پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۹۳۴۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۷
سومین دبیر کل نهضت آزادی می‌گوید: رهبر فقید انقلاب امام خمینی در پیامی در خصوص دولت آقای بازرگان گفتند دولت مهندس بازرگان دولت امام زمان است.

شعار سال: اولین شهردار تهران پس از انقلاب ۱۳۵۷ در گفت‌وگو با خبر فوری، در خصوص خاطرات ایام آن دوران می‌گوید: وقتی به آن ایام فکر می‌کنم به حال مردم با آن شور و هیجان و غروری که مردم در دهه فجر داشتند، غبطه می‌خورم. زمانی که آیت الله خمینی به پاریس رفتند در بام رسانه‌های جهانی چشم‌اندازی از آینده جمهوری اسلامی برای ملت ایران تصویر کردند، مردم شیفته آن چشم‌انداز بودند، آنچنان تصویر انسانی از آینده کشور و جمهوری اسلامی معرفی شده بود که مردم تاکید می‌کردند که کعبه آرزوها را پیدا کرده‌اند و همچنین این گفتمان افکارعمومی جهان را به خود جلب کرده بود به صورتی که انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب انسانی و جهانی توصیف و تلقی می‌شد و اینگونه بود که افکار عمومی جهان را به خود جلب کرده بود.

توسلی ادامه می‌دهد: من به عنوان کسی که در ستاد استقبال از امام مسئول تبلیغات بودم در جریان تمامی این اتفاقات و رویدادها بودم و از این نوع نگاه به انقلاب اسلامی مطلع بودم. روز ۱۲ بهمن کاملا سازماندهی شده بود و با برنامه‌هایی که در رسانه‌ها پخش می‌شد همه اقشار جامعه در این استقبال حضور داشتند که در نتیجه منجر به استقبال کم نظیر مردم ایران به هنگام ورود از آیت الله خمینی شد.

امام گفت دولت بازرگام دولت اما زمان است

او تعریف می‌کند: مجموعه رویدادهایی در ۱۲ بهمن تا ۱۵ بهمن رخ داد که یکی از مهمترین آن انتخاب مهندس بازرگان به عنوان نخست وزیر دولت موقت بود و آن پیامی که رهبر فقید انقلاب در خصوص دولت آقای بازرگان صادر کردند این بود که دولت مهندس بازرگان دولت امام زمان است و مردم از این دولت حمایت کردند و از همان زمان بود که چالش‌ها به وجود آمد.

شهردار اول تهران بعد از انقلاب افزود: در همین راستا مهندس بازرگان در دانشگاه تهران در تاریخ ۲۰ بهمن ۵۷ سخنرانی ای داشتند و جمله معروفی گفتند مبنی بر اینکه من مانند یک فولکس واگن هستم و آیت الله خمینی مانند بولدوزر. فکر نکنید که حالا این تحول در حال شکل‌گیری است، مدیریت‌ها نمی‌توانند دفعی باشند، بلکه بهتر است مدیریت و انجام برنامه‌ها گام به گام و به تدریج باشد.

توسلی از روزهای اول انقلاب اسلامی یاد کرده و می‌گوید: حال و هوای آن ایام برای جوانان واقعا دور از وصف است، به خصوص برای آن دسته از جوانانی که بعد از چهار دهه شرایط جامعه را بررسی می‌کنند، باید شرایط آن زمان را به تصویر کشید، ما مسئولیت داریم که به هر حال تحلیل خودمان را به نسل جوان منتقل کنیم و ببینیم که چرا امروز و با گذشت چهار دهه شاهد آرمان‌ها و چشم‌اندازی که رهبر فقید انقلاب تدوین کرده بودند نیستیم و شرایط به گونه ای دیگر شده است.

مردم خوشبین بودند

او تاکید می‌کند: اینجا نکته ای را یادآوری کنم در آن شرایط انقلاب، مردم دو مشکل بیشتر نداشتند مشکل سیاسی و فرهنگی، مشکل سیاسی آن بود که به علت استبداد و خودکامگی شاه، مردم در جایگاه شهروندان نبودند، شاه مردم را رعیت فرض می‌کرد، فکر می‌کرد مدیریت باید از بالا به پایین باشد.

دبیر کل نهضت آزادی ادامه می‌دهد: مردم پس از انقلاب احساس کردند که حالا می‌توانند شهروند محسوب شوند، حقوق انسانی و شهروندی دارند و انقلاب برای خودشان است، یعنی همان مطالبات انقلاب مشروطه را فکر می‌کردند کامل با این انقلاب پیدا کرده‌اند.

توسلی گفت: عموم مردم با تمام وجودشان، مستقل از فکر و اعتقاداتشان نسبت به انقلاب خوشبین بودند و می‌گفتند که ما شاه نمی‌خواهیم، ما استبداد نمی‌خواهیم، ما حاکمیت ملی می‌خواهیم و ما انسان را در جایگاه کرامت انسانی خود می‌خواهیم. ولی متاسفانه به خاطر واقعیت‌هایی که اتفاق افتاده و خارج از این گفتگو است، ما امروز نه‌تنها بحران سیاسی و فرهنگی داریم دو بحران اقتصادی و اجتماعی هم پیدا کرده‌ایم.

مسئولیت‌های امروز انقلابیون دیروز

وی درباره مسئولیت های امروز انقلابیون دیروز گفت: ضمن گرامیداشت آن آرمان‌ها، در حال حاضر مسئولیت ما این است که شرایطی را که بعد از گذشت چهار دهه مانع دستیابی ما به آن آرمان‌ها شده است را نقد کنیم، و مسئولیت مدیران انقلاب و مسئولین نظام این است که به نقد مردم توجه کنند تا زمینه‌های بازگشت به آن آرمان‌ها را فراهم نمایند تا جامعه ما بتوانند روند توسعه خود را پیدا کند.

ماجراهای ستاد استقبال از امام در حسینیه ارشاد

توسلی با اشاره به خاطره‌ای در خصوص مسئولیت تبلیغات خود در ستاد استقبال امام گفت: اولین جلسه که در ستاد استقبال از امام داشتم در حسینیه ارشاد برگزار شد. افرادی که در این جلسه حضور داشتند مرحوم مطهری، مرحوم دکتر مفتح به عنوان سخنگو، آقای محلاتی به عنوان رابطه روحانیون، آقای مهندس صباغیان مسئول برنامه ریزی،آقای تهرانی مسئول انتظامات و آقای شاه حسینی که اخیراً به رحمت خدا رفتند مسئول تدارکات بودند. این هفت نفر ستاد اصلی استقبال از امام بودند و البته همه گروه‌های اجتماعی در کمیته‌های زیرمجموعه بودند. برای حضور افرادی که با این ستاد همکاری داشتند کارت‌های ویژه ای تهیه شده بود تا در مراسم استقبال حضور داشته باشند.

او ادامه داد: در حسینیه ارشاد که خبرنگاران خارجی حضور داشتند، مرحوم مطهری صحبت‌هایی داشتند که بسیار تاریخی بود، نوار سخنرانی‌های جناب آقای مطهری در حسینیه ارشاد موجود است. در دادگاه آقای امیر انتظام نسخه‌ای از این نوار را به آقای گیلانی که قاضی و رئیس دادگاه آقای امیرانتظام بودند تحویل دادم تا صحبت‌های مرحوم مطهری را بشنوند.

توسلی ادامه داد: آنچه مرحوم مطهری در آن سخنرانی از انقلاب اسلامی ترسیم کردند یک نگاه کاملاً انسانی است. مطهری می‌گفت: انقلاب آمده است تا به تمام مطالبات مردم پاسخ دهد و برای خبرنگاران هم بسیار جالب بود که یک روحانی مثل مطهری گفتمان انقلاب را اینچنین با نگاه رحمانی از اسلام توصیف می‌کند، یک نگاه شهروند مدار، چیزی که امروز به عنوان حقوق شهروندی محسوب می‌شود، مرحوم مطهری آن را برای خبرنگاران مطرح کرد، این صحبت‌ها و نوع نگاه مرحوم مطهری برای خبرنگاران بسیار جالب بود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازسایت خبرفوری ، تاریخ انتشار 18بهمن 96، کدمطلب:287363، www.khabarfoori.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
شیلا
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۰
0
0
خدا مهندس بازرگان رو رحمت کنه ، بنیان گذار انجمن اسلامی دانشگاه ها و از معدود سیاست مدارانی که من دوستشون داشتم
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین