پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۴۸۰۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۲
کاروانسرای شوریاب فیروزه یکی از کامل‌ترین کاروانسراهای باقی مانده از دوران قاجاریه و ثبت شده در فهرست آثار ملی ایران بوده که امروزه به دلیل بی مهری رو به تخریب است.

شعار سال: ابنیه تاریخی جزو تاریخ و تمدن هر کشور محسوب می شوند که به دلیل اهمیت فراوان مورد توجه دولت ها، مردم و گردشگران قرار دارند.

این مهم در کشور ما که دارای تمدنی کهن و پرافتخار است دوچندان بوده و آثار متعدد تاریخی و جاذبه های طبیعی، ایران را به یکی از مهم ترین کشورهای دنیا از نظر تعداد آثار باستانی تبدیل کرده است.

به جرات می توان گفت تقریبا منطقه ای از ایران وجود ندارد که دارای بنای تاریخی یا جاذبه های طبیعی نباشد، اما نکته قابل توجه این است که ابنیه تاریخی طی سال های گذشته به دلیل نبود اعتبارات لازم در حال نابودی هستند.

کاروانسرای شوریاب فیروزه نیز از جمله این موارد است که علی رغم ثبت در آثار ملی ایران به شماره‌ی ۵۹۰۱ در سال ۱۳۸۱ به دلیل عدم مرمت در معرض تخریب قرار گرفته است.

تخصیص بیست میلیون تومان برای رفع خطر بنا

به منظور کسب اطلاعات بیشتر در خصوص اقدامات میراث فرهنگی برای مرمت و نگهداری از این اثر تاریخی به سراغ رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان فیروزه رفتیم وبا وی به گفتگو نشستیم.

مجید ابراهیم نیا در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید : کاروانسرای شوریاب از کاروانسراهای دوره قاجاریه هست و در فهرست آثار ملی کشور ثبت می باشد.

وی می افزاید : تخصیص اعتبارات مرمت آثار تاریخی در کمیته برنامه ریزی شهرستان و استان انجام می شود و امکان اینکه بشود پروژه جدیدی تعریف کرد خیلی ضعیف است.

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان فیروزه گفت: امسال از محل اعتبارات اضطراری مبلغی حدود بیست میلیون تومان برای رفع خطر بنای کاروانسرا در نظر گرفته شده که اعتبار بسیار ناچیزی است.

وی اظهار می کند : پیگیری های زیادی با استان و از طریق نمایندگان با سازمان میراث فرهنگی کشور شده است و در آخرین مکاتبه طبق دستور آقای مونسان مقرر شد پس از کسب مالکیت و صدور سند اقداماتی در خصوص مرمت بنا صورت گیرد و مراحل اداری صدور سند در حال انجام می باشد.

ابراهیم نیا می گوید : به نظر می رسد بهترین راهکار باتوجه به کمبود اعتبارات دولتی ، جذب سرمایه گذار خصوصی است که در این راستا از تمامی نهادها باید کمک کنند.

کاروانسرای شوریاب نیازمند اعتبار ملی است

در ادامه به سراغ فرماندار شهرستان فیروزه رفتیم تا از کمک های دولتی برای حفظ این بنای ارزشمند تاریخی مطلع شویم.

محمد حسین صالحی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد : رویکرد سیاستگزاری این شهرستان، توجه به صنعت گردشگری و استفاده از این ظرفیت بالقوه در راستای اقتصاد مقاومتی و اشتغال زایی و رشد اقتصادی است.

وی می افزاید : کاروانسرای شوریاب یکی از بناهای عظیم و قابلیت جذب توریست را دارد اما اعتبار بازسازی این کاروانسرا بسیار کم است و هزینه های لازم برای مرمت از عهده اعتبارات شهرستان بر نخواهد آمد.

فرماندار فیروزه ابراز می کند :کاروانسرای شوریاب نیازمند اعتبار ملی است و در اوایل امسال اعلام کردند یک شرکت سرمایه گذاری در ایران به دنبال طرحی هستند که دارای قابلیت گردشگری و جذب توریست باشد و در بازدید از این کاروانسرا در مرحله اولیه موافقت کردند اما هنوز خروجی شان را به ما اعلام نکرده اند.

وی ادامه می دهد : اگر این شرکت موافقت کند مرمت و بازسازی این بنا شروع خواهد شد و اگر موافقت نشود این بنا نیازمند اعتبار ملی است.

صالحی می گوید : تاکنون در باغ نشاط ۱ میلیارد تومان هزینه شده است و ساختمان فرعی آن بازسازی شده است و قابل بازدید است.

شناسنامه ایران حفظ شود

نکته قابل توجه در این میان این است که بناهای تاریخی کشور شناسنامه هویتی ما به حساب می آیند که باید توسط مراجع ذیصلاح از جمله میراث فرهنگی حفظ و مرمت شوند.

اگر چه طی سال های گذشته نبود اعتبار لازم دلیل عدم بازسازی ابنیه تاریخی اعلام شده اما نباید به این بهانه میراث ارزشمند گذشتگان را به فراموشی سپرد بلکه می توان با استفاده از توان بخش خصوصی و ارائه مشوق هایی برای آنان زمینه احیای این آثار را به وجود آورد.

موضوعی که می تواند موجب رونق گردشگری و ایجاد اشتغال در نقاط مختلف کشور شده و حتی زمینه جذب گردشگر خارجی را نیز فراهم آورد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازخبرگزاری مهر ، تاریخ انتشار 16اسفند 96، کدمطلب:4225605، www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۷
0
0
ما نه تنها برای حفظ این اثار تلاش نمیکنیم بلکه چندین و چند بار این تاریخ ما بوده که به خاطر کارهای ما اسیب دیده
تخت جمشید هم اگر از سنگ نبود تا الان قطعا خرابش میکردیم
س.د۷۶
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین