پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۰۷۷۱۷
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۳
مدرسه رفاه که با بازگشت امام خمینی(ره) در دوازدهم بهمن‌ماه 57 محل استقرار ایشان و هدایت انقلاب بود، امروز میزبان مراسم زنگ انقلاب با حضور وزیر آموزش وپرورش و جمعی از دانش‌آموزان و فرهنگیان بود.
شعارسال: سید محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش در آستانه پنجاهمین سالگرد تاسیس مدارس رفاه و به مناسبت دهه مبارک فجر در مراسمی که در دبستانه دخترانه رفاه برگزار شد، اظهار کرد: افتخار بزرگی است در آستانه چهلمین سال پیروزی انقلاب زنگ انقلاب را در مدرسه‌ای به صدا در آورم که بنیان گذار انقلاب زنگ آن را در جهان به صدا در آورد.

وی افزود: هویت انقلاب عجین با نام امام است. انقلاب بدون نام امام شناخته شده نیست. آنچه برای امیدان آینده کشور مهم است این که چرا فردی بدون حمایت سیاسی، مکنت و مال و ...توانست انقلاب پایداری در کشور ایجاد کند که پس از ۴۰ سال هم چنان پرفروغ و به عنوان ارزش انقلاب نام می برند پاسخ این سوال آنقدر مهم است که نا باید سوال و پاسخ را بارها برای خود مرور کنیم.

بطحایی تصریح کرد: مهم ترین دلیل ماندگاری امام آن است که آنچه امام صرفا به آن توجه داشت خدا بود تمام زندگی امام فقط برای خدا بود برای همین ایشان موفق و عاقبت بخیر شدند.

وزیر آموزش و پروش خاطرنشان کرد: اما مهم ترین عامل موفقیت امام این بود که ایشان به وعده خدا ایمان و باور داشت و ذره شک نداشت. این ایمان آنچنان صلابتی را در ایشان ایجاد کرده بود که برای تمام نسل ها مشهود است. آنچنان تصمیم می گفت که انگار به وضوح عاقبت تصمیم را می دانست.

وی افزود: سومین عامل موفقیت ایشان این بود که وی به نیروی عقل، فکر و مشورت اعتقاد داشت. حضرت امام در سخت ترین تصمیم گیری استخاره نمی کرد که این جنله را یکی از نزدیکانشان به گفته. امام همواره به عقل متکی بود و این برای من و دانش آموزان الگو است و اگر می‌خواهیم سرانجام زندگی ختم بخیر شود باید این سیره را الگو قرار دهیم.

بطحایی خطاب به دانش آموزان بیان کرد: دانش‌آموزان دانش‌های خود را تقویت و مهارت زندگی را در مدرسه تمرین کنید . کشور و پست‌های اجرایی و مدیریتی کشور در انتظار شماست. از این ایام استفاده کنید شادی، نشاط و سرزندگی را یاد بگیرید و تحصیل کنید و از خمودگی پرهیز کنید، البته ما کم تقصیر نداریم اما در تلاش هستیم موانع شما در مسیر سرزندگی را برطرف کنیم.

وزیر آموزش و پرورش ضمن اشاره به بصیرت‌های امام خمینی(ره)، بیان کرد: بصیرت امام خمینی ره باید سرلوحه زندگی جامعه فرهنگی و دانش آموزان باشد‌.

در ساعت 9:33 و همزمان با زمان ورود امام خمینی(ره) به میهن اسلامی، سخنرانی وزیر قطع و زنگ انقلاب در مدرسه رفاه به صدا درآمد.

پس از زنگ انقلاب، وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ما در حوزه انقلاب اسلامی بسیار شنیده و خوانده‌ایم، اما مهم‌ترین ویژگی متمایز این انقلاب با سایر انقلاب‌هایی که در جهانی رخ داده، زیر ساخت‌های آن است. در ۲۲ بهمن سال ۵۷ صدای انقلاب در تمام جهان پیچید و با پیروزی آنچه را که ما به عنوان اعتقادات سطحی روبرو بودیم دچار تغییر شد و آنچه موجب سرافکندگی و حیا بود به عنوان ارزش پذیرفته شد. تفاخر جای خود را به تواضع داد و تجمل‌گرایی جانشین ساده زیستی شد.

وی افزود: نسل ما متاسفانه این مفهوم را عمیق درک واقعی و صحیح نکرد و شاید به این دلیل است که به اندازه‌ای که باید قدر آن را ندانستیم و شاید برخی از مشکلات ما ناشی از این قدر ناشناسی باشد.

تحولات آموزش و پرورش پس از انقلاب اسلامی

بطحایی یادآورد شد: به دنبال پیروزی انقلاب تحولاتی در آموزش و پرورش صورت گرفته که در مرحله اول در ابعاد کمی بود. سال بعد از انقلاب ۸ میلیون دانش‌آموز داشتیم که الان به ۱۴ میلیون رسیده است. پس از انقلاب پوشش تحصیلی در دوره ابتدایی ۷۰ درصد و متوسطه 40 درصد بود که اکنون این پوشس‌ها به ترتیب به ۹۸ و ۸۳ درصد رسیده است. 

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: در حال حضر بیش دو سوم نیروهای آموزش و پرورش دارای مدرک لیسانس و بالاتر هستند که در گذشته این آمار بسیار اندک بود.

وی گفت: یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی که باید می‌افتاد و الان جای خالی آن احساس می‌شود، بحث فلسفه تعلیم و تربیت است. تعلیم و تربیت ما در مسیری که هموارتر از گذشته شده پیش می‌رود اما متاسفانه مقصد و هدف همان اهداف گذشته است و این خطای استراتژیک و راهبردی وزارت آموزش و پرورش است.

کاهش اشتیاق دانش‌آموزان برای تحصیل

وی افزود: نباید با عدد و رقم کمی، از فلسفه تعلیم و تربیت غافل شویم . در آموزش و پرورش مسائل و مشکلات بسیاری داریم اما مهم‌ترین آن کاهش اشتیاق دانش آموزان برای تحصیل است. این بزرگترین موانع است که باید رفع شود این استراتژی ما در دولت ۱۲ است که باید موانع و عوامل را از راه دانش آموزان برداریم تا دل آنها برای مدرسه بتپد.

بطحایی با توجه به اشتیاق دانش آموزان به تعطیلات مدرسه در زمان بارندگی، گفت: این نشانه ناگواری است و این نشانه‌ها را زیاد می‌بینیم باید عوامل این احساس را کاهش دهیم، البته نمی توان صفر کرد زیرا تمام عوامل به دست آموزش و پرورش رفع نمی‌شود اما معلم نقش مهمی دارد.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: وقتی از مدرسه‌ای در جهان سوم بازدید کردم دیدم وقتی زنگ به صدا درآمد بچه ها از کلاس بیرون نمی‌آمدند در حالی که شرایط آنها، مشابه شرایط مدارس ما بود. این نشان از این است که آنها احساس نشاط می‌کنند اما در کشور ما وضعیت متفاوت است.

وی گفت: بدون جراحی و برطرف کردن عوامل به اهداف سند تحول نخواهیم رسید. در تلاش هستیم عوامل را شناسایی و برطرف کنیم. البته کار سختی است اما باید انجام و موانع برطرف شود. نمی‌توان مدارس را با شرایط دهه ۶۰ مدیریت کرد، زیرا شرایط جامعه عوض شده است.

بطحایی افزود: تغییر روش‌ها و ابزار طبق سند تحول مهم است. باید سهم مهارت‌های زندگی و پایه در سبد آموزشی افزایش یابد و حافظه محوری حذف شود اما نباید فراموش کنیم معلم نقش مهمی دارد و باید فضا را برای فعالیت‌های آنها گسترش دهیم. البته تمام مسائل معیشتی و مالی نیست، بلکه باید آنها را در تصمیم گیری‌ها دخالت دهیم تا متوجه شوند جای آنها فقط در کلاس نیست.

بطحایی : ما باید زمینه حضور معلمان را تصمیم سازی‌ها ارتقا دهیم البته گام‌هایی در این خصوص برداشته شده که قول می‌دهم این زمینه‌ها را گسترش دهم. انتخاب هیات امنای صندوق ذخیره از جمله فعالیت‌های انجام شده است.

وی افزود: ما باید از انگشتان معلمان برای بازگشایی گره‌ها استفاده کنیم، زیرا رفع مسائل آموزش و پرورش صرفا با حضور یک وزیر برطرف نمی‌شود.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آنا ، تاریخ انتشار 12بهمن 96، کد خبر: 343210،www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ازاد
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
0
0
باید دانش اموزان رو با انقلاب اشنا کنیم تا در نسل های اینده از این نشان محافظت کنند ن.ف۸۳
ملینا
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
0
0
خب هر چی به جای خودش بهتره که هر دو اموزش داده بشه ن.ف۸۳
سوقی
Norway
۲۰:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
0
0
مدارس کاملا غیر جذابه برا دانش اموز
درسای خشک و بی روح...
خوب معلومه که اشتیاقشون کم میشه
ا.ف75
سوقی
Norway
۲۰:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
0
0
مدارس کاملا غیر جذابه برا دانش اموز
درسای خشک و بی روح...
خوب معلومه که اشتیاقشون کم میشه
ا.ف75
ناشناس
United States of America
۱۹:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
0
0
ای کاش فقط به این احساس اکتفا نمیشد و یه کاری هم تو این زمینه انجام میشد
ا.ف75
ناشناس
Norway
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۶
0
0
معلمان میتونن علاوه بر فلسفه و یاد گرفتن روانشناسیه آموزش و پرورش حتی تلاش در جهت رفع کاستی ها و نواقص اموزشی ، کمک های شایانی رو به نسل هاای ایندمون کنن مثل معلم های باسواد تر خودمون که تاثیر بودنشون و تعلیماتشون هنوزم که هنوزه تو زندگیمون هست و دعای خیرمون پشت سرشونه
ن.ف83
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین