پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۴۹۱۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۱
خراسان شمالی در شمال شرقی‌ترین نقطه ایران بین دو قطب گردشگری و زیارتی کشور قرار گرفته و سالانه میزبان میلیون‌ها زائر و مسافر است.

شعار سال: استان خراسان شمالی در شمال شرقی‌ترین نقطه ایران بین دو قطب گردشگری و زیارتی کشور قرار گرفته و سالانه میزبان میلیون‌ها زائر و مسافر است. بنا بر برخی اخبار غیر رسمی٬ سالانه بیش از 20 میلیون نفر از مسافران و زائران٬ از استان خراسان شمالی به قصد مسافرت یا زیارت عبور کرده و حضور این تعداد زیاد گردشگران می‌تواند زمینه رشد و توسعه اقتصادی عظیم استان خراسان شمالی باشد. ثروتی که به راحتی از دست می‌رود و به چرخ توسعه استان تزریق نمی‌شود.

پدیده‌ای به نام مسافران «گذری»

هرچند تعداد گردشگران ورودی به استان خراسان شمالی در مقاطع پر تردد سفر٬ به میلیون‌ها نفر می‌رسد٬ اما آمارها نشان دهنده عدم ماندگاری مسافران در این استان است. در نوروز سال گذشته بیش از دو میلیون و 358 هزار و 207 مسافر به این استان وارد شده اند٬ اما آمار بازدید از مکان‌های سیاحتی خراسان شمالی٬ کمتر از یک چهارم این مقدار و معادل 320 هزار نفر است.

ماندگاری مسافر در یک منطقه نیاز به توسعه زیرساخت‌های گردشگری استان دارد. موضوعی که سال‌ها است مسئولان استان به آن اشاره داشته اند اما گویا همه تلاش‌ها در حد همین اشارات باقی مانده است. مقام معظم رهبری در سفر تاریخی خود به استان تاکید داشتند که اگر درصد ناچیزی از این سفرها را میزبانی کنیم٬ تحول عظیمی در حوزه کسب وکار و معیشت مردم ایجاد می‌شود و باید توجه اساسی به این مقوله شود.

در آماری دیگر که جای تامل دارد٬ از بیش از 2 میلیون نفری که در نوروز گذشته برای گردشگری وارد استان شده‌اند٬ فقط 123 هزار و 538 مسافر در مدارس، هتل‌ها، مهمانپذیرها، کمپ‌های موقت، پارک‌ها و چهار هزار و 169 نفر در تاسیسات گردشگری و 119 هزار و 369 نفر در سایر مراکز اقامت داشتند.

در زمینه جذب توریست خارجی نیز آمار بسیار نا امید کننده است. براساس این آمار طی سال 93 تعداد 63 نفر، در سال 94 هزار و 150 نفر و در سال 95 تا پایان مهرماه حدود 800 توریست خارجی دراستان داشته‌ایم.

ظرفیت‌های گردشگری نیاز به بازسازی و تجهیز دارند

استاندار خراسان شمالی نیز معتقد است ظرفیت‌های گردشگری استان به خوبی مهیای پذیرش مسافران نیست و باید برای این کار طرح جامعی را تدوین کرد.

محمدرضا صالحی در حاشیه بازدید از نمایشگاه مطبوعات و رسانه‌های خراسان‌شمالی٬ در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: خراسان شمالی نقاط دیدنی بسیاری برای جذب گردش‌گر و مسافر دارد ولی متأسفانه زیرساخت‌های لازم برای گردش‌گری در استان ایجاد نشده است.

وی با قبول کاستی‌ها در بخش گردشگری استان افزود: ارگ تاریخی بلقیس به‌عنوان دومین اثر خشتی و گلی ایران بعد از ارگ بم٬ به علت نبود زیرساخت‌های لازم و امکانات گردش‌گری٬ مورد توجه مسافران قرار نگرفته است. باید در کنار بناهای تاریخی و میراث فرهنگی٬ امکاناتی نظیر هتل٬ رستوران٬ فضاهای تفریحی و تله‌ کابین ایجاد شود تا ماندگاری زمان سفر در خراسان شمالی افزایش یابد.

استاندار خراسان شمالی تصریح کرد: خراسان شمالی به علت قرار گرفتن در مسیر استان‌های شمالی کشور و استان خراسان رضوی٬ استانی ویژه و مسافرپذیر است و باید برای افزایش زمان گردش‌گری در استان و شهرهای مختلف با ایجاد ظرفیت‌های لازم٬ اقدامات لازم و کافی را در این زمینه انجام دهیم.

برای توسعه گردش‌گری به‌عنوان یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های توسعه منطقه٬ برنامه ویژه‌ای داریم که امیدواریم این برنامه تا پایان سال96 تدوین و عملیاتی شود. قلعه جلال‌الدین جاجرم٬ روستاهای گردشگری استان و ارگ تاریخی بلقیس اسفراین در برنامه گردشگری استان جایگاه ویژه ای دارند.

جاذبه‌های گردشگری استان را معرفی کنیم

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار نیز به تازگی در نشست شورای هماهنگی سفر در استان گفت: خراسان شمالی به دلیل قرار گرفتن در یک مسیر پرتردد باید بیشتر شناسانده و معرفی شود لذا ارائه خدمات اجرایی ستاد سفر باید با اولویت معرفی جاذبه های گردشگری استان باشد.

محمد حسین علی‌نیا اظهار داشت: با توجه به نزدیکی ایام نوروز، ستاد اجرایی خدمات سفر و کمیته های ذیل آن باید در این فرصت باقی مانده مقدمات لازم را برای جذب و ماندگاری مسافران فراهم آورند.

وی با بیان این که ارائه خدمات سفر باید شایسته مسافران باشد، افزود:برای هماهنگی های بیشتر تعدادی کمیته ذیل این ستاد تشکیل شده است که می توانند خدمات رسانی بیشتری را به مسافران ارائه دهند و از سوی دیگر برای ارائه خدمات بیشتر و بهتر با اطلاع رسانی از طریق صداوسیما و شبکه های سراسری به معرفی جاذبه های استان می پردازیم.

علی نیا تصریح کرد: با چاپ بنرهای تبلیغاتی در مبادی ورودی هر شهرستان، پخش برنامه های مختلف در شبکه های سراسری جاذبه های استان را معرفی می کنیم.

وی افزود: در بحث ساماندهی خانه های مسافر با ورود بخش خصوصی و طراحی سامانه ها، مردم سراسر کشور می توانند به سایت های معرفی شده مراجعه و اطلاعات لازم را کسب کنند.

علی نیا ادامه داد: معرفی روستاهای گردشگری نیز از دیگر موارد مهم در جذب مسافران است که البته برای این معرفی نیازمند ابتکار و خلاقیت بیشتر هستیم تا بتوانیم بهترین اقدامات را برای آنان رقم بزنیم.

وی اشاره ای هم به موضوع محور بجنورد به جنگل گلستان داشت و افزود: این محور ارتباطی که جزو محورهای اصلی تردد بوده در حال تکمیل و چهار بانده شدن است و تا قبل نوروز 12 کیلومتر دیگر از آن آسفالت می شود که می تواند کمک خوبی به کاهش تصادفات باشد.

ثروت عظیم گردشگری را جدی بگیریم

احمد گرایلی کارشناس اقتصادی و مدرس دانشگاه هم معتقد است٬ ظرفیت عظیم گردشگری استان خراسان شمالی به فراموشی سپرده شده و نام این استان می‌تواند به یکی از قطب‌های سیاحتی ایران تبدیل شود.

وی افزود: استان ما همه جاذبه‌های گردشگری از کویر تا جنگل و کوهستان و آثار باستانی را دارد. دومین شهر خشتی و گلی ایران در اینجا است اما تا کنون هیچ کاری برای معرفی این جاذبه‌ها انجام نشده یا مقدار آن٬ آنقدر کم بوده که به توسعه استان منجر نشده است.

گرایلی تاکید کرد: ظرفیت بزرگی همچون آب گرم روستای ایوب٬ مانند بسیاری از ظرفیت‌های گردشگری در استان‌های دیگر، می‌تواند موتور توسعه استان را به گردش درآورد اما این منطقه هنوز هم با همان شکل قدیمی و بدون نگاه گردشگری ادامه مسیر می‌دهد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: ورود و حضور یک گردشگر در استان روزانه بین 5 میلیون تا 7 میلیون ریال تولید درآمد برای استان است. به شرطی که این گردشگر را در استان نگه داشته و ظرفیت‌های استان را به او معرفی کنیم. حال شما این رقم را در عدد بیش از 2 میلیون مسافری که وارد خراسان شمالی می‌شود٬ ضرب کنید. به چه نتیجه‌ای می‌رسید؟ و اینک چه درآمدی از این میزان مسافر داریم؟

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازخبرگزاری تسنیم ، تاریخ انتشار 27دی 96، کدمطلب: 1630096 ، www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ایران
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
0
0
مسافران در زمان مسافرت نیازمند راحتی و اسایش هستند که این را مدارس و پارک ها در اختیار انان نمیگذارد بلکه هتل ها و مسافر خانه ها و ... این شرایط را به وجود می اورد
س.د۷۶
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین