سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۰۰۷۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۲
سیاست مدیریت شهری اصلاح‌طلبان به‌گونه‌‌ای است که حتی برای راه‌رفتن و نفس‌کشیدن آن هم شهروندان تهرانی باید عوارض پرداخت کنند چرا که آنها اصرار بر تأمین هزینه‌های شهر از جیب مردم دارند.

شعار سال: با روی کارآمدن مدیران اصلاح‌طلب در شهرداری و شورای شهر تهران، شهروندانی که به آنان رأی داده بودند انتظار اتفاقات خوبی را داشتند چرا که این جناح سیاسی برای روی‌‌کارآمدن در حوزه شهری از هیچ کاری دریغ نکردند و شورای قبل را به‌باد انتقاد گرفتند.

اما حالا ورق برگشته است و مدیریت شهری ناکارآمدتر از آن است که شهروندان تهرانی فکر می‌کردند چرا که طی چند ماه گذشته نه پروژه خاصی در شهر افتتاح شد نه افزایش خدمات به شهروندان را شاهد بودیم، در این میان نارضایتی هم افزایش یافته است و تا دلتان بخواهد این دوره از مدیریت شهری حاشیه داشته است از زلزله و برف گرفته تا ... .

اما یکی از حواشی که این روزها مدیریت شهری را تحت فشار قرار داده است اجرای طرح ترافیک جدید در تهران است، طرحی که به‌گفته بسیاری از کارشناسان و اعضای سابق شورای شهر تهران طرحی در راستای درآمدزایی بیشتر شهرداری است و مدیریت شهری برای تأمین هزینه‌های شهر دستش را در جیب مردم کرده است.

جدا از طرح عجیب و غریب معاون شهردار تهران (پورسیدآقایی) مدیر مستعفی شرکت راه‌آهن، این روزها خبر گران شدن بلیت و کرایه‌های حمل‌ونقل عمومی در سال 97 هم به گوش می‌رسد که این موضوع هم با سیاست مدیریت شهری در خصوص اجرای طرح ترافیک جدید متناقض است.

طی هفته‌های گذشته شورای شهر تهران بررسی لایحه بودجه سال 97 شهر تهران را دستور کار خود قرار داده است و مدیریت شهری در پی این است که هزینه اداره شهر تهران را از جیب تهرانی‌ها تأمین کند.

در همین زمینه کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران در نخستین گام بلیت مترو را در سال آینده مبلغ 200 تومان افزایش داده است و این موضوع قرار است به‌زودی در صحن شورای شهر تهران مطرح و رأی‌گیری شود که با توجه به جو شورای شهر تهران و توجه نمایندگان مردم به مشکلات معیشتی شهروندان، تصویب این موضوع دور از ذهن نیست.

چرا که به‌گفته مجید فراهانی، شهرداری تهران برای توسعه مترو راهی جز واقعی کردن قیمت بلیت مترو ندارد.

در هر صورت شهروندان تهرانی از همین امروز باید خود را برای پرداخت هزینه‌های شهر آماده کنند چرا که مدیریت شهری تلاش دارد شهر را گران اداره کند موضوعی که حتی احمد مسجدجامعی در یکی از جلسات شورای شهر تهران به آن اشاره کرد.

وی با ابراز این‌که چالش اصلی شورای اسلامی شهر تهران کسب درآمد است، عنوان کرد: پنج سیاست پیشنهادی مصوب برای تدوین بودجه سال 97، عمدتاً معطوف به مصارف بودجه است. ما اصولاً مدیران هزینه هستیم و مدیر درآمد نیستیم. در مصوبات ما سیاست‌هایی هم که ارائه داده‌ایم عمدتاً می‌گوید چگونه مصرف کنیم. در مصوبات ما سیاست‌هایی که در ارتباط با نحوه کسب درآمد باشد، وجود ندارد.

مسجدجامعی ضمن اظهار این‌که بیشترین منابع درآمدی شهرداری در بخش عوارض دیده می‌شود، ادامه داد: باید پرسید؛ آیا این عوارض همان درآمدهای پایدار است؟ آیا عوارض است که باعث فشار بر زندگی مردم شده و افزایش تغییر کاربری و تراکم را به‌دنبال دارد، پایدار است؟ آیا ما می‌خواهیم فروش تراکم یا تغییر کاربری یا قیمت پایه را دوباره افزایش دهیم؟

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: سؤال این است که؛ آیا شهروندان تحمل فشار بیش از این اندازه را دارند؟ در سال‌های گذشته، شورا به‌خصوص ما که گروه اقلیت بودیم، توجه ویژه‌ای داشتیم که فشار به شهروندان وارد نشود. فشار به شهروندان حدی دارد و به این موضوعات باید توجهات ویژه‌ای شود.

وی با تصریح به این‌که "اگر مبنای منابع تأمین بودجه، اخذ عوارض باشد، تبعاتی را شاهد خواهیم بود"، گفت: در خصوص عوارض، اگر عوارض را افزایش بدهیم به‌معنای فشار به شهروندان نباشد و اگر هست؛ آیا در برابر آن کیفیت خدمات شهری هم افزایش پیدا کرده است؟

مسجدجامعی در ادامه گفت: در دو سه هفته گذشته، شورا به شهرداری مجوز داد که برای حمل‌ونقل شهری مبلغ چهار هزار میلیارد تومان وام بگیرد. اما در حال حاضر گفته می‌شود که روند قرض گرفتن در اداره شهر را باید کاهش دهیم! با این مجوز ما در عرض یک ماه بدهی شهرداری را از 52 هزار میلیارد تومان به 56 هزار میلیارد تومان رسانده‌ایم، بعد چگونه می‌توانیم از کاهش بدهی سخن بگوییم و در بودجه بگوییم که یک هزار میلیارد تومان روند قرض‌گیری را در اداره شهر کاهش داده‌ایم؟

مسجدجامعی با بیان این موضوع که باید به تبعات اجتماعی بودجه‌بندی و سیاست‌ها و برنامه‌های مطرح در بودجه، توجه داشت، گفت: بودجه، واقعیتی است که با زندگی شهروندان پیوند دارد و ما نمی‌توانیم، و دستمان هم باز نیست، که بگوییم چون شهرداری پول ندارد به شهروندان فشار وارد کنیم. ما نماینده شهر و شهروندان هستیم، شهردار هم نماینده شهر و شهروندان است و همه بایستی در حفظ منافع آنها بکوشیم.

عضو شورای شهر تهران در ادامه گفت: اگر می‌خواهیم درآمد حاصل از ساخت‌وساز را افزایش دهیم یا باید عوارض را بیشتر کنیم یا باید از طریق تغییر کاربری، افزایش تراکم، فروش قوانین و مانند آن اقدام کنیم که این هم درآمد ناپایدار است و هم به‌خلاف طرح جامع تفصیلی و منافع شهر است و یا باید رونق در ساخت‌وساز اتفاق بیفتد که در وضعیت موجود می‌بینیم که رکود بر این بخش حاکم است.

مسجدجامعی در ادامه گفت: شهر گران اداره می‌شود، و این یعنی فشار بر شهروندان، و باید هزینه اداره شهر را کاهش دهیم.

وی به مقایسه بودجه پیشنهادی شهرداری و کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر پرداخت و نتیجه گرفت: به‌نظر من بودجه شهرداری به بودجه پیشنهادی کمیسیون برنامه و بودجه ارجحیت دارد و در مواردی شهرداری در ارائه ارقام و اعداد، بهتر عمل کرده است. البته این افزایش هزینه‌ها تنها بخشی از هزینه‌هایی است که شهرداری تهران قرار است تنها در حوزه حمل‌ونقل عمومی از جیب مردم دریافت کند. در حوزه نوسازی، ساخت‌وساز، جمع‌آوری پسماند، عوارض کسب‌وپیشه و ... نیز شهرداری با افزایش هزینه‌ها سعی دارد تا به‌ازای دریافت این عوارض خدمات به شهروندان ارائه کند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازخبرگزاری تسنیم ، تاریخ انتشار 23بهمن 96، کدمطلب:1654004، www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
0
0
حی میکنم واقعا به طور جدی شهرداری داره تموم پول هایی که از دولت بدهکاره رو از مردم یواش یواش میگیره
ا.ف75
ناشناس
United Kingdom
۱۸:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۶
0
0
من احساس میکنم چون شورای شهر و شهرداری اصلاح طلب است پوشش مناسبی از سوی رسانه های اخل کشور برای پوشش رویداد های این ارگان صورت نمیگیرد
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی:
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین