پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۹۰۲
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۴
فاطمه خداپرست بانوی کرمانی است که با همت و تلاش در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و استفاده حداکثری از ظرفیت های استان توانسته است بزرگترین پرورش شتر مرغ استان را راه اندازی کرده و بانوی کارآفرین سال ۱۳۸۷ کشور شود... .
شعارسال: پرورش شترمرغ در اقلیم استان کرمان به دلیل آب و هوای گرم و خشک و شبیه بودن این اقلیم به زیستگاه اصلی این حیوان که آفریقای جنوبی است موقعیت بسیار مناسبی است چراکه در چنین آب و هوایی میکروب ها و بیماری ها تکثیر نمی شوند.

از آنجاییکه همه اعضای بدن این موجود قابل استفاده است فرصت بسیار خوبی برای اشتغالزایی نیز می باشد.

01

با اطلاعاتی که از موقعیت خوب کرمان برای پرورش شتر مرغ داشتم تصمیم گرفتم تا با بزرگترین پرورش دهنده شتر مرغ استان کرمان دیداری داشته باشم و از نزدیک با مراحل پرورش و تولید و فرآوری محصولات شتر مرغ آشنا شوم و گزارشی تهیه کنم .

02

فاطمه خداپرست بانوی کرمانی است که با همت و تلاش در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و استفاده حداکثری از ظرفیت های استان توانسته است بزرگترین پرورش شتر مرغ استان را راه اندازی کرده و بانوی کارآفرین سال ۱۳۸۷ کشور شود.

عصر یک روز سرد و بادی به دیدار خانم خداپرست رفتم در ۱۸ کیلومتری جاده کرمان جوپاری بعد از پیچ و خمی خاکی به محل پرورش شتر مرغ های وی رسیدیم قبل از اینکه خانم خداپرست بیاید زودتر از وی خودم را به آنجا رساندم درها قفل بود و بوسیله چند تخته خودم را به بالای دیوار رساندم همینکه شتر مرغ ها من را دیدند شتابان بسمتم دویدند و کنجکاوانه من را می پاییدند،خیلی از باهوشی شان خوشم آمد.

شتر مرغ ها بر اساس سن شان از هم جدا شده بودند جوجه ها در یک طرف و مولدان در طرف دیگر بودند که در آخورهایشان جو,سبوس،گندم ،سویا،ذرت و یونجه دیده می شد.

خداپرست که آمد گفتگو را با هم شروع کردیم خداپرست از سفری که بعد از انقلاب به لندن داشته تعریف می کرد و می گفت آن جا برای اولین بار شتر مرغ را دیدم و جذب آن شدم و بر آن شدم تا این موجود زیبا را در ایران پرورش دهم .

03

خداپرست از دغدغه ها و مشکلات اولیه اش برای اجرایی شدن این ایده بزرگ می گفت که در کرمان با طرح من مخالفت کردند و به تهران مراجعه کردم تا نتیجه گرفتم و تعدادی شتر مرغ وارد کردم که از همان بدو ورود تعدادی از آنها مردند ولی با این حال منصرف نشدم و دوباره درخواست دادم و کار خودم را شروع کردم .

او می گفت با این کار برای ۷ نفر بصورت مستقیم و برای تعداد زیادی غیر مستقیم اشتغالزایی کرده ام.

بطور میانگین یک شترمرغ حدود ۱۲۰ کیلوگرم وزن دارد که تنها ۳۰ کیلوگرم از وزن این حیوان به گوشت اختصاص دارد و بقیه لاشه آن را پوست، پر، چربی و استخوان تشکیل می دهد که می توان از آن ها در عرصه تجارت فراوری کرد.

04

شتر مرغ پرنده ای بی زبان است که تنها تهدید آن جسم خارجی است بطوریکه هرچه ببیند می خورد و همین جسم خارجی منجر به از پای درآمدنش می شود .

خداپرست ۶۰ قطعه شتر مرغ دارد که می گفت از تمام اعضای این موجود خارق العاده خداوندی استفاده می کنیم بطور مثال :گوشت ,چربی , قلم, پر, پوست و هم چنین با استفاده از دکتر های دارو ساز محصولات آرایشی و بهداشتی نیز تولید کرده ایم شامپو,کرم,صابون,سفیداب و روغن شتر مرغ محصولات فرآوری شده ای هستند که صد در صد طبیعی هستند .

بانوی کار آفرین کرمانی پوست شتر مرغ را برای دباغی و چرم سازی به تهران می فرستد که بهترین چرم بعد از کروکودیل را شتر مرغ دارد و از آن کیف،کفش،کمربندو کلاه درست می کنند و پرهای شتر مرغ را به خارج از کشور جهت استفاده در صنعت الکترونیک صادر می کند.

05

خدا پرست قدر تمام این نعمت خداوندی را می داند بطوریکه پوکه های خالی پوست تخم شتر مرغ را برای حکاکی و تهیه چراغ خواب ها و وسایل نزیینی بسیار زیبا نزد استاد صوتی در کرمان می فرستد تا در مرحله ای دیگر هنرمند توانای دیگر استان نقشی هنرمندانه بر آن ببخشد .

06

خداپرست موسس شرکت تعاونی ماکیان کویر است که پخش محصولات, فروش شتر مرغ و جلسات مشاوره ای دارد از رونق کار و استقبال بسیار خوب مردم کرمان از محصولاتش راضی بود فقط از چوب لای چرخ گذاشتن های اداره برق و مسئولان استانی دل خوشی نداشت می گفت اداره برق تا بحال خسارت چند میلیونی با قطع برق به ما وارد کرده است و دامپزشکی استان برای چند کشتاری که ما در طول ماه داریم شرط ایجاد کشتارگاه مجزا را گذاشته است در حالیکه کشتارگاه ناظر شرعی، مسئول فنی و بسته بندی می خواهد که کلی هزینه نیاز دارد و این با درآمد ما نمی خواند چراکه چندین بار تقاضای وام جهت توسعه کار را داده ایم اما هر بار بدلیلی مخالفت شده است .

او معتقد است که پرورش شتر مرغ در ایران خصوصا در نواحی گرم و خشک صنعت رو به رشدی است که در آینده نه چندان دور شتر مرغ مثل مرغ روز بطور گسترده سر سفره همه است و به روزی می رسیم که در همه مزارع شاهد فنسی و چندتا شتر مرغ هستیم پس اگر از کار آفرین حمایت صورت بگرید کار رونق می گیرد .

07

خداپرست نه تنها خود کار آفرین است بلکه یکی از دخترانش در صدد ایجاد کانون حمایت از حیوانات بی سرپرست است و خواهرش نیز کارخانه فرآوری و روغن گیری زیتون را ایجاد کرده است که این نشان از همت والای این خانواده دارد و اینکه از کم ترین امکانات بیشترین استفاده را می شود کرد و به دیگران آموخت که خشکسالی ,کم آبی ,عدم حمایت و نمی تواند مانع یک کار آفرین شود باشد پس لازم است مسئولان استان نیز توجه ویژه ای به کار آفرینان استان داشته باشند تا هم کار توسعه یابد و همین که کار آفرین الگویی برای دیگران باشد نه درس عبرتی .

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه اطلاع رسانی کارگران کرمان، تاریخ پنج شنبه 15 بهمن 1394، کد مطلب: 28469، www.kargarankerman.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین