پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۷۷۹۲
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۶
مدیر کل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان گلستان گفت: آمار مددجویان کمیته امداد رو به افزایش است و در حال حاضر دو هزار ثبت نام شونده پست نوبت دریافت مستمری هستند.

شعار سال: بر اساس آمارهای جدید حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیون نفر از افراد جامعه در فقر مطلق به سر می‌برند، که کمک نهادهای حمایتی دولتی و خصوصی، پاسخگوی افزایش سالانه تعداد افراد نیازمند نیست.

در حال حاضر طیف بزرگی از این افراد به علت فقر، بیکاری و نداشتن سرپرست به دستگاه‌های حمایتی چون کمیته امداد امام خمینی (ره) پناه می‌آورند که به رغم افزایش بودجه و کمک‌های مردمی، همچنان رسیدگی به همه این نیازمندان امکان پذیر نیست.

افزایش تولید فقر در جامعه

به گفته مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) تعداد دو هزار مددجوی ثبت نام شده گلستانی برای دریافت کمک‌های مالی، پشت نوبت هستند، که نگرانی از وضعیت افزایش این آمار، این نهاد را به سمت اجرای طرح‌های جدید سوق داده است.

امان ا..حسین پور عواملی چون، فقر، اعتیاد، طلاق، تصادف‌های جاده‌ای، مهاجرت و نظام بیمه‌ای نادرست را از مهمترین دلایل افزایش تعداد مستمری بگیران نیازمند عنوان کرد و افزود: بسیاری بر این باورند که کمیته امداد با کمک‌ و حمایت مداوم از این افراد در جامعه تولید فقر می‌کند و حال آنکه این جامعه است که بخاطر وجود مشکلات متعدد اقتصادی و اجتماعی تولید فقر در آن افزایش پیدا کرده است. سرانه هر یتیم به ازای حامی در کشور هفت نفر است که این رقم در استان گلستان بسیار پایین بوده و به کمتر از سه نفر می‌رسد

حسین پور ادامه داد: در حال حاضر ۳۶ هزار زن سرپرست خانوار تحت پوشش این نهاد حمایتی قرار دارند، که نشان دهنده وضعیت افزایش فقر و ناتوانی در اداره امور زندگی خانوارهای نیازمند در استان است.

وی گفت: از سوی دیگر تعداد ۹ هزار و ۵۰۴ فرزند یتیم ومحسنین تحت پوشش این نهاد هستند که از این تعداد پنج هزار و ۳۴۹ نفر از آنان را فرزندان ایتام و چهار هزار و ۱۵۵ نفر را فرزندان محسنین تشکیل می‌دهند.

وی افزود: سرانه هر یتیم به ازای حامی در کشور هفت نفر است که این رقم در استان گلستان بسیار پایین بوده و به کمتر از سه نفر می‌رسد.

اعتبارات جوابگوی وظایف این نهاد نیست

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان، با بیان اینکه امسال اعتبار این نهاد ۲۸۰ میلیارد تومان بوده است، اظهار کرد: با توجه به بودجه درنظر گرفته شده و ۳۲ وظیفه‌ای که به این نهاد محول شده است، این رقم برای رفع نیازها و مشکلات مددجویان کافی نیست.

حسین پور گفت: در ۱۰ ماه امسال درآمدهای این سازمان از محل کمک‌های مردمی ۶۰ میلیارد تومان شد که این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۳۲ میلیارد تومان بود.

وی در ادامه درمان، مسکن، مباحث فرهنگی و توانمند ساختن مددجویان را از سرفصل‌های مهم این نهاد عنوان کرد و گفت: از سال گذشته تا کنون برای خرید مسکن مددجویان مبلغ ۱۲ میلیارد تومان و برای تعمیر مسکن آنها هشت میلیارد تومان هزینه شده است.

وی افزود: با فعالیت‌های انجام شده در این حوزه، تعداد چهار هزار مددجو یا فاقد مسکن هستند و یا مسکن آنها غیر مقاوم است که به دلیل کمبود بودجه هنوز نتوانسته‌ایم نسبت به تعمیر و یا ساخت مسکن‌ این افراد اقدام کنیم.

حسین پور گفت: در حوزه درمان هم تعداد ۲۹ هزار خانوار مددجو این نهاد تحت پوشش بیمه هستند که تمامی مراحل درمان آنها رایگان است و آن عده‌ از مددجویان که به دلیل زندگی در مناطق کم جمعیت نتوانسته‌اند تحت پوشش این بیمه قرار گیرند، مبالغ درمان خود را از کمیته امداد دریافت می‌کنند.

وی ادامه داد: تعداد ۶ هزار خانوار هم تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند، که از این تعداد ۳۰۰ خانوار مستمری بگیر بوده و حقوق بازنشستگی دریافت می‌کنند.

۶۰ هزار خانوار نیازمند مستمری دریافت می‌کنند

مدیر کل کمیته امداد امام خمینی (ره) گلستان بخش دیگری از مهمترین فعالیت‌های این نهاد را اشتغال عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه سال‌ها است این نهاد همچنان با پرداخت حقوق ماهیانه مددجویان را تغذیه می‌کند، در بر نامه‌های جدید خود طرح توانمند سازی آنان را با ایجاد اشتغال به اجرا درآورده است.

وی افزود: حدود ۶۰ هزار خانوار نیازمند گلستانی از این دستگاه مستمری دریافت می‌کنند که به دلیل نداشتن سرمایه و یا مهارت شغلی تحت پوشش کمیته امداد درآمده‌اند.

حسین پور ادامه داد: در همین راستا برای کاهش مدت زمان مستمری بگیران، طرح آموزش مهارت‌های حرفه‌ای و خوداشتغالی برای این افراد در نظر گرفته شده تا بعد از سه سال حمایت، به دنبال خودکفایی باشند.

وی گفت: معیار اصلی کمیته امداد در کمک به مددجویان ایجاد اشتغال است و در همین راستا با حمایت‌های ویژه و پرداخت تسهیلات کم درصد، نظارت بر روند شغل مورد نظر، هدایت، مشاوره و همچنین ایجاد بازار فروش، آنها را تحت حمایت قرار داده‌ایم.

افزایش سه برابری اعتبارات

وی افزود: سال گذشته مبلغ ۲۷ میلیارد تومان منابع بانکی و هشت میلیارد تومان منابع این سازمان، تعداد دو هزار و ۷۰۰ شغل توسط مددجویان این سازمان در استان ایجاد شد.

حسین پور گفت: امسال هم این اعتبارات سه برابر شده و پیش بینی می‌شود با افزایش تسهیلات بانکی و اعتبارات کمیته امداد مبلغ ۹۰ میلیارد تومان به این طرح ها اختصاص یابد. بسیاری از موسسات خیریه که در قالب دریافت کمک برای نیازمند در استان مشغول هستند، بدون مجوز فعالیت می‌کنند و آن تعداد که مجوز دارند، مشخص نیست چه میزان کمک دریافت می‌کنند و به دست چه تعداد نیازمند می‌رسد

وی افزود: در این نهاد حمایتی به دنبال زنجیره‌سازی مشاغل خرد هستیم و در حمایت از ایجاد و حتی بازار فروش محصولات مددجویان، از هیچ کمکی به آنان دریغ نخواهیم کرد.

وی اظهار کرد: در دو سال گذشته تعداد ۶ هزار خانوار با حمایت‌های این نهاد توانمند شده‌اند و امید داریم با ادامه آن از آمار خانواده‌های نیازمند کاسته شود.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی یکی دیگر از سرفصل‌های این نهاد را ایجاد مراکز نیکوکاری در استان عنوان کرد و گفت: در حال حاضر تعداد ۴۲ مرکز نیکوکاری در شهرهای استان با توجه به نیازهای هر محله و با مدیریت معتمدان محلات و مساجد، اقدام به شناسایی خانواده‌های نیازمند در همان نقطه و اهدای کمک خیران به این افراد می‌کنند که نتایج مثبتی داشته و موجب رسیدن کمک به دست خانواده‌های نیازمند شده است.

خیریه‌های فاقد مجوز حذف می‌شوند

وی یکی از مشکلات حوزه جمع آوری کمک خیران را تعدد مراکز خیریه عنوان کرد و افزود: بسیاری از موسسات خیریه که در قالب دریافت کمک برای نیازمند در استان مشغول هستند، بدون مجوز فعالیت می‌کنند و آن تعداد که مجوز دارند، مشخص نیست چه میزان کمک دریافت می‌کنند و به دست چه تعداد نیازمند می‌رسد.

حسین پور ادامه داد: رویه فعلی موجب بی‌اعتمادی برخی خیران نسبت به نحوه جمع‌آوری این کمک‌ها شده است و ممکن است این مساله موجب کاهش سقف کمک‌های مردمی به افراد نیازمند شود.

این مقام مسئول استانی گفت: چنانچه این کمک‌ها هدفمند شود، نیاز بسیاری از مددجویان و محرومان گلستانی رفع خواهد شد، به شرط آنکه مسیر ورودی و خروجی آنها مشخص باشد.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان اظهار کرد: به دنبال آن هستیم تا با اجرای طرحی جدید، خیریه‌های فاقد مجوز سراسر استان را حذف کنیم و آن تعداد خیریه که مجوز فعالیت دارند، باید با سازو کار مشخصی در کنار کمیته امداد استان به فعالیت خود ادامه دهند.

وی گفت: کمک‌های مردمی که مستقیم به کمیته امداد اهداء می‌شود، صرف محرومان و نیازمندان می‌شود، اما در خیریه‌ها آماری برای صرف این کمک‌ها به نیازمندان وجود ندارد و در قبال آن پاسخگو نیستند.

به گفته حسین پور، با اجرای تصمیم‌ها و طرح‌ های جدید در این نهاد به دنبال تصدی‌گری نیستیم و هدف اصلی از سازماندهی بسیاری از برنامه‌های حمایتی پشتیبانی از نیازمندانی است که چشم امیدشان به کمک‌های این سازمان و خیران دوخته شده است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازخبرگزاری مهر ، تاریخ انتشار 12بهمن 96، کدمطلب:4214126، www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین