرین مدل از شرکت BMW وارد ایران شد که نه ماشین متعلق به همین به ظاهر اساتید بود.

شعار سال: کمتر کسی دقیق یادش می‌آید که اولین بار در چه تاریخی مسئولین آموزشی کشور اعلام کردند که کنکور حذف می‌شود. این وعده سال‌هاست که تکرار می‌شود و نسل‌‌های زیادی با همان راه و روش قبلی پای تست و درصد و رتبه و تراز نشسته اند و دانشگاهی شده‌اند.

اما امسال در روز دانشجو، فرهاد رهبر؛ رئیس دانشگاه آزاد بر یکی از شایعات بزرگ کنکور صحه گذاشت و گفت ذینفعان کنکور به خاطر هشت هزار میلیارد گردش مالی اجازه حذف آن را نمی‌دهند.

این گفته‌‌های رئیس دانشگاه آزاد سرها را به سمت آموزشگاه‌‌ها و موسسات کنکوری که سال‌‌هاست در پناه وعده توخالی حذف کنکور قارچ‌گونه رشد کرده‌اند، برگرداند.

نگاهی به گردش مالی، وضعیت تبلیغات و اتفاقات عجیب و غریبی که در این موسسات می‌افتد، سیستم آموزشی کشور را با غولی به مراتب بزرگتر و سرسخت‌تر از کنکور مواجه می‌کند. غولی به نام موسسات آموزشی کنکور.

این روزها موسسات کنکوری پرسود، قسمت مهم کارشان را به تهیه و توزیع DVD‌‌های درسی اختصاص داده‌اند. اما نه DVD‌‌هایی با قیمت معمولی. به عنوان نمونه معمولی‌ترین پکیج درسی آموزشگاه‌‌های کنکور شامل 5 DVD با قیمت 300 هزار تومان است!

تهیه‌کنندگان این DVD‌‌ها برای سود بیشتر یک مبحث درسی مثلاً از درس شیمی را در سه DVD عرضه و آن را به قیمت 150تا 300 هزار تومان به فروش می‌رسانند.

موسسات کنکوری با تکرار هزارباره جملاتی مثل «کپی‌DVD شرعاً حرام است» «اگر کار حرام انجام بدهی قبول نمی‌شوید!» و ... حاشیه سود خود را حتی تا سطح دست به دست نشدن DVD بین دانش‌آموزان هم تضمین می‌کنند.

یک منبع آگاه در این رابطه می‌گوید: «شگرد آنها اغلب دست گذاشتن روی قشر ضعیف است. آنها تضمین آینده فرزندشان را در قبولی کنکور می‌بینند و به تبلیغات موسسات کنکوری اعتماد می‌کنند تا جایی که حتی حاضر هستند فرش زیرپای خود را بفروشند و یک پکیچ کامل درسی شامل چند DVD را به قیمت 10میلیون تومان برای فرزندشان بخرند.»!

این منبع آگاه که خودش مدت‌‌هاست روی گردش مالی و فعالیت این موسسه‌‌ها کار کرده و اطلاعات قابل توجهی درباره پشت پرده این موسسه‌‌ها دارد، در ادامه اظهار می‌دارد: «این آموزشگاه‌‌ها فقط از راه فروش DVD‌‌ها ماهانه مبلغی در حد 600 میلیارد تومان درآمد کسب می‌کنند.»!

به گفته او، این DVD‌‌های گران قیمت دانش‌آموزها را از درس معلم‌‌ها در مدارس جدا، پول‌‌های هنگفتی را از جیب کسانی که اغلب جزء طبقه متوسط هستند خارج، و از آن‌طرف موسسات کنکور و معلم‌‌های مرتبط با آنها را تبدیل به سوپراستار کرده است.

به طور کلی 10 موسسه بزرگ آموزش کنکور در کشور وجود دارد که هرکدام چهار الی پنج هزار نفر را به صورت مستقیم و همین تعداد را به صورت غیرمستقیم به کار گرفته‌اند. به این آمار چاپخانه‌‌های چاپ کتاب‌‌های آموزشی این موسسات و دفاتر نشر DVD‌‌های آموزشی را هم اضافه کنید.

اصلی‌ترین کار این موسسات القای نیاز به دانش‌آموزان است. بارها در تبلیغات مختلف آنها دیده‌ایم که ادعا می‌کنند با خواندن یک کتاب یا خرید یک DVD حتماً در رشته مورد علاقه‌تان قبول خواهید شد. البته که در این تبلیغات هیچ اشاره‌ای به ظرفیت بیش از اندازه دانشگاه‌‌ها و نسبت صندلی‌‌های خالی به تعداد داوطلبین ورود به دانشگاه نمی‌شود.

«90 درصد بزنید»، «قبولی تضمینی»، «با ما کنکور آسان است» و ... جملات از این دست به دانش‌آموز کنکوری القا می‌کند که برای قبولی در دانشگاه و رشته مورد علاقه هیچ راه دیگری جز استفاده از کتاب و DVD‌‌های این موسسات نیست. درحالیکه به گفته بسیاری از آموزگاران و اساتید دانشگاه اکثر این شعارها و حتی روش‌‌های آموزشی درباره چگونگی تست زدن و درس خواندن هیچ پایه علمی و حتی قابلیت عملی شدن هم ندارند.

دانش‌آموزان می‌گویند که بر اثر تبلیغات فکر می‌کنند DVD‌‌ها چیزی غیر از آنچه در مدرسه آموزش می‌بینند را با خودشان دارند که باعث می‌شود با دانستن آنها شانس قبولی‌شان بیشتر شود. اما با خرید آنها متوجه می‌شوند که DVD‌‌ها معجزه گر نیستند بلکه آنها را هم باید مثل کتاب‌‌ها و جزوه‌‌ها و تست‌‌های معمولی، گوش داد و یاد گرفت.

اغلب اولین بار اسم موسسات کنکور و ادعاهای وسوسه‌انگیزشان را از شبکه‌‌های مختلف صداوسیما شنیده‌ایم. منبع آگاهی که با موسسات کنکوری در ارتباط است در همین زمینه می‌گوید: «اصطلاحی بین گردانندگان این موسسات آموزشی وجود دارد که می‌گویند از پایتخت‌نشینان نمی‌شود پول گرفت! پس بیشتر توجه‌شان را روی شهرستان‌‌ها می‌گذارند. در شهرستان سطح توقع مردم پایین‌تر و اعتماد به صداوسیما بیشتر است. پس شبکه‌‌های عمومی‌تر مثل شبکه یک، دو و چهار محل جولان بیست و چهار ساعته این موسسات می‌شود و صداوسیما هم با پولی که می‌گیرد کاری به راست و دروغ تبلیغات آنها ندارد.»!

به گفته این منبع آگاه هر برنامه چهل دقیقه‌ای موسسات کنکور در صداوسیما، 100 میلیون قیمت دارد و صداوسیما برای نه ماه مبلغی نجومی در حدود 350 میلیارد تومان از آنها دریافت می‌کند.

این موسسات با همین مبالغ توانایی تبلیغ در رادیو، روزنامه‌‌های پرتیراژ، مجلات پرخواننده و حتی هواپیماها را هم به دست آورده‌اند.

نان بسیاری از معلم‌‌های عادی مدارس هم با پروبال گرفتن بیش از اندازه موسسات کنکوری چرب‌تر شده است و حالا دیگر نامشان استاد است.

اساتیدی که برای یک همایش دوساعته و جهت تکرار همان القائات استفاده از کتاب و DVD خاص و تضمین قبولی در کنکور از هر 300 نفری که در هر همایش شرکت می‌کنند نفری یک میلیون تومان پول می‌گیرند.

منبع آگاه فوق‌الذکر در همین خصوص می‌گوید: «خیلی از این افراد اصلاً مدارک دانشگاهی ندارند اما به اینکه کمتر از استاد صدایشان کنید، راضی نمی‌شوند. آنها تا پنج سال پیش و قبل از اوج گرفتن موسسه‌شان یک معلم اجاره‌نشین و عادی بوده‌اند اما حالا خانه‌های میلیاردی در بهترین مناطق تهران دارند. چند وقت پیش 10 ماشین آخرین مدل از شرکت BMW وارد ایران شد که نه ماشین متعلق به همین به ظاهر اساتید بود.»!

نامبرده درباره کسب رتبه‌‌های برتر مورد ادعای این قبیل موسسات نیز می‌گوید: «اغلب این افراد خریده می‌شوند. از طرف موسسه سراغ یک رتبه برتر در دانشگاه تهران می‌روند و به او می‌گویند اگر اقرار کنی عضو موسسه ما بودی ماهانه حداقل پانصد هزار تومان به تو حقوق ثابت می‌دهیم و یا می‌گویند دوست داری پژو 206 داشته باشی؟ خوب دانشجوی ترم اول چه چیزی بهتر از این می‌خواهد؟»!

سالانه حدود یک میلیون نفر در آزمون ورود به دانشگاه یا همان کنکور شرکت می‌کنند. به این تعداد دانش آموزان سال یازدهم و دوازدهم و تعدادی هم که برای چندمین بار در کنکور شرکت می‌کنند را اضافه کنید. اما همه ایشان مخاطب موسسات کنکوری سودآور نیستند.

از بین این جمع تنها 200هزار نفر به قصد خوب درس خواندن و قبولی در دانشگاه‌‌های مطرح تلاش می‌کنند و مابقی جذب دانشگاه آزاد یا غیرانتفاعی‌‌ها می‌شوند.

اما موسسات کنکوری با سرمایه‌گذاری روی همین 200هزار نفر آنچنان امپراطوری بزرگی از سود و سرمایه و تبلیغات به راه انداخته‌اند که حالا مسئولین آموزشی کشور هم اعتراف می‌کنند که دستشان برای اصلاح قانون و حذف آزمون کم‌منفعتی و پردردسری مثل کنکور بسته است.

معلوم نیست تا چه زمانی برای تضمین سود چند موسسه که در حاشیه بی توجهی مسئولین رشد کرده‌اند باید جوانان کشور استرس کنکور را تحمل کنند و سالیان جوانی شان را با صرف هزینه‌‌های هنگفت از جیب خانواده در خوف و رجای ورود به دانشگاه بگذرانند؟!

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت تی نیوز، تاریخ 27 دی 96، کد مطلب: 2234103629128: www.tnews.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین